Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tja hedin har ju lovat att bilen kommer då eller då typ 10 gånger.
Frågar jag så står bilen i Holland eller i Skåne var in för 3 veckor sedan o då var bilen i Sverige, i går var bilen i Holland o då tappade jag lusten.

Jag är ganska säker på att hedin inte har för avsikt att leverera dom bilar som tecknades till det låga priser zx 1995 i månaden o mg5 1995-3050 i månaden.

Dom har levererat ett antal som jag vet till det höga priset till folk som beställt senare än vad jag gjort, jag har 3 bekanta som väntar på sina zx för 1995 spänn i månaden o den som väntat längst beställde i oktober 2021.

Så av dessa anledningar är jag tämmerligen säker på att det gått ut något intärnt beslut att ej leverera dessa prisnedsatta bilar. Hedin tjänar 100,000k extra på min bil som ex när nästa kund får den.

Hade jag tillslut fått den så skulle den idag ha kostat mej 65,000 extra på dessa 3 år o det är åt helvete för mycket det är mera än halva nypris inklusive dom 100,000k leasingen skulle på en då 3 år gammal bil.

Alla VW produkter går fetbort hos mej samma med Volvos bilar.

Opel är ju franskt idag

Det jag suktar efter är ju en så simpel bil som möjligt jag behöver endast manuell o servo, elhissar o centrallås allt annat är onödig skit som abs antisladd farthållare o allt annat jävla tjafs.. Det var därför MG5 var intressant.

Tesla verkar ju ha otviveltydigt bästa laddnätverket o dessutom bra service inte sämre kvalité än någon annan.

Får väll leta upp en 270cdi eller 350cdi E klass så länge.
Sugit av MG, förstår att du är sur.

Ja den hade ett väldigt bra pris för leasing och verkade ju vara en bra bruksbil, för bra för att vara sant men jag vet lyckostar som fick till det låga månadspriset. Men det var väl för att få in en fot på marknaden. Kontant kostar den nu precis under 400000 vilket är billigt men inte jättelångt från konkurrenterna.

Synd att det ska vara så svårt med rena bruksbilar. Som en MG5 ännu billigare helt utan lulllull. Dacia Spring kostar 240000 och är väl åt rätt håll men lite för kort räckvidd för att det ska kännas användbart. Ja och sen säljs den ju inte i Sverige. Kanske kan hade man kunnat köpa en i Danmark och privatimportera och ha som andrabil. Men det är väl inte värt böket.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sugit av MG, förstår att du är sur.

Ja den hade ett väldigt bra pris för leasing och verkade ju vara en bra bruksbil, för bra för att vara sant men jag vet lyckostar som fick till det låga månadspriset. Men det var väl för att få in en fot på marknaden. Kontant kostar den nu precis under 400000 vilket är billigt men inte jättelångt från konkurrenterna.

Synd att det ska vara så svårt med rena bruksbilar. Som en MG5 ännu billigare helt utan lulllull. Dacia Spring kostar 240000 och är väl åt rätt håll men lite för kort räckvidd för att det ska kännas användbart. Ja och sen säljs den ju inte i Sverige. Kanske kan hade man kunnat köpa en i Danmark och privatimportera och ha som andrabil. Men det är väl inte värt böket.

Ja jag har hört flera som har fått det lägre priset, men alla dom hade fått sina bilar levererade tidigt.

Jag håller med om bruksbilarna, Dacia Spring var ju åt rätt håll, men man kanske ska se till att det går att köra 110km/h med bilarna IAF, och ha en räckvidd som räcker mellan två laddare.
På hemma-marknaden sålde den bra, med kraftiga subventioner, så det blev inga kvar till oss.

Nu kommer det ju en ny Dacia, med lite bättre prestanda, men då kommer den att kosta som dom andra också.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja jag har hört flera som har fått det lägre priset, men alla dom hade fått sina bilar levererade tidigt.

Jag håller med om bruksbilarna, Dacia Spring var ju åt rätt håll, men man kanske ska se till att det går att köra 110km/h med bilarna IAF, och ha en räckvidd som räcker mellan två laddare.
På hemma-marknaden sålde den bra, med kraftiga subventioner, så det blev inga kvar till oss.

Nu kommer det ju en ny Dacia, med lite bättre prestanda, men då kommer den att kosta som dom andra också.
Brukar stå och gratisladda sidan om en Spring i stan där jag bor. Den är utifrån sett en alltjämt lagom bil. Borde fylla behovet till 80% av alla resor för 80% av bilägarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Brukar stå och gratisladda sidan om en Spring i stan där jag bor. Den är utifrån sett en alltjämt lagom bil. Borde fylla behovet till 80% av alla resor för 80% av bilägarna.

Jag har 30 mil uteslutande 110 väg till dottern, även om laddarna kanske står tillräckligt tätt så blir det ohållbart.

Men som andrabil/Stadsbil är den säkert superb (nej det var ju en skoda som var superb)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag har 30 mil uteslutande 110 väg till dottern, även om laddarna kanske står tillräckligt tätt så blir det ohållbart.

Men som andrabil/Stadsbil är den säkert superb (nej det var ju en skoda som var superb)
Jag skrev ju det. 80%. Din profil faller utanför

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skrev ju det. 80%. Din profil faller utanför

Jo, men jag menar på att jag inte är ensammen om att ha ett sånt fall som ligger utanför.

