Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ford sänker priset på "Mustang" elsuven i USA rätt rejält förmodligen för att Tesla har sänkt.

Nu ser vi fram emot en elektrisk Corvette Minibuss och en elektrisk TransAm skåpbil också....
(låt oss slakta alla heliga kor på en gång)
Nääääj! Sluta! Jag får rupturer i frontalloben av denna våldtäkt på modellnamn.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ford sänker priset på "Mustang" elsuven i USA rätt rejält förmodligen för att Tesla har sänkt.

Nu ser vi fram emot en elektrisk Corvette Minibuss och en elektrisk TransAm skåpbil också....
(låt oss slakta alla heliga kor på en gång)
Grundpriset på Mach-E är sänkt här också. I början av december kostade RWD standard range från 760 900kr och nu är det 699 900. Vet inte om de snålat bort nån utrustning som Tesla gjorde.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad tog Tesla bort?
parkeringssensorer. Ska istället hanteras av de nu förbättrade kamerorna , vilket ännu inte fungerar utan ska komma som OTA upgrade någon gång. De flesta är skeptiska till att det kommer att fungera lika bra som "riktiga" sensorer.

Sen om det var en besparing eller för att komma runt komponentbrist är väl inte helt klarlagt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
parkeringssensorer. Ska istället hanteras av de nu förbättrade kamerorna , vilket ännu inte fungerar utan ska komma som OTA upgrade någon gång. De flesta är skeptiska till att det kommer att fungera lika bra som "riktiga" sensorer.

Sen om det var en besparing eller för att komma runt komponentbrist är väl inte helt klarlagt.

Det är helt klarlagt att det beror på komponentbrist. Likaså radarn togs bort men det kommer en förbättrad radar sedan. Tack vare sitt självkörningsprogram så HAR man ju möjligheten att använda kamerorna till mer än vad de var avsedda för från början…

På så sätt har man inte +18 månaders väntetid utan 1-3 månader.

Sedan finns det ju massor av människor som påstår det ena och det andra men så har det ju alltid varit.

Däremot kommer givetvis kamerorna inte att vara lika bra på samma saker som ultraljudssensorer och radar… men vi människor har inte dessa heller utan förlitar oss på synen. Så det går ju…
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Däremot kommer givetvis kamerorna inte att vara lika bra på samma saker som ultraljudssensorer och radar… men vi människor har inte dessa heller utan förlitar oss på synen. Så det går ju…
Fast inte lika bra. Sensorerna klarar oftast att arbeta även ett par dagar efter att man har tvättat bilen, men kameror tenderar att fungera sämre med smuts på. Kör jag min bil hemifrån till jobbet har jag nytta av sensorerna när jag ska parkera. Backkameran ger ingen info alls.

Har jag förstått det rätt att Tesla har de-aktiverat sensorer på sålda bilar som har dem monterade? De har en vana att uppdatera saker utan att man får välja vad som ska hända. Nästan som om de inte förstår att kunderna har köpt bilen av dem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast inte lika bra. Sensorerna klarar oftast att arbeta även ett par dagar efter att man har tvättat bilen, men kameror tenderar att fungera sämre med smuts på. Kör jag min bil hemifrån till jobbet har jag nytta av sensorerna när jag ska parkera. Backkameran ger ingen info alls.

Har jag förstått det rätt att Tesla har de-aktiverat sensorer på sålda bilar som har dem monterade? De har en vana att uppdatera saker utan att man får välja vad som ska hända. Nästan som om de inte förstår att kunderna har köpt bilen av dem.
Nä, sensorerna är inte alls deaktiverade även om de påståendena sprids.

Radarn är deaktiverad, men det beror på att man då slipper "interference" mellan radar och kamera.

Alla som kör bil i Norrland vet ju att parkeringssensorer ändå har begränsad funktionalitet vintertid och/eller med släpvagn...

Och ja, de uppdaterar bilen oavsett om du vill ha uppdateringarna eller inte... oftast blir det bättre ändå och snart kommer det ju ändå en till om något bli sämre med just denna uppdatering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man slutar aldrig att lura investerare på pengar i elfordonsbranchen.


Vad är oddsen att det blir något av den här?
Om folk ville ha såna här fordon, borde det inte ha funnits en uppsjö av dom med 250cc förbränningsmotor för halva priset redan?
Eller tror dom att man vill ha en golfbil bara för att den är elektrisk?

