Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tror det var AMS som nyligen testade några elbilar.
Nya Leaf med stora batteriet kom 15-20mil beroende på körning o accade till 100 på 12s.
Obs kan minnas fel, någon som har tidningen?

Med ett ägg under pedalen och begränsad komfort 18 mil. Föga applicerbart så en bit mindre. 2kwh /mil minimum http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-nissan-leaf-30-kwh-2016 säger dock fortfarande inte något om den faktiska förbrukningen på elmätaren.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte sjutton har man några förmåner för att man kör elbil. Trängselskatten får man betala, parkeringsavgiften är samma. Visst finns det ställen att ladda gratis på, men det är knappast en statlig subvention utan ett sätt att locka kunder. Det är inte konstigare än att ungarna får en piggelin när man tankar minst 40 liter bensin.

Nog sjutton sker det utveckling på batterisidan. Mängden energi som kan lagras per volym och vikt ökas konstant och batteriernas andra egenskaper som självurladdning, hållbarhet och möjlighet att ta emot ström förbättras också hela tiden.

40000kr och begränsad fordonsskatt. Varsågod och skölj
Lär väl hamna på 4000kr som snittet är idag
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Här är lite intressantav mätningar. https://forums.tesla.com/forum/forums/charging-efficiency-0
Nånstans mellan 54-80% effektivitet beroende på hur snabbt man laddar (snabbare = större förluster)

Righty. Så om man räknar på en Leaf med 2kwh/mil behövs moms på det för att få fram verkligen förbrukning. (Vid 80% verkningsgrad på laddare). 2.50kr/mil då. Som sen ska adderas till värdeminskning och service (horribelt i exemplet Nissan tyvärr).

Med snabbladdare sämre men det har jag själv inget vidare behov av.

Körde 85 mil i söndags med 15 min pissepaus och lunch. Samma sak förra veckan och veckan dessförinnan. :7peta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De 40000 kronorna är ju en sak, men skatten är koldioxidbaserad och rimlig, tycker jag. Det är visserligen gratis 5 år, men jag hade nog inte funderat över de 360 kronorna som ett hinder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här är lite intressantav mätningar. https://forums.tesla.com/forum/forums/charging-efficiency-0
Nånstans mellan 54-80% effektivitet beroende på hur snabbt man laddar (snabbare = större förluster)

Righty. Så om man räknar på en Leaf med 2kwh/mil behövs moms på det för att få fram verkligen förbrukning. (Vid 80% verkningsgrad på laddare). 2.50kr/mil då. Som sen ska adderas till

Laddningen går ju "tyngre" ju fullare batteriet blir också, så även vid långsamladdning har man dålig verkningsgrad efter att man har fyllt 70% av batteriet.

Det är ju lite därför biltillverkarna gärna visar siffror på hur fort det går att ladda från tomt till 80% om man får "soppatorsk" sen när man läser hur lång tid det tar att ladda från tomt till 100% så tar det dubbelt så lång tid eller mer.

Så om bilen drar 2.5KW milen (som den gjorde för mig) så behöver man tanka 3.5KW för varje mil man har kört.

Det är ju IOFS lite skitsamma över det, OM man har billig och ren energi att tanka med.

Jag skulle ju lätt "tanka" dagligen i stolpen på jobbet, i alla fall tills skattemyndigheten kommer på att jag ska förmånsbeskattas för det.

Hemma skulle jag kunna montera upp en laddbox, men frågan är om det är värt det, oftast har jag ju hela natten på mig att ladda, även om det inte hinner bli fullt så tar jag mig ju till jobbet och kan ladda ytterligare 8 timmar.
(har 16A schucko uttag hemma och 10A på jobbet)

