Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Lägg pengarna på höjd skrotpremie, och gör helst premien stegvis höjd desto sämre miljöklass bilarna ha så försvinner de sämsta bilarna från vägarna. Och från skogen.
Å andra sidan hjälper ju både dieseln och bensinen till att förbättra klimatet så vi slipper kylan. Och där är bensin bäst.Bensinmotorers verkningsgrad påverkas försämras mycket mer än diesel på vintern så jag håller inte alls med om att bensin är så bra på vintern.
Bensinbilen blir ju iofs varm fort men man får ju betala för det.
Och andra sidan när det börjar vara under -30 grader riskerar man ju att dieseln fryser och det är inte heller kul.
Inte så konstigt. Innan motorn kommit upp i arbetstemp så är dels alla vätskor mer trögflytande. Framför allt oljan i motor och växellåda. Sedan är spelen i motorn baserade på varm motor. Så hela motorn går avsevärt tyngre och förbränningen är inte lika effektiv när motorn är kall.Min diesel som påstår sig dra 0.42 l/milen, verklig körning strax under 0.5 (landsväg) 0.6 (motorväg) indikerar i tomgång förbrukning på 0.3->0.5 l/h när den är varm och 0.8 l/h när den är kall. Varför det varierar så mycket när den är varm är lite oklart, drar såklart något mer om AC är igång eller om fläkt och annat kör, men även med allt avstängt händer det att den når övre förbrukningen. Säkert beroroende på om den regenererar partikelfilter eller har något annat trams för sig.
Nja. Inte helt sant. Om du vill ha varmt fort i kupén så behöver du tillskott från elvärmare eller bränslevärmare vilket många dieselbilar har. Men när motorn väl är uppe i temperatur så genererar den gott och väl tillräckligt med värme för att hålla tempen uppe i kupén så länge som motorn faktiskt är igång.Vill man ha värme med en modern dieselbil på tomgång så måste man antingen ha ett elelement som drar några kilowatt (och därmed belastar generatorn) eller en bränslevärmare som drar några kilowatt eller 0,6-1 liter/timme. Det skall då läggas ovanpå den ordinarie tomgångsförbrukningen.
Landsvägsförbrukningen med en modern turbodiesel med automat kan lätt hamna uppåt 0,8-0,9 liter/mil när det är -35 grader ute - även om den drar 0,55 liter/mil sommartid.
Många bilar har jalusi i grillen som öppnas och stängs om vartannat. Första bilen jag hade med den funktionen var en 2009 BMW 320d, för att få upp temp fortare och inte bli av med temp vid stillastående (jag åker bilfärja hela tiden så så där är det användbart..) och det funkar fint. Min nuvarande bmw X3 har också jalusi som håller på där fram och grejar. Det ska även göra lite för aerodynamiken o bränsleförbrukning, men det är nog mätbart snarare än märkbart.Varför har inte moderna bilar (och elbilar) en elektriskt styrd skärming av kylaren för att komma upp i optimal temperatur snabbare, det vore ju en enorm miljövinst i fallet med ICE och energibesparande på Elbilar.
Min nuvarnde bil har en pappskiva framför kylaren, tekniken går bakåt.....
Fast jämfört med 1954 så är pappskivan i dag oblekt och både miljö- och rättvisemärkt. samt HBTQIA+ certifierad. Så visst har utvecklingen gått framåt.Min nuvarnde bil har en pappskiva framför kylaren, tekniken går bakåt.....
Nej, den har inte värmepump.Är det någon som vet om MG ZS har värmepump eller brödrost?
...
Vilka alternativ är det egentligen som finns då? Inte dubbel, men enkel och fortfarande plats för resväskor travade bredvid hade varit bra, så ungefär samma krav. Redan SUV-trenden håller ju på att döda marknaden för oss som helst bara hade velat ha en uppdaterad "V70 classic" när det kommer till lastutrymmet.Jag är förmodligen inte normalköparen då min första fråga alltid är, - Går det in en dubbel hundbur där bak?
Jag hoppas på en Skoda Superb helel. Det var egentligen en sådan laddhybrid jag skulle haft nu, men leveranstiden var för lång så det blev en Passat GTE.Vilka alternativ är det egentligen som finns då? Inte dubbel, men enkel och fortfarande plats för resväskor travade bredvid hade varit bra, så ungefär samma krav. Redan SUV-trenden håller ju på att döda marknaden för oss som helst bara hade velat ha en uppdaterad "V70 classic" när det kommer till lastutrymmet.
Man tycker ju att I synnerhet elbilar, som har ett förhållandevis litet kylbehov och stor påverkan av aerodynamik skulle ha heltäta fronter med ett litet kylscoop som öppnas enbart vid behov, samma sak med moderna dieslar (som din BMW då) som tappar värmen vid tomgångskörning och låg last, skärma kylaren tills pefekt arbetstemperatur uppnås och glänta sedan mera efter behov.
På min dieselpickis skärmade jag 75% av kylaren och glömde att ta bort den, det funkade även sommartid, så tillräcklig kylförmåga hade den.
8 mil i 110 med nervevade rutor i -35? Låter lite småkyligt och som en inte helt genomtrevlig upplevelse om man inte kör i någon typ av rymddräkt.Det är ju nästan så att värmepaketet räcker för kylning när det är riktigt kallt. En gång när kylaren frös för mig vid ca -25C hade jag turen att värmepaketet var tinat så jag drog på max värme och öppnade sidorutorna. Sen hittade jag en hastighet där motorn höll balanserad temperatur, började tempmätaren stiga saktade jag ner lite.
Tror jag kunde köra kring 80 km/h om jag minns rätt. Tog mig 8 mil så till föräldrarna för att fira Jul. Skulle det varit 5-10 grader kallare så kunde jag nog ha kört 110 hela vägen.
Och andra sidan kanske även värmepaketet skulle ha varit fruset då.
8 mil i 110 med nervevade rutor i -35? Låter lite småkyligt och som en inte helt genomtrevlig upplevelse om man inte kör i någon typ av rymddräkt.
Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?Jag hoppas på en Skoda Superb helel. Det var egentligen en sådan laddhybrid jag skulle haft nu, men leveranstiden var för lång så det blev en Passat GTE.
Nya Volvo Embla kanske blir något.
Superben är större än Passat åt alla håll, därav mitt intresse av den.Har haft en Octavia i många år och nu inne på Passat Alltrack nummer två - Skodan hade faktiskt lite mer plats i sidled för halvbur och två lager med normalstora resväskor medan Passaten är lite djupare fast det försvinner lite plats i sidled pga förvaringen. Superb borde väl vara lite närmare Passaten i storlek eller tom större?
Hade hoppats på ID.4, men jag tror den lider av SUV-syndromet i bakänden. Inte hört om den Volvon förut faktiskt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |