NixLjudnivån är högre, men där är nackdelarna slut.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
NixLjudnivån är högre, men där är nackdelarna slut.
...man stoppas vid tyska gränsen när man tänkt bunkra en tysk öl eller möjligtvis (max) tre under vinterhalvåretVilka underlag och i vilka aspekter är de inte bättre?
Ljudnivån är högre, men där är nackdelarna slut.
Den stora nackdelen med dubbdäck är ju tämligen uppenbar. Det sliter ner vägarna och fördyrar det vägunderhåll de flesta av oss är med och betalar.
Det intressanta för mig är motorvägskörning, då blandad körning (stad + landsväg i närheten av hemmet) innebär att man kan ladda lite överallt.Amerikanska EPA-värdet på min är satt till 107 miles = 17 mil. Det är ganska sanningsenligt en ljummen sommardag med blandad körning, +/- någon mil beroende på klumpfot/äggskal under foten. NEDC-värdet är bara ren lögn. Typ max teoretisk övre gräns.
Det intressanta för mig är motorvägskörning, då blandad körning (stad + landsväg i närheten av hemmet) innebär att man kan ladda lite överallt.
Men då man bränner motorväg drar elbilen en hel del pga luftmotståndet.
Hur långt kommer du i 130km/h?
Det intressanta för mig är motorvägskörning, då blandad körning (stad + landsväg i närheten av hemmet) innebär att man kan ladda lite överallt.
Men då man bränner motorväg drar elbilen en hel del pga luftmotståndet.
Hur långt kommer du i 130km/h?
Jag övervägde starkt att köpa elbil eftersom mitt pendlande till jobbet är ca 4mil/dag och det mesta jag annars kör är inom kommungränsen.
Tyvärr är det ju denhär lilla detaljen med laddning. Om du inte råkar bo i villa (eller ha råd med en Tesla) så blir det ju svårt. Hyresvärden gav ett långt och fint svar och hur aktiva de är inom miljöarbete och hur bra det var att jag övervägde elbil i dessa dagar men att göra om motorvärmarstolpen så den levererar el dygnet runt var inte aktuellt.
En bekant bor i en BRF som redan i dag har ont om parkeringar, min bekante och jag diskuterade elbilar och eftersom han sitter i styrelsen kom jag och han på ett förslag, nu när dom bygger om kommer dom att bygga ett visst antal laddplatser (någon för besökande), men dom kommer att förbereda (gräva rör och dra tillräckligt grov kabel) för att kunna byta ut huvudet på samtliga motorvärmarstolpar på den nya parkeringen till laddstolpar.
Dels utgår det ju en del bidrag för sådant, dels utgår det ju lite cred för att vara en modern och miljövänlig BRF.
Förr eller senare kommer ju elbilarna att vara så pass bra att vanligt folk kan ha såna, och parkeringen lär ju finnas kvar i 50 år eller så, så när det då är slut på dom befintliga laddstolparna så kan dom ju i princip bara skicka ut elektrikern att byta huvud på stolpen till en laddare, tidsåtgång max en timme, istället för att gräva upp hela parkeringen igen.
Själv har jag (eftersom jag var med och byggde huset och drog elen) gott om 10A uttag utomhus, och givetvis även trefas-handske både inne i garaget och ute.
Den dagen en elbil duger åt mig (eller vi har byggt ett nytt kärnkraftverk, för det har jag lovat) så har jag gott om laddmöjligheter hemma, plus ett motorvärmaruttag på jobbet.
Det är ju riktigt bra tänkt av BRF!![]()
Sånt ser man ju gärna mer av, för elbilar kommer ju att bli en del av vardagen oavsett vad vissa tycker om dem...![]()
https://youtu.be/H5V0vL3nnHY
För de som suktar efter möjlighet till batteribyte på bilen för att det ska gå snabbt att fylla på
Man bör betänka att detta är USA, soppan strålar sjukt långsamt där.
Mig veterligen är det bara Tesla som har möjlighet att göra såhär, p.g.a hur de designat sitt batteripack. De andra tillverkarna som jag kollat på har integrerat sina batterier på ett sätt som inte möjliggör enkel swap.
Nix
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska man syssla med batteribyten lär det rimligen vara som med gasflaskor att man inte äger sin egen flaska utan har rätt till en. Då gör det inte lika mycket om man byter till ett annat lite då och då.
Fast i praktiken ser jag inte behovet utan tror mer på allt högre effekt i snabbladdstationer och på användning av laddning hemma och på arbetsplatser.
Ja, det var ungefär så jag menade. För egen del har jag dock förlorat möjligheten att ladda på jobbet så min elbil står i garaget och skäms medan jag använder en bil från förra årtusendet att pendla med. Kör jag extremt försiktigt kan strömmen räcka både fram och tillbaka, men det känns dumt att chansa. Enda snabbladdaren i närheten av jobbet har jag fått vänta flera minuter på att kunna använda och med lite otur skulle den kunna gå sönder...I praktiken så står ju bilen parkerad hemma mellan 8-15 timmar per dygn och ofta på en arbetsplats 8 timmar.
Snabbladdare behövs efter vägarna, men normalt står ju bilen länge nog för att återfyllas vid ett 10A uttag.
Ska testa åka tesla sthlm-Oslo i morgon. Blir spännande och se hur det är att bränna mil i en elbil.
Tydligen så tas det betalt idag på ladd stationerna längsmed vägen.
Men det är typ 60-80kr för en snabbladdning.
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |