Alla Tesla modeller har handtag som är infällda och har 3 olika sätt att hantera detta.
Model S har handtag som fälls ut medelst en liten motor när man låser upp bilen och fälls in igen när den låses. Dörren öppnas genom att man drar lite i handtaget varpå en microbrytare skickar en lågnivåsignal som i sin tur öppnar låsmekanismen. Här fanns två barnsjukdomar på den modellen:
* Kugghjulet som kör in och ut handtaget var till en början gjort av för klent material och tänderna på kugghjulet gick sönder.
* Kabeln från microbrytare till styrenhet var till en början kabel som inte fixade att den rörde sig vid varje in/ut-fällning och resulterade i kabelbrott.
Båda dessa problem avhjälps snabbt med en beställning från Ebay för en hundralapp eller två och en halvtimmes skruvande. Kanske en timme för en glad amatör.
Eller köper man lås-insatsen från skroten. Med möjliga problemet att insatsen uppdaterats med åren och signalen därmed också uppdaterats.
Sista åtgärd är att för dyra pengar lämna in till märkesverkstad och få skiten bytt för en hel massa pengar.
Raket-kirurgi? Nej det tycker jag inte. Inte speciellt många andra heller vad jag vet.. Onödigt? Ja kanske. Men fördelen med att de styrs m.h.a digitala signaler är att man kan låsa/låsa upp/öppna individuella dörrar med fjärren eller appen. T.ex trippel-klick för att låsa upp passagerardörren.
Model X har som jag skrev ovan bara "tryck-knappar". Dvs tryck på handtaget så öppnas dörren.
Sen har vi Model 3 (och Y, kommande modell till Svedala) som är helt analog. Handtaget är ett handtag, men man måste fälla ut det med tummen för att sen öppna med resten av fingrarna. Precis likt en Fiat Barchetta från 90-talet som L. Mäkinen skrev ovan. Detta betraktas däremot som svartkonst, blasfemi och/eller dumheter, av någon outgrundlig anledning, av motorjournalister. Varför frångår mitt förstånd.
Onödigt är det definitivt. Om jag skulle köpa en bil för 1 miljon kronor så skulle jag banne mig förutsätta att handtagen fungerar och håller några år. Och om dom mot förmodan skulle haverera så förväntar jag mig att tillverkaren omgående byter ut handtaget utan att det kostar mig en endaste krona.
Som jämförelse. Subaru bytte utan kostnad en packning till vindrutetorkarmotorn och motorn för den elektriska handbromsen på min 10 år gamla Outback. Det utan att det kostade en enda krona för mig. Och dom bytte den inte för att jag hade problem med någon av dom sakerna. Dom bytte det för att några bilar i världen hade fått problem med dom och därför byter man på alla i förebyggande syfte.
Det är en rätt milsvid skillnad på att kostnadsfritt byta saker i förebyggande syfte till att ta 12 000 kronor för att byta ett handtag som man låtit en full apa på kokain felkonstruera i torkat tuggummi.
Jag säger inte att det är konstigt att en helt ny bilmodell (och märke) har barnsjukdomar. Det är helt naturligt och det har alla nya modeller som kommer ut. Däremot är det en djävla skillnad i hur man hanterar dom barnsjukdomarna som tillverkare. Där har Tesla en hel del att lära oavsett hur bra eller dåliga deras bilar är.
Visst. Man kan hävda att en stor del av anledningen till det höga priset är det stora batteriet men det ändrar inte det faktum att man förväntar sig att en bil för så mycket pengar har någorlunda kvalitet och att tillverkaren tar ansvar för om man råkat klanta sig med konstruktionen av någon del.
Jag förväntar mig absolut inte att jag ska betala en miljon för en bil och sedan behöva skruva isär dörrdjäkeln och själv börja byta grejor för att den ska kunna förväntas hålla.
Dessutom är det ju så att om du själv gör ingrepp (i egenskap av icke autoriserad verkstad) så upphör garantin att gälla och med tanke på Teslas inställning till oberoende verkstäder och hur dom hanterar när folk själva skruvat så skulle det inte förvåna mig om dom stänger av hälften av funktionerna i bilen om dom skulle upptäcka att du själv reparerat handtaget. Skruvar du själv i en Tesla så är nog risken rätt stor att dom hävdar att inga garantier gäller om dom skulle upptäcka det.