Elbil eller inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Baoujun Kiwi heter den, det är ett GM/SAIC märke, och bli inte allt för kär i den, det är nog en liten skitbil för stadsbruk, trots att den är fyrhkulsdriven
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tack!
Har något sett motsvarande lista över rena elbilar sålda i EU och globalt 2022? (Ej inräknat hybrider)

samt som referens, sålda 2021
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
:rofl Försäkringsbolaget har nog inte läst all fakta från elbilsexperterna på sociala medier. De som kan allt eftersom de i motsats till andra faktiskt kört en elbil.

 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
:rofl Försäkringsbolaget har nog inte läst all fakta från elbilsexperterna på sociala medier. De som kan allt eftersom de i motsats till andra faktiskt kört en elbil.

Undrar hur de får ihop att parkera sex meter från en byggnad med att laddboxen, som det i inslaget är det sätt de rekommenderar att man laddar sin bil, oftast är monterad på byggnaden? Även om sladden är längre än 6 meter så ska den nå till rätt plats på bilen och följa marken utan att vara uppspänd i luften.

Nu var det lite click-bait, 6 meter visade sig var vad just han personligen rekommenderade att man parkerade på, så kanske menar han när man inte laddar. Fast risk för brand borde inte vara mindre när man laddar än när man inte gör det. Sen brinner laddhybrider statistiskt mer än elbilar så eventuella avstånd borde gälla även dessa. Bensinbilar brinner också mer än rena elbilar (men mindre än hybrider), men antagligen oftast vid färd.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Undrar hur de får ihop att parkera sex meter från en byggnad med att laddboxen, som det i inslaget är det sätt de rekommenderar att man laddar sin bil, oftast är monterad på byggnaden? Även om sladden är längre än 6 meter så ska den nå till rätt plats på bilen och följa marken utan att vara uppspänd i luften.

Nu var det lite click-bait, 6 meter visade sig var vad just han personligen rekommenderade att man parkerade på, så kanske menar han när man inte laddar. Fast risk för brand borde inte vara mindre när man laddar än när man inte gör det.

Elbilar brinner enligt tillgänglig statistik ändå procentuellt mindre än bensinbilar, men det som brinner allra mest är laddhybrider och de måste ju också laddas. Och har batteri av samma typ om det är branden i det som man är rädd för.
Men när de väl brinner så brinner det bra.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
De flesta av laddstationerna på jobbet ligger i garaget. Inga sex meter år något håll där. Han kanske skulle göra en inspektion. :fyllisar

Laddar inte själv i garaget, men har bilen parkerad där. Är ju kallt ute.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
  • Torbjörn Andersson vid bolaget Dina Försäkringar jobbar med att inspektera branddrabbade bilar.

Tja man skall kanske inte ha Dina försäkringar, det var ju som sagt dom som anser att blir man på körd från vänster efter ett övergångsställe. Då får man skylla sig själv.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Man får sätta boxen på en laddstolpe 5 meter från huset då...
Bror min i vårt västra grannland hade en opel ampera som första elbil. Togs väl inte in här, vilket är bra. Förutom usel räckvidd så brann de bra. Fick inte ladda närmare hus än 50 meter, eller om det var mer? Behövde laddas ofta vilket medförde problem. Han hann bli av med sin utan alltför stora förluster och fick fatt i en tesla 3 demo till ok pris.

Så nu kör han omkring med ett kvinnligt preventivmedel som logotyp, räckvidd ut till hytta på öarna och verkar vara hur nöjd som helst med den biten.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om det generellt är så försäkringsvillkoren ser ut skulle jag säga att det är nära på en showstopper för ett köp av elbil för mig. Jag vill kunna ladda bilen i garaget utan att det skall betraktas som en stor brandfara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nähä? Var det clickbait?


Mer seriöst: Inga Försäkringsbolag har denna typ av villkor. De bränder som uppstått vid laddning har varit typ Jula-timer på motorvärmaruttaget i kombination med kupévärmare i laddhybriden.

Det rimliga utifrån statistik vore ju att inte parkera en BMW-diesel närmare en byggnad än 50 meter, om vi nu skall kika på vilka bilar som faktiskt brinner.

Elbilen laddar man med Typ2-handske och om man laddar på en vanlig Schuko ställer man ned till 8A eller nåt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nähä? Var det clickbait?


Mer seriöst: Inga Försäkringsbolag har denna typ av villkor. De bränder som uppstått vid laddning har varit typ Jula-timer på motorvärmaruttaget i kombination med kupévärmare i laddhybriden.

Det rimliga utifrån statistik vore ju att inte parkera en BMW-diesel närmare en byggnad än 50 meter, om vi nu skall kika på vilka bilar som faktiskt brinner.

