Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Haha. Det var riktigt roligt. Får mig och tänka på det gamla citatet som är mer än hundra år gammalt "allt som går att uppfinna är redan uppfunnet" :)

Vi hörs om 10 år, jag betvivlar att några revolutionerande steg har tagits av elbilsbranchen.

Visst, det forskas på Grafen-batterier, men det patentet tillfaller inte någon elbilstillverkare, visst man hoppas på att lyckas med supraledande material vid normaltemperatur, men inte heller där är det elbilsbranchen som sköter utvecklingen, och det är mer än 10 år bort.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi hörs om 10 år, jag betvivlar att några revolutionerande steg har tagits av elbilsbranchen.

Visst, det forskas på Grafen-batterier, men det patentet tillfaller inte någon elbilstillverkare, visst man hoppas på att lyckas med supraledande material vid normaltemperatur, men inte heller där är det elbilsbranchen som sköter utvecklingen, och det är mer än 10 år bort.
Ptja, om man får tro dubiösa ställen på internet så verkar grafen vara hett. Inte bara till batterier. Norrbaggarna verkar iaf kunna starta produktion av grafen i större skala om en månad: http://www.cealtech.com/ Bah, de och deras olje-biljoner..
Tiden lär nog rätt snabbt utvisa om det är myt eller verklighet. 2017 tror jag kommer bli ett spännande år rent teknikmässig.

Var det inte en förklaring på det där citatet också? Har för mig att det var något i stil med "för allt som kommer härnäst är variationer och förbättringar på något som redan finns". Kan vara helt ute och cykla här, har inmundigat en kall bärs som av en händelse kom från bolaget. Alla vi elbilister är inte kallhjärtade parasiter som vill undanhålla staten sina väl förtjänade skattepengar :fyllisar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jodå, Grafen batterier är hett, det kan vara dom som gör att elbilarna helt plötsligt börjar fungera för vanligt folk.

Man räknade med en bil som i dag har 30mil räckvidd skulle få 80 mil räckvidd med ett lika stort Grafenbatteri.

Nu tror jag ju att man istället siktar på 40-60 mil (ärlig)räckvidd och ett mindre batteri, då grafen dessutom går att snabbladda nåt kopiöst fort om man får tro dom tidiga försöken.

Men det är ju ingen biltillverkare som sitter på det patentet hursomhelst, och det var ju det saken handlade om.

Funkar nu Grafenbatterierna som man gissar att dom kommer att göra, och går att få ner i pris så kommer givetvis fler biltillverkare att använda dom, precis som med Lithium-batterierna

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bensinskatten kommer att höjas. Mer och mer för varje år. Politiker som säger annorlunda ljuger. För de flesta av världens länder har skrivit på avtal som kräver minskning av fossila bränslen årligen.
Tar man då exemplet med antal kronor /liter i skatter på bränslet, var ska de där 5kr/mil i snitt som ice-åkare genererar hämtas ifrån sen då?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Tar man då exemplet med antal kronor /liter i skatter på bränslet, var ska de där 5kr/mil i snitt som ice-åkare genererar hämtas ifrån sen då?
Som jag skrev ovan så kommer man dels behöva köpa el, med 50% skatt. Sen kommer man ju ganska säkert som amen i kyrkan att köpa något annat för de pengarna man sparar. Allt sammantaget så kommer man i bensinfallet pynta in hälften av det i skatt, fast de kommer att komma in på andra poster i budgeten.

De andra 2.50 utgör ca 5 promille av den offentliga sektorns inkomst. Eller 1/8 av Jobbskatteavdraget.
Jag kan säga dig att någon dags VAB smäller värre på statsbudgeten än de där kronorna.

Vilka förlorar på detta? Oljebolagen förlorar stort, staten förlorar försumbart. Du och jag tjänar stort.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Glömde säga att uträkningen ovan inkluderar inte bara själva bensinen, utan även påslaget på fordonsskatten. Så totalen som staten tappar på att man kör en elbil istället för en ICE.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Glömde säga att uträkningen ovan inkluderar inte bara själva bensinen, utan även påslaget på fordonsskatten. Så totalen som staten tappar på att man kör en elbil istället för en ICE.

Ah..Det är därför skattehöjningar på bränslet sker med enkom del av krona. För det är försumbart. Kämpa

5 spänn på att elen kommer höjas med....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Detta är verkligen intresant är skälv inne på en el bil men stör mej någit vansinnigt på vattenfalls frammatnings avgift på elen.

Således har jag kollat på lösningar att komma runt detta. O det finns lösningar.

Tog in offert på ett batteri paket med 18 års garanti på 100% kapasitet 8000 sykler ned till 50% av kapasiteten.

Batteri paketet väger 1,6 ton o håller 24 volt en trefas omformare skall se till att det vanliga el nätet i fastigheten fungerar.

Batteri laddning sker genom vindkraft med kraftverk med mindre rotor än 3 meter då inte en jävel har med dom att göra inga bygglov eller tillstånd krävs.

Och naturligtvis solceller.

Flera små enheter som jobbar oberoende av varandra och då inte stör produktionen om någon del ger upp.

Då kan man leva offgrid utan att det märks något speciellt i vardagen.

O staten får inte en spänn till i skatt att ta in mera --------- även vattenfall blir utan stålar.

