Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men traditionella tillverkare försöker nog hålla regelbunda servicear ändå på sina elbilar, av vana och om jag är mer cyniskt för det är där de traditionellt har tjänat pengarna, officiellt säkert för att säkerställa funktion. Tesla har väl bara bromsvätska under intervall, och då bara rekommenderat. Kupefiltret vet jag inte hur de räknar, borde ju också behöva bytas någon gång.

Självklart är det för att märkesverkstaden ska ha någon inkomstkälla sedan bilen är såld, dom hittade på kylvätskebytet, motiverade det med att kylvätskan kan bli elektriskt ledande och att det är därför.

Det är ju INGA andra tillverkare som har vätskekylda batterier, eller hur?

Det blev väldigt tyst om det, så förmodligen backade dom ner till att det kostar som ett oljebyte, var tredje år, och fick tidningarna att sluta skriva om det.
Eller kanske till och med att det inte behövs alls.

Det är ju inte jättesvårt att tömma ur en vätska och fylla på en annan, och vätskan i sig var inte jättedyr.

Edit: efter en snabb googling:

"Fick besked från IONIQ handlare nu att kylvätskebytet kostar numera 2.675 sek inkl. moms för vätska och arbete."
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Självklart är det för att märkesverkstaden ska ha någon inkomstkälla sedan bilen är såld, dom hittade på kylvätskebytet, motiverade det med att kylvätskan kan bli elektriskt ledande och att det är därför.

Det är ju INGA andra tillverkare som har vätskekylda batterier, eller hur?

Det blev väldigt tyst om det, så förmodligen backade dom ner till att det kostar som ett oljebyte, var tredje år, och fick tidningarna att sluta skriva om det.
Eller kanske till och med att det inte behövs alls.

Det är ju inte jättesvårt att tömma ur en vätska och fylla på en annan, och vätskan i sig var inte jättedyr.

Edit: efter en snabb googling:

"Fick besked från IONIQ handlare nu att kylvätskebytet kostar numera 2.675 sek inkl. moms för vätska och arbete."
Kan vi anta att då kommer priset på det potentiellt jobbigare kylvätskebytet på bilar med förbränningsmotor strax följa den nya normen för åtgärden?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan vi anta att då kommer priset på det potentiellt jobbigare kylvätskebytet på bilar med förbränningsmotor strax följa den nya normen för åtgärden?

Jag vet inte, jag har aldrig bytt kylvätska på ett fordon, jag är ganska glad åt att jättegammalt vatten utan syre och en skvätt glykol snurrar runt år efter år.
Jag fyller givetvis på om det behövs, och ibland måste man ju tappa ur systemet, men då försöker jag återanvända så mycket som möjligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kostnaden för kylvätskebytet på Kia e-Niro berodde på en "specialvätska" som kostade (om jag minns rätt) dryga 800 kr/litern... bondfångeri, någon?

Kia har ju varit kända för att ha lång garanti men finansiera den med dyr service, men när det gäller denna punkt på e-Niro tror jag att den faktiskt utgått eller ersatts med mer normal kostnad.

Alla vattenkylda fordon har kylarvätskebyte som servicepunkt så det är inget särskilt med detta. Snarare så att vätskan är mindre utsatt för föroreningar och höga temperaturer.

När VAG kom med sina elbilar fick verkstäderna veta att de kommer att minska servicebehovet med 2/3, dvs hitta andra vägar att tjäna pengar än på service fortsättningsvis, annars kommer ni inte att överleva...

I detta ligger förstås besluten av tex Mercedes och Volvo att slopa återförsäljarledet, något Tesla gjort från början. Då försvinner också incitamenten att hålla uppe servicekostnaderna, då billiga ägandekostnader är ett starkt försäljningsargument.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet inte, jag har aldrig bytt kylvätska på ett fordon, jag är ganska glad åt att jättegammalt vatten utan syre och en skvätt glykol snurrar runt år efter år.
Jag fyller givetvis på om det behövs, och ibland måste man ju tappa ur systemet, men då försöker jag återanvända så mycket som möjligt.
Kanske skiljer på bil och mc. Enligt de dyra mcverkstäder jag talat med måste kylvätskan bytas varannat år annars förvandlas motorn till kräppapper fortare än man hinner säga kräppapper.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Finns en sån där kräppappersmotor att beskåda någonstans?
Jag har en 17 år gammal ZX6a som inte fått nytt kylarvatten/glykol på åtminstone de 15 år jag haft den.

