Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja, och i början kostade det 12000:- att byta till ett nytt handtag som gick sönder igen.

https://teknikensvarld.se/nyheter/b...hybrid/sa-mar-tesla-model-s-efter-48-000-mil/
Fy fan.. 48.000 mil som taxi, med en (då) splitterny modell, från ett bolag som bara funnits i typ 5 år. Så hittar man barnsjukdomar på biljäveln?!.. Borde förbjudas enligt Geneve-konventionen!! :crash
Lite mer seriöst så håller jag definitivt med om att det är ocker-pris. :fakta
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen har vi Model 3 (och Y, kommande modell till Svedala) som är helt analog. Handtaget är ett handtag, men man måste fälla ut det med tummen för att sen öppna med resten av fingrarna. Precis likt en Fiat Barchetta från 90-talet som L. Mäkinen skrev ovan. Detta betraktas däremot som svartkonst, blasfemi och/eller dumheter, av någon outgrundlig anledning, av motorjournalister. Varför frångår mitt förstånd.

För att det trots att det är en jävligt enkel konstruktion går sönder när man använder det?
Jag vet inte om Fiat använde någon annan slags svartkonst, men jag har inga minnen av att dom gick sönder...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
(taxi)

20200330-071116.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För att det trots att det är en jävligt enkel konstruktion går sönder när man använder det?
Jag vet inte om Fiat använde någon annan slags svartkonst, men jag har inga minnen av att dom gick sönder...

De går inte sönder, du blandar ihop de olika konstruktionerna...
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Dörrhandtag.JPG

Kommer ni ihåg dessa inbyggda svartkonsthandtag? Jag har aldrig hört att någon journalist inte kunde lista ut hur de fungerade... :crash
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
View attachment 457165

Kommer ni ihåg dessa inbyggda svartkonsthandtag? Jag har aldrig hört att någon journalist inte kunde lista ut hur de fungerade... :crash
Vänta du bara. När nästa generation (snöflingor/woke/gen-z) kommer fram till en sån bil och inte kan öppna med en fjärr kommer de (likt dagens motorjournalister) gråta ut i pressen över hur det är oooooomöjligt att öppna så komplicerade saker..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alla Tesla modeller har handtag som är infällda och har 3 olika sätt att hantera detta.

Model S har handtag som fälls ut medelst en liten motor när man låser upp bilen och fälls in igen när den låses. Dörren öppnas genom att man drar lite i handtaget varpå en microbrytare skickar en lågnivåsignal som i sin tur öppnar låsmekanismen. Här fanns två barnsjukdomar på den modellen:
* Kugghjulet som kör in och ut handtaget var till en början gjort av för klent material och tänderna på kugghjulet gick sönder.
* Kabeln från microbrytare till styrenhet var till en början kabel som inte fixade att den rörde sig vid varje in/ut-fällning och resulterade i kabelbrott.
Båda dessa problem avhjälps snabbt med en beställning från Ebay för en hundralapp eller två och en halvtimmes skruvande. Kanske en timme för en glad amatör.
Eller köper man lås-insatsen från skroten. Med möjliga problemet att insatsen uppdaterats med åren och signalen därmed också uppdaterats.
Sista åtgärd är att för dyra pengar lämna in till märkesverkstad och få skiten bytt för en hel massa pengar.
Raket-kirurgi? Nej det tycker jag inte. Inte speciellt många andra heller vad jag vet.. Onödigt? Ja kanske. Men fördelen med att de styrs m.h.a digitala signaler är att man kan låsa/låsa upp/öppna individuella dörrar med fjärren eller appen. T.ex trippel-klick för att låsa upp passagerardörren.

Model X har som jag skrev ovan bara "tryck-knappar". Dvs tryck på handtaget så öppnas dörren.

