Vilken fördel skulle det ha att skapa en sån standardisering istället? Då fortsätter man ju förlita sig på bensintillgång.
Och man måste ha en uthyrare av standardiserade bensingeneratorer i sitt närområde för att på ett enkelt sätt kunna använda sin elbil på längre turer. Vad händer om den motorn strejkar halvvägs upp till fjällen? Vad blir kostnaden för uthyrning och underhåll av bensinmotorerna jämfört med att installera utrustningen som byter och laddar batterier under en väldigt lång tid utan några större servicebehov?
Jag ser inga fördelar med det systemet över att ha standardiserade och snabbt utbytbara batteripaket.
Det är ju ändå en viss skillnad att bränna olja vid en resa av hundra när batterierna inte räcker till, finns den möjligheten till räckviddsförlängning vid extremfallen skulle fler människor kunna köpa en elbil och köra 99% av alla sina resor helt utan att bränna en droppe olja.
Det skulle påskynda utbytet mot elbilar något enormt och ge enorma miljöfördelar.
Det finns idag inget fungerande batteriutbytessystem till några elektriska produkter i bruk, dessutom skulle ju då alla tillverkare behöva antingen standardisera batterierna (som om dom skulle komma överens), eller installera egna swap-stations.
Att standardisera en fästpunkt för ett elaggregat är nog mycket lättare, man skulle kunna utgå ifrån den amerikanska dragkroksstandarden med ett fyrkantsrör, då kan man dessutom använda det fästet till annan utrustning som cykelhållare, lastboxar och annat.
Uthyrningsfirmor kommer att ploppa upp som svampar ur jorden, jämför med släpvagnsuthyrare, eller jordfräsuthyrare, finns precis överallt, ofta på bensinstationer, och börjar folk köra elbil så kommer bensinstationerna att behöva tjäna pengar på annat, att hyra ut räckviddsförlängare kanske?
Ska man ändå komma överens om en standard för att minimera batteribehovet på längre resor så kanske det vore bättre att enas om hur man kan leverera ström till fordon under färd?
Om man elektrifierar de större vägarna så krävs bara batterikapacitet nog att färdas lokalt.
Jo, järnväg finns ju redan, och dom har aldrig problem med kontaktledningarna
Betänk då också att ledningarna måste hänga minst 5 meter över mark, det blir ett jävla takräcke på en Leaf för att nå upp dit.