Elbil eller inte?

Baoujun Kiwi heter den, det är ett GM/SAIC märke, och bli inte allt för kär i den, det är nog en liten skitbil för stadsbruk, trots att den är fyrhkulsdriven
 
Tack!
Har något sett motsvarande lista över rena elbilar sålda i EU och globalt 2022? (Ej inräknat hybrider)

samt som referens, sålda 2021
 
:rofl Försäkringsbolaget har nog inte läst all fakta från elbilsexperterna på sociala medier. De som kan allt eftersom de i motsats till andra faktiskt kört en elbil.

 
:rofl Försäkringsbolaget har nog inte läst all fakta från elbilsexperterna på sociala medier. De som kan allt eftersom de i motsats till andra faktiskt kört en elbil.

Undrar hur de får ihop att parkera sex meter från en byggnad med att laddboxen, som det i inslaget är det sätt de rekommenderar att man laddar sin bil, oftast är monterad på byggnaden? Även om sladden är längre än 6 meter så ska den nå till rätt plats på bilen och följa marken utan att vara uppspänd i luften.

Nu var det lite click-bait, 6 meter visade sig var vad just han personligen rekommenderade att man parkerade på, så kanske menar han när man inte laddar. Fast risk för brand borde inte vara mindre när man laddar än när man inte gör det. Sen brinner laddhybrider statistiskt mer än elbilar så eventuella avstånd borde gälla även dessa. Bensinbilar brinner också mer än rena elbilar (men mindre än hybrider), men antagligen oftast vid färd.
 
Last edited:
Undrar hur de får ihop att parkera sex meter från en byggnad med att laddboxen, som det i inslaget är det sätt de rekommenderar att man laddar sin bil, oftast är monterad på byggnaden? Även om sladden är längre än 6 meter så ska den nå till rätt plats på bilen och följa marken utan att vara uppspänd i luften.

Nu var det lite click-bait, 6 meter visade sig var vad just han personligen rekommenderade att man parkerade på, så kanske menar han när man inte laddar. Fast risk för brand borde inte vara mindre när man laddar än när man inte gör det.

Elbilar brinner enligt tillgänglig statistik ändå procentuellt mindre än bensinbilar, men det som brinner allra mest är laddhybrider och de måste ju också laddas. Och har batteri av samma typ om det är branden i det som man är rädd för.
Men när de väl brinner så brinner det bra.
 
De flesta av laddstationerna på jobbet ligger i garaget. Inga sex meter år något håll där. Han kanske skulle göra en inspektion. :fyllisar

Laddar inte själv i garaget, men har bilen parkerad där. Är ju kallt ute.
 
  • Torbjörn Andersson vid bolaget Dina Försäkringar jobbar med att inspektera branddrabbade bilar.

Tja man skall kanske inte ha Dina försäkringar, det var ju som sagt dom som anser att blir man på körd från vänster efter ett övergångsställe. Då får man skylla sig själv.
 
Man får sätta boxen på en laddstolpe 5 meter från huset då...
Bror min i vårt västra grannland hade en opel ampera som första elbil. Togs väl inte in här, vilket är bra. Förutom usel räckvidd så brann de bra. Fick inte ladda närmare hus än 50 meter, eller om det var mer? Behövde laddas ofta vilket medförde problem. Han hann bli av med sin utan alltför stora förluster och fick fatt i en tesla 3 demo till ok pris.

Så nu kör han omkring med ett kvinnligt preventivmedel som logotyp, räckvidd ut till hytta på öarna och verkar vara hur nöjd som helst med den biten.
 
Om det generellt är så försäkringsvillkoren ser ut skulle jag säga att det är nära på en showstopper för ett köp av elbil för mig. Jag vill kunna ladda bilen i garaget utan att det skall betraktas som en stor brandfara.
 
Nähä? Var det clickbait?


Mer seriöst: Inga Försäkringsbolag har denna typ av villkor. De bränder som uppstått vid laddning har varit typ Jula-timer på motorvärmaruttaget i kombination med kupévärmare i laddhybriden.

Det rimliga utifrån statistik vore ju att inte parkera en BMW-diesel närmare en byggnad än 50 meter, om vi nu skall kika på vilka bilar som faktiskt brinner.

Elbilen laddar man med Typ2-handske och om man laddar på en vanlig Schuko ställer man ned till 8A eller nåt.
 
Nähä? Var det clickbait?


Mer seriöst: Inga Försäkringsbolag har denna typ av villkor. De bränder som uppstått vid laddning har varit typ Jula-timer på motorvärmaruttaget i kombination med kupévärmare i laddhybriden.

Det rimliga utifrån statistik vore ju att inte parkera en BMW-diesel närmare en byggnad än 50 meter, om vi nu skall kika på vilka bilar som faktiskt brinner.

