Haha, du är medveten om att ditt inlägg sa mest om dig, Los Angeles och USA än något om Tesla Motors eller Model X?
Kan du inte dra några anekdoter om Tesla-ägande norrmän också?
En enda stor nation utav rika veganer som bajsrunkar till den statliga "rabatten" på eldrivna fordon!?
P.S pluspoäng för din avslutande mening. Låter så självsäkert att det nästan inte skulle behövas någon hänvisning till fakta eller källa... tyvärr bara nästan. Dessutom säger även den mer om USA och deras energikällor/energibransch än Tesla Motors, Model S eller elbilar.
Självklart säger det mycket om USA's elproduktion, det var just det jag ville få fram!
Jag ids inte sitta och leta fram siffrorna åt dig, det var någon biltidning som skrev att det var bättre att köra diesel än elbil i Lettland (och fick rätt när någon miljömupp krävde att dom skulle redovisa siffrorna), men som alla vet är USA kraftigt beroende av fossilkraft, dom har långt skitigare el i snitt än vad vi har i europa, även om det varierar kraftigt mellan staterna, men jag räknar hela USA som en elmarknad och räknar därför på snittet.
"This varies substantially by form of generation and by the mix of forms of generation on a grid. The US average was about 0.62 kilograms (1.4 pounds) of CO2 per KWH"
En bra miljödiesel ligger under 80g per km
Hur långt en Tesla Model X kommer på en kilowatt vet du nog bättre än jag, men det är väl knappast för att den är snålast i klassen den har lång räckvidd?
Sist jag körde elbil drog den 2,7 kw milen. (Körde både Nissan Leaf och Kia Ceed och dom drog ungefär lika)
Sen har jag aldrig sett någon räkna ut hur många kilowatt kraftverket måste producera för att man ska få en kilowatt i bilbatteriet, rimligtvis borde det finnas en del transmissionsförluster och laddförluster också.
Att det säger mycket om miljömupp-hipsterveganer i Californien som skiter i vad som är miljövänligare utan får spontanorgasm av att köra omkring i en svindyr Tesla trots att den är skitigare än en billigare miljödiesel är också sant, det är viktigare med rätt "brands" än med rätt inställning...