Detta är verkligen intresant är skälv inne på en el bil men stör mej någit vansinnigt på vattenfalls frammatnings avgift på elen.
Således har jag kollat på lösningar att komma runt detta. O det finns lösningar.
Tog in offert på ett batteri paket med 18 års garanti på 100% kapasitet 8000 sykler ned till 50% av kapasiteten.
Batteri paketet väger 1,6 ton o håller 24 volt en trefas omformare skall se till att det vanliga el nätet i fastigheten fungerar.
Batteri laddning sker genom vindkraft med kraftverk med mindre rotor än 3 meter då inte en jävel har med dom att göra inga bygglov eller tillstånd krävs.
Och naturligtvis solceller.
Flera små enheter som jobbar oberoende av varandra och då inte stör produktionen om någon del ger upp.
Då kan man leva offgrid utan att det märks något speciellt i vardagen.
O staten får inte en spänn till i skatt att ta in mera --------- även vattenfall blir utan stålar.
Visst kommer det att kosta en slant men jag ser det som en investering i framtiden.
Jag tror att du underskattar svårigheterna med att leva offgrid.
Titta på lite youtubefilmer på dom som lever offgrid och återkom när du har satt dig in i vad det innebär.
Det funkar i en sommarstuga och det funkar om man gör avkall på all modern bekvämlighet, men man kan aldrig leva som förut när man har kopplat bort sladden.
Man får köra gasolspis, gasolkylskåp, gasolvattenvärmare, vedeldning och handtvätta.
Man får dra lågvoltssystem för all belysning, man får kasta ut kaffebryggaren och man får sluta använda hårtork.
Men visst, det finns folk som lever så.
Utöver det ska man ha ett brinnande intresse för att kolla upp och hålla efter sin anläggning, några batterier som garanterar 100% kapacitet 18 år finns inte, och i offgridsystem räknar man inte cykler, för man laddar helst aldrig ur batterierna så djupt.