Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet inte om detta länkats i tråden redan?
De hade stopp på en motorväg i USA i början på Januari.
Det spekulerades en del, precis som i denna tråd, kring el-bilars "problem" i kyla.
Så den här snubben har testat hur länge en Tesla model X och en Y kan värmas om de fastnar av ett eller annat skäl.
Båda bilarna är nästan full laddade, men kalla, vid start och värms och hålls varma i 12 timmar.
Det är en del läsande av kommentarer, som lite liknar de vi haft här, i mitten som kan skippas.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Allt handlar ju om hur mycket värme man väljer att använda och hur kallt det är. Med en elbil har du valet, en bränslebil är av eller på och kör man bara bränslevärmaren dras batteriet ut på någon timme...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Min förra bil visade antal L/timme när man stod stilla (min nuvarande gör inte det) och har för mig att den låg på 0.6L/h.

Även på reserven (~10L) så klarar man sig i 16h innan soppatorsk.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
DN har en (betal)artikel om begagnade elbilar.
(artikeln är inte värd att köpa, men för de som har tillgång till DN så kanske den är värd att läsa)

"I den lägsta prisklassen, bilar som kostar drygt 100 000 kronor, finns dock inga bra bilar.
Alla elbilar som är så gamla att de har hunnit bli så billiga har för kort räckvidd och för dåliga laddegenskaper för att de ska fungera som ett hushålls enda bil. Se dem snarare som komplement, en bil som räcker för korta resor nära hemmet. Inte mer."

"Alla exempel visar att en elbil är ekonomiskt förmånlig att äga även som begagnad. Trots det finns det anledning att tänka till.
Privatleasingpriserna på nya bilar är just nu så hårt pressade att det kan vara billigare att privatleasa en ny Hyundai Kona Electric med det stora batteriet och högsta utrustningsnivån för 4 395 kronor. (jämfört med att köpa en beganad)"

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alla har tillgång till DN digitalt, det enda som krävs är en registrering.

Men artikeln visar ju som alla andra som undersökt saken att elbilar är betydligt billigare totalt sett. Och att privatleasing är väldigt prisvärt idag för många, särskilt de som kan ladda hemma.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Min förra bil visade antal L/timme när man stod stilla (min nuvarande gör inte det) och har för mig att den låg på 0.6L/h.

Även på reserven (~10L) så klarar man sig i 16h innan soppatorsk.
Tumregeln som jag hört är att man kan räkna med samma förbrukning i l/timme som man har förbrukning i l/mil på landsväg. Dvs en bil som drar ca 0,7 på landsväg drar ca 0,7 l/timme vid tomgång. Hur korrekt det är vågar jag inte svara på men det betyder ju att med en bil med 65 liters tank som min så kan man stå på tomgång i närmare 100 timmar innan det tar slut. (Baserat på att min bil vid sansad landsväg går att köra på ca 0,7.) Eller 10-15 timmar på bara reserven (Har inte koll på hur stor den är men tror ca 8 liter.)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Tumregeln som jag hört är att man kan räkna med samma förbrukning i l/timme som man har förbrukning i l/mil på landsväg. Dvs en bil som drar ca 0,7 på landsväg drar ca 0,7 l/timme vid tomgång. Hur korrekt det är vågar jag inte svara på men det betyder ju att med en bil med 65 liters tank som min så kan man stå på tomgång i närmare 100 timmar innan det tar slut. (Baserat på att min bil vid sansad landsväg går att köra på ca 0,7.) Eller 10-15 timmar på bara reserven (Har inte koll på hur stor den är men tror ca 8 liter.)
Jag kan berätta av erfarenhet att förbrukningen är ungefär 1-1.5l i timmen. Jag har i jobbet säkert kört mer än 5000 timmar med bilen stillastående igång på 1200rpm. Som längst hade jag bilen på typ i 18h, tanken slog mig inte en endaste gång att vara orolig för att bränslet skulle ta slut.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag kan berätta av erfarenhet att förbrukningen är ungefär 1-1.5l i timmen. Jag har i jobbet säkert kört mer än 5000 timmar med bilen stillastående igång på 1200rpm. Som längst hade jag bilen på typ i 18h, tanken slog mig inte en endaste gång att vara orolig för att bränslet skulle ta slut.
Det där är vad en genomsnittlig Stockholmspendlare står stilla i trafiken under 1 år :näsblod

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inte omöjligt att det ligger där någonstans. Men å andra sidan så tror jag att 1200 i tomgångsvarv är ganska högt. Mig veterligen så ligger dom flesta nyare bilar på 800-900 i tomgångsvarv. Boxersexan i subarun verkar ligga på ca 700 om varvräknaren visar rätt. Och tomgångsvarvtalet påverkar ju förbrukningen på tomgång. En bil som har högre tómgång får en högre förbrukning än en som har lägre tomgångsvarv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

"Tesla har slutit avtal om att köpa nästan all produktion i en av världens största grafitgruvor. Affären tros vara den första i sitt slag, och ses som en stor pusselbit när elbilsbranschen försöker säkra mineraler utan att vara beroende av Kina."

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det är inte omöjligt att det ligger där någonstans. Men å andra sidan så tror jag att 1200 i tomgångsvarv är ganska högt. Mig veterligen så ligger dom flesta nyare bilar på 800-900 i tomgångsvarv. Boxersexan i subarun verkar ligga på ca 700 om varvräknaren visar rätt. Och tomgångsvarvtalet påverkar ju förbrukningen på tomgång. En bil som har högre tómgång får en högre förbrukning än en som har lägre tomgångsvarv.
Det är givet, bilen kördes på tomgång för att vrida generatorn, därav 1200rpm.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Min diesel som påstår sig dra 0.42 l/milen, verklig körning strax under 0.5 (landsväg) 0.6 (motorväg) indikerar i tomgång förbrukning på 0.3->0.5 l/h när den är varm och 0.8 l/h när den är kall. Varför det varierar så mycket när den är varm är lite oklart, drar såklart något mer om AC är igång eller om fläkt och annat kör, men även med allt avstängt händer det att den når övre förbrukningen. Säkert beroroende på om den regenererar partikelfilter eller har något annat trams för sig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man ha värme med en modern dieselbil på tomgång så måste man antingen ha ett elelement som drar några kilowatt (och därmed belastar generatorn) eller en bränslevärmare som drar några kilowatt eller 0,6-1 liter/timme. Det skall då läggas ovanpå den ordinarie tomgångsförbrukningen.

Landsvägsförbrukningen med en modern turbodiesel med automat kan lätt hamna uppåt 0,8-0,9 liter/mil när det är -35 grader ute - även om den drar 0,55 liter/mil sommartid.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Vill man ha värme med en modern dieselbil på tomgång så måste man antingen ha ett elelement som drar några kilowatt (och därmed belastar generatorn) eller en bränslevärmare som drar några kilowatt eller 0,6-1 liter/timme. Det skall då läggas ovanpå den ordinarie tomgångsförbrukningen.
Fast just värme är väl vad en förbränningsmotor är bra på att generera, på tomgång är det allt där blir. Ren diesel har 9960 [kWh/m3], dvs 10kWh per liter. och även om en stor del åker ut genom avgasröret så torde en halv liter i timmen räcka väldigt långt.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år