Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo kanske det. Samtidigt är vi köpstarka här i gamla Svedala, så ska vi få snurr på utvecklingen så biltillverkarna kan börja sälja konkurrenskraftiga elbilar där man kan köra 85mil med 15 minuters pissepaus så måste man börja nånstans. Hade inte GM/Ford/Chevron i maskopi dödat elbilsrevolutionen vid millennieskiftet skulle vi sannolikt redan varit där.

Så nu är det för att döda ICE och GÖDA elbilar vi ska skattas ihjäl?
Var det inte elbilarna som var så överlägset bra och kostnadseffektiva att dom skulle klara sig på egna ben nyss?

Vid millenieskiftet var elbilarna bara en ploj, glorifierade golfbilar utan vettigt användningsområde.

Inte förän man stoppade Lithiumbatterier i elbilarna blev dom (nästan) användbara

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nyss var det folk som ifrågasatte mitt snitt på 2.7KW/mil när jag körde normalt och påstod att den skulle dra hälften, nu har du kört lugnt och den har dragit 2.3??
Yes. I -14 grader. Höll skyltad hastighet (på gps'en, alltså ca 5-10 över på mätaren), i övrigt samma som tidigare. Var det -14°C när du provkörde också? Isåfall kan jag tro på dig. För detta är första gången jag kommit över ca 2,0. Nu bor du kanske iofs långt upp i landet och drabbas hårdare, men för egen del så handlar det om ett fåtal gånger per år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, det var några plusgrader, dock inte varmare än att värmen gick hela tiden.
Det duggregnade så jag använde torkarna hela tiden.

Precis som om jag skulle ha kört min egen bil helt enkelt.

Jag frågade handlaren om hur dubbdäck skulle påverka förbrukningen men ha sa "man sätter inte dubbdäck på en elbil helt enkelt"

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Så nu är det för att döda ICE och GÖDA elbilar vi ska skattas ihjäl?
Var det inte elbilarna som var så överlägset bra och kostnadseffektiva att dom skulle klara sig på egna ben nyss?

Vid millenieskiftet var elbilarna bara en ploj, glorifierade golfbilar utan vettigt användningsområde.

Inte förän man stoppade Lithiumbatterier i elbilarna blev dom (nästan) användbara

Ursäkta mig. Men hur hade du tänkt att man skulle kunna minska användandet av fossila bränslen utan att minska användningen av fossila bränslen?

Detta är energipolitik som drivs av regeringen som du och jag röstat fram. Skyll inte på mig för det. Elbilar står sig redan nu på egna ben om man ser till hela dess livslängd. Om något år kommer de gå om en ICE ekonomiskt med storsteg, snart efter det även räckviddsmässigt för den absolut största massan människor.

De lanserade en bil med 100miles (ca 16mil) räckvidd redan på 90-talet: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/EV1
Ful som stryk, men den funkade för de som ville ha en sån. Inte direkt min definition av en glorifierad golfbil. Tänk vad 20 års utveckling av den bilen hade kunnat leda till om inte chevron, som köpte upp batteripatenten via ford, hade förbjudit den batteriteknologin i bilar?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jag frågade handlaren om hur dubbdäck skulle påverka förbrukningen men ha sa "man sätter inte dubbdäck på en elbil helt enkelt"

Det behövs inga dubbdäck.
Kör man på lättrullande miljödäck, så är man van vid halka när vintern kommer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ursäkta mig. Men hur hade du tänkt att man skulle kunna minska användandet av fossila bränslen utan att minska användningen av fossila bränslen?

Detta är energipolitik som drivs av regeringen som du och jag röstat fram. Skyll inte på mig för det. Elbilar står sig redan nu på egna ben om man ser till hela dess livslängd. Om något år kommer de gå om en ICE ekonomiskt med storsteg, snart efter det även räckviddsmässigt för den absolut största massan människor.

De lanserade en bil med 100miles (ca 16mil) räckvidd redan på 90-talet: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/EV1
Ful som stryk, men den funkade för de som ville ha en sån. Inte direkt min definition av en glorifierad golfbil. Tänk vad 20 års utveckling av den bilen hade kunnat leda till om inte chevron, som köpte upp batteripatenten via ford, hade förbjudit den batteriteknologin i bilar?

