Elbil eller inte?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hehe
Mitt huvudproblem med elbilar är priset, med det kommer lösa sig med tiden
Typ som för alla andra bilar? Jag har svårt att se att elbilarna kommer bli billigare räknat i average årslöner. Däremot kanske priset stabiliserar sig något samtidigt som man får en bättre bil. Vi får nog räkna med 2-3 årslöner för en finare elbil även i framtiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk glömmer fort att det kostar 14-15000 att byta egr på vissa bilar. Partikel filter från 12-15k o uppåt + jobb
Rasade turboageregat a 20k med jobb
Högtryck bränslepumpar a10-20k
Kamremsbyten a15k

Osv osv folk kör ju längre i dag med sina äldre fosil bilar o kommer automatiskt få högre kostnader för reparationer på sina/mina Gammla lik till fosil bilar.

O som nämts så finns det i dag firmor i Norge som Reparerar elbils batterier.

En vän körde upp ett dött elbils batteri från en fransk bil till Oslo o 10,000 kronor senare har ett batteri som funkar o har över 85% kapasitet. Så även elbils batterier går att laga utan bekymmer.

Men dom lagar inte batterier som har kört över ett brunnslock?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Men dom lagar inte batterier som har kört över ett brunnslock?
Vet ej. Men går det köpa en batteri låda o flytta grejorna imellan så kan dom nog säkert fixa detta med.. Vill du ha numret till firman o ringa o fråga?

Annars finns ju svenska batteri doktorn om man har mindre batteri/cell paket som gett upp. Dom fixar mängder med el cykel/kickbike/moped osv batteri/cellpaket billigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, när det är uppenbara clickbaits så borde man ju inse det, nu är det år 2023…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vet ej. Men går det köpa en batteri låda o flytta grejorna imellan så kan dom nog säkert fixa detta med.. Vill du ha numret till firman o ringa o fråga?

Annars finns ju svenska batteri doktorn om man har mindre batteri/cell paket som gett upp. Dom fixar mängder med el cykel/kickbike/moped osv batteri/cellpaket billigt.

Tillåter bilens mjukvara det då?

Åtminstone Tesla verkar ju inte gilla att kunderna mekar med sina bilar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Tja i Karlstad Värmland finns en firma som låser upp det mesta i teslor för en summa pengar o det funkar tydligen alldeles utmärkt, tesla kan inte se att saker låses upp av en pirat. Räckvidds förlängning var väll 8k osv osv

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Vet inte om bilens mjukvara bryr sig så mycket om just lådan på batteriet.

Att folk reparerar enstaka celler har den säkert mer åsikter om och kanske tom kräver kalibrering. Men folk gör ju det så uppenbart går det relativt enkelt att komma runt.

sen vet jag inte om Tesla är så kundmek fientlig. De har ingen fast schemalagd service, och har i manual gott om tips hur man själv gör det icke schemalagda underhåll som ändå behövs, jämför exempelvis med VW som bombarderar mig med varningar om att alla ingrepp på bilen som inte görs på en certifierad VAG verkstad antagligen kommer att få den att gå i bitar. Fast visst, elsystemet kan säkert vara bökigt att fippla för mycket med. Koppla in extra hastighetsmätare och knappar verkar inte vara något problem och görs ofta, men större ingrepp än så kan säkert vara jobbigt. Precis som på de flesta andra moderna bilar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tja i Karlstad Värmland finns en firma som låser upp det mesta i teslor för en summa pengar o det funkar tydligen alldeles utmärkt, tesla kan inte se att saker låses upp av en pirat. Räckvidds förlängning var väll 8k osv osv
Intressant! Mjukvaruspärr eller ändring av marginaler i laddningen?

Vet att en del model S såldes med batteri mjukvarubegränsat till 60kWh när de egentligen var betydligt större. Kan det vara dessa som det kostar 8k att få till 85kWh (eller vad det nu var) istället?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Grufman bil är ett exempel på fristående verkstad som lärt sig Tesla (och andra moderna amerikanska bilar).

På sjuttiotalet ondgjorde sig verkstäderna över framhjulsdrivna bilar; de var omöjliga att meka med. Sedan kom insprutning ojojoj omöjligt. Katalysator? Kommer ALDRIG att gå, man får köpa ny bil efter garantins 10.000mil….

Nu är det elbilar, och de går ALDRIG att laga…

Osv osv.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Intressant! Mjukvaruspärr eller ändring av marginaler i laddningen?

Vet att en del model S såldes med batteri mjukvarubegränsat till 60kWh när de egentligen var betydligt större. Kan det vara dessa som det kostar 8k att få till 85kWh (eller vad det nu var) istället?
Vet ej exakt vad som skiljer men du kan köpa samma räckvidds förlängning av tesla men till anseligt högre pris..

Kolla på Blocket dom annonserar där under tesla som sökord.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Väääldigt många elbilar på blocket?
Och en ansenlig mängd överlåtelser av leasing? dessutom lätt sjunkande priser?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Väääldigt många elbilar på blocket?
Och en ansenlig mängd överlåtelser av leasing? dessutom lätt sjunkande priser?
Måste ju bli än svårare att sälja en dieselbil nu då?
Jämförelse: modellår 2019-2022, 1000-15000mil.

