Elbil eller inte?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Billigaste Tesla 3 kostar nu mindre än en Peugeot e-2008. Känns bra att inte nyss ha köpt en Tesla.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tesla har väl bantat bort teknologi genom kameror i stället för backsensorer och antagligen fler saker.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Det där var ju ett "annorlunda" drag av Tesla. :hihi Det verkar precis som att dom har en ekonomiavdelning som vill ligga sömnlös och småsvettas under nattimmarna.
Detta ändrar ju inte läget om att Teslan fortfarande är bästa nybilsköp bland elbilarna, men jäklar vad jag skulle ha varit sur om jag skulle ha köpt en Tesla tidigare i år, mysigt att lägga till 10 000€ på värdeminskning på ett år.:4skrika

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det där var ju ett "annorlunda" drag av Tesla. :hihi Det verkar precis som att dom har en ekonomiavdelning som vill ligga sömnlös och småsvettas under nattimmarna.
Detta ändrar ju inte läget om att Teslan fortfarande är bästa nybilsköp bland elbilarna, men jäklar vad jag skulle ha varit sur om jag skulle ha köpt en Tesla tidigare i år, mysigt att lägga till 10 000€ på värdeminskning på ett år.:4skrika
Eller hur? (Som jag :gråta )

Tesla har gjort såhär förut, vill minnas 2017 eller 2018. Då sänkte de priserna på X Performance med typ 400.000 över en natt. Lagom glada som nyss köpt, men värst är det förstås för konkurrenterna. (De som köpte de "dyra" bilarna har å andra sidan inte tappat en ytterligare spänn på fyra år.)

Vem köper en ID4 idag? Och när kommer den?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har hittat förklaringen, Tesla har dragit in på Tesla loggan på bakluckan...

Andrahandsvärdet blir nog inte så kul för dom som nyss har köpt en

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Precis som jag förutspådde, konkurrens från skitbra billiga elbilar från Kina som kom i massivt antal 2022.
Alla tillverkare kommer sänka priset.

fyi- Tesla sänke priset i Kina under december

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag har hittat förklaringen, Tesla har dragit in på Tesla loggan på bakluckan...

Andrahandsvärdet blir nog inte så kul för dom som nyss har köpt en
Å andra sidan sponsrade staten med bidrag på de som beställdes tom november förra året, så i princip alla som hunnit leveras med gamla höga priset får bidrag så de hamnar på ungefär samma som om du beställer idag, OM det du beställde då var under 700K (dvs ej Model 3 Performance eller Model Y annat än RWD och samtliga Model S och X). Ja undantaget om du köpte en lagerbil eller på något annat sätt fick leverans direkt vid beställning. De som inte fått leverans än ska tydligen få nya priset så det blir ett gäng som får både lägre pris och 50K från staten.

Det som blir intressant är hur andra som VW och Hyundai/Kia svarar. Analytiker har räknat med att Tesla har haft bäst marginaler så från är om exempelvis VW kan sänka lika mycket på sina elbilar. Men lite måste de nog sänka och det kan nog slå ganska hårt mot resultatet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tesla hade enligt uppgift en vinstmarginal på 25%, mycket svårt för övriga tillverkare att matcha.

Det här blir en svår puck för konkurrenterna.

Samtidigt så får man bilen på några veckor vid beställning - inga tillval finns utan bilarna är redan på väg från fabriken.

En annan konsekvens blir ju att begpriserna på tex äldre Tesla 3 nu börjar hamna på nivåer som inte avskräcker svennepäron från att skaffa elbil.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Lightyear 2, vad tror vi om den? Ger mig en "Buzz" i alla fall! Koenigsegg som samarbetspartner låter bra, det företaget överlever ju allt (so far)! Hoppas faktiskt att det kan gå hela vägen, gillar att det är unga (kloka) ingenjörer som försöker göra något bra. Inga tokprestanda utan något som kan passa vanligt småpendlande folk. Kommer den ut under 500k (Nja nu har vi ju svenska zloty) kan det bli riktigt bra!

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tesla hade enligt uppgift en vinstmarginal på 25%, mycket svårt för övriga tillverkare att matcha.

Samtidigt så får man bilen på några veckor vid beställning - inga tillval finns utan bilarna är redan på väg från fabriken.

En annan konsekvens blir ju att begpriserna på tex äldre Tesla 3 nu börjar hamna på nivåer som inte avskräcker svennepäron från att skaffa elbil.
Nja Kawasaki GPZ 900 blev ju ganska iskall när de sänkte nypriset drastiskt. Folk tänkte vad är det för fel på den? Många besvikna ägare som inte fick ut pengarna de tänkt på sin lätt begagnade hoj. Tesla Y på blocket, lätt begagnad för 649K, helt plötsligt kan man köpa en ny för 619K. Hmm, Tesla har svalnat rejält för mig i dag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Konkurrenterna kanske låg rätt i pris redan?
Tesla hade börjat tappa försäljning (enligt Reuters i dag), och sänkte därför priset för att inte få för mycket i lager.
Konkurrenterna har fortfarande leveranstid, så även om deras försäljning också bromsar in, så gör den det innan dom har för mycket i lager.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja Kawasaki GPZ 900 blev ju ganska iskall när de sänkte nypriset drastiskt. Folk tänkte vad är det för fel på den? Många besvikna ägare som inte fick ut pengarna de tänkt på sin lätt begagnade hoj. Tesla Y på blocket, lätt begagnad för 649K, helt plötsligt kan man köpa en ny för 619K. Hmm, Tesla har svalnat rejält för mig i dag.

Jag tror att de flesta tänker tvärtom, nu är den betydligt mer prisvärd.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!