Elbil eller inte?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vilka underlag och i vilka aspekter är de inte bättre?
Ljudnivån är högre, men där är nackdelarna slut.
...man stoppas vid tyska gränsen när man tänkt bunkra en tysk öl eller möjligtvis (max) tre under vinterhalvåret ;)

Samma visa varje år. Bilar som snopet får vända i gränskontrollen. Numera har de ju dock bordershoppar så folk slipper åka hem helt tomhänta, men innan de fanns så var det ständigt förekommande jävligt sura uppåtlänningar som svor högt på båtresan hem :crash
Edit: dubbdäck är olagligt i Tyskland.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Amerikanska EPA-värdet på min är satt till 107 miles = 17 mil. Det är ganska sanningsenligt en ljummen sommardag med blandad körning, +/- någon mil beroende på klumpfot/äggskal under foten. NEDC-värdet är bara ren lögn. Typ max teoretisk övre gräns.
Det intressanta för mig är motorvägskörning, då blandad körning (stad + landsväg i närheten av hemmet) innebär att man kan ladda lite överallt.
Men då man bränner motorväg drar elbilen en hel del pga luftmotståndet.
Hur långt kommer du i 130km/h?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det intressanta för mig är motorvägskörning, då blandad körning (stad + landsväg i närheten av hemmet) innebär att man kan ladda lite överallt.
Men då man bränner motorväg drar elbilen en hel del pga luftmotståndet.
Hur långt kommer du i 130km/h?

Gå in på renaults sida där har dom räckviddskalkylatorn jag visade bild på, den gick i alla fall upp till 110 och ner till -15 grader, däremot gick det inte att välja vinterdäck, men intressant nog gick det att välja fälgstorlek.

Labba lite med den så ser du hur hastighet påverkar.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det intressanta för mig är motorvägskörning, då blandad körning (stad + landsväg i närheten av hemmet) innebär att man kan ladda lite överallt.
Men då man bränner motorväg drar elbilen en hel del pga luftmotståndet.
Hur långt kommer du i 130km/h?

Ren motorvägskörning nu runt nollan skulle jag realistiskt säga 10 mil tills du är nere på reserven. Kryper det långt under nollan kan du dra av två tre mil till.

Jag brukar sätta farthållaren på 125-130 mätarfart på min dagliga pendling (beroende på trafik). Det flyter fint med ytterfilen. Har ett par kilometer fram till motorvägen och ett par innan jag kommer till jobbet, så ca 8,5-9mil motorväg totalt på min tripp. Resten 50/70/90-väg. Brukar komma hem med 20% batteri kvar nu när det är några plusgrader.

Men ska du köra motorväg är Leaf och i3 helt fel bilar. Aerodynamiska som lagårdsväggar, och det är just det som drabbar mest vid hög fart.
Har ju visats att t.ex Hyundai ioniq, som har mindre batteri än min Leaf, klarar motorväg mycket bättre/längre. Just för att de har kommit på att luftmotståndet spelar roll..
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag övervägde starkt att köpa elbil eftersom mitt pendlande till jobbet är ca 4mil/dag och det mesta jag annars kör är inom kommungränsen.
Tyvärr är det ju denhär lilla detaljen med laddning. Om du inte råkar bo i villa (eller ha råd med en Tesla) så blir det ju svårt. Hyresvärden gav ett långt och fint svar och hur aktiva de är inom miljöarbete och hur bra det var att jag övervägde elbil i dessa dagar men att göra om motorvärmarstolpen så den levererar el dygnet runt var inte aktuellt.
Arbetsgivaren hade inga problem med att jag laddade där men.. Det är ju rätt drygt att inte kunna "tanka" bilen hemma.

Så det blev en liten dieselkombi istället. Med friktionsdäck på vintern. :yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag övervägde starkt att köpa elbil eftersom mitt pendlande till jobbet är ca 4mil/dag och det mesta jag annars kör är inom kommungränsen.
Tyvärr är det ju denhär lilla detaljen med laddning. Om du inte råkar bo i villa (eller ha råd med en Tesla) så blir det ju svårt. Hyresvärden gav ett långt och fint svar och hur aktiva de är inom miljöarbete och hur bra det var att jag övervägde elbil i dessa dagar men att göra om motorvärmarstolpen så den levererar el dygnet runt var inte aktuellt.