Men i somras mötte jag två skitglada gubbar med den söta Honda elbilen. den ska väl göra 20 mil på en laddning, jag frågade hur långt den gick på riktigt, och dom bara garvade och sa "kanske 10, vi vet inte, vi har aldrig kört den utanför stan, det är en andrabil"

Nu har ju inte jag 400000 att lägga på en andrabil, men dom tyckte att det var okej

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jo, men jag menar på att jag inte är ensammen om att ha ett sånt fall som ligger utanför.

Men i somras mötte jag två skitglada gubbar med den söta Honda elbilen. den ska väl göra 20 mil på en laddning, jag frågade hur långt den gick på riktigt, och dom bara garvade och sa "kanske 10, vi vet inte, vi har aldrig kört den utanför stan, det är en andrabil"

Nu har ju inte jag 400000 att lägga på en andrabil, men dom tyckte att det var okej
Den är halvt livsfarlig i undanmanöver, var försiktig.
Fick världens bakvagnkast i utgången från en rondell (gaspådrag)
BMW i3 (även den bakkrafs) går klippstabilt och förutsägbart om man provocerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du och de andra 20%-en med det eller liknande behov. Som jag ju sa..80% av körningar för 80% av bilägarna.
Gäller även de som kör väldigt tunga stenar, så.

Jag skulle tro att det är mer än 20% som har såna behov ibland.

Man kanske skulle komplettera elektrifieringen av bilismen med billiga biltåg?
Kör på tåget i stockholm, åk tåg, kör av i Malmö och ha din egen bil med dig att ta dig runt med, spar in 4-5 laddstopp med en enkel elbil
( 8 laddstopp med en Dacia: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=58d685e7-7e59-4610-8231-76b81effc135 )

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Kör på tåget i stockholm, åk tåg, kör av i Malmö och ha din egen bil med dig att ta dig runt med, spar in 4-5 laddstopp med en enkel elbil
( 8 laddstopp med en Dacia: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=58d685e7-7e59-4610-8231-76b81effc135 )
Åkt autozeug mellan Wien-Hamburg. Ett elegant sätt att resa. Skönt att slippa en del av de något tröttsamma sträckorna på tyska autobahn. Sverige med sin relativt avlånga form skulle definitivt kunna passa för det.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Behövs inte, och det är dessutom en dålig ide'.
Det kommer ju större och större batterier efterhand.

Mitt krav på elbil är 40mil vintertid i 120km/tim.
Det innebär att bilen ska vara specad till 70-80 mil.

Denna sida tycker jag är hyggligt realistisk, jämfört med de live-tester jag läser.
Listar några bilar som är hyggligt nära mina krav

Jag kommer dessutom bara köpa en bil som är hal genom luften. Alla ovanstående är det.
Tex Polestar 3 går därmed fetbort. Den är dessutom Kinesisk-ägd = går fetbort av det skälet med.

Tyvärr är priset på dessa fyra lite väl saftigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Behövs inte, och det är dessutom en dålig ide'.
Det kommer ju större och större batterier efterhand.

Mitt krav på elbil är 40mil vintertid i 120km/tim.
Det innebär att bilen ska vara specad till 70-80 mil.

Tyvärr är priset på dessa fyra lite väl saftigt.

150kw batterier är tungt och tar en jävla plats, och kostar en jävla massa.

Mitt krav är hälften, 20 mil vintertid i 120km/h (riktig vintertemperatur ute och fullgod värme i bilen), men då vill jag ha jävligt snabb laddning också (och slippa stå och vänta på att en laddare ska bli ledig)

Senaste "vintertestet" av en elbil som jag kollade så fick han inte riktigt full värme i bilen vid -5 ute temperatur...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
150kw batterier är tungt och tar en jävla plats, och kostar en jävla massa.

Mitt krav är hälften, 20 mil vintertid i 120km/h (riktig vintertemperatur ute och fullgod värme i bilen), men då vill jag ha jävligt snabb laddning också (och slippa stå och vänta på att en laddare ska bli ledig)

Senaste "vintertestet" av en elbil som jag kollade så fick han inte riktigt full värme i bilen vid -5 ute temperatur...
Funkade för mig. 82kWh batteri. 76 användbart

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om man kollar lite på den halv paniken bil handlare o banker börjar få pga osålda bilar och det beror på att bilar är för dyra.

Vi ligger 7-9 månader efter USA så vad kommer ske här? Är tesla sänkning en föraning om hur det kommer svänga?
Europeiska Centralbanken säger rakt ut att det kommer att följa ett antal dubbel höjningar på räntan framigenom.

Säg 6-7% Ränta går det att sälja bilar då som kostar som ett mindre hus i Vilhelmina?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag vet inte vad du räknar som mindre:

Ok kanske ett större då?? borde ha gjort en marknadsundersökning före jag tog Vilhelmina som exempel.

Men 35000 dolares är väll som 400 k sek på ett ungefär. O bilar under 400k i Svedala dräller det inte av o absolut inte Ford bronko o F150 som ex

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Finns många bilhandlare som sitter på rätt svettiga lager. Kollade nyligen efter en bil åt en annan. En -21, BMW X3 40d. Handlaren har haft den i lager, avställd, sen i maj. Inte sänkt priset en enda krona. Då har man tydligen råd att stå med höga kapitalkostnader eller så är lagret redan betalt..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA