Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ford sparkar 3800 i Europa

Den amerikanska biltillverkaren Ford minskar antalet tjänster i Europa med 3 800, rapporterar TT.

Anledningen en omstrukturering, för att organisationen i Europa ska bli mer konkurrenskraftig.

2 300 jobb inom produktutveckling och administration försvinner i Tyskland, 1 300 jobb försvinner i Storbritannien och resterande 200 tjänster försvinner från europeiska avdelningar.

Avgångarna ska ske frivilligt.

Sparpaketet i Tyskland är mindre än vad facket IG Metall befarat, skriver TT.

Företaget gjorde förra året en förlust på två miljarder amerikanska dollar.

Man håller fast vid planen om att erbjuda en helt elektrifierad bilflotta i Europa till 2035.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Läste lite om chevas o Fords ekonomiska situation just nu.

Alla minns väll fanny May o fredy Mac sublimlånens moder o fader.

Man lånade ut pengar till höger o vänster till personer som inte hade råd med lån.

Vad cheva o Ford gjort i USA är ungefär samma sak men med bilar. Dom har skapat egna finnas bolag som lånat ut pengar till folk som inte har råd med bilar.

Som grädde på detta moset så står tillverkaren av bilen som garant för restvärdet till sitt egna finansbolag o med tanke på att bil priser droppar som en sten i USA så har dom ett antal 10,000 bilar varje månad i återtagning som i sitt restvärde inte går att att sälja för att täcka restskulden.

Där utöver så under covid kunde folk ta ut en ny bil o sedan skylla på covid o då köra bilen i 1 år utan att betala en spänn.

Så GM har vad jag fattade ett gäng miliarder dollar låsta i bilar som inte är värda det GM behöver ha för dessa.

Sublim lån men denna gången på bilar. GM har ju gått i konkurs en gång redan, räddar staten GM en gång till tro?

Ford tjänar några kronor fortfarande per bil totalt sett men det är inget som räcker till produkt utvecklingen dom måste göra..

Spännande minst sagt..

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Gissar på laddhybrid. Mersa är väl en av få som kör det just i kombo med diesel.

Jag är mest förvånad över 380, är det inte 360 för "miljöfordon"? Eller lyckas han precis hamna över någon gräns och får skatta för något milligram koldioxid med 20kr?
Vanlig diesel, men en miljöklassad modell.
Letade upp just denna modell då jag skulle köpa den.
Var skattefri i 3år

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Läste lite om chevas o Fords ekonomiska situation just nu.

Alla minns väll fanny May o fredy Mac sublimlånens moder o fader.

Man lånade ut pengar till höger o vänster till personer som inte hade råd med lån.

Vad cheva o Ford gjort i USA är ungefär samma sak men med bilar. Dom har skapat egna finnas bolag som lånat ut pengar till folk som inte har råd med bilar.

Som grädde på detta moset så står tillverkaren av bilen som garant för restvärdet till sitt egna finansbolag o med tanke på att bil priser droppar som en sten i USA så har dom ett antal 10,000 bilar varje månad i återtagning som i sitt restvärde inte går att att sälja för att täcka restskulden.

Där utöver så under covid kunde folk ta ut en ny bil o sedan skylla på covid o då köra bilen i 1 år utan att betala en spänn.

Så GM har vad jag fattade ett gäng miliarder dollar låsta i bilar som inte är värda det GM behöver ha för dessa.

Sublim lån men denna gången på bilar. GM har ju gått i konkurs en gång redan, räddar staten GM en gång till tro?

Ford tjänar några kronor fortfarande per bil totalt sett men det är inget som räcker till produkt utvecklingen dom måste göra..

Spännande minst sagt..
Jösses

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
FSD funkar.... sådär...

Bilarna återkallas, men åtgärden är att skicka ut uppdatering?

Så de ska inte in till verkstad alls? Spärras FSD till nya mjukvaran är uppdaterad eller är det bara ett krav att trycka ut nya mjukvaran inom X dagar och att uppmana användarna till försiktighet?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bilarna återkallas, men åtgärden är att skicka ut uppdatering?

Så de ska inte in till verkstad alls? Spärras FSD till nya mjukvaran är uppdaterad eller är det bara ett krav att trycka ut nya mjukvaran inom X dagar och att uppmana användarna till försiktighet?
tydligen spärras funktionen i nästa uppdatering, och sedan får man invänta att ny "fixad" version kommer. Vägrar man ta uppdateringen borde man kunna fortsätta köra farligt om man nu är road av det.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Återkallelse på mjukvara: OTA… journalister är lite mossiga. Förstår inte varför man som person är så beta-kår bara. Som folk som körde Windows i ”final beta release”.

Ska jag vara prövare av produkt ska jag ha betalt… att folk släpper kontrollen i trafiken är en annan grad på dumhetsskalan.

Men som en del annat så är detta: only in the US

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
FSD funkar.... sådär...

Jag tycker det funkar för bra om något: Systemet kör ju faktiskt själv till en så stor del att det blir självklart att föraren inte kommer hålla en tillräcklig beredskap för att kunna hantera farliga situationer.
Så länge lagstiftningen lägger ansvaret för bilens framfart på föraren så behöver denna typ av system begränsas. Och inte ha vilseledande namn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tycker det funkar för bra om något: Systemet kör ju faktiskt själv till en så stor del att det blir självklart att föraren inte kommer hålla en tillräcklig beredskap för att kunna hantera farliga situationer.
Så länge lagstiftningen lägger ansvaret för bilens framfart på föraren så behöver denna typ av system begränsas. Och inte ha vilseledande namn.

Absolut, man ska inte låtsas att det är FSD om inte föraren får ligga i baksätet och sova.

Annars är det ju bara en avancerad farthållare med filhållningsassistent

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut, man ska inte låtsas att det är FSD om inte föraren får ligga i baksätet och sova.

Annars är det ju bara en avancerad farthållare med filhållningsassistent
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.

Facebook? det kan inte ungdomarna med, dom kuggar redan där, du kanske menar TikTok?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sorteringen borde ske ganska automagiskt, live.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, jag är ju Gen-X, jag är gammal nog att inte använda facebook/instagram, men inte ung nog att ha skaffat tiktok.

Jag satt på ett café med en tiktok-ungdom precis bakom mig, samma 10 sekunders ljud loopade konstant i 10 minuter,

Tydligen kollade hen på någon "trend" som gick (jag fikde med en person som kunde förklara det för mig)

Man tycker att tiktok generationen borde sammanfalla med airpodsgenerationen, men icket, dom kör högtalare överallt istället

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning