Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Påhittad är nog inte räckvidden. Däremot gravt verklighetsfrämmande. Jag menar vem fan har en medelhastighet på 33,6km/h till vardags? https://en.m.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle Dessutom genomförd i 20-25°C, som vi ju har för jämnan här i gamla Svedala.

Jo, det är nog därför jag aldrig får låna Leafen för helgprovkörning, jag sa att jag skulle åka 17 mil enkel, dom vet väl att jag inte kommer att klara det.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Enda stället där jag behövt dubbdäck är i Stockholms innerstad där vägarna är polerade av idioter som inte kan köra bil. Är det snö är odubbat lika bra.
Min bil ska klara 16 mil enligt NEDC och jag har bara klarat 15, men det var utan att extremköra. Nu efter några år misstänker jag att 16 blir svårt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enda stället där jag behövt dubbdäck är i Stockholms innerstad där vägarna är polerade av idioter som inte kan köra bil. Är det snö är odubbat lika bra.
Min bil ska klara 16 mil enligt NEDC och jag har bara klarat 15, men det var utan att extremköra. Nu efter några år misstänker jag att 16 blir svårt.

Bara vänta till den dag du hamnar på svartis och pratar med grillen på en Scania. Jävligt värdigt att halka runt på hipster-däck då...

Jag håller sällan med Collins. Men ska du köra vintertid ska du ha dubb. Puncta finale.

Körde Båstad -Höga kusten i julhelgen. Stockholm var inte problemet. Värnamo, Linköping Uppsala Sundsvall Timrå och Höga Kusten däremot. Där låg det dubbfjitt i dikena

Vilket gjorde att MIN resa tog längre tid Tack vare dessa jävla hipster-egoister. Muuuhuu det väsnas. Jamen för helvete köp dig en riktig bil då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har kört dubbfritt på några bilar, första gången för 25 år sedan då jag jobbade på däckverkstad på en framhjulsdriven bil, andra gången för 10 år sedan då jag köpte en fyrhjulsdriven bil med sprillans nya dubbfria vinterdäck (jag fick hämta ut däcken hos däckverkstaden några dagar efter jag hade köpt bilen)

Totalt värdelöst när man behöver fästet som bäst, TOTALT!

Visst start och bromsgrepp på snö var helt okej, men sidogrepp saknades totalt.

På blankis med lite vatten på fanns inget grepp alls, åt något håll.

Men jag kan ju förstå elbilsägare som snittar 33.6km/h IOFS

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Att ens nämna däck som var moderna för 10 eller 25 år sen i en diskussion är väl lite galet. Det är inte mycket som är likadant nu som då förutom att de är svarta och runda. Jag tror ju att de flesta som kör i diket har överskattat greppet kombinerat med sin egen förmåga bakom ratten. Det är aldrig varken däcken eller vägens fel.

Eftersom jag bor i skogen som enda hushåll på en väg är jag van vid dåligt väglag. Jag kan ju inte vara hemma och grusa samtidigt som jag är på jobbet så det är lite varierande greppnivå på infarten. Svartis var det på vägen hem senast igår och jag höll mig på vägen utan problem.

Tidigare hade jag alltid dubbdäck, men jag behöver köra inne i Uppsala regelbundet och valde dubblösa den här gången. Sen dess har jag hört andras dubbar lite då och då i trafiken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att ens nämna däck som var moderna för 10 eller 25 år sen i en diskussion är väl lite galet. Det är inte mycket som är likadant nu som då förutom att de är svarta och runda. Jag tror ju att de flesta som kör i diket har överskattat greppet kombinerat med sin egen förmåga bakom ratten. Det är aldrig varken däcken eller vägens fel.

Jag har givetvis kört bilar med dubblösa "vinterdäck" efter det, och jag kan tala om att det har inte hänt ett skit på dom senaste tio åren.

Om det aldrig är varken underlagets eller däckens fel, varför kör du inte på slitna sommardäck året om då?

Dubblösa "vinterdäck" är fullständigt värdelösa på blankis/underkylt regn.

Jag accepterar inte att jag ska köra max 40km/h på E4 dom dagar det är halkigt, det har annat folk gjort i tre dagar här nu, och jag har legat i den andra filen i 110 med dubbdäck.
Men dom tycker ju givetvis att det är fullgott grepp i dom dubblösa "vinterdäcken" och struntar fullkomligt i att dom måste köra 40km/h för att hålla sig på vägen.

