Jag har en bekant som fått bärga sin elbil Kia 4 ggr på 3 mån.
Jag har en bekant som fått bärga sin elbil Kia 4 ggr på 3 mån.
Man får väl bygga en parkering med 9 platser, och sedan en till parkering med 9 platser brevid. och...
Att dra tomrör är ju ingen kostnad, så det kan man ju göra tycker jag.
Att sedan dra dit elen kan ju variera mellan skitdyrt och ofantligt dyrt.
Jag har en kompis som är elektriker, och vore det inte för subventionerna skulle det vara skitdyrt att montera laddbox hemma, med tanke på att många har gamla obalanserade system hemma där en eller två faser kan vara nästan maxade redan, så först måste man flytta om befintliga laster innan man ansluter en laddbox.
Kravet på en laddstation på 20 bilar är ju också lite festligt, får man var sin dag i månaden när man får ladda då?
Eller blir det bokningssystem ALA tvättstuga till laddaren?
Att bara ha en laddstation på 20 platser är fullständigt hål i huvudet om du frågar mig. Det kommer bara att framkalla ilska frustration och grann-osämja. Sätt 10 dubbel-uttag istället som är lastbalanserade. Kostar marginellt mer än att sätta 20 shuko. Om man ska, då ska man ordentligtDet går ju jättebra om alla har varsin laddstation, här handlade det om att det skulle installeras EN laddstation, då måste man alltså fysiskt flytta runt bilar/laddstationer/sladdar till den av 20 som ska ladda.
Då kan ju IOFS den som har kört 1 mil och ska pytsa på 2kW stå kvar vid laddstationen och vänta innan hen parkerar i sin egen ruta
Istället för kravet på en laddstation på 20 bilar tycker jag dom kunde ha satt kravet till ett 10/16A Schucko till varje, så får alla ladda mellan 23:00 och 05:00 så har dom möjligheten att utnyttja 21kw vardera som dom själva vill.
Att bara ha en laddstation på 20 platser är fullständigt hål i huvudet om du frågar mig. Det kommer bara att framkalla ilska frustration och grann-osämja. Sätt 10 dubbel-uttag istället som är lastbalanserade. Kostar marginellt mer än att sätta 20 shuko. Om man ska, då ska man ordentligt
Missförstå mig rätt. Ska du ändå bygga hus + parkering för 20 bilar är det en försvinnande liten extra kostnad, i sammanhanget, att faktiskt sätta fullt användbara laddboxar kontra något halvmesyr.Fattar inte problemet! Är väl bara å tjacka ett hus med egen laddstation?
Fy fan. Mellan 17-18 är det "svindyrt" att ladda sin elbil..
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktionRinghals 1: Coast down inför slutlig avställning 31 december. Reaktoreffekten sjunker sakta i takt med att energin i kärnbränslet minskar.
Ringhals 2: Avställd efter 44 år av fossilfri elproduktion.
Ringhals 3: Normal produktion.
Ringhals 4: Reducerad produktion.
Ah, Ringhals 4 går med reducerad effekt.. Just nu när vi egentligen behöver den som mest.
https://group.vattenfall.com/se/var-verksamhet/ringhals/produktion
För att vara 100% pålitlig och planerbar elproduktion så tycker jag nog inte att den är så 100%-ig eller speciellt planerbar. När vi väl behöver den..
Jag tror att vi är rörande överens om att vi inte längre kan förlita oss på att kärnkraften varken kan leverera nödvändig effekt eller uppnå nödvändig frekvensreglering med så få aktiva reaktorer kvar. Det var det jag ville få fram.Nu vet jag inte varför den går med reducerad effekt just nu, om det är planerat eller inte, men kärnkraften och vattenkraften är det pålitligaste vi har.
Om vi hade haft fler reaktorer så hade dom andra kunnat täcka upp om man måste dra ner effekten på en reaktor.
Så vi är alltså överens om att vi måste ha fler reaktorer då?
För ökad pålitlighet
Eller går du och snurrar fart på vinkraftverken när vi behöver byta en ventil i Ringhals?
.
Sen om lösningen är att starta upp reaktorerna igen, eller skyndsamt hitta alternativa lösningar som är lika bra eller bättre, låter jag vara osagt. Men det måste lösas på något sätt, annars kommer vi garanterat få problem framöver.
Ah, Ringhals 4 går med reducerad effekt.. Just nu när vi egentligen behöver den som mest...
..och F1 likaså. Så alltså 2,5 reaktorer nere i skrivande stund.
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|