Sen har vi Model 3 (och Y, kommande modell till Svedala) som är helt analog. Handtaget är ett handtag, men man måste fälla ut det med tummen för att sen öppna med resten av fingrarna. Precis likt en Fiat Barchetta från 90-talet som L. Mäkinen skrev ovan. Detta betraktas däremot som svartkonst, blasfemi och/eller dumheter, av någon outgrundlig anledning, av motorjournalister. Varför frångår mitt förstånd.

Onödigt är det definitivt. Om jag skulle köpa en bil för 1 miljon kronor så skulle jag banne mig förutsätta att handtagen fungerar och håller några år. Och om dom mot förmodan skulle haverera så förväntar jag mig att tillverkaren omgående byter ut handtaget utan att det kostar mig en endaste krona.

Som jämförelse. Subaru bytte utan kostnad en packning till vindrutetorkarmotorn och motorn för den elektriska handbromsen på min 10 år gamla Outback. Det utan att det kostade en enda krona för mig. Och dom bytte den inte för att jag hade problem med någon av dom sakerna. Dom bytte det för att några bilar i världen hade fått problem med dom och därför byter man på alla i förebyggande syfte.

Det är en rätt milsvid skillnad på att kostnadsfritt byta saker i förebyggande syfte till att ta 12 000 kronor för att byta ett handtag som man låtit en full apa på kokain felkonstruera i torkat tuggummi.

Jag säger inte att det är konstigt att en helt ny bilmodell (och märke) har barnsjukdomar. Det är helt naturligt och det har alla nya modeller som kommer ut. Däremot är det en djävla skillnad i hur man hanterar dom barnsjukdomarna som tillverkare. Där har Tesla en hel del att lära oavsett hur bra eller dåliga deras bilar är.

Visst. Man kan hävda att en stor del av anledningen till det höga priset är det stora batteriet men det ändrar inte det faktum att man förväntar sig att en bil för så mycket pengar har någorlunda kvalitet och att tillverkaren tar ansvar för om man råkat klanta sig med konstruktionen av någon del.

Jag förväntar mig absolut inte att jag ska betala en miljon för en bil och sedan behöva skruva isär dörrdjäkeln och själv börja byta grejor för att den ska kunna förväntas hålla.
Dessutom är det ju så att om du själv gör ingrepp (i egenskap av icke autoriserad verkstad) så upphör garantin att gälla och med tanke på Teslas inställning till oberoende verkstäder och hur dom hanterar när folk själva skruvat så skulle det inte förvåna mig om dom stänger av hälften av funktionerna i bilen om dom skulle upptäcka att du själv reparerat handtaget. Skruvar du själv i en Tesla så är nog risken rätt stor att dom hävdar att inga garantier gäller om dom skulle upptäcka det.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är det många påståenden här... :lol

Är de i sak felaktiga? Folk har förvisso i urminnes tider själv åtgärdat (vi kan kalla dr utvecklat) sina dyrgripar till fordon, men för det saken rimlig?

Som folk som tar fram nya drev till BMWs dragkrok så den inte rasar, eller luftfilter till nivåregleringens kompressor till densamma? Är det rimligt? Eller är det bara får som finner sig i detta och bara ”aa men det får man räkna med om man vill ha nya grejer, nyaste tekniken..”? Tro tusan att folk går på Nigeria-brev.. bääää...


Va sjutton, Glock kom på att ett grepp räcker och man kan implementera tre säkringar i en fingerrörelse, men för att öppna en bildörr behövs fler komponenter. Jovars.

Kan ur ett säkerhetsperspektiv, för säg när räddningstjänsten kommer, att det finns nåt mekaniskt och greppvänligt med släckarhandskar på att ta i. Men vad vet jag, bara sett en bilbrand med folk i en gång.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla kulten hävdar att det är det bästa handtag som någonsin utvecklats, att det går sönder beror på att folk gör fel.

Att folk gör fel beror inte på Tesla, fast det är bara på Tesla folk gör fel.