El: 4316st

Diesel: 9324st

Bensin: 10559st

Miljöb/Hybr: 7068st

Knappt 14% elbilar. Det är fortfarande ganska lite?

Jag skulle gissa på att det är lättare att hitta 4000 elbilsköpare än 9000 dieselbilsköpare. Problemet kan dock vara att många av de 4000 potentiella köparna sitter med just en dieselbil = svartepetter?

Det är min amatörmässiga gissning..

Ska man sälja en diesel, som svensk, kanske man ska annonsera mot Östeuropa? Där är det fortfarande populärt.

Med 2-3års kontrakt är det nog inte så konstigt att det kommer ut myck

Last edited:

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Typ som för alla andra bilar? Jag har svårt att se att elbilarna kommer bli billigare räknat i average årslöner. Däremot kanske priset stabiliserar sig något samtidigt som man får en bättre bil. Vi får nog räkna med 2-3 årslöner för en finare elbil även i framtiden.
Måste ju bli än svårare att sälja en dieselbil nu då?
Jämförelse: modellår 2019-2022, 1000-15000mil.

El: 4316st

Diesel: 9324st

Bensin: 10559st

Miljöb/Hybr: 7068st

Knappt 14% elbilar. Det är fortfarande ganska lite?

Jag skulle gissa på att det är lättare att hitta 4000 elbilsköpare än 9000 dieselbilsköpare. Problemet kan dock vara att många av de 4000 potentiella köparna sitter med just en dieselbil = svartepetter?

Det är min amatörmässiga gissning..

Ska man sälja en diesel, som svensk, kanske man ska annonsera mot Östeuropa? Där är det fortfarande populärt.

Med 2-3års kontrakt är det nog inte så konstigt att det kommer ut myck
Jag kommer behålla min E-klass diesel, tills jag kan köpa en elbil som är lika lyxig, komfortabel, snygg, sportig (AMG-paket) och som kan köras fort en längre stint på motorväg. För rimliga pengar!
Min har ökat i värde sedan jag köpte den för 385k för tre år och en månad sedan jag köpte den (ca 1år gammal = skitbra pris)
Har inte brådis att byta.
En motsvarande utrustad EQE kostar ju över miljonen!!
Tror många resonerar likadant.
En välskött nästan fullutrustad E-klass kombi kommer vara eftersökt även framgent

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kommer behålla min E-klass diesel, tills jag kan köpa en elbil som är lika lyxig, komfortabel, snygg, sportig (AMG-paket) och som kan köras fort en längre stint på motorväg. För rimliga pengar!
Min har ökat i värde sedan jag köpte den för 385k för tre år och en månad sedan jag köpte den (ca 1år gammal = skitbra pris)
Har inte brådis att byta.
En motsvarande utrustad EQE kostar ju över miljonen!!
Tror många resonerar likadant.
En välskött nästan fullutrustad E-klass kombi kommer vara eftersökt även framgent
Det får en att nästa tro att Mercedes sätter priset på sina EQ modeller utefter vad de mäktar med att tillverka… lustigt hur det funkar..

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jahapp, nu har det börjats med noggrannare kontroller av drivbatterierna när bilar besiktigas här i Finland, en opassande skråma eller liten buckla i batteripaketet kan innebära att man inte får bilen godkänd ... Detta kan ske fastän skadan inte alls påverkar batteriets säkerhet, men det behöver inte besiktningsmannen bry sig om.
Mysigt att som konsument bli klämd mellan tillverkaren och Trafikverket, eller stå där utan garanti för en skitsak. Har i dagarna läst om flera som råkat ut för det. Trafikverket här i Finland är som den värsta tänkbara byråkratiska diktatur man kan tänka sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jahapp, nu har det börjats med noggrannare kontroller av drivbatterierna när bilar besiktigas här i Finland, en opassande skråma eller liten buckla i batteripaketet kan innebära att man inte får bilen godkänd ... Detta kan ske fastän skadan inte alls påverkar batteriets säkerhet, men det behöver inte besiktningsmannen bry sig om.
Mysigt att som konsument bli klämd mellan tillverkaren och Trafikverket, eller stå där utan garanti för en skitsak. Har i dagarna läst om flera som råkat ut för det. Trafikverket här i Finland är som den värsta tänkbara byråkratiska diktatur man kan tänka sig.

Det låter som det kan bli dyrt i längden, man får köra slalom mellan brunnslocken då...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Priset är ofta uppe i den här tråden.....
Var man Grosshandlare Arthur Seaton 1910 var priset på elbilen inget problem.
Å andra sidan var ju allt billigt för 113 år sedan. Om man ser på vad saker kostade i kr.
"1910 köpte han den första elbilen i Sverige."
Hans gravplats på Östra Kyrkogården i Göteborg är på 250 m2, bekostad av sonen.
Begravd sittande i bilen ?
GP säger att det är Nordens största grav men det tror jag inte på, högarna i Gamla Uppsala
är större....
1675250071614.png

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ford sänker priset på "Mustang" elsuven i USA rätt rejält förmodligen för att Tesla har sänkt.

Nu ser vi fram emot en elektrisk Corvette Minibuss och en elektrisk TransAm skåpbil också....
(låt oss slakta alla heliga kor på en gång)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA