Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
:D
"Five years from now, if current plans work out, the “peaker” will be gone, replaced by the world’s largest storage battery, capable of holding and delivering over 100 megawatts of power an hour for four hours."

Jo, ett batteri som ska räcka för att täcka "peaken" under max fyra timmar ja, som sedan laddas upp av nätet (och solceller) när peaken är över.

Något som hittils har skötts av en dieselgenerator.

Tro mig, det är batterierna som är problemet, inte skyddstullar på solcellerna.
I Australien är det som sagt lönsamt med solenergi+batteri i garaget för privatpersoner redan idag. Den länken postade jag några inlägg bak. Men de har ju lyxen av sol året om. Här uppe i norr däremot så är användningsområdet och behovet annorlunda. Det liknar mer det som de redan byggt i USA, dvs att blixtsnabbt kunna buffra på nätet medans större kraftverk ställer om. Se till.ex http://m.spiegel.de/international/europe/a-835037.html hur norrmännen jobbar på det. Batteribanken behöver inte vara igång i flera timmar i vårt scenario utan just bara jämna ut behovet när vind/solkraft ökar/minskar. Har inte hittat siffror på hur snabbt de kan koppla på vattnet för att leverera ut från noll till full kraft, men pumparna behöver ca 3 minuter för att få full sprätt i omvänd riktning. Här nämns det dessutom förluster i storleksordningen 20% för den här setupen. Om det verkligen stämmer, och med tanke på hur billig solel är, så skulle det innebära ett helt realistiskt system tekniskt sett.
Edit: har nog missat länken om Australien, här är den: https://cleantechnica.com/2016/11/1...ll-2-already-cost-competitive-grid-australia/
 
Last edited:

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Har följt tråden. Det diskuteras olika perspektiv är helt klart. Ser man det logiskt så är det uppenbart att elbil inte är någon fluga. Som nån tant uttryckte det om internet en gång i tiden. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har följt tråden. Det diskuteras olika perspektiv är helt klart. Ser man det logiskt så är det uppenbart att elbil inte är någon fluga. Som nån tant uttryckte det om internet en gång i tiden. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, elbilar är helt klart framtiden.

Ska vi rädda miljön så måste vi gå ifrån fossila energikällor och det kan vi med elbilar, om vi först bygger ut fossilfri, pålitlig elkraft.

Solceller och vindkraftverk är allt annat än pålitlig elkraft, den fungerar när den vill, inte när behovet finns, så det är bråttom att bygga generation 4 av kärnkraften, sen kan vi värma våra hus med direktverkande el, ladda våra bilar med ren el och till och med rena luften med billig el.

(länder som har mera sol kan med speglar koncentrera el till att smälta salt och då kan man lagra energi i saltsmältan så man kan generera el även nattetid eller då solen gått i moln, i ångturbiner som hämtar värme ur saltsmältan)

Att man i Australien har fått lönsamhet på solceller och batterilagring (i teorin) beror på att dom har exceptionellt dyr el och exceptionellt bra förutsättningar för att genera el med solceller.
(dom kör ju mycket gasvärme, gas-spis och gas-varmvatten, precis som i Californien, just för att det är billigare än el, så det är ju väldigt speciella förutsättningar där)

Kärnkraftsel (utan straffpålagor) är utan tvekan den billigaste och renaste el vi kan ha
Långt billigare än solcellsel eller vindkraftsel (utan subventioner) och mycket pålitligare.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har följt tråden. Det diskuteras olika perspektiv är helt klart. Ser man det logiskt så är det uppenbart att elbil inte är någon fluga. Som nån tant uttryckte det om internet en gång i tiden. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yep, finns alldeles för många fördelar för att något annat alternativ skulle vara gångbart. Kommer säkert komma lite vätgasdrift också där elbilar med batterier inte är applicerbart.
Men bara det faktum att drivmedlet är långt billigare att framställa (och snart även lagra) än något annat tror jag blir den mest drivande kraften. Det åtgår t.ex 3-4ggr mer energi bara för att framställa och driva saker med t.ex vätgas. Den ekvationen i sig säkerställer ju framtiden. Sen att man slipper köra runt med en Hindenburg-katastrof lurandes omkring sig gör ju inte valet sämre.. Terrorist-organisationer hade nog iofs gillat vätgasbilar, då hade de sluppit leta fram bomber när de ska spränga saker. Bara att sno ett par bilar :brynad
Motorn i sig är ju mycket mindre, effektivare och mer hållbar än nuvarande ICE-varianter och allt annat som oljeindustrin vill pracka på oss som gångbart. Den kan placeras smartare, osv. Använder man sen en vettig elmotor utan permanent magneter (som väldigt många så kallade hybridbilar använder) så åtgår det ju inte några dyra och smutsiga metaller där heller.

Den största bromsklossen enligt min mening är den befintliga bil- och oljeindustrin. De fäktar ju med näbbar och klor för att vanligt folk inte ska fatta hur mycket mer energi-effektivt och billigt det är, och kan bli. Desinformation bland kvällspress och köpta så kallade journalister är ju fullständig vardagsmat bland de artiklar/inlägg jag läser i linjärpressen.

Så fort vi börjar få bilar med aktionsradie som en traditionell bil (finns redan men är svindyra), och de kommer ner i samma pris, så är det ju inte mycket som kan hålla kvar massorna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Motorn i sig är ju mycket mindre, effektivare och mer hållbar än nuvarande ICE-varianter och allt annat som oljeindustrin vill pracka på oss som gångbart.

Oljeindustrin vill inte alls "pracka på oss", ICE har varit gångbart i över hundra år nu och säljer fortfarande bra helt på egen hand.

Elbilsindustrin däremot vill "pracka på oss" något som också har funnits i över hundra år, men fortfarande inte är konkurenskraftigt på egna ben, utan måste säljas med kraftiga statliga subventioner.

Men framtiden är ändå elektrisk, när subventionerna (och straffskatterna på ICE) har tagits bort och det ändå säljs mer elbilar än ICE är elbilen mogen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har följt tråden. Det diskuteras olika perspektiv är helt klart. Ser man det logiskt så är det uppenbart att elbil inte är någon fluga. Som nån tant uttryckte det om internet en gång i tiden. :)




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det ÄR en fluga. Ett mellanspel medan nya drivmedel utvecklas. Det finns redan miljövänliga, väl fungerande drivmedel. Men av någon anledning försöker man byta drivmedel utan att anpassa motorerna.

Om du med "någon tant" menar Ines Uusman, så sade hon att "planlöst surfande på internet är en fluga".
Vilket det var.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Oljeindustrin vill inte alls "pracka på oss", ICE har varit gångbart i över hundra år nu och säljer fortfarande bra helt på egen hand.

Elbilsindustrin däremot vill "pracka på oss" något som också har funnits i över hundra år, men fortfarande inte är konkurenskraftigt på egna ben, utan måste säljas med kraftiga statliga subventioner.

Men framtiden är ändå elektrisk, när subventionerna (och straffskatterna på ICE) har tagits bort och det ändå säljs mer elbilar än ICE är elbilen mogen.

Hybridbilar med dubbla drivlinor, mindre lastutrymme och marginellt mindre bränslekonsumtion såvida du inte kör enbart korta sträckor?
Vätgasbilar som endast är ekonomiskt försvarbara om man använder sig av naturgas? Det är ju detta som oljeindustrin vurmat om, så de kan fortsätta att utvinna, raffinerat, distribuera, och tjäna storkovan på drivmedel som man inte kan tillverka själv hemma på logen eller på vilket sätt som helst egentligen. Med redan utbyggd infrastruktur för merparten av påfyllnaden

Elbilar är subventionerade ja. För en ICE som kostar 200.000 får staten in 40.000 kronor i skatt.
För en elbil som kostar 400.000 får staten in 80.000 i skatt, sen får man 40.000 tillbaka. Totalt har man då pyntat in 40.000 i skatt
På båda dessa bilar får alltså staten in precis lika stor penningsäck.
Här kan man ju välja att se det som att staten är dumsnål och vräker ur sig onödiga subventioner. Jag ser det som att de inte straffskattar merkostnaden av en miljövänlig bil. Sen låter det ju jävligt bra i partibladen att man minsann skänker massvis med pengar till miljösatsningar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elbilar är subventionerade ja. För en ICE som kostar 200.000 får staten in 40.000 kronor i skatt.
För en elbil som kostar 400.000 får staten in 80.000 i skatt, sen får man 40.000 tillbaka. Totalt har man då pyntat in 40.000 i skatt
På båda dessa bilar får alltså staten in precis lika stor penningsäck.

Jamen på en ICE som kostar 7miljonetfemhundrasjuttitusen då??????

Till och med du måste ju kunna förstå att man inte jämför bilar med olika prislapp?

