Skillnaden är att ingen någonsin har påstått att bensin/dieselbilar är fossilfria, något som ofta påstås om elbilar, vilket ju inte är sant eftersom elproduktionen innebär utsläpp.
Om vi i dag har fossilfri el som täcker 99.9% av landets elbehov (belysning, uppvärmning av hus och industriernas elförbrukning) men den sista 0.1% är importerad (eller inhemsk) fossilel, vad händer då om vi tillför ytterligare ett par tusen förbrukare i form av elbilar som behöver laddning, jo vi måste ha mera el, alltså skottar vi på mera brunkol (antingen här eller någon annanstans) för att ladda elbilarna.
Då går ju elbilarna på 100% brunkol, eftersom den rena energin räckte innan vi tillförde elbilarna.
Jag säger det igen, bygg fler kärnkraftverk, då håller jag med om att det är en bra ide att växla till eldrift.
Ursäktar för de dryga inläggen om energi, ska sluta efter detta. Men jag känner att vi behöver lite avancerad matematik här så vi ställer lite saker i relation.
Jag kommer att öka på belastningen på nätet med ca 1,6*2000=3200kWh per år med min elbil.
Så vad hade alternativet varit, och hur hade det belastat elnätet?
Kör jag med bensinbil kommer jag att konsumera någonstans mellan 0,5<->1,0 l/mil. Alltså mellan 1000<->2000l per år. Drivs raffinaderiet på el så drar bara den tillverkningen ut mellan 1,5*1000=1500kWh och 1,5*2000=3000kWh per år från elnätet, enligt tidigare nämnd elförbrukning per genererad liter bensin.
Just i detta fallet så struntar jag i vad man mer får ut. För jag behöver ju just de där literna bensin, och det skulle belastat elnätet endast och bara på grund av mig.
Alternativ-valet för min del hade varit en billig Saab, som hade slurpat i sig ganska exakt 1l/mil med min vardagskörning, så i det här fallet närmare 3000kWh i raffineringskostnad. Slutnotan för min elbil med bara de här två inblandade delarna är att den extra belastning jag numera utgör på nätet uppgår till 200kWh per år sannolikt, max 1800kWh. Alternativt sett mellan 0,55kWh-5kWh per dag. Den extra belastningen har jag redan med nära nog daglig tvätt p.g.a småbarn. Två småbarn ökar alltså belastningen på elnätet med ungefär lika mycket som min elbil, bara genom att hålla dem med rena kläder.
Tilläggsisoleringen/värmepumpen på mitt hus sänkte husets årliga elkonsumtion med minst 5000kWh per år, sannolikt uppemot 8-9000kWh per år. Det kan man driva nästan tre elbilar på. När jag får tummen ur och petar upp solceller kommer man kunna köra ytterligare ett par elbilar till utan att totalt sett belasta nätet ett smack, bara på de saker jag har gjort(och tidigare ägare av huset, som tilläggsisolerade precis innan vi köpte det).
Icke-fossilbaserade energislag behöver byggas ut för att ersätta de befintliga fossilbaserade elproducenterna. De elbilar som rullar idag, och inom ett par års sikt (eftersom det inte finns vettig produktionskapacitet nånstans i världen) utgör inte ens en droppe i havet sett till resten av elkonsumenterna i vårt land. Att skaffa elbil i dagsläget kommer inte i nämnvärd utsträckning spela roll för behovet av kolkraft.