Jag stod och lutade mig mot en EV1 på Petersens bilmuseum i LA före nyår.

EV1 är en glorifierad golfbil, tvåsitsig och med litet lastutrymme vägde den ändå 1500KG på grund av sina tunga batterier, från början blysyra senare NiMh.

Bilarna var så dyra att dom inte gick att sälja, därav att dom bara leasades ut.

Den uppgivna "rangen" på 100miles nåddes i verkligheten ytters sällan och bara med den sista generationen med det största NiMh batteriet på 26KWh i californiens varma och torra klimat.

Folk som tittar "Who killed the electric car" och tror att det är en dokumentär brukar också se filmer om att alla amerikanska presidenter är utomjordingar, eller att flygplan sprayar chemtrails för att kontrollera befolkningen....

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj

Körde du med bromspedalen som vanligt eller använde du regen-läget för att bara köra med gaspedalen? Jag använder nämligen alltid regen istället för bromspedalen, mycket smidigare och effektivare. För de som inte vet vad det är så ställer man om motorn till att agera generator istället, och laddar upp batteriet, när man släpper på gasen. Känns som hyfsat kraftig motorbroms. Där kanske vi har en förklaring till varför du fick sån ovanligt hög förbrukning.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Jag stod och lutade mig mot en EV1 på Petersens bilmuseum i LA före nyår.

EV1 är en glorifierad golfbil, tvåsitsig och med litet lastutrymme vägde den ändå 1500KG på grund av sina tunga batterier, från början blysyra senare NiMh.

Bilarna var så dyra att dom inte gick att sälja, därav att dom bara leasades ut.

Den uppgivna "rangen" på 100miles nåddes i verkligheten ytters sällan och bara med den sista generationen med det största NiMh batteriet på 26KWh i californiens varma och torra klimat.

Folk som tittar "Who killed the electric car" och tror att det är en dokumentär brukar också se filmer om att alla amerikanska presidenter är utomjordingar, eller att flygplan sprayar chemtrails för att kontrollera befolkningen....

Jag har också sett det klippet. Bortser man från de fanatiska miljömupparna, de påtagliga sekterist-vibbarna och sensationsjournalistiken så kvarstår faktum att de ville ha sina bilar. Det var fler som ville ha såna bilar.
Det var ju inte direkt så att GM förlorade pengar på att låta dem fortsätta betala varje månad. Tvärtemot så förlorade GM pengar genom att skicka dem till skroten istället för att casha in leasing avgifter varje månad. Varför lät de inte bara folk fortsätta ha dem, eller låta dem köpa ut dem?
Oavsett om du tycker det var tramsiga golfbilar så fyllde de sitt syfte. Att folk kunde pendla fram och tillbaka till jobbet. En golfbil i mina ögon har maxfart på 40km/h och kan köras en mil eller två.
Om de var så fruktansvärt värdelösa att ingen ville ha dem, varför gick chevron in, via Ford, och köpte upp företaget som hade patenten och förbjöd batteritekniken att användas i syfte att driva en bil?

Konspirationer i all ära, men att tro att ett oljekonglomerat sniffar konkurrens från en potentiellt helt ren och billigare energi källa och därmed gör allt i dess makt för att stoppa detta låter i mina öron mer troligt än att USA's president är en alien.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag körde omväxlande D, D-eco och B läget (tror jag det hette), jag körde mest Eco för i den trafik jag körde blev det bara ryckigt och konstigt med för mycket regenerativ broms.

Jo, folk ville fortsätta att leasa sina bilar (betänk att det inte fanns fler än att det var dom mest extrema miljömupparna som hade en) men GM ville inte fortsätta att leasa ut dom och ta kostnaderna, och dom ville inte heller sälja dom och tvingas hålla resservdelar till dom.

Betänk att NiMh batterier hade en väldigt begränsad livslängd och att bilarna började närma sig slutet på den livslängden, nya bättre batterier fanns runt hörnet men skulle kräva totalombyggnation av alla bilar för att kunna användas, vilket skulle bli ofantligt dyrt, en kostnad som inte GM ville ta, och skulle dom inte ta den kostnaden utan lägga den på kunden skulle dom få skit för det ändå.
(Buhu, jag tjatade mig till att få köpa en bil som GM ville skrota och nu straffar dom mig genom att ta svinmycket betalt för att reparera/uppgradera min bil till senaste tekniken)

GM väntade istället in att tekniken skulle mogna (genom att låta andra tillverkare äta utvecklingskostnader i några år) för att senare lansera Volt och Bolt och vad dom nu heter.
(Som till skillnad från EV1 är riktiga bilar, 4 sitsiga och krocksäkra)

Dom biltillverkare som väntar 10 år till kommer att ha sparat in enorma pengar i utvecklingskostnader, samtidigt som tekniken har blivit mycket billigare, utan att ha förlorat speciellt många kunder på det.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Regen (läge B på Leaf) bestämmer du med högerfoten, släpper du inte helt blir det mindre regen, typ som med vanlig motorbroms fast mer kännbart. Tar någon körning att lära sig, men hyfsat enkelt.
Eco-mode bara sänker effektkurvan, så vid 100km/h så drar bilen precis lika mycket som utan eco-mode. Det den kan ta bort är accet, så om du ligger bakom en Leaf som såsar ut från rödljuset har de säkert det där påslaget. Jag undviker det som pesten själv, då blir det ju skittråkigt att köra.

Om ingen lägger de där investeringarna så kommer ingen heller att investera något i det. Det finns en reell risk som jag ser det för de befintliga biltillverkarna att de väntat för länge.

Det är även här som moroten och piskan spelar roll. Visst vi kan vänta 10-20 år till och låta det hela ta sig fram i sakta mak, men med lite styrmedel så kan man tvinga fram det till 5-10 år istället. Ska man uppnå snabba resultat går det inte att såsa och "vänta på någon annan"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Regen (läge B på Leaf) bestämmer du med högerfoten, släpper du inte helt blir det mindre regen, typ som med vanlig motorbroms fast mer kännbart. Tar någon körning att lära sig, men hyfsat enkelt.
Eco-mode bara sänker effektkurvan, så vid 100km/h så drar bilen precis lika mycket som utan eco-mode. Det den kan ta bort är accet, så om du ligger bakom en Leaf som såsar ut från rödljuset har de säkert det där påslaget. Jag undviker det som pesten själv, då blir det ju skittråkigt att köra.

Om ingen lägger de där investeringarna så kommer ingen heller att investera något i det. Det finns en reell risk som jag ser det för de befintliga biltillverkarna att de väntat för länge.

Det är även här som moroten och piskan spelar roll. Visst vi kan vänta 10-20 år till och låta det hela ta sig fram i sakta mak, men med lite styrmedel så kan man tvinga fram det till 5-10 år istället. Ska man uppnå snabba resultat går det inte att såsa och "vänta på någon annan"

Jo, jag tyckte också att Eco läget var trist.

Inveteringarna läggs när dom antas betala tillbaka sig själva

Piskor och morötter driver en onaturlig utveckling, marknader ska inte tvånggstyras utan reglera sig själva.

Kommunistländer brukar försöka styra sin befolkning till att tycka rätt och köpa dom varor som kommuniststyret vill att dom ska ha, det brukar sällan bli bra

"Här kamrat, du vill köpa en bil, betala nu och du får den om några år, och det blir den modell och färg vi bestämmer att vi ska producera (troligtvis en grå Lada)"

Låt saker och ting kosta det det kostar så kommer den mest framgångsrika varan att sälja och dom andra tvingas pressa sina kostnader/utveckla bättre produkter för att vara med i matchen

Fast Lada var ju både den mest sålda bilen bakom järnridån och samtidigt den mest teknologiskt fulländade, den behövde ju aldrig vidareutvecklas för att den sålde ju ändå så bra...

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Håller med i sak, förutom på en viktig poäng. Marknadsekonomi funkar inte om man ser till miljöförstöring som noll kostnad. För det är ju jävligt mycket enklare och billigare att hälla ut giftavfall i bäcken bakom fabriken än att ta hand om detpå ett riktigt sätt. Så länge ingen sätter en straffavgift på det kommer inget större skrupellöst företag att bry sig ett skvatt om att städa upp efter sig eller ta fram alternativ.

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Dom biltillverkare som väntar 10 år till kommer att ha sparat in enorma pengar i utvecklingskostnader, samtidigt som tekniken har blivit mycket billigare, utan att ha förlorat speciellt många kunder på det.

