Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en bekant som fått bärga sin elbil Kia 4 ggr på 3 mån.

Det låter ju illa, dom har ju annars rätt bra kvalitetsrykte. (KIA generellt, jag vet inte hur elbilarna sticker ut från det)

Vad är det som har krånglat?

Är det bara att ägaren inte har laddat i tid så ska ingen skugga fall över KIA (om inte guessometern har visat fel)

En bekant till mig fick låna en elbil när han lämnade in sin bil på verkstad, han kollade guessometern och den sa att han hade 12 mils räckvidd kvar, så han satte iväg hemåt eftersom han hade 8 mil hem.
Efter 6 mil fick han stanna och låna ett vägguttag för då skulle det inte längre räcka ända hem. (trots att han tidigt slog av på tempot)

Bilen var nog tidigare körd mest i stadstrafik där dom drar betydligt mindre, så när han satte av efter motorvägen i samma hastighet som han normalt håller så stämde inte guessometern längre.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man får väl bygga en parkering med 9 platser, och sedan en till parkering med 9 platser brevid. och...
Att dra tomrör är ju ingen kostnad, så det kan man ju göra tycker jag.
Att sedan dra dit elen kan ju variera mellan skitdyrt och ofantligt dyrt.

Jag har en kompis som är elektriker, och vore det inte för subventionerna skulle det vara skitdyrt att montera laddbox hemma, med tanke på att många har gamla obalanserade system hemma där en eller två faser kan vara nästan maxade redan, så först måste man flytta om befintliga laster innan man ansluter en laddbox.


Kravet på en laddstation på 20 bilar är ju också lite festligt, får man var sin dag i månaden när man får ladda då?
Eller blir det bokningssystem ALA tvättstuga till laddaren?

Det jag menade var egentligen att det finns många krafter, inte minst politiska, som verkar för att minska antalet bilar i tättbebyggt område och antalet människor som äger en egen bil. Det sker genom ändring av riktlinjer som innebär krav på färre parkeringsplatser per lägenhet, krav på förtätning som innebär att fastighetsägare minskar antalet befintliga parkeringsplatser, nybyggnation där cykelrum och poolbilsplatser prioriteras framför privata parkeringsplatser osv. Sammantaget ger det en utveckling som både minskar antalet parkeringsplatser och gör varje parkeringsplats betydligt dyrare att producera, inte bara pga. behovet av laddmöjlighet, utan också pga. att parkeringar oftare byggs i dyra parkeringshus där investeringskostnaden i allt större utsträckning får bekostas av bilägaren.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det går ju jättebra om alla har varsin laddstation, här handlade det om att det skulle installeras EN laddstation, då måste man alltså fysiskt flytta runt bilar/laddstationer/sladdar till den av 20 som ska ladda.

Då kan ju IOFS den som har kört 1 mil och ska pytsa på 2kW stå kvar vid laddstationen och vänta innan hen parkerar i sin egen ruta

Istället för kravet på en laddstation på 20 bilar tycker jag dom kunde ha satt kravet till ett 10/16A Schucko till varje, så får alla ladda mellan 23:00 och 05:00 så har dom möjligheten att utnyttja 21kw vardera som dom själva vill.
Att bara ha en laddstation på 20 platser är fullständigt hål i huvudet om du frågar mig. Det kommer bara att framkalla ilska frustration och grann-osämja. Sätt 10 dubbel-uttag istället som är lastbalanserade. Kostar marginellt mer än att sätta 20 shuko. Om man ska, då ska man ordentligt :crash
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Att bara ha en laddstation på 20 platser är fullständigt hål i huvudet om du frågar mig. Det kommer bara att framkalla ilska frustration och grann-osämja. Sätt 10 dubbel-uttag istället som är lastbalanserade. Kostar marginellt mer än att sätta 20 shuko. Om man ska, då ska man ordentligt :crash

