Det ljusgröna är den förväntade brist på bilar som uppstår i Valley of Death. Att bilförsäljningen kryper över 100 miljoner elbilar 2030 beror till stor del på att lägre bilpriser kommer att öka mängden människor som har råd med elbil. Idag finns redan små elbilar i Kina för under 100 000 kr
Cathie Björk: Valley of Death!
"Man kan konstatera att de flesta biltillverkare som extrapolerat fram prognoser om framtiden och elbilens långsamma linjära intåg, helt missade hur disruptioner beter sig. Det handlar om S-kurvor."
Av Cathie Björk
Publicerad i går.
Vad har följande två frågor gemensamt: Vad händer när oljeekonomier förstår att kollapsen är förestående? Vad händer när facken och etablerade bilföretag ser tusentals jobb försvinna på grund av paradigmskiften där ny teknik byter ut gammal teknik?
Svaret är att de blir desperata och aggressiva. Se bara på Ryssland och hur flera miljöorganisationer ständigt motarbetat och fördröjt Teslas etablering i Tyskland. Är det någon som på allvar tror att dessa miljöorganisationer inte är "stimulerade" av den egna inhemska bilindustrins intressesfär?
Eller när en kinesisk kvinna står på biltaket på en mässa i Kina och ljuger om att hennes fars Tesla inte bromsade. Nu senast en Model Y på påstådd autopilot i vansinnesfärd. Med lite research vet man att TV4 och GW (av alla?!) inte har en aning om vad de snackar om i morgonsoffan kring autopilottekniken. Mummel.
Tillverkare som trott att de ska sälja fossilbilar på en världsmarknad efter 2035 har fått ett tufft uppvaknande och aggressiviteten har börjat.
Toyota driver på med lobbyister som försöker påverka politiken i USA till fossilbilarnas fördel. Man driver reklamkampanjer om vätgas och man har in i det sista vägrat befatta sig med några seriösa rena elbilar.
När dessa till slut kom i form av samarbetet med Subaru (bZ4X/Solterra) har man
lagt på inflationssiffror på WLTP-räckvidden som näst intill kan betraktas som bedrägeri. Den norska elbilssajten som testar alla elbilars räckvidd fick göra om testet med Toyotan tre gånger för att vara säkra på testresultatet.
Förvånad? Vill Toyota att de som köper deras elbilar ska bli förbannade på dålig laddhastighet och kort räckvidd? Så agerar alltså världens största biltillverkare idag 2023. Toyotanic. Osänkbar? Vi minns alla Nokia och hur deras knapptelefoner slogs ut av en häcklad iPhone.
Vi står inför det som kallas "Valley of Death". Denna dödsdans dirigeras av nya tekniker som slår från två håll samtidigt.
Det ena är elmotorer och energieffektivitet. Det andra är AI. Man kan konstatera att de flesta biltillverkare som extrapolerat fram prognoser om framtiden och elbilens långsamma linjära intåg, helt missade hur disruptioner beter sig. Det handlar om S-kurvor.
Vad gäller artificiell intelligens pratar man dessutom om så snabb utveckling att man har en dubbelexponentiell S-kurva. Som tur är har Volvo äntligen fått tummen ur och går all in på elektrifiering. Bra där! För den som är alldeles för sen till festen missar nämligen både gratisgroggen och att få ligga. Rulla på!
Med AI och elektrifiering kommer elbilarna att sänka kostnaden för ägande och tillgänglighet tiofalt på lång sikt. Detta är det som skapar disruptioner.
Ett annat fenomen kring dessa är att de har en tendens att (tyvärr) minska mångfalden. De som är först ut i det nya blir störst. Tänk Windows och MacOS. Dessa dominerar världsmarknaden. Likaså Android och iOS.
Det kan bli samma sak i bilvärlden som i mobiltelefonvärlden. Några få stora giganter och sedan några små tillverkare som kämpar med lönsamhet.
Valley of Death innebär att fossilbilarnas försäljning kommer att minska i en inverterad S-kurva. En del länder är redan där. Andra kommer att följa efter.
Osborne-effekten kommer att driva folk till att vänta med att köpa ny bil när de inser att fossilbilen kommer att vara ointressant som begagnatköp. Volymminskningar på fossilsidan driver upp nypriset och volymökningar på elbilssidan kommer att driva ner nypriset. Detta kommer att ske oavsett om vi har elbilsbonusar eller inte.
Under detta årtionde kommer vi att ha brist på nya elbilar eftersom biltillverkarna gjort misstaget att extrapolera framtiden linjärt. Det kommer inte att finnas elbilar till alla som vill ha. Detta leder till att även tillverkare med mindre bra elbilar kommer att få sälja allt de kan tillverka ett bra tag framöver.
Så njut av mångfalden medan den varar. The Purge har knappt börjat än.