Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja att det finns ortenkrigare som köper M dekaler och plastkåpor till bromsarna på sina budget BMW's är ju inget konstigt.

Att däremot en biltillverkare standardmonterar fejk-bjäfs är ju något mer anmärkningsvärt.
I synnerhet om dom gör det för att dölja en nedgradering.
Nu vet inte jag något om just tesla, s upp eller ned gradering.

Men kanske är det så att dom ansett att den ofjädrad vikten mår bra av ett mindre och kanske lättare ok, broms verkan går ju att kompensera med bättre belägg o behålla samma prestanda på bromseriet.

Vi som kör sportigare hojar byter ju ibland från original till något annat för att öka bromsverkan.

Min hoj är ju 4-5 kg lättare med mt09 fälg o r1 ok än original. R1 oken är mindre o lättare är det en nedgradering eller en uppgradering? Bättre bromsar o kvickare fjädring anser jag vara en uppgradering oavsett okens storlek.

Men nu äger inte jag någon tesla utan en sur Opel med ALU ok.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är helt övertygad om att Tesla har rätt i att den mindre bakbromsen är tillräckligt (fram har performance såklart en fetare) och nog sparar det pengar om man kan köra samma ok på fler modeller. Men det är jävligt billigt att fejka en större och en detalj till som ska skruvas av vid service.

Såg idag någon Honda Civic som fejkade tre avgasrör bak, där det i mitten uppenbart inte var ansluten till något verkligt avgasrör, och de två yttre hade betydligt mindre rör i sig än ytterdiametern. Också lite pinsamt billigt fejk.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja att det finns ortenkrigare som köper M dekaler och plastkåpor till bromsarna på sina budget BMW's är ju inget konstigt.

Att däremot en biltillverkare standardmonterar fejk-bjäfs är ju något mer anmärkningsvärt.
I synnerhet om dom gör det för att dölja en nedgradering.
Alla andra märken fejkar avgasrör. En del har till och med högtalare i rören för att få dieseln att låta som en trevligt rapp sne-åtta. Tyvärr är det nog en norm med mer, eller mindre, ”for show” idag. Försvarar inte tilltaget men det passar sig säkert bland dagens generella fordonskompetens bland bilköparna. Folk kan för fan inte ens byta hjul själv..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu vet inte jag något om just tesla, s upp eller ned gradering.

Men kanske är det så att dom ansett att den ofjädrad vikten mår bra av ett mindre och kanske lättare ok, broms verkan går ju att kompensera med bättre belägg o behålla samma prestanda på bromseriet.

Vi som kör sportigare hojar byter ju ibland från original till något annat för att öka bromsverkan.

Min hoj är ju 4-5 kg lättare med mt09 fälg o r1 ok än original. R1 oken är mindre o lättare är det en nedgradering eller en uppgradering? Bättre bromsar o kvickare fjädring anser jag vara en uppgradering oavsett okens storlek.

Men nu äger inte jag någon tesla utan en sur Opel med ALU ok.

Jag säger inget om nedgraderingen i sig, bak bromsarna är säkert tillräckligt bra.

Men att klämma på en plastkåpa så att det inte ska synas är ju lite....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta handlar inte bara om elbilar utan generellt. Vi ligger ca 8-10 månader efter USA men stormen fortsätter att öka.


 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Grattis elbilshatare! Bara att flytta till Wyoming!


While jurisdictions like California and New York move toward banning the sale of new gasoline-powered cars, one US state wants to go in the opposite direction. Wyoming’s legislature is considering a resolution that calls for a phaseout of new electric vehicle sales by 2035. Introduced on Friday, Senate Joint Resolution 4 has support from members of the state’s House of Representatives and Senate.


(Ja, jag vet att det är frivillig, symboliskt och mest tänkt åt ett finger åt motsvarande förbud på fossil bilar i andra delstater.)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Grattis elbilshatare! Bara att flytta till Wyoming!


