Elbil eller inte?

Industrin behöver kanske billig el mer än "elbilsöverklassen" ?
Jag har sett i tysk media att med dagens elpriser är Tyskland slut som industrination.
Och det torde gälla hela EU, också småstater i EU's utkanter.
Risk vi har framför oss ett ras i industrin liknande det Carl 500 % Bildt åstadkom på sin tid.
Och under en ny (m)-regering. :rofl
Ett sjukt sammanträffande.
 
Last edited:
Blir väl samma förhållande som det tidigare var bensin vs diesel, dvs att dieslar då förväntades vara billigare per mil precis som elbilar förväntas vara det nu. Att man väljer samma belopp för diesel och bensin antar jag är för att diesel nu är så mycket dyrare per liter att pris per mil i stort är samma, speciellt om man lägger till de ofta högre servicekostnaderna för diesel.

Sen ska ju nya regeringens skatte- och reduktionspliktssänkningar gynna diesel mer än bensin och då borde det logiskt åter bli lägre ersättning för diesel. Men ännu så länge har de misslyckats med att få någon märkbar förändring så det blir väl tidigast nästa år som det slår igenom.

Elbilar är dock dyrare i inköp men förmånsvärdet räknas väl ännu ut som motsvarande bensinbil vilket i sådana fall gör det logiskt att det inte påverkar allt för mycket. Med reservation för att de ändrat även de reglerna, har inte förmånsbil själv så jag har inte följt med så noggrant.

Kör man egen bil är det samma regler för alla så då får du själv väga milkostnad mot insats och kaptialkostnad. Som sig bör.
 
Och Tyskland jobbar på att kunna leverera el till Sverige !
 
USA har provat att främja inhemsk biltillverkning förut, vilket bara ledde till skitbilar dom tryckte ut på hemma marknaden.

Att "skydda en marknad" artificiellt gör att dom kan tillverka ren skit och komma undan med det.
Dom behöver ju inte vara bättre, inte ens lika bra som importalternativen.

Om man artificiellt gör så att en Toyota kostar 20% mer än en Ford Pinto eller AMC Pacer så kan man sälja även dom...
Klistrar man sedan på fejkade träpaneler, amerikanska flaggor och skrikande örnar på bilarna så blir dom genast patriotiskt mycket bättre...

Det får mig direkt att tänka på: ...
 
Och Tyskland jobbar på att kunna leverera el till Sverige !
Nä det där behöver de nog för sin inhemska marknad. Speciellt om de ska lägga ner ytterligare kärnkraftverk trots att de redan importerar el från i princip alla riktningar.
 
Hur inijävla många kinesiska biltillverkare har börjat säljas här senaste åren?
NIO
MG
DFSK
Maxus
BYD
JAC
Ora
Polestar
Xpeng
Aiways
Hongqi

Lynk & Co och Wey har väl bara laddhybrider?

Zeekr dyker väl upp senare i år.
 
Hur inijävla många kinesiska biltillverkare har börjat säljas här senaste åren?
NIO
MG
DFSK
Maxus
BYD
JAC
Ora
Polestar
Xpeng
Aiways
Hongqi

Lynk & Co och Wey har väl bara laddhybrider?

Zeekr dyker väl upp senare i år.
Såg lite statestik o kineserna har nästan 30% av Europa marknaden, varje gång det kommer en billig bil tappar dom dyra.
 
Såg lite statestik o kineserna har nästan 30% av Europa marknaden, varje gång det kommer en billig bil tappar dom dyra.

Jo, men det är ju bara Kineserna som tillverkar billiga bilar

VAG hade kunnat göra det, Stellantis hade kunnat göra det, men nejdå, det måste vara designorgier och unika lösningar i allt dom lanserar

Man måste ha ett elektriskt utfällbart dörrhandtag med termostatstyrt avisningsystem och proximitysensorer för luftmotståndets skull, fast att slå en buckla i B stolpen så man får in handen som på gamla Renault hade funkat lika bra och inte gått sönder.
 
Problemet är att kineserna inte är billiga förutom något enstaka undantag. En NIO ET7 börjar väl på 800 kkr nånstans.
Sant men jag betalade bara 312000 för mg5, n.

Sedan är väll mervärdet.
Merzeders ECQ, heter den så? Kostar ca 1 mille i Norge. Sålda 35 st

Motsvarande kines med extra allt o verkligen allt kostar samma men såldes 1350 st.

Varför?

Naturligtvis mervärdet vad det nu är.
 
Nä det där behöver de nog för sin inhemska marknad. Speciellt om de ska lägga ner ytterligare kärnkraftverk trots att de redan importerar el från i princip alla riktningar.
Vad ska vi få ström från då ? Elförbrukningen ska ju fördubblas snackas det om.
Ska vi göra som danskarna som när Barsebäck lades ner byggde ett stort kolkraftverk på Amager strax söder om Köpenhamn.
 