Visst kommer det att kosta en slant men jag ser det som en investering i framtiden.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
I dagsläget är det mycket mer ekonomiskt att sälja överskottselen ut på nätet. Jag hade satsat på att ev skaffa batteri när det blir lönsamt, eller för att kunna använda som snabbladdare utan nämnvärda överföringsförluster eftersom det blir DC->DC i det fallet.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Ah..Det är därför skattehöjningar på bränslet sker med enkom del av krona. För det är försumbart. Kämpa

5 spänn på att elen kommer höjas med....
Staten kommer säkert att hitta andra vägar att hitta pengar på, men 5 promille är inte speciellt mycket. Har du en månadslön på 20.000 är det alltså 100 spänn i jämförelse. Visst är det pengar, men du hade inte gått i konkurs för att du hade tvingats avstå en bigmac med milkshake i månaden. Det anser jag är försumbart.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Staten kommer säkert att hitta andra vägar att hitta pengar på, men 5 promille är inte speciellt mycket. Har du en månadslön på 20.000 är det alltså 100 spänn i jämförelse. Visst är det pengar, men du hade inte gått i konkurs för att du hade tvingats avstå en bigmac med milkshake i månaden. Det anser jag är försumbart.
..Och de där promillena är när man ersatt varenda bil, motorcykel, snöskoter, grästrimmer, etc som går på bensin.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jahapp, inget uppdaterat batteri i år heller för Leaf som det ser ut: https://www.cnet.com/roadshow/news/here-are-the-most-important-parts-of-nissans-ces-2017-keynote/
Att de börjat samarbeta med Microsoft för att sköta tekniken med uppkoppling och autonomi känns ju betryggande. Inget hade ju glatt en mer än en blåskärm mitt på motorvägen :huvet

Fast, de flesta blåskärmarna i Windows beror på klåparslen som kladdat ihop drivrutiner från hårdvarutillverkare. MS har hyfsad verkshöjd på mjukvaran, men är i gengäld helt efterblivna på UX.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Detta är verkligen intresant är skälv inne på en el bil men stör mej någit vansinnigt på vattenfalls frammatnings avgift på elen.

Således har jag kollat på lösningar att komma runt detta. O det finns lösningar.

Tog in offert på ett batteri paket med 18 års garanti på 100% kapasitet 8000 sykler ned till 50% av kapasiteten.

Batteri paketet väger 1,6 ton o håller 24 volt en trefas omformare skall se till att det vanliga el nätet i fastigheten fungerar.

Batteri laddning sker genom vindkraft med kraftverk med mindre rotor än 3 meter då inte en jävel har med dom att göra inga bygglov eller tillstånd krävs.

Och naturligtvis solceller.

Flera små enheter som jobbar oberoende av varandra och då inte stör produktionen om någon del ger upp.

Då kan man leva offgrid utan att det märks något speciellt i vardagen.

O staten får inte en spänn till i skatt att ta in mera --------- även vattenfall blir utan stålar.

Visst kommer det att kosta en slant men jag ser det som en investering i framtiden.

Jag tror att du underskattar svårigheterna med att leva offgrid.

Titta på lite youtubefilmer på dom som lever offgrid och återkom när du har satt dig in i vad det innebär.

Det funkar i en sommarstuga och det funkar om man gör avkall på all modern bekvämlighet, men man kan aldrig leva som förut när man har kopplat bort sladden.

Man får köra gasolspis, gasolkylskåp, gasolvattenvärmare, vedeldning och handtvätta.

Man får dra lågvoltssystem för all belysning, man får kasta ut kaffebryggaren och man får sluta använda hårtork.

Men visst, det finns folk som lever så.

Utöver det ska man ha ett brinnande intresse för att kolla upp och hålla efter sin anläggning, några batterier som garanterar 100% kapacitet 18 år finns inte, och i offgridsystem räknar man inte cykler, för man laddar helst aldrig ur batterierna så djupt.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
..Och de där promillena är när man ersatt varenda bil, motorcykel, snöskoter, grästrimmer, etc som går på bensin.

Den dagen snöskoter och mc endast går att köra med eldrift så kommer e kula att passera mitt kranium. Fyfan hemska jävla tanke att inte få höra 2 taktaren yla.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Den dagen snöskoter och mc endast går att köra med eldrift så kommer e kula att passera mitt kranium. Fyfan hemska jävla tanke att inte få höra 2 taktaren yla.
Tror inte det kommer att hända inom den närmaste tiden. Ville bara poängtera att hela Sveriges samlade skatter för bensin inte är så inihelvetesöverjävlamycketsålandetgårikonkursommanbyterutdet som folk verkar tro :crash

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Klart Sverige inte går i konkurs pga det .De hittar lätt på nån ny skatt

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Tror inte det kommer att hända inom den närmaste tiden. Ville bara poängtera att hela Sveriges samlade skatter för bensin inte är så inihelvetesöverjävlamycketsålandetgårikonkursommanbyterutdet som folk verkar tro :crash

Det tror inte jag heller.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har alltid fått höra att Priusen har Li ion batterier, det kanske kan vara den första som knappt tog sig ut till brevlådan på eldrift då som har NiMh, nu tar den sig ju nästan 3 mil, om man inte vill accelerera eller åka för fort, på eldrift.

Beroende på marknad använder de fortfarande NiMH, men här är det nog litiumjonbatterier sen 2015.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...