Elbilen laddar man med Typ2-handske och om man laddar på en vanlig Schuko ställer man ned till 8A eller nåt.
Ja. Sannolikheten för fordonsbrand är statistiskt sett ca 4-5 ggr så hög för en bensin eller dieselbil som för en elbil.
Bränder relaterade till batterierna är väldigt ovanligt pga dom höga säkerhetskrav som finns på fordonsbatterier. Däremot utgör batterierna en risk när det väl börjar brinna eftersom dom kan avge mycket giftiga brandgaser samt kan vara extremt svåra att släcka när dom väl börjat brinna.
Det händer att själva laddaren i elbilen är orsak till branden men den vanligaste orsaken är felaktig inkoppling av laddare. Dvs skarvsladdar, hushållstimers eller att man helt enkelt överbelastat ett vanligt schukouttag.
Ett uttag som är specat till max 16A tål bara detta under kortare stund pga att man specar toppström och inte kontinuerlig belastning.
Dvs även om man har ett uttag som är specat till 16A bör man inte långvarigt belasta det med mer än 10A. Dvs man bör sänka laddströmen till 6 eller 8A beroende på vilka alternativ som finns valbara i bilen. Låter man den gå för fullt och ta 16A ur uttaget under flera timmar så finns en klar risk för brand vilket också syns i statistiken.
Så det stora problemet är att folk tror att man kan titta på vad det står på säkringen och om det står 16A så är det bara att köra tills det (bokstavligen) ryker.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi har lddbox. 25A huvudsäkringar, särskild grupp 16A för boxen.
I sommarhuset har vi 20A huvudsäkring, särskild grupp 16A för uthuset med ett 400V 16A uttag med en övergång från CEE till Chuko och laddar bilen med 10A.
Dyrt, ja ganska, men jag laddade bilen med 10A från ett vanligt 10A uttag första dagen vi hade bilen och uttaget blev ordentligt varmt, och det var ändå friska prylar.
Varje steg upp från 16A huvudsäkring kostar ju en njure, om året, så våra vänner vågar inte hälsa på längre :cool:
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En enkel 3-fas laddbox i stort eliminerar risken för varmgång om elektrikern kan nåt. Då är risken sedermera större att ha en diskmaskin eller ugn..
Det är alltid en fördel om man kan dra separat kabel i princip direkt från inkommande elskåp till laddbox. Då slipper man alla skarvar i kopplingsdosor, som annars blir vid en "normal" installation. Om möjligheten inte finns, så är det viktigt att gå igenom elsystemet i fastigheten och efterdra alla klämmor och sockerbitar mm (det är bra att göra ändå). Jag har sett en del begynnande brandhärdar i elskåp och dosor där det varit lite glapp och det över tid med belastning, börjat utveckla rejält med värme.

Jag kör själv 10A ut till laddbox med 16A säkring, för att inte lasta skarvarna i uthusen. Ny kabel och säkringsbox ligger och väntar på våren, då kan jag öka på till 16A efter installation.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är alltid en fördel om man kan dra separat kabel i princip direkt från inkommande elskåp till laddbox. Då slipper man alla skarvar i kopplingsdosor, som annars blir vid en "normal" installation. Om möjligheten inte finns, så är det viktigt att gå igenom elsystemet i fastigheten och efterdra alla klämmor och sockerbitar mm (det är bra att göra ändå). Jag har sett en del begynnande brandhärdar i elskåp och dosor där det varit lite glapp och det över tid med belastning, börjat utveckla rejält med värme.

Jag kör själv 10A ut till laddbox med 16A säkring, för att inte lasta skarvarna i uthusen. Ny kabel och säkringsbox ligger och väntar på våren, då kan jag öka på till 16A efter installation.
Laddar själv extremt sällan på mer än 3x8A. Oftast 3x6A, trots laddbox och direktmatnkng gjord för 16A. Ställer in mål-SoC, kollar på bedömd klar-tid och justerar så bilen är redo lagom till avfärd på morgonen. Smutt!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Kanske aktuellt för er som laddar där trefasuttag finns? Typ på landet, Gelleråsens byggcentraler eller så.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Kanske aktuellt för er som laddar där trefasuttag finns? Typ på landet, Gelleråsens byggcentraler eller så.
Det där är en bra grej men ganska dyrt... Jag köpte en iofs bulkigare Tesla Laddbox för 5.200, monterade en tremeters sladd med trefashandske på - vips en trefas laddsladd... ;)

Den kör jag med i stugan, när det blir dags för anslutning i det garage jag tänker bygga när det blir billigt igen :dummer blir det fast montering.

Det bästa var att jag fick 50% miljöbonus på både box och trefasuttag! (på kvittot fanns av misstag även gummimattorna, de åkte också med och fick bonus) :cdevil
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top