Har inte tusen startups före dom försökt med exakt samma sak och det har slutat på exakt samma sätt "pengarna tog slut"

10 mil i bästa fall, 90km/h i bästa fall, inte båda delarna på samma laddning dock.
Tar lika mycket plats som en riktig bil (en parkeringsruta) och kräver ständig laddning när den parkeras.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är helt klarlagt att det beror på komponentbrist. Likaså radarn togs bort men det kommer en förbättrad radar sedan. Tack vare sitt självkörningsprogram så HAR man ju möjligheten att använda kamerorna till mer än vad de var avsedda för från början…
Är det komponentbrist så borde de kunna eftermonteras när komponenterna kommer. Men det verkar de inte intresserade av.

Frågan är också vad som händer de som har sensorer efter mindre kollision om panelerna måste bytas ut, får man nya utan sensorer är det ju dåligt, speciellt om man inte har de uppgraderade kamerorna som (eventuellt) kommer få motsvarande funktionalitet senare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det komponentbrist så borde de kunna eftermonteras när komponenterna kommer. Men det verkar de inte intresserade av.

Frågan är också vad som händer de som har sensorer efter mindre kollision om panelerna måste bytas ut, får man nya utan sensorer är det ju dåligt, speciellt om man inte har de uppgraderade kamerorna som (eventuellt) kommer få motsvarande funktionalitet senare.
Eftermontering fick man när USB-uttagen var restade, likaså dragkrok...

Tesla anser att det är en funktionalitet man levererar, inte en viss komponent. Rätt eller fel? Tja, dra det i domstol om du har råd/tid...



(Hur det funkar i branschen: 1985 fick min far ny tjänstebil, Ford Scorpio 2,0i. Kryssade för komfortpaket, diffbroms, fjärrljus och vinterhjul i tillbehörslistan. Fjärrljus var då extraljus monterade invid ordinarie H4 strålkastare. Något år senare krockade "någon" :angelmed bilen i en rödljuskö varvid strålkastaren krossades. Fordverkstaden monterade då en strålkastare UTAN fjärrljus. Farsan förgrymmad men Fordverkstaden bara: "utgått". Otur.)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Eftermontering fick man när USB-uttagen var restade, likaså dragkrok...

Tesla anser att det är en funktionalitet man levererar, inte en viss komponent. Rätt eller fel? Tja, dra det i domstol om du har råd/tid...



(Hur det funkar i branschen: 1985 fick min far ny tjänstebil, Ford Scorpio 2,0i. Kryssade för komfortpaket, diffbroms, fjärrljus och vinterhjul i tillbehörslistan. Fjärrljus var då extraljus monterade invid ordinarie H4 strålkastare. Något år senare krockade "någon" :angelmed bilen i en rödljuskö varvid strålkastaren krossades. Fordverkstaden monterade då en strålkastare UTAN fjärrljus. Farsan förgrymmad men Fordverkstaden bara: "utgått". Otur.)
Nej, ingen orkar nog dra det i domstol. Mest tragiskt att man vill svärta ner sitt varumärke helt i onödan. Samma med de onödigt korkade vindrutetorkarna. Synd på en annars bra bil.

För mig blir det viss skillnad mellan något som var relativt ovanlig(?) extrautrustning och något som var standard på alla bilar av den modellen vid bilens tillverkningsperiod. Speciellt som det trots allt är en relativt billig (masstillverkad) standardkomponent som om några år säkert åter kommer vara lätt att få tag på.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

Populäraste bilmodellerna​

Per land i Europa under 2022.
Table with 2 columns and 30 rows. Currently displaying rows 1 to 30.
LandBilmodell
BelgienDacia Sandero
BulgarienToyota Corolla
CypernVolkswagen T-Roc
DanmarkPeugeot 208
EstlandToyota RAV4
FinlandToyota Corolla
FrankrikePeugeot 208
GreklandToyota Yaris
IrlandHyundai Tucson
IslandMitsubishi Eclipse Cross
ItalienFiat Panda
KroatienSkoda Octavia
LettlandToyota RAV4
LitauenToyota RAV4
LuxemburgPeugeot 208
NederländernaPeugeot 208
NorgeTesla Model Y
PolenToyota Corolla
PortugalPeugeot 2008
RumänienDacia Logan
SchweizTesla Model Y
SlovakienHyundai i30
SlovenienSkoda Octavia
SpanienHyundai Tucson
StorbritannienNissan Qashqai
SverigeVolvo XC40
TjeckienSkoda Octavia
TysklandVolkswagen Golf
UngernSuzuki S-Cross
ÖsterrikeVolkswagen Transporter
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R

29 elbilar vintertestade: Rekord för Tesla och nytt fiasko för Toyota​

Världens största vintertest av elbilar visar att de kan tappa upp till 36 procent av sin räckvidd i kyla. Så här långt kom bilarna.
Av Magnus Fröderberg
Publicerad i dag, 12:17
ELBILAR ELBILAR
ANNONS

Norska motororganisationen NAF och biltidningen Motor har gjort ett nytt vintertest. Denna gång testades räckvidden för 29 olika elbilar.
Omständigheterna var inte de gynnsammaste. Teststräckan är relativt kuperad och temperaturen låg mellan 5 och 10 minusgrader under större delen av tiden, men dippade ända ner till minus 19 grader.

