Men traditionella tillverkare försöker nog hålla regelbunda servicear ändå på sina elbilar, av vana och om jag är mer cyniskt för det är där de traditionellt har tjänat pengarna, officiellt säkert för att säkerställa funktion. Tesla har väl bara bromsvätska under intervall, och då bara rekommenderat. Kupefiltret vet jag inte hur de räknar, borde ju också behöva bytas någon gång.
Självklart är det för att märkesverkstaden ska ha någon inkomstkälla sedan bilen är såld, dom hittade på kylvätskebytet, motiverade det med att kylvätskan kan bli elektriskt ledande och att det är därför.
Det är ju INGA andra tillverkare som har vätskekylda batterier, eller hur?
Det blev väldigt tyst om det, så förmodligen backade dom ner till att det kostar som ett oljebyte, var tredje år, och fick tidningarna att sluta skriva om det.
Eller kanske till och med att det inte behövs alls.
Det är ju inte jättesvårt att tömma ur en vätska och fylla på en annan, och vätskan i sig var inte jättedyr.
Edit: efter en snabb googling:
"Fick besked från IONIQ handlare nu att kylvätskebytet kostar numera 2.675 sek inkl. moms för vätska och arbete."