Skulle jag behöva snabbladda så har jag Ikea mellan jobbet och hemmet, då kan jag äta deras kötbullar till middag och snabbladda i deras stolpar (finns även Tesla Supercharger där)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vill påstå att det inte går så trögt så tidigt vid laddning som vid 80%. Vid snabbladdning märker jag det först runt 95%. På elbilsforumet finns det folk som har orkat studera det med bilder och Excel så man kan jämföra bilmodeller.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Som vän av ordning så vill jag bara påpeka lite saker som kan vara av intresse.
* 54% ladd-effektivitet ovan var för en Tesla roadster. Den första prototyp-bilen som Tesla tillverkade.
* Jag har postat en länk ovan när någon körde ut data m.h.a proffsverktyg. Med en standard långsamkabel på en Leaf har man 90% ladd-effektivitet om man använder 220V som vi har i Sverige
* Teslorna är fullsmetade med elektronik som drar ström hela tiden, t.ex ett 4G modem som alltid är uppkopplat, oavsett om bilen är igång eller inte.
* Krypströmmen hos en Tesla är ganska synbart faktiskt. Parkerar du den en vecka så kommer den tappa ett par procentenheter. Jag har haft min Leaf ståendes i två veckor utan att tappa en endaste procent.
* Värsta-fallen ovan drog ut 40A. Jag vet inte vad resten av befolkningen har, men mina huvudsäkringar är på 20A. AC->DC konvertering lider ganska mycket vid högre strömstyrkor.
* Snabbladdare är normalt sett DC ut i kabeln, så laddstation kan använda en stor, dyr och effektiv AC->DC konvertor med små överföringsförluster.
* På Tesla superchargers kan man bara ladda Tesla bilar. Ingen annan biltillverkare har haft viljan att köpa in sig på det nätverket. Trots väldigt förmånliga priser om jag förstått det hela rätt.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Glömde en viktig sak. Nästan alla elbilar är märkta med teoretisk högsta energimängd, men de flesta har runt 10% mindre som man kan utnyttja. En 24kWh Leaf har 21,3 kWh som man kan använda. När man använder sig av de teoretiska max-värdena och jämför med vad man faktiskt petar i eller har fått ut så slår det rätt mycket i felmarginal m.a.p effektförluster och förbrukning.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
De 40000 kronorna är ju en sak, men skatten är koldioxidbaserad och rimlig, tycker jag. Det är visserligen gratis 5 år, men jag hade nog inte funderat över de 360 kronorna som ett hinder.

360kr idag ja. Det var exakt vad jag menade kommer justeras med kraft den dag då sinar i skattkistan från frånvaro av smutsiga dieslar. System Staten är inte dumma. Det är som langaren och knarkaren. Första gratis. ...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Här har vi ett kul argument också, att staten drar in sjuka mängder pengar på bensinskatt. Visst är det en del, men hur mycket då?
Enligt http://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skatteintakter-per-skatt/ så är de sammantagna intäkterna på bensin ca 1% av intäkterna. Ca 2,5% om man räknar all form av oljebaserad punktskatt. Alkoholskatten är nära 3/4-delar så stor som den samlade intäkten från bensinskatten. Jag tror knappast att staten Sverige går bankrutt om man drar bort det på ett bräde. För vi skickar ut ca 30% av den totala summan till oljeproducenterna. Samtidigt måste jag köpa el där 50% är skatt, så en del skyfflas upp på posterna märkta med el och energi.

Vill du skattekompensera för att du kör elbil, köp bärs på bolaget och ta en sån till kvällsmaten, för där har du också rejält skattepåslag..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Fakta. Bensinpriset i Sverige

Genomsnittligt bensinpris (blyfri 95) och vid bemannad station:

År Bensinpris Varav skatt (inkl moms)

2016 13,02 8,64

2015 13,36 8,25
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
360kr idag ja. Det var exakt vad jag menade kommer justeras med kraft den dag då sinar i skattkistan från frånvaro av smutsiga dieslar. System Staten är inte dumma. Det är som langaren och knarkaren. Första gratis. ...

Ja, men då är det väl viktigt att man ser till att få nyttja "rabatten" innan den försvinner. 1500 kr är fett med deg.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bensinskatten kommer att höjas. Mer och mer för varje år. Politiker som säger annorlunda ljuger. För de flesta av världens länder har skrivit på avtal som kräver minskning av fossila bränslen årligen. Man kan inte minska användandet av fossila bränslen genom att säga "Snälla ni, kan ni minska/sluta upp att transportera varken saker eller människor, och om ni prompt måste ta er någonstans, åk kollektivt".

Miljöpartiet tror på det, för man kan ju åka tunnelbana istället som är det absolut bästa och billigaste. Problemet med det är att det är inte en värld som de flesta lever i. Det krävs piska och/eller morot för att få fram bättre alternativ.

