Elbil eller inte?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det kanske är lika bra att ladda i det gamla vägguttaget :glömdet

"Norska Easee får hård kritik av Elsäkerhetsverket testat deras laddboxar. Enligt myndigheten saknar tre av tillverkarens boxar jordfelsbrytare och uppfyller inte kraven för DC-skydd"

"Anledningen är att laddboxen Easee Home saknar inbyggd jordfelsbrytare och DC-skydd trots att det står i bruksanvisningen. Boxen klarar inte heller överspänningsprov. Kritiken gäller även varianterna Easee Charge och Ready eftersom de enligt myndigheten har samma konstruktion."

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det kanske är lika bra att ladda i det gamla vägguttaget :glömdet

"Norska Easee får hård kritik av Elsäkerhetsverket testat deras laddboxar. Enligt myndigheten saknar tre av tillverkarens boxar jordfelsbrytare och uppfyller inte kraven för DC-skydd"

"Anledningen är att laddboxen Easee Home saknar inbyggd jordfelsbrytare och DC-skydd trots att det står i bruksanvisningen. Boxen klarar inte heller överspänningsprov. Kritiken gäller även varianterna Easee Charge och Ready eftersom de enligt myndigheten har samma konstruktion."

Vad jag läst har många leverantörer krävt att få installera separat jordfelsbrytare för den ändå då den uppenbart inte fungerar som en "riktig" jordfelsbrytare (tror den övervakar felström elektroniskt istället för elektromekaniskt. Problemet med överspänning är i sådana fall värre.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad jag läst har många leverantörer krävt att få installera separat jordfelsbrytare för den ändå då den uppenbart inte fungerar som en "riktig" jordfelsbrytare (tror den övervakar felström elektroniskt istället för elektromekaniskt. Problemet med överspänning är i sådana fall värre.
Det låter ju inge vidare.
:va

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tesla försäljning upp 900% i Tyskland sedan nyår.

Tesla försäljning i Kina gör att BYD har minskat sin med 56% o den näst största tillverkaren i Kina med 46%

I USA carlifonien är tesla model Y den mest sålda bilen oavsett kategori eller bränsle.

Toyotas VD avgår då han har erkänt att han är för gammal i inte förstår elbils grejen.

Chevrolet förlorar just nu 1000 kronor på varje bil dom tillverkar och säljer oavsett model, katergori, bränsle.

Ford går plus minus 0 just nu.

BMW merzeders Volvo audi/VW alla backar kraftigt i försäljning.

Spännande att tesla just nu släppte master plan part 3 o i den inkluderas säkerligen model 2 och pickupen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skidsemester i alperna Kosta 5kWh/mil uppför backarna till toppen. Väl uppe fanns det gratis laddare. Taktiskt så laddar jag inte mer än 70% innan hemfärd. 30mil körda och det har kostat 159kr hittills. Det var vägskatt (vignette) det :hihi

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tesla försäljning upp 900% i Tyskland sedan nyår.

Tesla försäljning i Kina gör att BYD har minskat sin med 56% o den näst största tillverkaren i Kina med 46%

I USA carlifonien är tesla model Y den mest sålda bilen oavsett kategori eller bränsle.

Toyotas VD avgår då han har erkänt att han är för gammal i inte förstår elbils grejen.

Chevrolet förlorar just nu 1000 kronor på varje bil dom tillverkar och säljer oavsett model, katergori, bränsle.

Ford går plus minus 0 just nu.

BMW merzeders Volvo audi/VW alla backar kraftigt i försäljning.

Spännande att tesla just nu släppte master plan part 3 o i den inkluderas säkerligen model 2 och pickupen.
Ja fast DETTA är ännu mer imponerande!

Tesla Y är FJÄRDE MEST sålda bilmodellen 2022 globalt!

World Best Selling Cars Ranking 2022. Tesla Model Y Jumps Into 4th Place
https://www.focus2move.com/world-car-market/
1. Toyota Corolla 1.12 million (-2.2%)
2. Toyota RAV4, 871,220 (-13.7%)
3. Ford F-Series, 786,303 (-8.8%)
4. Tesla Model Y with 758,792 (+88.5%).
5. Toyota Camry with 676,845 sales (-2.7%)
7. Honda CR-V with 602,675 sales (-17.8%)
8. Chevrolet Silverado 591,594 (+1.8%).
9. Hyundai Tucson 565,100 sales (+1.2%)
11. Toyota Hilux 564,759 (+2.7%)
12. Ram Pick-up 545,423 (-15.4%).
The most remarkable performances for the other models within the Top 100 are mostly related to electric vehicles. The BYD Song ranks in 14 from 85th place and the BYD Qin Plus ranks 26th from the 120nd.

Last edited:

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Fortsättning...Ser ni att alla andra backar, medan Tesla ökar.
Blir tufft nu för de gamla drakarna.