En Tesla bestämmer sig för att orsaka en kökrock:

Än mera mystiskt blir det när man inser att Twitter begränsar möjligheten att söka efter den som skapat inlägget. Söker man på hans namn så får man ingen träff. Man måste gå in på direktlänken till meddelandet för att få fram det.
Det är nästa som om att Tesla skulle ha nått med Twitter att göra så som man censurerar det hela... ?
 
En Tesla bestämmer sig för att orsaka en kökrock:

Än mera mystiskt blir det när man inser att Twitter begränsar möjligheten att söka efter den som skapat inlägget. Söker man på hans namn så får man ingen träff. Man måste gå in på direktlänken till meddelandet för att få fram det.
Det är nästa som om att Tesla skulle ha nått med Twitter att göra så som man censurerar det hela... ?
Men det är väll inte teslans fel att folk kör i röven på den, det är alltid den bakom som gör fel
 
Men det är väll inte teslans fel att folk kör i röven på den, det är alltid den bakom som gör fel

Ja det står så i reglerna, att man ska hålla sådant avstånd till framförvarande att man alltid kan stanna säkert.

I praktiken görs det aldrig i stadstrafik, man följer ett flöde och grisnitar någon så kanske den första bakom hinner stanna, kanske andra också.

Men eftersom stoppsträckan är lika med reaktionstid + bromssträcka så adderas reaktionstiderna ihop och blir slutligen för många och kö-krockarna är ett faktum.

Jag tycker att bäst borde vara att förbjuda teknik som omotiverat grisnitar för att den inte förstår sig på trafikiljön och tror att broar och tunnlar är stillastående bilar.

Det skulle kanske ha funkat bättre om bilen hade haft Lidar som dom tidiga Teslorna, men det var ju värdelöst enligt Musk, fast sen var det ju bra igen och återinfördes på Teslorna.

Någon leker med trafiksäkerheten och folks liv för att tjäna några kronor extra på varje såld bil...
 
Ja precis. Tesla gör inte heller som andra att de tillverkas/skeppas efter beställning utan de matar på med tillverkningen utifrån hur de tror att kunderna vill ha bilarna och sedan matchas du som köpare med en bil som är på väg eller som redan finns - därför finns inte heller några tillval utom färg/klädsel. Blir bilar omatchade inför de någon slags rabatt enligt ovan och lite till efterhand tills bilen säljs. Och eftersom de inte registreras förrän de säljs är de tillgängliga för hela Europa.

Ganska smart sätt att sälja bilar.
Japanerna gör likadant, tex Honda. Tror det gäller alla.

Sjukt meck byta något på en japansk bil, man får se vad som är på väg och välja en av dem. Så var det 2012 i alla fall.
 
Japanerna gör likadant, tex Honda. Tror det gäller alla.

Sjukt meck byta något på en japansk bil, man får se vad som är på väg och välja en av dem. Så var det 2012 i alla fall.

Jag såg för många år sedan en Koreansk biltillverkare som motiverade att Koreanerna inte hade någon extrautrustning utan allt var inkluderat.

Det är billigare att ha taklucka som standard på alla bilar än att ställa om tillverkningen till att göra en bil med taklucka när någon beställer det.

Samma sak med bilar som levereras med en back-kamera monterad även om den inte fungerar och det inte ingår i paketet, det är billigare att avaktivera kameran i mjukvara för den som inte betalar för den än att tillverka två olika handtag till bakluckan, ett med och ett utan backkamera.

Parkeringsvärmare på moderna dieselbilar är ju ofta bara ett tidur, värmaren sitter redan där för att ge tillskott till motorvärmen när man kör, ändå kostar parkeringsvärmare lika mycket extra som när dom var tvungen att montera hela värmaren.
 
Än mera mystiskt blir det när man inser att Twitter begränsar möjligheten att söka efter den som skapat inlägget. Söker man på hans namn så får man ingen träff. Man måste gå in på direktlänken till meddelandet för att få fram det.
Det är nästa som om att Tesla skulle ha nått med Twitter att göra så som man censurerar det hela... ?
Om Twitter/Musk vill censurera möjligheten att efterforska inlägget hade det väl varit lättare att ta bort inlägget än att ta bort möjligheterna att söka på det? Varför göra det onödigt komplicerat i sin censur.
 
Om Twitter/Musk vill censurera möjligheten att efterforska inlägget hade det väl varit lättare att ta bort inlägget än att ta bort möjligheterna att söka på det? Varför göra det onödigt komplicerat i sin censur.
Kan ju vara för att skaparen märker oftast inte att dennes inlägg inte får något några sökresultat bland folk som söker på Tesla.
Tar du bort inlägget så märken man ju direkt.
Det har väl hänt journalister som kritiserat Musk sista tiden också.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top