Elbil eller inte?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ibland allt ert miljötjaffsande kom jag att tänka på en kalkyl jag gjorde för ett par år sedan som visade att tre joggare är miljövidrigare än om de tre samåker i en VW Lupo. Idag kan man väl hitta ännu miljövänligare bilar än den där Lupon.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?216263-Miljöförstörande-joggare&highlight=

:lol

Hehe,

Fast potatisen är ju förnyelsebar energi. Men det är en rolig och bra poäng.

Men om man funderar vidare på den här potatisen så har säkert åkern gödslats, och vid produktionen av (natur)gödsel har den kraftfulla växthusgasen metan producerats. Dock är det ju ingenting mot när joggaren sedan tar en köttbit för att han tror att den behövs för muskelproduktionen.

Jag kör elbil numera, varje dag till jobbet. Den är tyst, bekväm, och med bra gasrespons. Sen har jag en mindre skåpbil med turbodiesel för övriga transporter och backup. Fungerar bra.

Andrabilen funderar jag för övrigt på att byta till en pickup, och göra mig av med släpet. Känns som att det vore det optimala för mig. Elbil och pickup.

Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...och om man bara tittar på koldioxid som alla miljötomtar stirrar sig blinda på. Visst, det är en växthusgas, men det är inte bara koldioxid som släpps ut ur ändalykten på en vanlig bil.

Åter till ordningen. Här är lite bilder på vad som kan vara en face-lift på Leaf 2017: http://insideevs.com/watch-nissan-ceo-carlos-ghosn-live-presentation-tech-advancements-4pm-pst/
De verkar ha snyggat till fronten lite. Jag blev iaf inte direkt kräkfärdig. Men röva har de inte gjort nåt vidare bra jobb på än enligt min åsikt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
...och om man bara tittar på koldioxid som alla miljötomtar stirrar sig blinda på. Visst, det är en växthusgas, men det är inte bara koldioxid som släpps ut ur ändalykten på en vanlig bil.

Åter till ordningen. Här är lite bilder på vad som kan vara en face-lift på Leaf 2017: http://insideevs.com/watch-nissan-ceo-carlos-ghosn-live-presentation-tech-advancements-4pm-pst/
De verkar ha snyggat till fronten lite. Jag blev iaf inte direkt kräkfärdig. Men röva har de inte gjort nåt vidare bra jobb på än enligt min åsikt.

Jag läste häromdagen någonstans att det inte skulle bli något större batteri i leafen just nu, men visst var ett 40kW utlovat?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Jag läste häromdagen någonstans att det inte skulle bli något större batteri i leafen just nu, men visst var ett 40kW utlovat?
Sett samma sak. De har enligt uppgift tagit fram ett 60kWh batteri sen flera år tillbaka, men vill inte skeppa bilar med det..

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag tror att du underskattar svårigheterna med att leva offgrid.

Titta på lite youtubefilmer på dom som lever offgrid och återkom när du har satt dig in i vad det innebär.

Det funkar i en sommarstuga och det funkar om man gör avkall på all modern bekvämlighet, men man kan aldrig leva som förut när man har kopplat bort sladden.

Man får köra gasolspis, gasolkylskåp, gasolvattenvärmare, vedeldning och handtvätta.

Man får dra lågvoltssystem för all belysning, man får kasta ut kaffebryggaren och man får sluta använda hårtork.

Men visst, det finns folk som lever så.

Utöver det ska man ha ett brinnande intresse för att kolla upp och hålla efter sin anläggning, några batterier som garanterar 100% kapacitet 18 år finns inte, och i offgridsystem räknar man inte cykler, för man laddar helst aldrig ur batterierna så djupt.

Du förstår att jag är uppvuxen på landet o bor på landet så vedeldning är lika naturligt som att andas för mej.

Min panncentral är en hembyggd historia där styrsystemet är konstruerat av mej skälv, hjärtat är en dansk spanmålspanna som förbrukar ca 150 watt när den går och ca 20watt när bara cirkulations pumpen går.

Till panna är kopplad ett gäng solfångare som ger värme till acu tankarna på sommaren o även på vintern.

Bor i 200m2 med 100m2 varm garage
O bor mer i garaget än i huset har en el förbrukning på ca 7000 kwa om året för garage o hus o då är redan all belysning i hus o garage diod baserat och dessa 7000 kwa inkluderar mycket svetsning i garaget.

Varför skulle man behöva ha lågspänning till belysning?? All omformning ger värmeförluster som värmer huset på vintern ingen förlust således.

Gasolspis är överlägsen alla elspisar o inte ett dugg besvärligare vi har detta i sommarstugan sedan 15år tillbaka.

Batterierna är av samma "" typ"" som ubåts batterier så nog finns det batterier med garantier på 18 år.

Varje 2 volts cell innehåller 2 volt 1100 ampere sedan serie o paralell kopplas detta till dubbla 24 volts paket, således inga bilbatteri om du trodde detta, varje cell väger ca 80 kg o har mått på H 560mm B 220mm D 560mm.

24 sådana celler är då hjärtat i elförsörjning tillsammans med en 24volt till 3fas 16 amp omformare.

Det känns mera som att du inte har kollat upp offgrid boende ordentligt läs ex vi i villa finns en längre artikel om svensk offgrid boende i morderna hus som knappt kräver uppvärmning o klarar normalt boende med vanlig el o vanliga vitvaror i ca20 dygn utan att ladda från vind eller solceller under den tiden.

Att jag inte vill sälja överskott el är just för att vara offgrid ingen har med mej att göra är 50 o ser detta som ett sätt att leva gott när jag pensionerar mej o då kunna leva gott med små små kostnader..

Där av elbil med egen laddning.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu kan man köpa med batteriet till sin Renault Zoe. Det blev några kronor dyrare att köpa bilen komplett.
http://www.blocket.se/vi/71089946.htm

Är det med lilla batteriet eller med stora?

Med lilla tar man sig ju bara 8.6 mil, med stora klarar man sig nästan 17 mil.

Förutsatt att det inte är kallare än -15 vill säga

Range.jpg

Det är skillnaden mellan 1 eller 2 laddpauser när jag ska åka och hälsa på dottern, men i praktiken hinner man väl ändå inte utan att övernatta på vägen.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det står "räckvidd 403 km" hos Transportstyrelsen så det är det stora.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sett samma sak. De har enligt uppgift tagit fram ett 60kWh batteri sen flera år tillbaka, men vill inte skeppa bilar med det..

Att de inte vill skeppa med de batterierna kan helt och hållet bero på att de inte är produktionsvärdiga/säkra än. Det finns antagligen inget konspiratoriskt bakom, utan helt enkelt att det inte är stabilt nog med nuvarnade utvecklingsnivå på dem. Att de finns som prototyp är jag däremot helt övertygad om. Antagligen större än så, men med knepiga egenheter som eldfängdhet, dålig livslängd eller något annat mer pedestriant problem som att serieproduktion måste lösas.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Angiven bensinförbrukning är lika påhittad den med...

Nej, det är den inte, man får inte halverad räckvidd för att det blir kallt ute och man sätter på dubbdäck.

Dom flesta kör så att bilarna drar 10-15% över angivna siffror, jag kör så dom drar 20-30% mer.

ÅAS har vi inte sett hur lång jag kommer med en elbil, men att döma av folks reaktioner när jag beskrev hur mycket Leaf och Soul EV drog när jag körde dom så lär jag nog inte ens komma upp i 50% angiven körsträcka på vintern

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du förstår att jag är uppvuxen på landet o bor på landet så vedeldning är lika naturligt som att andas för mej.

Min panncentral är en hembyggd historia där styrsystemet är konstruerat av mej skälv, hjärtat är en dansk spanmålspanna som förbrukar ca 150 watt när den går och ca 20watt när bara cirkulations pumpen går.

Till panna är kopplad ett gäng solfångare som ger värme till acu tankarna på sommaren o även på vintern.

Bor i 200m2 med 100m2 varm garage
O bor mer i garaget än i huset har en el förbrukning på ca 7000 kwa om året för garage o hus o då är redan all belysning i hus o garage diod baserat och dessa 7000 kwa inkluderar mycket svetsning i garaget.

Varför skulle man behöva ha lågspänning till belysning?? All omformning ger värmeförluster som värmer huset på vintern ingen förlust således.

Gasolspis är överlägsen alla elspisar o inte ett dugg besvärligare vi har detta i sommarstugan sedan 15år tillbaka.

Batterierna är av samma "" typ"" som ubåts batterier så nog finns det batterier med garantier på 18 år.

Varje 2 volts cell innehåller 2 volt 1100 ampere sedan serie o paralell kopplas detta till dubbla 24 volts paket, således inga bilbatteri om du trodde detta, varje cell väger ca 80 kg o har mått på H 560mm B 220mm D 560mm.

24 sådana celler är då hjärtat i elförsörjning tillsammans med en 24volt till 3fas 16 amp omformare.

Det känns mera som att du inte har kollat upp offgrid boende ordentligt läs ex vi i villa finns en längre artikel om svensk offgrid boende i morderna hus som knappt kräver uppvärmning o klarar normalt boende med vanlig el o vanliga vitvaror i ca20 dygn utan att ladda från vind eller solceller under den tiden.