Samma händer i USA
Tesla breaks into America's bestselling cars list for 2022, but trucks still dominate

1. Ford F-Series: 653,957 units – down 9.9% from 2021
2. Chevrolet Silverado: 513,354 – down 1.2%
3. Ram pickup: 468,344 – down 17.7%
4. Toyota RAV4: 399,941 – down 1.9%
5. Toyota Camry: 295,201 – down 5.9%
6. Tesla Model Y: 252,000 – up 32.4%
7. GMC Sierra: 241,522 – down 3%
8. Honda CR-V: 238,155 – down 34.1%
9. Toyota Tacoma: 237,323 – down 6%
10. Jeep Grand Cherokee: 223,345 – down 15.5%

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nånstans 50%, mer tror jag inte totala antalet bilar i drift kommer utgöras av hel-el. Resten fördelade 20-30 diesel-bensin. Iaf i överskådlig framtid

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Befintligt bestånd är föränderligt med varje ny bil och varje utskrotad. Kurvorna möts någon gång och tittar man just nu i Europa torde dieselbilarna vara i majoritet men Sverige sticker ut med gammal bilpark så det går långsammare här - å andra sidan större andel elbilar än Europa som helhet. Hur många nya dieselbilar säljs i Sverige 2023?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Befintligt bestånd är föränderligt med varje ny bil och varje utskrotad. Kurvorna möts någon gång och tittar man just nu i Europa torde dieselbilarna vara i majoritet men Sverige sticker ut med gammal bilpark så det går långsammare här - å andra sidan större andel elbilar än Europa som helhet. Hur många nya dieselbilar säljs i Sverige 2023?
Det skulle kunna bli fler än 2022. Svåra tider får folk att hålla igen, även hos de som har råd.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ekonomiskt är dieselbilen nog svårt att räkna hem 2023. Kör man kort vinner nog oftast bensin, kör man långt vinner el. Åtminstone om man kan ladda hemma eller på jobb. Dyrt bränsle, skatt och dyra service/reparationer talar till dess nackdel mot bensin. Kanske om regeringen lyckas sänka priset med en massa kronor per liter som de lovat, men tror de ens själva på det länger? Och då förutsatt att sänkningen blir rejält mycket mer än motsvarande för bensin som också utlovats.

Men visst, har man specialkrav som att kunna köra riktigt långt utan att behöva ladda, varken kan ladda hemma eller på jobb. Eller bara hatar elbilar så kan det säkert bli en diesel ändå, fast i de flesta fall tror jag ändå en bensinare blir billigare totalt.

Eller om man råkar har tillgång till lågskattad diesel via släkt eller vänner jobbande inom rätt näring....:hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror hellre att man låter bli att köpa ny bil, väldigt få gör nog analysen att diesel är det bästa för framtiden.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror hellre att man låter bli att köpa ny bil,
Ja, inte sjutton ska man lägga egna pengar på en bil i närtid med tanke på alla komponenter som inte är de som satt inritade från början.
Det lär vara extremt få bilar som monteras med rätt komponenter till 100% i år (och förra året).

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Jag tror hellre att man låter bli att köpa ny bil, väldigt få gör nog analysen att diesel är det bästa för framtiden.
Jag kommer behålla min E-klass diesel 2018, skitnöjd. Går snålt och den har ökat i värde på de 4år jag ägt den.
Endast 380kr i årsskatt.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Jag kommer behålla min E-klass diesel 2018, skitnöjd. Går snålt och den har ökat i värde på de 4år jag ägt den.
Endast 380kr i årsskatt.
Jätteskumt. Jag ger 3200 kr i skatt för min V90 D4 från 2018. Fast jag behåller den nog ett tag till ändå.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jätteskumt. Jag ger 3200 kr i skatt för min V90 D4 från 2018. Fast jag behåller den nog ett tag till ändå.
Gissar på laddhybrid. Mersa är väl en av få som kör det just i kombo med diesel.

Jag är mest förvånad över 380, är det inte 360 för "miljöfordon"? Eller lyckas han precis hamna över någon gräns och får skatta för något milligram koldioxid med 20kr?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Och ja, bäst för både miljö och plånbok är nog ofta att köra vidare på det man har om nu den klarar ens krav.

Mitt byte 2022 var för att min gamla diesel snittade på två större haverier om året. Vilket både kostade > 15kkr om året i reparationer. För en bil värd max det dubbla. Men värre gjorde att jag snittade ganska många veckor utan bil, och även när den var "fixad" så gick den aldrig riktigt bra. Att det blev en ny bil var för att begmarknaden var så vansinnig att det då nästan inte var någon skillnad på en 2-3 år gammal bil, bara man orkade vänta ett halvår innan man fick den.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA