Elbil eller inte?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är värt att notera att Tesla bara tar betalt av de som beställt bilar i år och framåt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den stora nackdelen med dubbdäck är ju tämligen uppenbar. Det sliter ner vägarna och fördyrar det vägunderhåll de flesta av oss är med och betalar.

Jo. Visst sliter dubbarna lite extra. Samtidigt är det ohyggligt stor skillnade med lättviktsdubben idag mot hur det var för 15-20 år sedan. Det ökade slitaget är marginellt.

dessutom har dom fördelen att eftersom dubbarna ruggar upp isen (när det är riktig halka) så gör ca 10-15% dubbförsedda bilar att även övriga tar sig fram bättre och säkrare.
Tar man bort alla dubbade bilar så ökar kostnaderna för vinterväghållningen med sand och salt istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är värt att notera att Tesla bara tar betalt av de som beställt bilar i år och framåt.

Det är ju bäst för dom, eftersom deras tidigare försäljningsargument var att man aldrig någonsin skulle behöva betala för att ladda.
Jag tycker mig se stans Teslataxi ståendes vid stans enda supercharger oavsett tidpunkt på dygnet
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dubbdäck är bättre i vissa aspekter, men absolut inte på alla underlag eller i alla egenskaper.

Dubbdäck är bättre än friktionsdäck i stort sett på allt.

Det enda som dubbdäcken är sämre på är ljudnivån.
Dom bästa friktionsdäcken är i paritet med dubbdäcken på snötäckt underlag.
I alla andra väglag är dubbdäcken bättre.
Det betyder att dubbdäcken är bättre på torr asfalt, våt asfalt, is osv.

anledningen är enkel. Friktionsdäcken måste ha en mjukare gummiblandning för att kompensera för frånvaron av dubbar i riktigt vinterväglag.
Det medför tyvärr att du får sämre grepp på asfalt eftersom gummit inte håller för belastningen.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ska man syssla med batteribyten lär det rimligen vara som med gasflaskor att man inte äger sin egen flaska utan har rätt till en. Då gör det inte lika mycket om man byter till ett annat lite då och då.
Fast i praktiken ser jag inte behovet utan tror mer på allt högre effekt i snabbladdstationer och på användning av laddning hemma och på arbetsplatser.

Precis så har jag också tänkt med batteribyten.

Och ja för den genomsnittliga vardagsbilisten är batteribyte förmodligen onödigt men det finns rätt många som använder sin bil mer än så. Och inte har tid att spendera vid en laddstation.
Ska en elbil vara ett alternativ för ALLA så måste de kunna användas som ICE bilar gör idag.

Ett exempel från min vardag då går bilen ca 50 mil per dygn tungt lastad, med hård körning, mängder med förbrukare igång (både bilens och extramonterade, även sommartid) och går dygnet runt, varje dag, året om. Ingen närhet till någon Supercharger alls.

Att då satsa på ett system som ger användaren valet mellan laddning eller byte (som Musk sa, free or fast) är ju helt perfekt. De flesta nöjer sig med gratis, de som inte har tid kan välja att betala istället. Det lär ju gå att göra väldigt automatiserat så kostnaderna för byten hålls nere. Eller så kan man välja ett visst antal byten per år istället för gratis superchargers eller vad som helst. Anpassa efter behov helt enkelt. Det är nog ett vinnande koncept.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis så har jag också tänkt med batteribyten.

Och ja för den genomsnittliga vardagsbilisten är batteribyte förmodligen onödigt men det finns rätt många som använder sin bil mer än så. Och inte har tid att spendera vid en laddstation.
Ska en elbil vara ett alternativ för ALLA så måste de kunna användas som ICE bilar gör idag.

Ett exempel från min vardag då går bilen ca 50 mil per dygn tungt lastad, med hård körning, mängder med förbrukare igång (både bilens och extramonterade, även sommartid) och går dygnet runt, varje dag, året om. Ingen närhet till någon Supercharger alls.

Att då satsa på ett system som ger användaren valet mellan laddning eller byte (som Musk sa, free or fast) är ju helt perfekt. De flesta nöjer sig med gratis, de som inte har tid kan välja att betala istället. Det lär ju gå att göra väldigt automatiserat så kostnaderna för byten hålls nere. Eller så kan man välja ett visst antal byten per år istället för gratis superchargers eller vad som helst. Anpassa efter behov helt enkelt. Det är nog ett vinnande koncept.