Speciellt motorjournalister gör fel, trots att dom nog öppnar fler olika dörrhandtag än någon annan, men det är fortfarande inte Teslas fel att just Teslas dörrhandtag går sönder, utan just motorjournalisternas fel.

Så nu kan vi sluta diskutera det här och låta Tesla-fanboysen grupprunka till en bild av Elon i en Cybertruck
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sakfrågan:

Det är handtaget till S som går sönder. Det drar man i på enklaste vis.

Handtaget till model 3/Y går inte sönder. Det är det som enligt vissa "motorjournalister" är krångligt att manövrera...



Sedan är det ju humor att se vilka känslor "Tesla" lockar fram oavsett ämne. Särskilt hos de som aldrig sett/kört/haft en. :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Motorjournalister" då.

De flesta kan väldigt lite om sakområdet, det finns självklart undantag som har både erfarenhet och referenser men det är långt till motorjournalister av Åke Borglunds kaliber, om man säger så.

De flesta "tester" som man läser i motortidningar är gjorda under 1-2 dagar och total körsträcka ungefär 10-20 mil. En provkörning kanske 20-40 minuter och i värsta fall är det en "torrkörning" där man skriver ihop något helt utifrån det reklammaterial som tillverkaren sätter i händerna på dig. Referensbasen utgörs till 90% av de bilar som finns i annonserna och det handlar nästan alltid om de fyra vanligaste märkena i tjänstebilssegmentet.

Undantag finns, exempelvis ViBilägare som köper sina långtestbilar, kör dem 5.000/10.000 mil och sedan redovisar allt. Ungefär som Motorrads långtidstester. Där finns något som man kan dra slutsatser av.

Övrigt, näeh, det är väl som MC-Folkets provkörningar och snöskotertidningarnas medhårsstrykande av annonsörer. Alla är bra, fast på olika sätt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sakfrågan:

Det är handtaget till S som går sönder. Det drar man i på enklaste vis.

Handtaget till model 3/Y går inte sönder. Det är det som enligt vissa "motorjournalister" är krångligt att manövrera...



Sedan är det ju humor att se vilka känslor "Tesla" lockar fram oavsett ämne. Särskilt hos de som aldrig sett/kört/haft en. :D

Och nu vet vi vem som blev färdig först av den gruppen...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Sakfrågan:

Det är handtaget till S som går sönder. Det drar man i på enklaste vis.

Handtaget till model 3/Y går inte sönder. Det är det som enligt vissa "motorjournalister" är krångligt att manövrera...



Sedan är det ju humor att se vilka känslor "Tesla" lockar fram oavsett ämne. Särskilt hos de som aldrig sett/kört/haft en. :D
Messerschmitt anfaller medelst precisionsdykning igen, bara för att vara överjävligt tydlig.
Det är på tidiga modeller av Model S som handtaget går sönder. På nyare årsmodeller är det hela uppdaterat med bättre material-val som inte går sönder (vad jag vet).
När de äldre modellerna inte längre har garanti kvar är det billigare och bättre att lösa det hela permanent genom att beställa eftermarknads-reservdelar på t.ex Ebay och låta sin lokala Mulle Meck fixa dessa.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tesla kulten hävdar att det är det bästa handtag som någonsin utvecklats, att det går sönder beror på att folk gör fel.

Att folk gör fel beror inte på Tesla, fast det är bara på Tesla folk gör fel.

Speciellt motorjournalister gör fel, trots att dom nog öppnar fler olika dörrhandtag än någon annan, men det är fortfarande inte Teslas fel att just Teslas dörrhandtag går sönder, utan just motorjournalisternas fel.