En bekant bor i en BRF som redan i dag har ont om parkeringar, min bekante och jag diskuterade elbilar och eftersom han sitter i styrelsen kom jag och han på ett förslag, nu när dom bygger om kommer dom att bygga ett visst antal laddplatser (någon för besökande), men dom kommer att förbereda (gräva rör och dra tillräckligt grov kabel) för att kunna byta ut huvudet på samtliga motorvärmarstolpar på den nya parkeringen till laddstolpar.

Dels utgår det ju en del bidrag för sådant, dels utgår det ju lite cred för att vara en modern och miljövänlig BRF.

Förr eller senare kommer ju elbilarna att vara så pass bra att vanligt folk kan ha såna, och parkeringen lär ju finnas kvar i 50 år eller så, så när det då är slut på dom befintliga laddstolparna så kan dom ju i princip bara skicka ut elektrikern att byta huvud på stolpen till en laddare, tidsåtgång max en timme, istället för att gräva upp hela parkeringen igen.

Själv har jag (eftersom jag var med och byggde huset och drog elen) gott om 10A uttag utomhus, och givetvis även trefas-handske både inne i garaget och ute.

Den dagen en elbil duger åt mig (eller vi har byggt ett nytt kärnkraftverk, för det har jag lovat :tummenupp ) så har jag gott om laddmöjligheter hemma, plus ett motorvärmaruttag på jobbet.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
En bekant bor i en BRF som redan i dag har ont om parkeringar, min bekante och jag diskuterade elbilar och eftersom han sitter i styrelsen kom jag och han på ett förslag, nu när dom bygger om kommer dom att bygga ett visst antal laddplatser (någon för besökande), men dom kommer att förbereda (gräva rör och dra tillräckligt grov kabel) för att kunna byta ut huvudet på samtliga motorvärmarstolpar på den nya parkeringen till laddstolpar.

Dels utgår det ju en del bidrag för sådant, dels utgår det ju lite cred för att vara en modern och miljövänlig BRF.

Förr eller senare kommer ju elbilarna att vara så pass bra att vanligt folk kan ha såna, och parkeringen lär ju finnas kvar i 50 år eller så, så när det då är slut på dom befintliga laddstolparna så kan dom ju i princip bara skicka ut elektrikern att byta huvud på stolpen till en laddare, tidsåtgång max en timme, istället för att gräva upp hela parkeringen igen.

Själv har jag (eftersom jag var med och byggde huset och drog elen) gott om 10A uttag utomhus, och givetvis även trefas-handske både inne i garaget och ute.

Den dagen en elbil duger åt mig (eller vi har byggt ett nytt kärnkraftverk, för det har jag lovat :tummenupp ) så har jag gott om laddmöjligheter hemma, plus ett motorvärmaruttag på jobbet.

Det är ju riktigt bra tänkt av BRF! :tummenupp
Sånt ser man ju gärna mer av, för elbilar kommer ju att bli en del av vardagen oavsett vad vissa tycker om dem... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ju riktigt bra tänkt av BRF! :tummenupp
Sånt ser man ju gärna mer av, för elbilar kommer ju att bli en del av vardagen oavsett vad vissa tycker om dem... :)

Det gäller bara att någon tipsar dom, för kunskapen är nog inte alltid så stor i föreningarna.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
https://youtu.be/H5V0vL3nnHY

För de som suktar efter möjlighet till batteribyte på bilen för att det ska gå snabbt att fylla på :crash
Man bör betänka att detta är USA, soppan strålar sjukt långsamt där.

Mig veterligen är det bara Tesla som har möjlighet att göra såhär, p.g.a hur de designat sitt batteripack. De andra tillverkarna som jag kollat på har integrerat sina batterier på ett sätt som inte möjliggör enkel swap.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
https://youtu.be/H5V0vL3nnHY

För de som suktar efter möjlighet till batteribyte på bilen för att det ska gå snabbt att fylla på :crash
Man bör betänka att detta är USA, soppan strålar sjukt långsamt där.