Att jag inte vill sälja överskott el är just för att vara offgrid ingen har med mej att göra är 50 o ser detta som ett sätt att leva gott när jag pensionerar mej o då kunna leva gott med små små kostnader..

Där av elbil med egen laddning.

Mvh

Här kan du läsa om varför man inte kör omformare i onödan: http://www.nyteknik.se/energi/huset-ska-drivas-av-sol-och-stirlingmotor-6815853

Det här är alltså experter på området, inte ens dom klarar sig utan en motordriven generator, men dom kör generatorn med en stirlingmotor från värme genererad av att elda pellets.

Inte ens experterna vet säkert hur mycket dom kommer att förbruka, men med en motorgenerator som snurrar konstant när värme behövs hoppas dom att i snitt över året det ska bli ett överskott.
Det överskottet kommer att produceras sommartid, när huset förbrukar minst.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej, det är den inte, man får inte halverad räckvidd för att det blir kallt ute och man sätter på dubbdäck.

Min mening är att man inte kör elbil på dubbdäck eftersom man inte har något som dränker ljudet av dem.
Jag tycker det är fel att skriva påhittad räckvidd. Det är när man kör enligt den fastställda körcykeln man får den räckvidden och det är att se som ett jämförelsetal. Eftersom körcykeln innehåller mycket långsam körning gynnar det elbilar som inte använder lika mycket energi när man kör sakta som när man kör fort. I en dinodriven bil är grundförbrukningen för att hålla maskinen roterande så stort att man knappt påverkar själv vad som passerar genom ledningarna.

Det har visats vid flera tillfällen att det går att köra elbilar så långt som NEDC-värdet visar, men det är ungefär lika lätt som att nå andra bilars siffror.
Som skrivits i tråden tidigare så har man ingen överskottsenergi att använda till värme som annars skulle ha kylts bort så man får stå ut med att dra den energi man behöver från batteriet.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Första gången jag körde över lite uthälld grus på gatan var jag övertygad om att nåt var jävligt fel. Det låter ganska mycket. Samma om en sten lossnar från däcket och smäller upp i hjulhuset. Trodde ett däck smällde första gången det inträffade.

Påhittad är nog inte räckvidden. Däremot gravt verklighetsfrämmande. Jag menar vem fan har en medelhastighet på 33,6km/h till vardags? https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle Dessutom genomförd i 20-25°C, som vi ju har för jämnan här i gamla Svedala.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min mening är att man inte kör elbil på dubbdäck eftersom man inte har något som dränker ljudet av dem.
Jag tycker det är fel att skriva påhittad räckvidd.

Man kör på dubbdäck om man bor där det förekommer vinterväglag!

Jag tycker det är fel att påstå att man har 40 mils räckvidd när man har nästan 17.

Men åas så är ju inte jag frälst än.

Dom kunde väl skriva 17 till 40mils räckvidd då, så vet man att man inte kan räkna med mer än 17mil, men ibland om man bara fiskör inne i stan, utan värme eller kyla, kan man kanske nästan komma upp i 40 mil.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man kör på dubbdäck om man bor där det förekommer vinterväglag!

Jag tycker det är fel att påstå att man har 40 mils räckvidd när man har nästan 17.

Dom kunde väl skriva 17 till 40mils räckvidd då, så vet man att man inte kan räkna med mer än 17mil, men ibland om man bara fiskör inne i stan, utan värme eller kyla, kan man kanske nästan komma upp i 40 mil.

Eller helt enkelt sluta kalla det 40 mil, utan säga 400 räckviddspoäng, så det blir uppenbart att det är en rating, inte en riktig räckvidd. Det gör att det är görbart att jämföra olika fordon, med samma räckviddsrating. Sedan får man hitta sin egen konverteringskvot till den riktiga räckvidden. Olika människor har olika körstil, och olika körmönster så den riktiga räckvidden skiljer ju från person till person.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj

Jävligt fel imho (men vi pratade ju hårklyverier ovan, inte verklighet ;). För någon som inte är insatt skulle jag vilja påstå att det är gräns till lurendrejeri:
- 25mil? Då kan jag ju köra till <valfri släkting> på en tank!
...sen får de elektrontorsk ett par mil innan dess.

Min bil är satt till 25mil enligt NEDC. När jag kört med äggskal under gasen, närmast under hastighetsgränserna, på sommaren med lagom tempo utan att behöva använda AC, kom jag upp i ca 20 som mest. Standard är ca 16-18 mil med normal körning på sommaren, utan eller liten mängd motorväg.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy