Vad är det där? Har du mera information, jag tror att jag blev lite kär ...
Vad är det där? Har du mera information, jag tror att jag blev lite kär ...
Undrar hur de får ihop att parkera sex meter från en byggnad med att laddboxen, som det i inslaget är det sätt de rekommenderar att man laddar sin bil, oftast är monterad på byggnaden? Även om sladden är längre än 6 meter så ska den nå till rätt plats på bilen och följa marken utan att vara uppspänd i luften.Försäkringsbolaget har nog inte läst all fakta från elbilsexperterna på sociala medier. De som kan allt eftersom de i motsats till andra faktiskt kört en elbil.
Försäkringsbolaget om bilbränder: Då kan självrisken bli högre - P4 Jönköping
Om en elbil börjar brinna så är det flera saker som avgör om ägaren får ut pengar på sin försäkring och hur hög självrisken blir.Torbjörn Andersson vid ...sverigesradio.se
Men när de väl brinner så brinner det bra.Undrar hur de får ihop att parkera sex meter från en byggnad med att laddboxen, som det i inslaget är det sätt de rekommenderar att man laddar sin bil, oftast är monterad på byggnaden? Även om sladden är längre än 6 meter så ska den nå till rätt plats på bilen och följa marken utan att vara uppspänd i luften.
Nu var det lite click-bait, 6 meter visade sig var vad just han personligen rekommenderade att man parkerade på, så kanske menar han när man inte laddar. Fast risk för brand borde inte vara mindre när man laddar än när man inte gör det.
Elbilar brinner enligt tillgänglig statistik ändå procentuellt mindre än bensinbilar, men det som brinner allra mest är laddhybrider och de måste ju också laddas. Och har batteri av samma typ om det är branden i det som man är rädd för.
Bror min i vårt västra grannland hade en opel ampera som första elbil. Togs väl inte in här, vilket är bra. Förutom usel räckvidd så brann de bra. Fick inte ladda närmare hus än 50 meter, eller om det var mer? Behövde laddas ofta vilket medförde problem. Han hann bli av med sin utan alltför stora förluster och fick fatt i en tesla 3 demo till ok pris.Man får sätta boxen på en laddstolpe 5 meter från huset då...
Ja. Sannolikheten för fordonsbrand är statistiskt sett ca 4-5 ggr så hög för en bensin eller dieselbil som för en elbil.Nähä? Var det clickbait?
Mer seriöst: Inga Försäkringsbolag har denna typ av villkor. De bränder som uppstått vid laddning har varit typ Jula-timer på motorvärmaruttaget i kombination med kupévärmare i laddhybriden.
Det rimliga utifrån statistik vore ju att inte parkera en BMW-diesel närmare en byggnad än 50 meter, om vi nu skall kika på vilka bilar som faktiskt brinner.
Elbilen laddar man med Typ2-handske och om man laddar på en vanlig Schuko ställer man ned till 8A eller nåt.
Det är alltid en fördel om man kan dra separat kabel i princip direkt från inkommande elskåp till laddbox. Då slipper man alla skarvar i kopplingsdosor, som annars blir vid en "normal" installation. Om möjligheten inte finns, så är det viktigt att gå igenom elsystemet i fastigheten och efterdra alla klämmor och sockerbitar mm (det är bra att göra ändå). Jag har sett en del begynnande brandhärdar i elskåp och dosor där det varit lite glapp och det över tid med belastning, börjat utveckla rejält med värme.En enkel 3-fas laddbox i stort eliminerar risken för varmgång om elektrikern kan nåt. Då är risken sedermera större att ha en diskmaskin eller ugn..
Laddar själv extremt sällan på mer än 3x8A. Oftast 3x6A, trots laddbox och direktmatnkng gjord för 16A. Ställer in mål-SoC, kollar på bedömd klar-tid och justerar så bilen är redo lagom till avfärd på morgonen. Smutt!Det är alltid en fördel om man kan dra separat kabel i princip direkt från inkommande elskåp till laddbox. Då slipper man alla skarvar i kopplingsdosor, som annars blir vid en "normal" installation. Om möjligheten inte finns, så är det viktigt att gå igenom elsystemet i fastigheten och efterdra alla klämmor och sockerbitar mm (det är bra att göra ändå). Jag har sett en del begynnande brandhärdar i elskåp och dosor där det varit lite glapp och det över tid med belastning, börjat utveckla rejält med värme.
Jag kör själv 10A ut till laddbox med 16A säkring, för att inte lasta skarvarna i uthusen. Ny kabel och säkringsbox ligger och väntar på våren, då kan jag öka på till 16A efter installation.
Det där är en bra grej men ganska dyrt... Jag köpte en iofs bulkigare Tesla Laddbox för 5.200, monterade en tremeters sladd med trefashandske på - vips en trefas laddsladd...
Kanske aktuellt för er som laddar där trefasuttag finns? Typ på landet, Gelleråsens byggcentraler eller så.
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |