Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
För det körmönstret får man nog hålla sig till diesel ett tag till.
Men det är ett väldigt speciellt och ovanligt sätt att använda sin bil, även om det inte gör någon som helst skillnad för just dig.
Låter ju precis som min körning fast utan ungar o fru i bilen, ungarna e vuxna o har egna bilar, frun kör själv.

Vem fan vill ligga i en kl i 60km när man kan ligga på omkörning i 100+ Astran tar typ 5L/100km o då är det inte värt att köra på tomgång på 6,n i 60-70 km
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Låter ju precis som min körning fast utan ungar o fru i bilen, ungarna e vuxna o har egna bilar, frun kör själv.

Vem fan vill ligga i en kl i 60km när man kan ligga på omkörning i 100+ Astran tar typ 5L/100km o då är det inte värt att köra på tomgång på 6,n i 60-70 km

Nu menade jag pendlande på +100 mil. Det är inte värst vanligt som normalkörning.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu menade jag pendlande på +100 mil. Det är inte värst vanligt som normalkörning.
Det förstod jag men jag pendlar mellan 70-100 mil i veckan TOR jobbet o ligga o lusa i 60-70 är sjukt irriterande.
Så det var i positiv mening till ditt sätt att köra.

Är ju en jävla massa som ligger i 60km i dag efter prishöjningar a.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det förstod jag men jag pendlar mellan 70-100 mil i veckan TOR jobbet o ligga o lusa i 60-70 är sjukt irriterande.
Så det var i positiv mening till ditt sätt att köra.

Är ju en jävla massa som ligger i 60km i dag efter prishöjningar a.

Så mycket tid över att jag skulle köra runt på halvfart för att spara el/bränsle kommer jag aldrig att ha.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Exakt, jag ligger strax under 30 knyck över på motorvägar, om man ska åka långt.
Snacket att "det gör ingen skillnad på restiden" är bara dumheter.
Skillnaden är givetvis monumental.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är bra timlön på att kliva upp en timme tidigare och hålla fartgränserna… :) Köra fort för att komma fram tidigare är helt enkelt dålig planering.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pendlade 1-2 ggr i veckan till Skåne några år.
62 mil enkel resa.
Körde konstant 30+ (utom förbi Jönköping förstås :) ).
Sparade 1-1.5h per enkelresa på fler resor än jag vill räkna. :zpy
Blev oerhört många debiterade timmar istället för tid i bil.
Dumt? Absolut!
Idag med åldern hade jag kanske gjort annorlunda.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är bra timlön på att kliva upp en timme tidigare och hålla fartgränserna… :) Köra fort för att komma fram tidigare är helt enkelt dålig planering.
Det är ju såååå sjukt tråkigt att köra bil timme efter timme.

Typ Dalsland Hudiksvall lasta fyrhjuling sedan hem 100-110 med kärra i 10-20 cm snö med framhjulsdriven Opel Astra 14 Tim i sträck bara en tankning med samtida piss. Galet tråkigt
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag uppfattar det som att det ofta är samma individer som gnäller på bränslepriser som envisas med att alltid köra för fort.
Special kind of stupid...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vem hade för något decennium kunnat tro att det som en gång skulle komma att uppfattas som mest mainstream i det här forumet skulle vara att argumentera för rimligheten i att på energiekonomiskt möjligaste vis transportera sig i sin elbil utan att överskrida hastighetsgränsen. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mest mainstream (=flest) är ju ändå att vara EMOT allt som är nytt?

Jag har för det mesta hållit fartgränserna ända sedan jag började köra bil olovligt i slutet av 1970-talet. Så jäkla häftigt är det ju inte att köra 120 på 90-väg liksom… skall man köra till Göteborg kan man starta två timmar tidigare och komma fram betydligt piggare. Det har inte ett dugg med ”elbil” att göra, mer med att det är rätt skönt att låta sig fraktas från A till B utan större ansträngning. Kul att med bil kunna placera sig på samma sätt som med MC men på långresa vill åtminstone jag kunna slappna av.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vem hade för något decennium kunnat tro att det som en gång skulle komma att uppfattas som mest mainstream i det här forumet skulle vara att argumentera för rimligheten i att på energiekonomiskt möjligaste vis transportera sig i sin elbil utan att överskrida hastighetsgränsen. ?

Ja, det är inte utan att man saknar kÄTting i taket och fuCkyOu BurNouts, PunGt
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Oftast när jag kör längre sträckor är det i jobbet och inte sjutton ska arbetet göra så att jag blir av med körkortet. Jag orkar inte med allt krångel det innebär att bli stoppad av polisen för att få resor några minuter kortare. Alltså kör jag de dagliga turerna inom det satta ramverket.

Jag har inget problem med att det sitter fartkameror längs vägen. Min bil har farthållare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Exakt, jag ligger strax under 30 knyck över på motorvägar, om man ska åka långt.
Snacket att "det gör ingen skillnad på restiden" är bara dumheter.
Skillnaden är givetvis monumental.

En bekant till mig körde ofta långa resor motorväg, och körde då konstant 29+
Som väntat fick han med jämna mellanrum betala lite extra för sin inbesparade tid i form av inbetalningar av klumpsummor.

Till slut ville det sig så illa att hans arbetsgivare var tvungen att skriva ett intyg på att han behövde köra bil i jobbet, för myndigheterna tyckte att han skulle ta en paus från bilkörandet.
Det fungerade den gången, men innebar att det var dags att justera ner farthållaren med 29km/h.
(det innebar också att tråk köra med motorcykeln på fritiden)

Låt oss säga så här, KÄNSLAN av tidsbesparing är större än den verkliga tidsbesparingen.
Han kunde spara nästan lika mycket tid på att ta med sig en macka och en thermos kaffe i bilen och sitta och fika i laglig hastighet som att köra som en flåbuse och stanna för att köpa korv och kaffe.

För när man ligger och hetsar i 29+ så hamnar man bakom bilar som är svåra att köra om, man bromsar för selfiepinnar osv.
I snitt ligger man nog 15+ om man aldrig överstiger 29+ om det är lite trafik.

Jag har blivit gammal och tråkig, jag spar eventuella fortkörningsböter till roligare fordon och vägar än pendlingssläde/firmabil på motorväg.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top