While jurisdictions like California and New York move toward banning the sale of new gasoline-powered cars, one US state wants to go in the opposite direction. Wyoming’s legislature is considering a resolution that calls for a phaseout of new electric vehicle sales by 2035. Introduced on Friday, Senate Joint Resolution 4 has support from members of the state’s House of Representatives and Senate.


(Ja, jag vet att det är frivillig, symboliskt och mest tänkt åt ett finger åt motsvarande förbud på fossil bilar i andra delstater.)
Kommer såklart inte bli verklighet men kul pik mot alla Cali-soya-boys
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3NzcyNTM7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZmJjYzI2YTg2YmQ0ODA0YWY3MzkxZTg4MmI0Mzc3ODM2ZTBlZTRjMyI7fQ==

Det ljusgröna är den förväntade brist på bilar som uppstår i Valley of Death. Att bilförsäljningen kryper över 100 miljoner elbilar 2030 beror till stor del på att lägre bilpriser kommer att öka mängden människor som har råd med elbil. Idag finns redan små elbilar i Kina för under 100 000 kr

Cathie Björk: Valley of Death!​

"Man kan konstatera att de flesta biltillverkare som extrapolerat fram prognoser om framtiden och elbilens långsamma linjära intåg, helt missade hur disruptioner beter sig. Det handlar om S-kurvor."
Av Cathie Björk
Publicerad i går.

Vad har följande två frågor gemensamt: Vad händer när oljeekonomier förstår att kollapsen är förestående? Vad händer när facken och etablerade bilföretag ser tusentals jobb försvinna på grund av paradigmskiften där ny teknik byter ut gammal teknik?
Svaret är att de blir desperata och aggressiva. Se bara på Ryssland och hur flera miljöorganisationer ständigt motarbetat och fördröjt Teslas etablering i Tyskland. Är det någon som på allvar tror att dessa miljöorganisationer inte är "stimulerade" av den egna inhemska bilindustrins intressesfär?
Eller när en kinesisk kvinna står på biltaket på en mässa i Kina och ljuger om att hennes fars Tesla inte bromsade. Nu senast en Model Y på påstådd autopilot i vansinnesfärd. Med lite research vet man att TV4 och GW (av alla?!) inte har en aning om vad de snackar om i morgonsoffan kring autopilottekniken. Mummel.
Tillverkare som trott att de ska sälja fossilbilar på en världsmarknad efter 2035 har fått ett tufft uppvaknande och aggressiviteten har börjat.
Toyota driver på med lobbyister som försöker påverka politiken i USA till fossilbilarnas fördel. Man driver reklamkampanjer om vätgas och man har in i det sista vägrat befatta sig med några seriösa rena elbilar.
När dessa till slut kom i form av samarbetet med Subaru (bZ4X/Solterra) har man lagt på inflationssiffror på WLTP-räckvidden som näst intill kan betraktas som bedrägeri. Den norska elbilssajten som testar alla elbilars räckvidd fick göra om testet med Toyotan tre gånger för att vara säkra på testresultatet.
Förvånad? Vill Toyota att de som köper deras elbilar ska bli förbannade på dålig laddhastighet och kort räckvidd? Så agerar alltså världens största biltillverkare idag 2023. Toyotanic. Osänkbar? Vi minns alla Nokia och hur deras knapptelefoner slogs ut av en häcklad iPhone.
Vi står inför det som kallas "Valley of Death". Denna dödsdans dirigeras av nya tekniker som slår från två håll samtidigt.
Det ena är elmotorer och energieffektivitet. Det andra är AI. Man kan konstatera att de flesta biltillverkare som extrapolerat fram prognoser om framtiden och elbilens långsamma linjära intåg, helt missade hur disruptioner beter sig. Det handlar om S-kurvor.
Vad gäller artificiell intelligens pratar man dessutom om så snabb utveckling att man har en dubbelexponentiell S-kurva. Som tur är har Volvo äntligen fått tummen ur och går all in på elektrifiering. Bra där! För den som är alldeles för sen till festen missar nämligen både gratisgroggen och att få ligga. Rulla på!
Med AI och elektrifiering kommer elbilarna att sänka kostnaden för ägande och tillgänglighet tiofalt på lång sikt. Detta är det som skapar disruptioner.
Ett annat fenomen kring dessa är att de har en tendens att (tyvärr) minska mångfalden. De som är först ut i det nya blir störst. Tänk Windows och MacOS. Dessa dominerar världsmarknaden. Likaså Android och iOS.
Det kan bli samma sak i bilvärlden som i mobiltelefonvärlden. Några få stora giganter och sedan några små tillverkare som kämpar med lönsamhet.
Valley of Death innebär att fossilbilarnas försäljning kommer att minska i en inverterad S-kurva. En del länder är redan där. Andra kommer att följa efter.
Osborne-effekten kommer att driva folk till att vänta med att köpa ny bil när de inser att fossilbilen kommer att vara ointressant som begagnatköp. Volymminskningar på fossilsidan driver upp nypriset och volymökningar på elbilssidan kommer att driva ner nypriset. Detta kommer att ske oavsett om vi har elbilsbonusar eller inte.
Under detta årtionde kommer vi att ha brist på nya elbilar eftersom biltillverkarna gjort misstaget att extrapolera framtiden linjärt. Det kommer inte att finnas elbilar till alla som vill ha. Detta leder till att även tillverkare med mindre bra elbilar kommer att få sälja allt de kan tillverka ett bra tag framöver.
Så njut av mångfalden medan den varar. The Purge har knappt börjat än.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hon har rätt i sak, men tror inte dippen blir så betydande, då det SAMTIDIGT sker värsta levnadsstandardsökningen i Kina så behovet och tillgången av elbilar snabbt ökar där.