Elbilen laddar man med Typ2-handske och om man laddar på en vanlig Schuko ställer man ned till 8A eller nåt.
Ja. Sannolikheten för fordonsbrand är statistiskt sett ca 4-5 ggr så hög för en bensin eller dieselbil som för en elbil.
Bränder relaterade till batterierna är väldigt ovanligt pga dom höga säkerhetskrav som finns på fordonsbatterier. Däremot utgör batterierna en risk när det väl börjar brinna eftersom dom kan avge mycket giftiga brandgaser samt kan vara extremt svåra att släcka när dom väl börjat brinna.
Det händer att själva laddaren i elbilen är orsak till branden men den vanligaste orsaken är felaktig inkoppling av laddare. Dvs skarvsladdar, hushållstimers eller att man helt enkelt överbelastat ett vanligt schukouttag.
Ett uttag som är specat till max 16A tål bara detta under kortare stund pga att man specar toppström och inte kontinuerlig belastning.
Dvs även om man har ett uttag som är specat till 16A bör man inte långvarigt belasta det med mer än 10A. Dvs man bör sänka laddströmen till 6 eller 8A beroende på vilka alternativ som finns valbara i bilen. Låter man den gå för fullt och ta 16A ur uttaget under flera timmar så finns en klar risk för brand vilket också syns i statistiken.
Så det stora problemet är att folk tror att man kan titta på vad det står på säkringen och om det står 16A så är det bara att köra tills det (bokstavligen) ryker.
 
Vi har lddbox. 25A huvudsäkringar, särskild grupp 16A för boxen.
I sommarhuset har vi 20A huvudsäkring, särskild grupp 16A för uthuset med ett 400V 16A uttag med en övergång från CEE till Chuko och laddar bilen med 10A.
Dyrt, ja ganska, men jag laddade bilen med 10A från ett vanligt 10A uttag första dagen vi hade bilen och uttaget blev ordentligt varmt, och det var ändå friska prylar.
Varje steg upp från 16A huvudsäkring kostar ju en njure, om året, så våra vänner vågar inte hälsa på längre :cool:
 
En enkel 3-fas laddbox i stort eliminerar risken för varmgång om elektrikern kan nåt. Då är risken sedermera större att ha en diskmaskin eller ugn..
Det är alltid en fördel om man kan dra separat kabel i princip direkt från inkommande elskåp till laddbox. Då slipper man alla skarvar i kopplingsdosor, som annars blir vid en "normal" installation. Om möjligheten inte finns, så är det viktigt att gå igenom elsystemet i fastigheten och efterdra alla klämmor och sockerbitar mm (det är bra att göra ändå). Jag har sett en del begynnande brandhärdar i elskåp och dosor där det varit lite glapp och det över tid med belastning, börjat utveckla rejält med värme.

Jag kör själv 10A ut till laddbox med 16A säkring, för att inte lasta skarvarna i uthusen. Ny kabel och säkringsbox ligger och väntar på våren, då kan jag öka på till 16A efter installation.
 
Det är alltid en fördel om man kan dra separat kabel i princip direkt från inkommande elskåp till laddbox. Då slipper man alla skarvar i kopplingsdosor, som annars blir vid en "normal" installation. Om möjligheten inte finns, så är det viktigt att gå igenom elsystemet i fastigheten och efterdra alla klämmor och sockerbitar mm (det är bra att göra ändå). Jag har sett en del begynnande brandhärdar i elskåp och dosor där det varit lite glapp och det över tid med belastning, börjat utveckla rejält med värme.

Jag kör själv 10A ut till laddbox med 16A säkring, för att inte lasta skarvarna i uthusen. Ny kabel och säkringsbox ligger och väntar på våren, då kan jag öka på till 16A efter installation.
Laddar själv extremt sällan på mer än 3x8A. Oftast 3x6A, trots laddbox och direktmatnkng gjord för 16A. Ställer in mål-SoC, kollar på bedömd klar-tid och justerar så bilen är redo lagom till avfärd på morgonen. Smutt!
 

Kanske aktuellt för er som laddar där trefasuttag finns? Typ på landet, Gelleråsens byggcentraler eller så.
Det där är en bra grej men ganska dyrt... Jag köpte en iofs bulkigare Tesla Laddbox för 5.200, monterade en tremeters sladd med trefashandske på - vips en trefas laddsladd... ;)

Den kör jag med i stugan, när det blir dags för anslutning i det garage jag tänker bygga när det blir billigt igen :dummer blir det fast montering.

Det bästa var att jag fick 50% miljöbonus på både box och trefasuttag! (på kvittot fanns av misstag även gummimattorna, de åkte också med och fick bonus) :cdevil
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top