Mig veterligen är det bara Tesla som har möjlighet att göra såhär, p.g.a hur de designat sitt batteripack. De andra tillverkarna som jag kollat på har integrerat sina batterier på ett sätt som inte möjliggör enkel swap.

Helt makalöst, när man ska tanka en bil måste man både ta fram kortet, knappa in koden och betala, men har man en Tesla kör man bara in på en teslastation och batteriet byts medan man sitter kvar.

Dessutom tankade han 10 gallon i minuten i tre minuter, alltså 120 liter i bilen???

Dessutom vill man inte byta batterier, eftersom batteriet är den del som tar skada av vanskötsel, det är lite som att man skulle byta motor i i sin bensinbil med någon annan, man vet inte hur den är skött, hur långt den har gått och så vidare.

När jag hade en SAAB med 2.3 liters motor som hade gått ~25 tusen mil skulle jag inte gärna ha bytt motor med grannens bil som hade gått ~6, eftersom jag vet att han körde tills oljetryckslampan blinkade innan han kollade oljan.

Jag skulle absolut inte vilja byta ett elbilsbatteri med någon som laddar på sämsta tänkbara sätt heller (även om laddarna numera är så pass intelligenta att dom skyddar mot dom mest uppenbara felen)

Nissan Leaf har väl tydligen också ett relativt lättbytt batteri, om det skulle behövas, men det är ju inte tänkt att vara "swappable" eftersom väldigt få efterfrågar det.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Har nu kört ner till Spanien med min Tesla.
35 mil i 150 km/h med Autopiloten, hur trevligt som helst. Sedan är det dags att leta efter en supercharger!
Att ladda med 1-fas suger, 3-fas fungerar om man övernattar på hotell.
Väl här nere så åker jag till Murcia och laddar fullt 1 gång i veckan, har 40 minuter dit. Det går inte åt så mycket ström om man inte kör som en biltjuv, ibland så stödladdar jag lite med 230V/10A.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ska man syssla med batteribyten lär det rimligen vara som med gasflaskor att man inte äger sin egen flaska utan har rätt till en. Då gör det inte lika mycket om man byter till ett annat lite då och då.
Fast i praktiken ser jag inte behovet utan tror mer på allt högre effekt i snabbladdstationer och på användning av laddning hemma och på arbetsplatser.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska man syssla med batteribyten lär det rimligen vara som med gasflaskor att man inte äger sin egen flaska utan har rätt till en. Då gör det inte lika mycket om man byter till ett annat lite då och då.
Fast i praktiken ser jag inte behovet utan tror mer på allt högre effekt i snabbladdstationer och på användning av laddning hemma och på arbetsplatser.

I praktiken så står ju bilen parkerad hemma mellan 8-15 timmar per dygn och ofta på en arbetsplats 8 timmar.

Snabbladdare behövs efter vägarna, men normalt står ju bilen länge nog för att återfyllas vid ett 10A uttag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
I praktiken så står ju bilen parkerad hemma mellan 8-15 timmar per dygn och ofta på en arbetsplats 8 timmar.

Snabbladdare behövs efter vägarna, men normalt står ju bilen länge nog för att återfyllas vid ett 10A uttag.
Ja, det var ungefär så jag menade. För egen del har jag dock förlorat möjligheten att ladda på jobbet så min elbil står i garaget och skäms medan jag använder en bil från förra årtusendet att pendla med. Kör jag extremt försiktigt kan strömmen räcka både fram och tillbaka, men det känns dumt att chansa. Enda snabbladdaren i närheten av jobbet har jag fått vänta flera minuter på att kunna använda och med lite otur skulle den kunna gå sönder...
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ska testa åka tesla sthlm-Oslo i morgon. Blir spännande och se hur det är att bränna mil i en elbil.

Tydligen så tas det betalt idag på ladd stationerna längsmed vägen.
Men det är typ 60-80kr för en snabbladdning.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska testa åka tesla sthlm-Oslo i morgon. Blir spännande och se hur det är att bränna mil i en elbil.

Tydligen så tas det betalt idag på ladd stationerna längsmed vägen.
Men det är typ 60-80kr för en snabbladdning.

Tesla tar väl inte betalt på sina superchargers än?
Såna lär det ju finnas gott om efter den vägen.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top