Dessutom sker övergången till elbil vid olika tillfällen, i några länder har det redan skett. tex Norge (1-2 år sedan) och Indien/Kina ligger strax efter.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hon har rätt i sak, men tror inte dippen blir så betydande, då det SAMTIDIGT sker värsta levnadsstandardsökningen i Kina så behovet och tillgången av elbilar snabbt ökar där.

Dessutom sker övergången till elbil vid olika tillfällen, i några länder har det redan skett. tex Norge (1-2 år sedan) och Indien/Kina ligger strax efter.
Men ett förnyat skutt upp på begagnatpriserna är nog att vänta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Idag avbeställde jag min el bil då dom aldrig levererar den, konkurrenter till hedin har salufärdiga mg regade o klara men hedin kan inte få in bilar från Holland där dom tydligen står.

Så vad blir det nu istället?.

Hybrid?

Allt fler städer vill införa miljözoner med nollutsläpp. För att laddhybrider ska kunna köra där måste bilarna tvingas till eldrift.

Ett ny EU-regelverk som kallas Euro 7G är på gång och gör att bilen bara kan köras på el i vissa miljözoner. Styrningen sker via gps, så kallad geofencing.

Om det inte det finns tillräckligt med el i batteriet för att klara av elkörning inom zonen kommer bilen att varna föraren. Om föraren ändå kör i zonen stängs bilen av efter 5 km.

Det nya regelverket väntas gälla från den 1 juli 2025, men en del biltillverkare har redan börjat med geofencing, till exempel Range Rover och BMW.


Eller en lätt beg tesla 3,a.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Idag avbeställde jag min el bil då dom aldrig levererar den, konkurrenter till hedin har salufärdiga mg regade o klara men hedin kan inte få in bilar från Holland där dom tydligen står.

Så vad blir det nu istället?.

Hybrid?

Allt fler städer vill införa miljözoner med nollutsläpp. För att laddhybrider ska kunna köra där måste bilarna tvingas till eldrift.

Ett ny EU-regelverk som kallas Euro 7G är på gång och gör att bilen bara kan köras på el i vissa miljözoner. Styrningen sker via gps, så kallad geofencing.

Om det inte det finns tillräckligt med el i batteriet för att klara av elkörning inom zonen kommer bilen att varna föraren. Om föraren ändå kör i zonen stängs bilen av efter 5 km.

Det nya regelverket väntas gälla från den 1 juli 2025, men en del biltillverkare har redan börjat med geofencing, till exempel Range Rover och BMW.