Jag hade kunnat åka kollektivt fram och tillbaka till jobbet. Om jag gått ner till 75% tjänst, för det hade tagit mig 2 timmar mer per dag i restid. Tid som jag redan har svårt att få ihop dagen med. För de som argumenterade med skatteintäkter på bensin så kan jag säga att staten får in jevvlit mycket mer pengar på inkomstskatt per dag från mig, om jag kan köra elbil till jobbet istället för att gå ner i tjänst. Och jag kan göra det för min pendlingskostnad blir inte speciellt mycket högre än ett pendelkort iom att jag kör en elbil.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fakta. Bensinpriset i Sverige

Genomsnittligt bensinpris (blyfri 95) och vid bemannad station:

År Bensinpris Varav skatt (inkl moms)

2016 13,02 8,64

2015 13,36 8,25

Yes, då kollar vi på vad norska oljefonden stoppar i bankvalvet och de samlade oljeproducenterna I Mellanöstern använder till att förbättra världsläget:
2016 4,78
2015 5,11

Pengar som du och jag hade kunnat använda till något vettigare. Hade vi köpt vanliga saker för det skulle staten fått in 1,2 respektive 1,28 kronor till på moms-kontot. Hade man köpt el för de pengarna är vi uppe i 2,4 respektive 2,55. Detta utöver de skatteintäkter de fått på 8,25 respektive 8,64 som vi också kan köpa andra saker för.
Tar vi då 2016 och säger att man köper lokal el istället för att finansiera oljebolagen så får staten in 2,55+8,64*0,25=4,71. Då det tidigare var 8,64. Dvs ca 45% mindre. Med en punktskatteintäkt på 1% av statens intäkter i dagsläget så hade en omställning av alla bensinbilar till elbilar i runda slängar minskat de totala skatteintäkterna med en halv procent.

Skatteintäkterna till staten hade minskat, absolut ingen tvekan om saken. Men inte med så ohyggligt mycket som folk verkar tro.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bensinskatten kommer att höjas. Mer och mer för varje år. Politiker som säger annorlunda ljuger. För de flesta av världens länder har skrivit på avtal som kräver minskning av fossila bränslen årligen. Man kan inte minska användandet av fossila bränslen genom att säga "Snälla ni, kan ni minska/sluta upp att transportera varken saker eller människor, och om ni prompt måste ta er någonstans, åk kollektivt".

http://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/koldioxid-historisk-utveckling/

Eftersom Sverige har minskat sina koldioxidutsläpp kraftigt sedan 70talet kanske det vore på sin plats att ta bort straffskatterna då?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan flika in att jag nu för första gången har haft besvär med att tanka för första gången. Det var helt och hållet mitt eget fel, visste att det skulle bli snålt med räckvidden eftersom det var -14 grader, och jag vägrar åka utan värme. Jag kunde ha tagit Saaben men ville leva lite farligt.
Kunde inte enkelt destinationstanka där vi var, för att få upp fullt batteri som jag behövde för att ta mig hem med gott om marginal. Tvingades åka iväg 1,5km innan tillställningen började för att ställa bilen hemma hos morsan där den kunde tugga i sig elektroner.
Färden hem gick iofs lugnt eftersom det fanns risk för halka, förbrukningen landade på 2,3kWh/mil. Blandat 50-110 väg med en hel del kuperad terräng. Ca 35% mer än vad den drog i somras på exakt samma sträcka.

Viktig sak att poängtera, elbilar drar mer på vintern. Det gör iofs en ICE också, men det märks mer på en elbil i form av räckviddsminskning. Tänk på det ifall ni tänker på att skaffa elbil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
* Teslorna är fullsmetade med elektronik som drar ström hela tiden, t.ex ett 4G modem som alltid är uppkopplat, oavsett om bilen är igång eller inte.

Det har ju jag i min mobiltelefon också, och det vet man ju hur mycket ström en sån drar...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
http://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/koldioxid-historisk-utveckling/

Eftersom Sverige har minskat sina koldioxidutsläpp kraftigt sedan 70talet kanske det vore på sin plats att ta bort straffskatterna då?
Jo kanske det. Samtidigt är vi köpstarka här i gamla Svedala, så ska vi få snurr på utvecklingen så biltillverkarna kan börja sälja konkurrenskraftiga elbilar där man kan köra 85mil med 15 minuters pissepaus så måste man börja nånstans. Hade inte GM/Ford/Chevron i maskopi dödat elbilsrevolutionen vid millennieskiftet skulle vi sannolikt redan varit där.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Färden hem gick iofs lugnt eftersom det fanns risk för halka, förbrukningen landade på 2,3kWh/mil. Blandat 50-110 väg med en hel del kuperad terräng. Ca 35% mer än vad den drog i somras på exakt samma sträcka.

Nyss var det folk som ifrågasatte mitt snitt på 2.7KW/mil när jag körde normalt och påstod att den skulle dra hälften, nu har du kört lugnt och den har dragit 2.3??
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top