Sen "glömde" du visst alla andra subventioner elbilister får, den här gången, men visst brukar du komma ihåg att påpeka att man slipper trängselavgifter och skatt och ofta får parkera och ladda gratis som elbilist när du ska framhålla hur förträffligt det är?

Dom som kör ICE och betalar sitt eget bränsle betalar även skatt på bränslet serru... ca 70% av drivmedelskostnaden är skatter serru...
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Det ÄR en fluga. Ett mellanspel medan nya drivmedel utvecklas. Det finns redan miljövänliga, väl fungerande drivmedel. Men av någon anledning försöker man byta drivmedel utan att anpassa motorerna.


I beg to differ. Det intressanta är utvecklingen av allt som är kopplat till elbilar. Det mest kostnadseffektiva vinner. Där klarar sig inte ICE. Det är inte första gången direkt det sker på en marknad att ny teknologi ersätter en äldre. Politiskt korrekt är det också med elbilar vilket driver ytterligare på utvecklingen.

Det går skriva brev på skrivmaskin fortfarande. Men vem gör det nu gör det nu för tiden. :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jamen på en ICE som kostar 7miljonetfemhundrasjuttitusen då??????

Till och med du måste ju kunna förstå att man inte jämför bilar med olika prislapp?

Sen "glömde" du visst alla andra subventioner elbilister får, den här gången, men visst brukar du komma ihåg att påpeka att man slipper trängselavgifter och skatt och ofta får parkera och ladda gratis som elbilist när du ska framhålla hur förträffligt det är?

Dom som kör ICE och betalar sitt eget bränsle betalar även skatt på bränslet serru... ca 70% av drivmedelskostnaden är skatter serru...

Jag tog de prislapparna för det är vad en bilen jag kör kostar, och den direkta motsvarande bensinbilen. Äpplen med äpplen.
Det må heta trängselskatt men syftet med det är att få ner föroreningarna i luften om jag inte minns fel? Eftersom en elbil inte bidrar till problemet man vill bli av med så är det väl inte helt orimligt att man även slipper betala?
Om ett parkeringsbolag, en IKEA-affär, en McDonalds eller ett elbolag vill tillhandahålla gratis laddning, är det fel? Kanske i jante-sverige iofs nu när jag tänker på det.
Jag betalar också skatt på mitt drivmedel. Ca 50% i dagsläget. Du får betala mer för att det belastar miljön, det är något som staten bestämt och är likadant i de flesta länder. Förutom i stormakterna, där de subventionerar olja istället.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
I beg to differ. Det intressanta är utvecklingen av allt som är kopplat till elbilar. Det mest kostnadseffektiva vinner. Där klarar sig inte ICE. Det är inte första gången direkt det sker på en marknad att ny teknologi ersätter en äldre. Politiskt korrekt är det också med elbilar vilket driver ytterligare på utvecklingen.

Det går skriva brev på skrivmaskin fortfarande. Men vem gör det nu gör det nu för tiden. :)

Vilken utveckling då?
Batterier?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I beg to differ. Det intressanta är utvecklingen av allt som är kopplat till elbilar. Det mest kostnadseffektiva vinner. Där klarar sig inte ICE. Det är inte första gången direkt det sker på en marknad att ny teknologi ersätter en äldre. Politiskt korrekt är det också med elbilar vilket driver ytterligare på utvecklingen.

Det går skriva brev på skrivmaskin fortfarande. Men vem gör det nu gör det nu för tiden. :)

"Det mest kostnadseffektiva vinner"

Och i inlägget under får vi läsa att samma bil som kostar 200 000 kr med ICE kostar 400 000 kr med eldrift, och dessutom så subventionerar man elbilar med 40 000 kr vid inköp och ännu mera under dess livstid, medans man straffbeskattar bensin och diesel något kopiöst och säger dessutom att "bensinen är för billig vi måste ha en eskalerande skattehöjning på fossila bränslen"

Tänk om vi tog bort alla konstgjorda politiska styrmedel och verkligen lät det mest kostnadseffektiva vinna, då kanske elbilen skulle vara 20 år bort istället för 10 som nu.