Eller en lätt beg tesla 3,a.
Undrar om det ska gälla lastbilar med ? Ska isåfall bli intressant när de börjar med el eller om de bara slutar köra in i städerna
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idag avbeställde jag min el bil då dom aldrig levererar den, konkurrenter till hedin har salufärdiga mg regade o klara men hedin kan inte få in bilar från Holland där dom tydligen står.

Så vad blir det nu istället?.

Knata över till konkurrenterna och ge dom ett bud på att bli av med en MG lagerbil

Glöm inte att påpeka att marknaden översvämmas av billiga elbilar nu när Tesla har sänkt priset med 150kkr
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Idag avbeställde jag min el bil då dom aldrig levererar den, konkurrenter till hedin har salufärdiga mg regade o klara men hedin kan inte få in bilar från Holland där dom tydligen står.

Så vad blir det nu istället?.

Hybrid?

Allt fler städer vill införa miljözoner med nollutsläpp. För att laddhybrider ska kunna köra där måste bilarna tvingas till eldrift.

Ett ny EU-regelverk som kallas Euro 7G är på gång och gör att bilen bara kan köras på el i vissa miljözoner. Styrningen sker via gps, så kallad geofencing.

Om det inte det finns tillräckligt med el i batteriet för att klara av elkörning inom zonen kommer bilen att varna föraren. Om föraren ändå kör i zonen stängs bilen av efter 5 km.

Det nya regelverket väntas gälla från den 1 juli 2025, men en del biltillverkare har redan börjat med geofencing, till exempel Range Rover och BMW.


Eller en lätt beg tesla 3,a.
Vänta och se va de andra gör om du vill ha fler prisvärda alternativ. Samtliga säger att de inte ska sänka priset. Och de har viss leveranskö så de har knappast akuta behov av att göra det. Men de kommer få svårt att få nya order utan att svara.

Ska du köpa en Tesla så testa en först och se om det är något för dig. Jag gillar min 3a, men vet många andra som stör sig, exempelvis min fru gillar den inte, för mycket automatik (förvisso mestadels avstängningsbar) som hon inte är van vid då har kört olika volvo och golfar hela sitt liv och den beter sig inte på samma sätt. Med nya prissänkningarna är Y mer prisvärd i förhållande till storlek än vad 3 är. Begpriset är betydligt högre på Y men det borde falla när nypris är i princip samma, speciellt om du ska ha dragkrok. Säljs också fler Y, och skillnaden borde öka nu när den fått större prissänkning så utbudet av Y borde med tiden bli rejält mycket större.

Personligen tycker jag 3an är snyggare och den är något snålare, men en suv/halvkombi är lättare att leva med , även om 3an lastar betydligt mer än man tror, men den är också större och klumpigare än man tror, vändradie som en mindre oljetanker. Lär inte vara bättre för Y.

Men säg en Kona eller ID4 eller syskonmärkenas varianter av dessa är ju mer som en normal bil om det är det man är ute efter. Även om man själv inte gillar Tesla så kommer det att ge en prispress även för dessa då tillräckligt många tar en Tesla istället om den dessutom är billigare. Själv har jag dåliga erfarenheter av VAG så skulle jag inte ha köpt en 3a skulle jag ha kollat Kia/Hyundai.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vänta och se va de andra gör om du vill ha fler prisvärda alternativ. Samtliga säger att de inte ska sänka priset. Och de har viss leveranskö så de har knappast akuta behov av att göra det. Men de kommer få svårt att få nya order utan att svara.

Ska du köpa en Tesla så testa en först och se om det är något för dig. Jag gillar min 3a, men vet många andra som stör sig, exempelvis min fru gillar den inte, för mycket automatik (förvisso mestadels avstängningsbar) som hon inte är van vid då har kört olika volvo och golfar hela sitt liv och den beter sig inte på samma sätt. Med nya prissänkningarna är Y mer prisvärd i förhållande till storlek än vad 3 är. Begpriset är betydligt högre på Y men det borde falla när nypris är i princip samma, speciellt om du ska ha dragkrok. Säljs också fler Y, och skillnaden borde öka nu när den fått större prissänkning så utbudet av Y borde med tiden bli rejält mycket större.