Dom tror att dom har bäst däck eftersom dom är först i kön :huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har givetvis kört bilar med dubblösa "vinterdäck" efter det, och jag kan tala om att det har inte hänt ett skit på dom senaste tio åren.

Om det aldrig är varken underlagets eller däckens fel, varför kör du inte på slitna sommardäck året om då?

Jag accepterar inte att jag ska köra max 40km/h på E4 dom dagar det är halkigt, det har annat folk gjort i tre dagar här nu, och jag har legat i den andra filen i 110 med dubbdäck.
Men dom tycker ju givetvis att det är fullgott grepp i dom dubblösa "vinterdäcken" och struntar fullkomligt i att dom måste köra 40km/h för att hålla sig på vägen.

Folk tenderar ju att köra alldeles för länge på sina friktionsdäck, en eller max två säsonger och aldrig på torr varm asfalt för då blir de fullkomligt värdelösa. Jag kör iofs alltid på dubbat med, eftersom att vägen jag bor längsmed aldrig saltas på vintern, så det blir packad snö/svallis, och när det är en plusgrad eller två blir det onödigt spännande på friktiondäck som sagt.
Tycker väl iofs personligen att saltningen av vägar borde upphöra överlag. Folk får fan lära sig köra i halka, och lära sig att billiga skitdäck är billiga just för att de är skit. :gnissla

Men... friktionsdäck är ganska gångbart i södra riket där det bara är någon vecka eller två med riktig vinter om året, med ett undantag per 10 år eller nåt sånt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag körde en av mina bilar till skroten på sommardäck för några veckor sen. Det var ganska stor skillnad på dem och mina odubbade däck.
Man behöver ju inte göra det svårt för sig i onödan. Som allt i världen är däcken en kompromiss mellan alla möjliga faktorer och att bara ha "mest grepp på is" är ganska lågt prioriterat av mig eftersom E18 mellan Bålsta och Järfälla sällan har det underlaget och det är där jag lägger flest mil. Om det innebär att jag några dagar om året inte tycker det är lämpligt att åka lika fort som mitt i sommaren får det vara så.

Med min användning slipar man ner dubbarna rätt bra också...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
.
Man behöver ju inte göra det svårt för sig i onödan.

Om det innebär att jag några dagar om året inte tycker det är lämpligt att åka lika fort som mitt i sommaren får det vara så.

Med min användning slipar man ner dubbarna rätt bra också...

Så alltså har vi kommit fram till slutsatsen att dubblösa "vinterdäck" inte alls är lika bra som riktiga vinterdäck, därför kommer jag aldrig att ha sämre än bra dubbdäck!

Dubblösa "vinterdäck" försämras också kraftigt av att köras på saltade asfaltvägar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Friktionsdäck har utvecklats oerhört mycket de sista 10-15 åren.
För att bli bättre på is och snö, så har mönster, stomme och compound utvecklats för just detta.
Detta har gjort dem nästan lika bra på snö som dubbat och ganska bra på is.
Det har även gjort dem odugliga på torr väg och plusgrader.
Men de slits fort, så man slipper lida så länge.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Dubbdäck är bättre i vissa aspekter, men absolut inte på alla underlag eller i alla egenskaper.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jävligt fel imho (men vi pratade ju hårklyverier ovan, inte verklighet ;). För någon som inte är insatt skulle jag vilja påstå att det är gräns till lurendrejeri:
- 25mil? Då kan jag ju köra till <valfri släkting> på en tank!
...sen får de elektrontorsk ett par mil innan dess.

Min bil är satt till 25mil enligt NEDC. När jag kört med äggskal under gasen, närmast under hastighetsgränserna, på sommaren med lagom tempo utan att behöva använda AC, kom jag upp i ca 20 som mest. Standard är ca 16-18 mil med normal körning på sommaren, utan eller liten mängd motorväg.
halva angivet värde brukar vara realisiskt i tester, egna o andras

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
halva angivet värde brukar vara realisiskt i tester, egna o andras
Amerikanska EPA-värdet på min är satt till 107 miles = 17 mil. Det är ganska sanningsenligt en ljummen sommardag med blandad körning, +/- någon mil beroende på klumpfot/äggskal under foten. NEDC-värdet är bara ren lögn. Typ max teoretisk övre gräns.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den stora nackdelen med dubbdäck är ju tämligen uppenbar. Det sliter ner vägarna och fördyrar det vägunderhåll de flesta av oss är med och betalar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...