Ansiktslyfta Tesla Model S slog nytt räckviddsrekord. Den kom 53 mil trots att den startade med bara 98 procents laddning. Det innebär ett tapp på endast 16 procent jämfört med den officiella WLTP-siffran.

Toyotas första elbil bZ4x har tidigare fått kritik för kort räckvidd. Strax innan testet togs den fyrhjulsdrivna versionen bort från den norska marknaden, så det var den tvåhjulsdrivna som testades. Men inte heller denna lyckades imponera.
Toyota har försvarat sig mot kritiken med att bZ4x kommer betydligt längre än räckviddsmätaren visade. Den gjorde också testbilen, den gick hela 40 km med mätaren på 0 km. När bilen väl tömt batteriet hade den klarat 323 km, vilket är hela 36 procent mindre än den officiella WLTP-räckvidden.

Räckvidd för elbilar på vintern​

BilmodellOfficiell räckviddUppnådd räckviddSkillnad
Tesla Model S634 km530 km–16,40%
Tesla Model X Plaid543 km444 km–18,23%
Nio ET7580 km434 km–25,17%
BMW i4 eDrive40565 km434 km–23,19%
BMW i7 xDrive60595 km424 km–28,74%
Mercedes EQE 300614 km409 km–33,39%
Byd Han521 km406 km–22,07%
Nissan Ariya 2WD533 km400 km–24,95%
Voyah Free501 km391 km–21,96%
Hongqi E-HS9
(prototyp, 120 kWh)
515 km389 km–24,47%
Volkswagen ID.5 Pro526 km378 km–28,14%
MG ZS Long Range440 km352 km–20,00%
Kia EV6 GT424 km349 km–17,69%
Hyundai Ioniq 5 4WD454 km345 km–24,01%
Kia Niro EV460 km343 km–25,43%
Skoda Enyaq Coupe RS510 km338 km–33,73%
MG 4425 km338 km–20,47%
Tesla Model Y455 km337 km–25,93%
BMW iX1428 km337 km–21,26%
Mercedes EQB 250452 km334 km–26,11%
Toyota bZ4X 2WD503 km323 km–35,79%
JAC e-JS4433 km323 km–25,40%
Renault Mégane428 km318 km–25,70%
Maxus Euniq 6354 km317 km–10,45%
MG 5380 km313 km–17,63%
Byd Atto 3420 km311 km–25,95%
Volkswagen ID.Buzz408 km310 km–24,02%
MG Marvel R370 km308 km–16,76%
Hongqi E-HS9465 km
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

29 elbilar vintertestade: Rekord för Tesla​

Rekord för tesla?

Maxus Euniq 6 tappade 10.45%

Hongqi och MG5 klarade sig nästan lika bra som Model S och bättre än Model X

Däremot håller jag med om att många andra bilar var en besvikelse.

Detta i inte speciellt kallt väder... Mellan 5 och 10 minusgrader...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, ingen orkar nog dra det i domstol. Mest tragiskt att man vill svärta ner sitt varumärke helt i onödan. Samma med de onödigt korkade vindrutetorkarna. Synd på en annars bra bil.

För mig blir det viss skillnad mellan något som var relativt ovanlig(?) extrautrustning och något som var standard på alla bilar av den modellen vid bilens tillverkningsperiod. Speciellt som det trots allt är en relativt billig (masstillverkad) standardkomponent som om några år säkert åter kommer vara lätt att få tag på.

Vindrutetorkarautomatiken var absolut dålig 2019 men såhär 200 uppdateringar senare funkar den helt OK tycker jag. Inte perfekt men det gör ingen annan jag provat heller. Om 200 uppdateringar till är den säkert överlägsen den som andra köper från BOSCH… :D

Det är för- och nackdelar med alla märken. Man lär sig leva med dem och helt plötsligt är det åtgärdat medelst en uppdatering, tex som helljusautomatiken. Dålig funktion i flera år, alla klagar, hur svårt kan det vara liksom osv. Sedan plötsligt närmast perfekt.

Man undrar hur de tänker när de sitter och knackar kod därborta i USA…
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top