Normalt sett så hade de som väntat fått finna sig i att lägga upp plånboken och betala för sig. Då företag tar betalt genom sina patenträttigheter för den utveckling de har bekostat. Men här gjorde Tesla något som går emot helt den gängse normen. Släppte sina patent för användning. :)

http://teknikensvarld.se/tesla-slapper-sina-patent-fria-150856/

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Håller med i sak, förutom på en viktig poäng. Marknadsekonomi funkar inte om man ser till miljöförstöring som noll kostnad.

Vi har aldrig i modern tid sett miljöförstöring som noll kostnad.

Vi har tonvis med skatter på miljöförstörande verksamhet, just i bilfallet skattar man ju flera gånger för att man har en bil med sämre utsläppsvärden.

Man skattar i form av bilskatt, man skattar i form av fordonsskatt, man skattar i form av miljöskatt på bränslet och slutligen läggs moms på priset inklusive dom övriga skatterna.
(förutom det betalar man mer av allt om man råkar ha en bil som drar mycket bensin)

Medans elbilarna ska ha subventioner, vaddå, renar dom luften genom att suga in andra bilars avgaser då?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Normalt sett så hade de som väntat fått finna sig i att lägga upp plånboken och betala för sig. Då företag tar betalt genom sina patenträttigheter för den utveckling de har bekostat. Men här gjorde Tesla något som går emot helt den gängse normen. Släppte sina patent för användning. :)

http://teknikensvarld.se/tesla-slapper-sina-patent-fria-150856/

Man kan förvisso ta patent på vissa delar av sitt utvecklande, men ett patent på ett fartreglage hindrar inte en annan tillverkare att tillverka ett liknande fartreglage.

Det finns nog inte så mycket revolutionerande saker i elbilsbranchen att ta patent på längre, inte mer än att biltillverkarna gladeligen tar den risken i alla fall.

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Man kan förvisso ta patent på vissa delar av sitt utvecklande, men ett patent på ett fartreglage hindrar inte en annan tillverkare att tillverka ett liknande fartreglage.

Det finns nog inte så mycket revolutionerande saker i elbilsbranchen att ta patent på längre, inte mer än att biltillverkarna gladeligen tar den risken i alla fall.

Haha. Det var riktigt roligt. Får mig och tänka på det gamla citatet som är mer än hundra år gammalt "allt som går att uppfinna är redan uppfunnet" :)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Vi har aldrig i modern tid sett miljöförstöring som noll kostnad.

Vi har tonvis med skatter på miljöförstörande verksamhet, just i bilfallet skattar man ju flera gånger för att man har en bil med sämre utsläppsvärden.

Man skattar i form av bilskatt, man skattar i form av fordonsskatt, man skattar i form av miljöskatt på bränslet och slutligen läggs moms på priset inklusive dom övriga skatterna.
(förutom det betalar man mer av allt om man råkar ha en bil som drar mycket bensin)

Medans elbilarna ska ha subventioner, vaddå, renar dom luften genom att suga in andra bilars avgaser då?

Koldioxidskatten (miljöförstöringen delen av fordonsskatten) tas bort.
Subventionerna man får just nu vid inköp är för att sätta skattesumman per bil till ungefär samma skattesumma som motsvarande bensinbil(utrustning, motorstyrka, lastkapacitet). Eftersom det inom kort framtid kommer att kosta mer vid inköp av en elbil.
En elbil suger inte in avgaser och renar luften (förutom Tesla model X med hepa-filter, för den renar faktiskt luften!), men den bidrar inte heller med något. Skulle den dra kolkraftselektroner så är de redan straffskattade.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Teslas tanke med att släppa patent var att bespara andra från kostnaden att utveckla hela bilen.

Toyota använder fortfarande NiMH i Prius så helt döda är de inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Teslas tanke med att släppa patent var att bespara andra från kostnaden att utveckla hela bilen.

Toyota använder fortfarande NiMH i Prius så helt döda är de inte.

Jag har alltid fått höra att Priusen har Li ion batterier, det kanske kan vara den första som knappt tog sig ut till brevlådan på eldrift då som har NiMh, nu tar den sig ju nästan 3 mil, om man inte vill accelerera eller åka för fort, på eldrift.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...