Här är lite intressantav mätningar.
https://forums.tesla.com/forum/forums/charging-efficiency-0
Nånstans mellan 54-80% effektivitet beroende på hur snabbt man laddar (snabbare = större förluster)
Righty. Så om man räknar på en Leaf med 2kwh/mil behövs moms på det för att få fram verkligen förbrukning. (Vid 80% verkningsgrad på laddare). 2.50kr/mil då. Som sen ska adderas till
Laddningen går ju "tyngre" ju fullare batteriet blir också, så även vid långsamladdning har man dålig verkningsgrad efter att man har fyllt 70% av batteriet.
Det är ju lite därför biltillverkarna gärna visar siffror på hur fort det går att ladda från tomt till 80% om man får "soppatorsk" sen när man läser hur lång tid det tar att ladda från tomt till 100% så tar det dubbelt så lång tid eller mer.
Så om bilen drar 2.5KW milen (som den gjorde för mig) så behöver man tanka 3.5KW för varje mil man har kört.
Det är ju IOFS lite skitsamma över det, OM man har billig och ren energi att tanka med.
Jag skulle ju lätt "tanka" dagligen i stolpen på jobbet, i alla fall tills skattemyndigheten kommer på att jag ska förmånsbeskattas för det.
Hemma skulle jag kunna montera upp en laddbox, men frågan är om det är värt det, oftast har jag ju hela natten på mig att ladda, även om det inte hinner bli fullt så tar jag mig ju till jobbet och kan ladda ytterligare 8 timmar.
(har 16A schucko uttag hemma och 10A på jobbet)
Skulle jag behöva snabbladda så har jag Ikea mellan jobbet och hemmet, då kan jag äta deras kötbullar till middag och snabbladda i deras stolpar (finns även Tesla Supercharger där)