Vet inte vad som borde vara fel med den, i min okunnighet tycker jag att den fungerar precis som den ska.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte vanlig glykol i kylsystem på elbilar eftersom vätskan ska ha isolerande egenskaper. Samma medel används industriellt, men minnet vägrar dela med sig av namnet. Priserna från KIA och Hyundai var dock lite tilltagna i överkant.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är inte vanlig glykol i kylsystem på elbilar eftersom vätskan ska ha isolerande egenskaper. Samma medel används industriellt, men minnet vägrar dela med sig av namnet. Priserna från KIA och Hyundai var dock lite tilltagna i överkant.
800:-/litern sa dom väl initialt?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bisarrt. Draget efter begagnade bilar är ju sinnes just nu. Slängde ut min diesel- benz på Wayke. Handlarna gick bärsärk och budade över varande. Vafan händer?

fick samma som jag erbjöds för två år sen. Bra skit! Bilen såldes på 2 timmar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bisarrt. Draget efter begagnade bilar är ju sinnes just nu. Slängde ut min diesel- benz på Wayke. Handlarna gick bärsärk och budade över varande. Vafan händer?

fick samma som jag erbjöds för två år sen. Bra skit! Bilen såldes på 2 timmar.
Bristen på nytt.
Jag tycker mig ha sett många fler rosthäckar i sommar än tidigare år, så misstänker att det dåliga inflödet av nytt har orsakat lite effekter i hela ledet ner till skrotning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det exporteras kanske fler bilar i takt med att kronan faller. Svensken får allt svagare köpkraft.

Har man täckt till hålet som gjorde att alla begagnade Svenska elbilar hamnade i Norge?
Det är ju inte stor vits med bidrag till att köpa elbil i Sverige om dom exporteras till Norge allihopa.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har man täckt till hålet som gjorde att alla begagnade Svenska elbilar hamnade i Norge?
Det är ju inte stor vits med bidrag till att köpa elbil i Sverige om dom exporteras till Norge allihopa.
Begpriset på bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet har väl gjort att du får lika bra betalt om du säljer bilen inom landet?

Dessutom verkar folk importera lätt begagnade (~6 månader) Teslor från Tyskland så vi kanske inte längre går "back" på systemet. Kollega pröjsade ungefär nypris minus bonus för sin för att slippa vänta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Begpriset på bilar i allmänhet och elbilar i synnerhet har väl gjort att du får lika bra betalt om du säljer bilen inom landet?

Dessutom verkar folk importera lätt begagnade (~6 månader) Teslor från Tyskland så vi kanske inte längre går "back" på systemet. Kollega pröjsade ungefär nypris minus bonus för sin för att slippa vänta.

Har tyskarna ännu mer bidrag till elbilsköpare?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har tyskarna ännu mer bidrag till elbilsköpare?
Hittade denna


Sedan 2020 erbjuder Tyskland en generös bonus till den som väljer att köpa elbil. Totalt kan man få upp till 9000 euro vilket motsvarar ungefär 95 000 kronor. Staten betalar 6 000 euro och återstående 3 000 euro betalas av biltillverkaren.

Många tyskar har funnit att systemet kan utnyttjas. Efter ett halvår när bonusen är utbetald kan bilen säljas vidare till ett pris som överstiger priset efter bonus. Bilen går då ofta på export, oftast till Danmark, Sverige eller Norge.

Det har gjort att bilhandlare kan erbjuda elbilar som Tesla Model 3 eller Polestar 2 nästan helt ”gratis”. Bilhandlaren garanterar nämligen att man köper tillbaka bilen till fullpris, bonus avräknad, efter sex månader vilket i princip ger ett kostnadsfritt bilägande för kunden under ett halvår.



Lägg till detta den lägre tyska momsen som man väl slipper betala om bilen är mer än 6 månader gammal och gått mer än xxx mil (600?)

Så tyska myndigheter är tom mer naiva än svenska? :va
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top