Personligen tycker jag 3an är snyggare och den är något snålare, men en suv/halvkombi är lättare att leva med , även om 3an lastar betydligt mer än man tror, men den är också större och klumpigare än man tror, vändradie som en mindre oljetanker. Lär inte vara bättre för Y.

Men säg en Kona eller ID4 eller syskonmärkenas varianter av dessa är ju mer som en normal bil om det är det man är ute efter. Även om man själv inte gillar Tesla så kommer det att ge en prispress även för dessa då tillräckligt många tar en Tesla istället om den dessutom är billigare. Själv har jag dåliga erfarenheter av VAG så skulle jag inte ha köpt en 3a skulle jag ha kollat Kia/Hyundai.
Tja hedin har ju lovat att bilen kommer då eller då typ 10 gånger.
Frågar jag så står bilen i Holland eller i Skåne var in för 3 veckor sedan o då var bilen i Sverige, i går var bilen i Holland o då tappade jag lusten.

Jag är ganska säker på att hedin inte har för avsikt att leverera dom bilar som tecknades till det låga priser zx 1995 i månaden o mg5 1995-3050 i månaden.

Dom har levererat ett antal som jag vet till det höga priset till folk som beställt senare än vad jag gjort, jag har 3 bekanta som väntar på sina zx för 1995 spänn i månaden o den som väntat längst beställde i oktober 2021.

Så av dessa anledningar är jag tämmerligen säker på att det gått ut något intärnt beslut att ej leverera dessa prisnedsatta bilar. Hedin tjänar 100,000k extra på min bil som ex när nästa kund får den.

Hade jag tillslut fått den så skulle den idag ha kostat mej 65,000 extra på dessa 3 år o det är åt helvete för mycket det är mera än halva nypris inklusive dom 100,000k leasingen skulle på en då 3 år gammal bil.

Alla VW produkter går fetbort hos mej samma med Volvos bilar.

Opel är ju franskt idag

Det jag suktar efter är ju en så simpel bil som möjligt jag behöver endast manuell o servo, elhissar o centrallås allt annat är onödig skit som abs antisladd farthållare o allt annat jävla tjafs.. Det var därför MG5 var intressant.

Tesla verkar ju ha otviveltydigt bästa laddnätverket o dessutom bra service inte sämre kvalité än någon annan.

Får väll leta upp en 270cdi eller 350cdi E klass så länge.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Elskåpa 2,0, har du haft flera?

Vad blir det för elskåpa nästa gång då?
Trodde aldrig du skulle fråga.

Elskåpa 1.0:

2016 (har jag för mig) snik edition 24kWh

20200513-183549.jpg



20210729-145451.jpg


Elskåpa 2.0:

2019 Premium (nåja men paketet heter så) inrett skåp System Edström 40kWh

20210620-142940.jpg


83327586760c8a6d53a4b0-1.jpg


Elskåpa 1.0 hade jag i drygt ett år, ganska precis 3000 mil 15 000 pengar i värdeminskning. Nu var det lite olika pris mellan 1.0 och 2.0 men procentuellt minskade 1.0 13.04% och 2.0 21.11% fast då med 500 mil samt 7 månader mer. 1.0 byttes även in för köp av 2.0 medan 2.0 såldes till handlare utan något nytt köp.

Nästa elfordon vet jag inte vad det blir, eftersom Ingen vet vad allt barkar åt tyckte jag det var en bra idé att leasa en bil nu istället.

Hitta en bra deal som kostar mig 75 600:- för 12 månader, sen kan jag lämna tillbaka bilen.

I den summan ingår 3000 mil, skatt, försäkring, service/reparation, besiktning, däckbyte/hjulskifte.

2.0 kostade mig ca 70 000kr i hyfsad jämförelse med leasingbilens förutsättningar.

Leasingbilen är en 3 år gammal leasingbil, 5000 mil, elhybrid.

20221223-102429.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top