Fattar inte problemet! Är väl bara å tjacka ett hus med egen laddstation?
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Hon tvättade bilen i en biltvätt, sedan startade den inte. Det var den senaste bärgningen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fattar inte problemet! Är väl bara å tjacka ett hus med egen laddstation?
Missförstå mig rätt. Ska du ändå bygga hus + parkering för 20 bilar är det en försvinnande liten extra kostnad, i sammanhanget, att faktiskt sätta fullt användbara laddboxar kontra något halvmesyr.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fy fan. Mellan 17-18 är det "svindyrt" att ladda sin elbil..
767efca1754328704abee6876f190ff2.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fy fan. Mellan 17-18 är det "svindyrt" att ladda sin elbil..
767efca1754328704abee6876f190ff2.jpg

Det var väl någon som hade glömt att beställa extra blåst just den tiden, och solcellerna hade slutat leverera.

Det är ju rätt välkänt att efterfrågan är som högst då folk kommer hem från jobbet och startar en tvättmaskin medans dom steker blodpudding, för att sedan starta en diskmaskin medans kläderna snurrar i torktumlaren.

Det är därför vi måste ha reglerbar energi som går att krana på just då.

Det finns ett youtube klipp från England där dom sitter på ett kraftverk och kollar på fotboll så att dom är beredda att krana på när miljontals engelsmän trycker igång tekitteln samtidigt när matchen är slut.
Visst är vi alla olika, men sett över tillräckligt många människor är vi ändå ganska lika, matchen slut = dags för en kopp thé :D
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
SitRep på elnätet kl 17:05:
Frekvensen ligger exakt på 50 Hz
Sverige netto-exporterar fortfarande
Vindkraft har minskat produktionen
Kärnkraften drog ner på produktionen något vid lunch-tid och en gång till under eftermiddagen.
64fa87dc8917a1fc76be33bc55df12af.jpg
ac7435546126ac08e8071903c9b07044.jpg
772d8e2467a69379f0058c6cb6dc00c8.jpg
9fb2ad1f04a08b49233463c83e9a0c89.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ah, Ringhals 4 går med reducerad effekt.. Just nu när vi egentligen behöver den som mest.
Ringhals 1: Coast down inför slutlig avställning 31 december. Reaktoreffekten sjunker sakta i takt med att energin i kärnbränslet minskar.
Ringhals 2: Avställd efter 44 år av fossilfri elproduktion.
Ringhals 3: Normal produktion.
Ringhals 4: Reducerad produktion.
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktion
För att vara 100% pålitlig och planerbar elproduktion så tycker jag nog inte att den är så 100%-ig eller speciellt planerbar. När vi väl behöver den..
f54f82f85fe1789b492af4fd724f9251.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ah, Ringhals 4 går med reducerad effekt.. Just nu när vi egentligen behöver den som mest.

https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktion
För att vara 100% pålitlig och planerbar elproduktion så tycker jag nog inte att den är så 100%-ig eller speciellt planerbar. När vi väl behöver den..
f54f82f85fe1789b492af4fd724f9251.jpg

Nu vet jag inte varför den går med reducerad effekt just nu, om det är planerat eller inte, men kärnkraften och vattenkraften är det pålitligaste vi har.

Om vi hade haft fler reaktorer så hade dom andra kunnat täcka upp om man måste dra ner effekten på en reaktor.

Så vi är alltså överens om att vi måste ha fler reaktorer då?
För ökad pålitlighet

Eller går du och snurrar fart på vinkraftverken när vi behöver byta en ventil i Ringhals?
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nu vet jag inte varför den går med reducerad effekt just nu, om det är planerat eller inte, men kärnkraften och vattenkraften är det pålitligaste vi har.

Om vi hade haft fler reaktorer så hade dom andra kunnat täcka upp om man måste dra ner effekten på en reaktor.

