Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bensinmotorers verkningsgrad påverkas försämras mycket mer än diesel på vintern så jag håller inte alls med om att bensin är så bra på vintern.
Bensinbilen blir ju iofs varm fort men man får ju betala för det.

Och andra sidan när det börjar vara under -30 grader riskerar man ju att dieseln fryser och det är inte heller kul.
Å andra sidan hjälper ju både dieseln och bensinen till att förbättra klimatet så vi slipper kylan. Och där är bensin bäst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min diesel som påstår sig dra 0.42 l/milen, verklig körning strax under 0.5 (landsväg) 0.6 (motorväg) indikerar i tomgång förbrukning på 0.3->0.5 l/h när den är varm och 0.8 l/h när den är kall. Varför det varierar så mycket när den är varm är lite oklart, drar såklart något mer om AC är igång eller om fläkt och annat kör, men även med allt avstängt händer det att den når övre förbrukningen. Säkert beroroende på om den regenererar partikelfilter eller har något annat trams för sig.
Inte så konstigt. Innan motorn kommit upp i arbetstemp så är dels alla vätskor mer trögflytande. Framför allt oljan i motor och växellåda. Sedan är spelen i motorn baserade på varm motor. Så hela motorn går avsevärt tyngre och förbränningen är inte lika effektiv när motorn är kall.
Så en vanlig förbränningsmotor som kallstartas har en förbrukning som är upp till det dubbla mot vad den normalt har. Det är först efter upp till 2 mil som motorn är så varm att den går riktigt optimalt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vill man ha värme med en modern dieselbil på tomgång så måste man antingen ha ett elelement som drar några kilowatt (och därmed belastar generatorn) eller en bränslevärmare som drar några kilowatt eller 0,6-1 liter/timme. Det skall då läggas ovanpå den ordinarie tomgångsförbrukningen.

Landsvägsförbrukningen med en modern turbodiesel med automat kan lätt hamna uppåt 0,8-0,9 liter/mil när det är -35 grader ute - även om den drar 0,55 liter/mil sommartid.
Nja. Inte helt sant. Om du vill ha varmt fort i kupén så behöver du tillskott från elvärmare eller bränslevärmare vilket många dieselbilar har. Men när motorn väl är uppe i temperatur så genererar den gott och väl tillräckligt med värme för att hålla tempen uppe i kupén så länge som motorn faktiskt är igång.
Däremot så är det ju så att om det är riktigt kallt ute (typ -30) så får motorn vid landsvägskörning svårt att hålla tempen uppe. Den kan sjunka rätt mycket vilket såklart påverkar förbrukningen en hel del.
Det lägsta som jag såg på min dieselbil jag hade för några år sedan var ca 60 grader men även det räcker gott och väl till för att hålla kupén varm och go och det var vid ca -30.

Så det ska rätt mycket till för att inte spillvärmen skall räcka till att hålla dig varm så länge som inte vevhusventilation eller annat fryser och får motorn därmed stannar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Den gamla väl fungerande taktiken att sätta en kartong med ett mindre hål i framför kylare och även stänga till lite på sidorna när det är rejält kallt tycks vara bortglömd.
Ett varmare motorrum gör underverk för kringsystemen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någon som vet om MG ZS har värmepump eller brödrost?
Eller ska man köpa till en kinesisk dieselvärmare med 5 liters tank för att klara dom kallaste dagarna?
Startar man med förvärmd bil/batteri hemma när man drar ut sladden borde man ju klara allt utom dom kallaste dagarna utan dieselvärmaren, och blir man då stående insnöad har man ju diesel för att klara 10 timmar eller så.

På min SAAB V4 från 70 talet fanns det kylargardin, drog man för den så hade man full värme efter kallstart på några minuter, glömde man att öppna den kokade bilen, men det fanns ju en motor-tempmätare man kunde titta på och justera efter.
Varför har inte moderna bilar (och elbilar) en elektriskt styrd skärming av kylaren för att komma upp i optimal temperatur snabbare, det vore ju en enorm miljövinst i fallet med ICE och energibesparande på Elbilar.

Min nuvarnde bil har en pappskiva framför kylaren, tekniken går bakåt.....
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Varför har inte moderna bilar (och elbilar) en elektriskt styrd skärming av kylaren för att komma upp i optimal temperatur snabbare, det vore ju en enorm miljövinst i fallet med ICE och energibesparande på Elbilar.

Min nuvarnde bil har en pappskiva framför kylaren, tekniken går bakåt.....
Många bilar har jalusi i grillen som öppnas och stängs om vartannat. Första bilen jag hade med den funktionen var en 2009 BMW 320d, för att få upp temp fortare och inte bli av med temp vid stillastående (jag åker bilfärja hela tiden så så där är det användbart..) och det funkar fint. Min nuvarande bmw X3 har också jalusi som håller på där fram och grejar. Det ska även göra lite för aerodynamiken o bränsleförbrukning, men det är nog mätbart snarare än märkbart.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man tycker ju att I synnerhet elbilar, som har ett förhållandevis litet kylbehov och stor påverkan av aerodynamik skulle ha heltäta fronter med ett litet kylscoop som öppnas enbart vid behov, samma sak med moderna dieslar (som din BMW då) som tappar värmen vid tomgångskörning och låg last, skärma kylaren tills pefekt arbetstemperatur uppnås och glänta sedan mera efter behov.

På min dieselpickis skärmade jag 75% av kylaren och glömde att ta bort den, det funkade även sommartid, så tillräcklig kylförmåga hade den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Titta på Citroën DS så ser ni hur det skall göras. 1955.

PTE-element eller värmepump gör mindre skillnad än vad man kan tro, säg 1-2 kW per timme under optimala förhållanden (+10 till -5). Dvs 190 Wh/km utan VP, 180 med VP. Bör kanske inte helt avgöra köpet.

MG ZS har inte värmepump men jag har klarat mig utmärkt utan hittills även om det naturligtvis är trevligt med 5-10% längre räckvidd vintertid.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det någon som vet om MG ZS har värmepump eller brödrost?
...
Nej, den har inte värmepump.
Därför är mitt nya "huvudspår" nu Kia e-Niro som har värmepump.
(Det var Kia EV6, blev sedan MG'n och nu alltså e-Niro.)
e-Niro'n har dessutom kommit ner i pris rejält tack vara MG'ns aggressiva pris.
Jag kommer, till stor sannolikhet, privatleasa och där ligger priset nu runt 3500:-/mån.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag ser fram mot att MY-23 börjar läcka ut.
Måste förmodligen beställa ny bil i augusti och vill gärna ha gott om tid att fundera och jämföra. Förra gången blev det lite bråttom, i o f s OK men inte optimalt.
Helel eller laddhybrid är ett måste, frågan är hur marknaden ser ut efter sommaren och in på 2023.
Har laddhybrid nu och det är bara vid ca 1 långresa i månaden den gör av med bensin, resten är eldrift. Laddar hemma och ka 3-fasladda så det är förberett för helel.
Jag är förmodligen inte normalköparen då min första fråga alltid är, - Går det in en dubbel hundbur där bak?
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag är förmodligen inte normalköparen då min första fråga alltid är, - Går det in en dubbel hundbur där bak?
Vilka alternativ är det egentligen som finns då? Inte dubbel, men enkel och fortfarande plats för resväskor travade bredvid hade varit bra, så ungefär samma krav. Redan SUV-trenden håller ju på att döda marknaden för oss som helst bara hade velat ha en uppdaterad "V70 classic" när det kommer till lastutrymmet.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vilka alternativ är det egentligen som finns då? Inte dubbel, men enkel och fortfarande plats för resväskor travade bredvid hade varit bra, så ungefär samma krav. Redan SUV-trenden håller ju på att döda marknaden för oss som helst bara hade velat ha en uppdaterad "V70 classic" när det kommer till lastutrymmet.
Jag hoppas på en Skoda Superb helel. Det var egentligen en sådan laddhybrid jag skulle haft nu, men leveranstiden var för lång så det blev en Passat GTE.
Nya Volvo Embla kanske blir något.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man tycker ju att I synnerhet elbilar, som har ett förhållandevis litet kylbehov och stor påverkan av aerodynamik skulle ha heltäta fronter med ett litet kylscoop som öppnas enbart vid behov, samma sak med moderna dieslar (som din BMW då) som tappar värmen vid tomgångskörning och låg last, skärma kylaren tills pefekt arbetstemperatur uppnås och glänta sedan mera efter behov.

På min dieselpickis skärmade jag 75% av kylaren och glömde att ta bort den, det funkade även sommartid, så tillräcklig kylförmåga hade den.

Det är ju nästan så att värmepaketet räcker för kylning när det är riktigt kallt. En gång när kylaren frös för mig vid ca -25C hade jag turen att värmepaketet var tinat så jag drog på max värme och öppnade sidorutorna. Sen hittade jag en hastighet där motorn höll balanserad temperatur, började tempmätaren stiga saktade jag ner lite.

Tror jag kunde köra kring 80 km/h om jag minns rätt. Tog mig 8 mil så till föräldrarna för att fira Jul. Skulle det varit 5-10 grader kallare så kunde jag nog ha kört 110 hela vägen.

Och andra sidan kanske även värmepaketet skulle ha varit fruset då.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju nästan så att värmepaketet räcker för kylning när det är riktigt kallt. En gång när kylaren frös för mig vid ca -25C hade jag turen att värmepaketet var tinat så jag drog på max värme och öppnade sidorutorna. Sen hittade jag en hastighet där motorn höll balanserad temperatur, började tempmätaren stiga saktade jag ner lite.

Tror jag kunde köra kring 80 km/h om jag minns rätt. Tog mig 8 mil så till föräldrarna för att fira Jul. Skulle det varit 5-10 grader kallare så kunde jag nog ha kört 110 hela vägen.

Och andra sidan kanske även värmepaketet skulle ha varit fruset då.
8 mil i 110 med nervevade rutor i -35? Låter lite småkyligt och som en inte helt genomtrevlig upplevelse om man inte kör i någon typ av rymddräkt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
8 mil i 110 med nervevade rutor i -35? Låter lite småkyligt och som en inte helt genomtrevlig upplevelse om man inte kör i någon typ av rymddräkt.

-25 gick okej, varmt om benen lite kallblåst om öronen så i genomsnitt var det perfekt temperatur. :hihi

Jag hade inte rutorna fullt öppet heller utan jag öppnade dom för att det inte skulle bli för varmt.
I -35 kanske man inte alls skulle behövt veva ner rutorna.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag hoppas på en Skoda Superb helel. Det var egentligen en sådan laddhybrid jag skulle haft nu, men leveranstiden var för lång så det blev en Passat GTE.
Nya Volvo Embla kanske blir något.
Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?

Hade hoppats på ID.4, men jag tror den lider av SUV-syndromet i bakänden. Inte hört om den Volvon förut faktiskt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?

Hade hoppats på ID.4, men jag tror den lider av SUV-syndromet i bakänden. Inte hört om den Volvon förut faktiskt.
Superben är större än Passat åt alla håll, därav mitt intresse av den.
ID4 tycker jag är för hög bak, och har tröskel om jag minns rätt.
Tyvärr verkar Embla få en Mercedesbakdel, alldeles för låg för att kunna lasta in större saker.
Volvo kanske inte längre är den laståsna det varit.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var ju trevligt.

"Vindkraften har senaste dagarna ibland producerat mer el än kärnkraften i Sverige. I fredags slogs ett historiskt rekord i elproduktion från vindkraft: 219 GWh."
"Det är samtidigt en bild av att elen från vindkraft varierar mycket. Senaste dagarna har vindkraften vid flera tillfällen producerat över 40 procent av all el i Sverige – mer än kärnkraften, och ibland även mer än vattenkraften."


Om vi nu kunde se till att det blåser under hela dagen och vi inte exporterade ut allt så blir det bra


Fast det bästa är:
"Svensk Vindenergi presenterar i dag en rapport där man beräknar att den ökade vindkraften kommer bidra till 20 TWh ökad elproduktion som pressar ner elpriserna med i genomsnitt 8 öre per KWh – åtminstone i södra Sverige."

Ja, fast priserna i söra Sverige skulle behöva pressan ned 100-120 öre för att det skal humant.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top