På dom 20 åren skulle vi kunna bygga ut kärnkraften så att vi verkligen kunde erbjuda helt fossilfri el i det här landet
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Elbilen är lika kostnadseffektiv som vindkraft.. stendöd utan stöd och subventioner. Klart dom korvspad är att när skatterna inte längre rullar in från fossilbilar kommer alternativen få bära kostnaderna istället..Allt annat är dum-naivt. Det betyder inte att man inte ska passa på nu medans det är gynnsamt. Men på sikt lyckas staten köra upp nåt i stolgången på dig ändå ska du se.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Dra bort subventioner på rakt bräde tycker jag genuint låter som en förträfflig idé. Subventioner till fossila bränslen uppgår till ca 6,5% av hela världens bruttonationalprodukt. Det är 5.300.000.000.000 dollar per år. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Energy_subsidies

För att ställa sakerna i relation, och se vad man istället kunde gjort med alla de pengarna:

Vi är ca 10 miljarder människor på jorden. Det betalas alltså ut 530 dollar per år och person på jorden i subventioner till fossila bränslen.

Vi har ca 1.200.000.000 bilar på jorden enligt http://www.greencarreports.com/news...-on-worlds-roads-now-2-billion-by-2035-report
Med ett listpris på 40.000 dollar hade man kunnat ge varje bilägare i hela världen en sprillans ny fullutrustad Nissan Leaf Tekna 30kWh utan några som helst subventioner under en nioårsperiod. Eller vars en bmw i3/hyundai ionic/Tesla model 3 på mer eller mindre samma tidsspann. Bara på subventionerna som ges till fossila bränslen.

Med ett kilowattpris på 550 dollar https://www.extremetech.com/extreme...om-solarcitys-record-breaking-new-solar-panel, och att man i snitt får ut 1000kWh per installerad kW här i Sverige, så kan man bygga ut världens solparker med 9600 TWh per år.
Det är ca 1/10-del av hela världens energibehov idag.https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_energy_consumption eller 1/20-del av den prognostiserade konsumtionen 2030 http://www.businessinsider.com/map-shows-solar-panels-to-power-the-earth-2015-9. Så lång tid till att bara använda solenergi om man hade släckt ner precis allt annat och börjat från noll.
Detta är om man sätter dem i Sverige (för det är här jag kan kWh/kW/år). Längre ner mot ekvatorn hade såklart varit bättre. Sedvanlig "man kan inte lagra undan energin från solen" gäller såklart, så detta är ju inte realistiskt. Men det ger lite perspektiv.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Någon som vet vad en kärnreaktor kostar att bygga och driva? Hade varit intressant att se hur många reaktorer man hade kunnat smälla upp med de pengarna också.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Elbilen är lika kostnadseffektiv som vindkraft.. stendöd utan stöd och subventioner. Klart dom korvspad är att när skatterna inte längre rullar in från fossilbilar kommer alternativen få bära kostnaderna istället..Allt annat är dum-naivt. Det betyder inte att man inte ska passa på nu medans det är gynnsamt. Men på sikt lyckas staten köra upp nåt i stolgången på dig ändå ska du se.
Jo det kommer ju såklart bli minskade intäkter till staten. Men jag kommer ju inte elda upp pengarna jag sparar på bränsleutgifter. De kommer jag köpa saker för eller betala någon för arbete, som i sin tur köper något eller betalar någon, osv. Allt det betalas det moms och skatt på. Så staten får fortfarande intäkter, fast i annan form.
Sen försvinner ju ca 30% av bränslekostnaderna ut ur landet med bensin/dieseldrift. Jag gillar starkt det faktum att jag numera inte årligen skickar iväg ett helt gäng tusenlappar till OPEC, Norrbaggarna/UAE och alla andra oljeproducerande länder som då rakt inte behöver mina pengar.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det hade varit av yttersta intresse att få reda på den verkliga förbrukningen, dvs den man betalar för med elräkningen.

Om exemplet 1.5kwh är från bilens färddator ger jag lika mycket för den infon som från en ice-bils "lie-o-meter"
Tror det var AMS som nyligen testade några elbilar.
Nya Leaf med stora batteriet kom 15-20mil beroende på körning o accade till 100 på 12s.
Obs kan minnas fel, någon som har tidningen?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte sjutton har man några förmåner för att man kör elbil. Trängselskatten får man betala, parkeringsavgiften är samma. Visst finns det ställen att ladda gratis på, men det är knappast en statlig subvention utan ett sätt att locka kunder. Det är inte konstigare än att ungarna får en piggelin när man tankar minst 40 liter bensin.

Nog sjutton sker det utveckling på batterisidan. Mängden energi som kan lagras per volym och vikt ökas konstant och batteriernas andra egenskaper som självurladdning, hållbarhet och möjlighet att ta emot ström förbättras också hela tiden.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top