PErsonligen tror jag nog att dragkrok och en koppling för extrabatterier skulle lösa alla problemen. Bara att svänga in, dra ur kabeln och lämna av batterisläpet och byta till ett annat fulladdat och iväg.
Så har man bilens inbyggda batteribank utöver vad man då får med batterisläp.
Det löser alla problemen nu, med nu tillgänglig teknik, helt utan besvär med slitage på montering av batteripaket, eller skador på batteripaket vid klantarsle som ska byta ack...
De flesta (håhå) är ju iaf kapabla att sätta i en sladd och hänga på ett släp.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
PErsonligen tror jag nog att dragkrok och en koppling för extrabatterier skulle lösa alla problemen. Bara att svänga in, dra ur kabeln och lämna av batterisläpet och byta till ett annat fulladdat och iväg.
Så har man bilens inbyggda batteribank utöver vad man då får med batterisläp.
Det löser alla problemen nu, med nu tillgänglig teknik, helt utan besvär med slitage på montering av batteripaket, eller skador på batteripaket vid klantarsle som ska byta ack...
De flesta (håhå) är ju iaf kapabla att sätta i en sladd och hänga på ett släp.

Haha du överskattar grovt medelsvenssons släpkunskaper.
Så sent som i måndags hann jag ikapp en bil på motorvägen, på kvällen mitt i värsta ösregnet, som inte hade en enda lampa lysande på sitt höga täckta släp. Han syntes inte så bra kan jag meddela.

Sen såg ju Teslas batteribyte synnerligen automatiserat ut som sagt så att någon klantskalle skulle skada något är nog rätt liten. Gör man dessutom ett simpelt drop-down system lär det inte vara svårare att byta batteripacket än att byta ett löstagbart laptop batteri. Fast mycket större då så maskiner får sköta lyftandet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Haha du överskattar grovt medelsvenssons släpkunskaper.
Så sent som i måndags hann jag ikapp en bil på motorvägen, på kvällen mitt i värsta ösregnet, som inte hade en enda lampa lysande på sitt höga täckta släp. Han syntes inte så bra kan jag meddela.

Sen såg ju Teslas batteribyte synnerligen automatiserat ut som sagt så att någon klantskalle skulle skada något är nog rätt liten. Gör man dessutom ett simpelt drop-down system lär det inte vara svårare att byta batteripacket än att byta ett löstagbart laptop batteri. Fast mycket större då så maskiner får sköta lyftandet.
Att köra med släp skulle fanimej krävas en behörighet på kortet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man syssla med batteribyten lär det rimligen vara som med gasflaskor att man inte äger sin egen flaska utan har rätt till en. Då gör det inte lika mycket om man byter till ett annat lite då och då.
Fast i praktiken ser jag inte behovet utan tror mer på allt högre effekt i snabbladdstationer och på användning av laddning hemma och på arbetsplatser.

Tycker som dig ang jämförelsen med gasflaskor men en laddstation kan aldrig bli tillräckligt snabb eftersom det krävs sådana energimängder att antingen smälter man kablarna eller så blir kablarna vansinnigt tjocka.

En liter bensin innehåller 9 kWh energi, i filmen ovan tankade han 10 gallon/min, alltså 2 MW.

Och bortsett från det så finns det knappast nåt batteri idag som överlever sån snabbladdning särskilt många cykler.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Fastned i Holland säger att de siktar på att kunna leverera 300 kW i sina laddstationer framöver eftersom bland andra Audi och Porsche säger sig vilja ha den effekten. Det blir inte lika snabbt som att tanka bensin, men om man kan stanna en kvart och få 40 mils räckvidd kanske det funkar. Jag brukar tycka det är skönt med en kopp kaffe efter 3-4 timmars körning.
Till skillnad från i en bensinbil använder man ju mindre energi totalt för samma resa så man måste inte fylla på samma mängd energi. Jag har åtminstone inte haft nån bil som gått att köra på 0,12 liter/mil eller ens 0,2 som min e-up! drar som värst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha du överskattar grovt medelsvenssons släpkunskaper.
Så sent som i måndags hann jag ikapp en bil på motorvägen, på kvällen mitt i värsta ösregnet, som inte hade en enda lampa lysande på sitt höga täckta släp. Han syntes inte så bra kan jag meddela.

Sen såg ju Teslas batteribyte synnerligen automatiserat ut som sagt så att någon klantskalle skulle skada något är nog rätt liten. Gör man dessutom ett simpelt drop-down system lär det inte vara svårare att byta batteripacket än att byta ett löstagbart laptop batteri. Fast mycket större då så maskiner får sköta lyftandet.

Det tror jag faktiskt inte. :D Och om de inte kopplar in kabeln på ett batterisläp så får de ju ingen extra ström så redan där blir de ju hunsade att lära sig koppla i släpet. När det ändå är en kabel med datakoppling kan man samtidigt passa på att ha en "Jag vägrar att leverera ström" om säkerhetslinan inte är dragen, samt draget inte låst ordentligt när man ändå är i farten så tvingar man folk att göra rätt. Själva körningen är ju sedan något som definitivt inte går att bota med att tvinga folk (kort om självkörande bilar) men, ja.. Det lär bli mycket backskador på släp och annat när folk ska backa med släp. :hihi

Så himskanes svårt är det ju åas inte att köra med släp egentligen. Det där lärde man sig ju som sju-åttaåring. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror mer på en påhängbar räckviddsförlängare som drivs av en ICE

Man monterar helt enkelt ett standardiserat snabbfäste på bilarna, sen kan man hyra eller köpa en räckviddsförlängare som man krokar på vid behov.

Ett bensinelverk som levererar 2kw är ju inte speciellt stort, och levererar det 2kw laddström från det att man lämmnar gården med fullt batteri så får man gasa hårt om det inte ska räcka.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det tror jag faktiskt inte. :D Och om de inte kopplar in kabeln på ett batterisläp så får de ju ingen extra ström så redan där blir de ju hunsade att lära sig koppla i släpet. När det ändå är en kabel med datakoppling kan man samtidigt passa på att ha en "Jag vägrar att leverera ström" om säkerhetslinan inte är dragen, samt draget inte låst ordentligt när man ändå är i farten så tvingar man folk att göra rätt. Själva körningen är ju sedan något som definitivt inte går att bota med att tvinga folk (kort om självkörande bilar) men, ja.. Det lär bli mycket backskador på släp och annat när folk ska backa med släp. :hihi

Så himskanes svårt är det ju åas inte att köra med släp egentligen. Det där lärde man sig ju som sju-åttaåring. :hihi

Tror inte din batterisläpsidé är så vidare värst genomförbar ändå tyvärr :p Du kan ge dig fan på att nån lyckas krascha det där släpet så det blir en sjuhelvetes batteribrand :gnissla

Och nej det är inte svårt att köra med släp men så är folk fördjävla dåliga på att köra bil ändå.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror inte din batterisläpsidé är så vidare värst genomförbar ändå tyvärr :p Du kan ge dig fan på att nån lyckas krascha det där släpet så det blir en sjuhelvetes batteribrand :gnissla

Och nej det är inte svårt att köra med släp men så är folk fördjävla dåliga på att köra bil ändå.

Heh, batteribrandsrisken är väl iofs ungefär lika stor med elbilar. Men ja, folk är allmänt värdelösa på själva framförandet av fordonet. Men, det är inte en svårligen genomförbar idé rent tekniskt. Att folk är milt efterblivna löser vi ändå inom några år med att inte låta dem köra längre. :hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag tror mer på en påhängbar räckviddsförlängare som drivs av en ICE

Man monterar helt enkelt ett standardiserat snabbfäste på bilarna, sen kan man hyra eller köpa en räckviddsförlängare som man krokar på vid behov.

Ett bensinelverk som levererar 2kw är ju inte speciellt stort, och levererar det 2kw laddström från det att man lämmnar gården med fullt batteri så får man gasa hårt om det inte ska räcka.

Vilken fördel skulle det ha att skapa en sån standardisering istället? Då fortsätter man ju förlita sig på bensintillgång.
Och man måste ha en uthyrare av standardiserade bensingeneratorer i sitt närområde för att på ett enkelt sätt kunna använda sin elbil på längre turer. Vad händer om den motorn strejkar halvvägs upp till fjällen? Vad blir kostnaden för uthyrning och underhåll av bensinmotorerna jämfört med att installera utrustningen som byter och laddar batterier under en väldigt lång tid utan några större servicebehov?

Jag ser inga fördelar med det systemet över att ha standardiserade och snabbt utbytbara batteripaket.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Heh, batteribrandsrisken är väl iofs ungefär lika stor med elbilar. Men ja, folk är allmänt värdelösa på själva framförandet av fordonet. Men, det är inte en svårligen genomförbar idé rent tekniskt. Att folk är milt efterblivna löser vi ändå inom några år med att inte låta dem köra längre. :hihi

Mja de sitter nog lite mer skyddade än i ett påhängt släp som beter sig lite som det själv vill ibland. Det bästa vore ju egentligen små individuella tågvagnar som går på elektrifierad räls så folk bara kan kliva på och ge fan i att röra något.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Heh, batteribrandsrisken är väl iofs ungefär lika stor med elbilar. Men ja, folk är allmänt värdelösa på själva framförandet av fordonet. Men, det är inte en svårligen genomförbar idé rent tekniskt. Att folk är milt efterblivna löser vi ändå inom några år med att inte låta dem köra längre. :hihi
Beror på vad man använder sig av. Tesla har ju genomfört lite säkerhetstester på sina grejer och jag blev iaf grymt impad. Detta var iofs med deras industriella batteribank, men att starta en eld både bredvid och inuti det skåpet resulterade inte i något mer än några poffar när batterielementen kokte sönder.
Finns även prototyper där de inte kan fatta eld (men inget kommersiellt än vad jag vet).
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska man ändå komma överens om en standard för att minimera batteribehovet på längre resor så kanske det vore bättre att enas om hur man kan leverera ström till fordon under färd?
Om man elektrifierar de större vägarna så krävs bara batterikapacitet nog att färdas lokalt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top