Så vi är alltså överens om att vi måste ha fler reaktorer då?
För ökad pålitlighet

Eller går du och snurrar fart på vinkraftverken när vi behöver byta en ventil i Ringhals?
Jag tror att vi är rörande överens om att vi inte längre kan förlita oss på att kärnkraften varken kan leverera nödvändig effekt eller uppnå nödvändig frekvensreglering med så få aktiva reaktorer kvar. Det var det jag ville få fram.
Sen om lösningen är att starta upp reaktorerna igen, eller skyndsamt hitta alternativa lösningar som är lika bra eller bättre, låter jag vara osagt. Men det måste lösas på något sätt, annars kommer vi garanterat få problem framöver.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
.
Sen om lösningen är att starta upp reaktorerna igen, eller skyndsamt hitta alternativa lösningar som är lika bra eller bättre, låter jag vara osagt. Men det måste lösas på något sätt, annars kommer vi garanterat få problem framöver.

Jag är för båda alternativen, och även en nybyggnad av modernare reaktorer.

Men jag har svårt att se några alternativa lösningar till kärnkraften just nu?

Vi har inget tidvatten som är tillräckligt för att leverera kraft två gånger per dygn.
Vi har inga hotspots där det är lönsamt med geotermisk kraft

Vi har kort sagt ingenting som just nu kan ses som ett pålitligt alternativ, än mindre ett reglerbart sådant.

Fusionskraft? Det har ju liksom flygande bilar varit tio år bort sedan 40 talet eller något (andra anger 30-50 år bort innan vi kan upprätthålla en kontinuerlig fusion som avger mer energi än det måste tillföras, med samma flytande startpunkt)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, Ringhals 4 går med reducerad effekt.. Just nu när vi egentligen behöver den som mest...

Njae, I beg to differ. Kanske

Tidigare var vattenkraften i huvudsak lika mycket baskraft som kärnkraften, turbinerna var egentligen dimensionerade för nära nog konstant drivning. Några av oss kommer säkert ihåg att det under slutet av åttiotalet och in i nittiotalet talades om ”toppkraftsinvesteringar”, innebärande att turbinkapaciteten ökades för att kunna köras mer utefter efterfrågan, och därmed utgöra dragspel i stället för basenergi.

Nåväl - efter en blöt höst har vi bräddfulla magasin i de största älvarna och det släpps vatten via dammluckorna, en situation som plågar vilken företagsekonom som helst. Så jag gissar att de hellre ställer en reaktor eller tidigarelägger någon underhålls- eller serviceåtgärd i Ringhals och kör vattenkraften lite hårdare. Och det innebär att kärnkraften just nu inte precis behövs ”som mest”. Tror jag :)

Priset på elbörsen har varit fantastiskt lågt de senaste veckorna så jag misstänker att det inte är någon vidare bra idé att exportera i nuläget, då kan det vara smartare att ladda inför december - mars.

Tänker jag :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, jag känner genom omvägar lite folk som har jobbat på KK verk, och troligen är det som du säger att vattenmagasinen är fulla och elpriset lågt.

Han sa att underhållet klassificerades i flera grupper, den mest akuta var "snabbstoppa reaktorn och fixa nu", sen fanns det andra jobb som var "fixas vid nästa stopp" och en mellangrupp som var "stoppa och fixa när vi inte behövs"

Han jobbade när vi hade alla reaktorer igång, så dom kunde stänga ner lite när dom ville, det fanns alltid tillräckligt med reserv från dom andra, men allt eftersom reaktorerna släcktes ner blev det svårare att klämma in en extra service.

Visst, vi har ofta överskott, men det är av kraft som inte är garanterad (vindkraft)
Man kan inte stänga ner en reaktor och serva den och förlita sig på att det ska blåsa tillräckligt för att täcka bortfallet, men har man överskott av garanterad kraft (milt väder och fulla dammar) så går det.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ah. O3 ligger också nere..
Då har vi alltså typ samma situation som i somras, när vi tvingades starta oljeverket: Merparten av produktionen i södra halvan av Sverige ligger nere. Även om vi kan kräma på som fan med överfulla vattenmagasin så begränsas det hela antingen av kapacitet i ledningarna alternativt avsaknad av frekvensreglering. Elproduktion finns alltså i överflöd men vi kan inte skicka den dit det behövs..
SE1+2 har elpriser under 10 öre, SE3+4 toppar på 150+ öre under även idag.
1a791f58bb0b200e107e31a046458fc5.jpg
a7dd5d61d331ee14560ac868c4574090.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top