Så nu kan vi sluta diskutera det här och låta Tesla-fanboysen grupprunka till en bild av Elon i en Cybertruck
Du blandar fortfarande ihop äpplen med kundvagnar.
Handtag (till Model S) som går sönder är det ingen (varken de som grupprunkar till, eller bränner voodoodockor av, Elon Musk figurer) som hävdar att det är bra, ok eller p.g.a handhavande-fel. Det jag personligen hävdar är att om det enda man kan klaga på, med en taxi som gått 48.000 mil, är ett trasigt handtag.. Då är det kanske inte riktigt dags att ställa fram tjära och fjädrar för hela bilen/företaget. Speciellt som det är åtgärdat på senare modeller och numera finns enkla eftermarknadslösningar för de som drabbas av detta när garantin gått ut.
Det som anses som löjeväckande från min, och flertalet andra tesla-talibaners sida, är att man anser handtagen på Model 3/Y vara så jävla komplicerade att man inte förstår hur man ska använda dem. Även efter instruktioner. Men det är ju min åsikt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jämför gärna hur andra tillverkare ser på garantier, körsträckor, ålder osv...

Japp! Fick fyra (!) nya hjullager på subban. Efter 8år och 15000mil. Ett hade börjat låta och det gick inte för sig så alla plockades av och skickades på analys. Gupp!

Enda felet med den bilen var att den var svårt glad i bränsle. I övrigt var den nog odödlig.
(Legacy spec B)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fick en ny tändmodul till min SAAB efter bilens garanti hade gått ut.

Morsan fick ett nytt tankpåfyllningsrör på en grå-importerad Opel som garantin hade gått ut på.

Det är inte alls ovanligt, men visst ska vi applådera Tesla för att dom äntligen tar på sig sin skuld för dom sönderskrivna minnena.
Deras första åtgärd var ju en mjukvaruuppdatering som gjorde att det skrevs mindre till minnet, vilket sköt problemet framåt tills bilarna var utanför garantin.
Bra också att alla dom som redan har betalat för att laga sina bilar får igen sina pengar.

Byter dom alla minnen även på bilar som ännu inte har skrivit sönder dom, eller måste man vänta tills minnet dör för att få det utbytt?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sakfrågan:

Det är handtaget till S som går sönder. Det drar man i på enklaste vis.

Handtaget till model 3/Y går inte sönder. Det är det som enligt vissa "motorjournalister" är krångligt att manövrera...



Sedan är det ju humor att se vilka känslor "Tesla" lockar fram oavsett ämne. Särskilt hos de som aldrig sett/kört/haft en. :D

Ja. Det är Model S som har dom stora problemen med handtagen ja. Model 3 har ett handtag som inte förlitar sig på en motor som ska skjuta ut handtaget när man vill öppna.
Personligen skulle jag säga att handtaget till model S är coolt men fruktansvärt korkat.
I scenariot att man smäller bilen och blir medvetslös och räddningstjänsten är på plats och batteriet tar eld. Kommer handtaget att fungera då? Ytterst osäkert skulle jag säga. Det betyder att det är en hyfsad sannolikhet att räddningstjänsten istället måste klippa upp en bil med 100 kWh brinnande batteri för att kunna få ut den medvetslöse föraren. En situation som är långt ifrån fördelaktig.

Att Tesla lockar fram massor av känslor är ju ganska enkelt att förklara.
Det är en djävligt dyr bil och det är ett nytt märke och nya modeller som av den anledningen har en mängd barnsjukdomar. Barnsjukdomar som Tesla av någon anledning i alldeles för hög grad inte tar ansvar för utan ålägger köparen som redan betalat en ansenlig summa pengar att åtgärda för egna pengar. En åtgärd som dessutom i väldigt många fall är ganska dyr.
Detta kombinerat med att Tesla-fans försvarar dumheterna gör att det helt naturligt blir ganska mycket känslor.

Tesla är bilar som absolut har sina fördelar och sett till vad dom är så är det bra bilar. Men kombinationen av barnsjukdomar och Teslas ganska usla hantering av sina kunder gör att dom för många inte alls är lika attraktiva även om man skulle bortse från att dom är väldigt dyra i inköp.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top