Jag tror att du underskattar svårigheterna med att leva offgrid.
Titta på lite youtubefilmer på dom som lever offgrid och återkom när du har satt dig in i vad det innebär.
Det funkar i en sommarstuga och det funkar om man gör avkall på all modern bekvämlighet, men man kan aldrig leva som förut när man har kopplat bort sladden.
Man får köra gasolspis, gasolkylskåp, gasolvattenvärmare, vedeldning och handtvätta.
Man får dra lågvoltssystem för all belysning, man får kasta ut kaffebryggaren och man får sluta använda hårtork.
Men visst, det finns folk som lever så.
Utöver det ska man ha ett brinnande intresse för att kolla upp och hålla efter sin anläggning, några batterier som garanterar 100% kapacitet 18 år finns inte, och i offgridsystem räknar man inte cykler, för man laddar helst aldrig ur batterierna så djupt.
Du förstår att jag är uppvuxen på landet o bor på landet så vedeldning är lika naturligt som att andas för mej.
Min panncentral är en hembyggd historia där styrsystemet är konstruerat av mej skälv, hjärtat är en dansk spanmålspanna som förbrukar ca 150 watt när den går och ca 20watt när bara cirkulations pumpen går.
Till panna är kopplad ett gäng solfångare som ger värme till acu tankarna på sommaren o även på vintern.
Bor i 200m2 med 100m2 varm garage
O bor mer i garaget än i huset har en el förbrukning på ca 7000 kwa om året för garage o hus o då är redan all belysning i hus o garage diod baserat och dessa 7000 kwa inkluderar mycket svetsning i garaget.
Varför skulle man behöva ha lågspänning till belysning?? All omformning ger värmeförluster som värmer huset på vintern ingen förlust således.
Gasolspis är överlägsen alla elspisar o inte ett dugg besvärligare vi har detta i sommarstugan sedan 15år tillbaka.
Batterierna är av samma "" typ"" som ubåts batterier så nog finns det batterier med garantier på 18 år.
Varje 2 volts cell innehåller 2 volt 1100 ampere sedan serie o paralell kopplas detta till dubbla 24 volts paket, således inga bilbatteri om du trodde detta, varje cell väger ca 80 kg o har mått på H 560mm B 220mm D 560mm.
24 sådana celler är då hjärtat i elförsörjning tillsammans med en 24volt till 3fas 16 amp omformare.
Det känns mera som att du inte har kollat upp offgrid boende ordentligt läs ex vi i villa finns en längre artikel om svensk offgrid boende i morderna hus som knappt kräver uppvärmning o klarar normalt boende med vanlig el o vanliga vitvaror i ca20 dygn utan att ladda från vind eller solceller under den tiden.
Att jag inte vill sälja överskott el är just för att vara offgrid ingen har med mej att göra är 50 o ser detta som ett sätt att leva gott när jag pensionerar mej o då kunna leva gott med små små kostnader..
Där av elbil med egen laddning.
Mvh