Exakt, jag ligger strax under 30 knyck över på motorvägar, om man ska åka långt.
Snacket att "det gör ingen skillnad på restiden" är bara dumheter.
Skillnaden är givetvis monumental.
En bekant till mig körde ofta långa resor motorväg, och körde då konstant 29+
Som väntat fick han med jämna mellanrum betala lite extra för sin inbesparade tid i form av inbetalningar av klumpsummor.
Till slut ville det sig så illa att hans arbetsgivare var tvungen att skriva ett intyg på att han behövde köra bil i jobbet, för myndigheterna tyckte att han skulle ta en paus från bilkörandet.
Det fungerade den gången, men innebar att det var dags att justera ner farthållaren med 29km/h.
(det innebar också att tråk köra med motorcykeln på fritiden)
Låt oss säga så här, KÄNSLAN av tidsbesparing är större än den verkliga tidsbesparingen.
Han kunde spara nästan lika mycket tid på att ta med sig en macka och en thermos kaffe i bilen och sitta och fika i laglig hastighet som att köra som en flåbuse och stanna för att köpa korv och kaffe.
För när man ligger och hetsar i 29+ så hamnar man bakom bilar som är svåra att köra om, man bromsar för selfiepinnar osv.
I snitt ligger man nog 15+ om man aldrig överstiger 29+ om det är lite trafik.
Jag har blivit gammal och tråkig, jag spar eventuella fortkörningsböter till roligare fordon och vägar än pendlingssläde/firmabil på motorväg.