Elbil eller inte?

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jo, den blev inte riktigt bra den där, det var väl någon YouTuber som var tidigt ute som var skitbesviken och lyckades byta bort sin mot en elhummer, och några dagar senare tvärdog batteriet för handlaren som hade bytt in den.

I kommentarerna till den videon var det gott om besvikna Ford ägare.

Man kanske ska vänta någon generation innan man köper något som tillverkaren aldrig har provat förr.
Jag har följt Fords resa med Lightningen halvnoga och kan konstatera att de nog har byggt en jävla stor shoppingbil, mycket annat duger den inte till, möjligen som energilager om man har en hyfsad solcellsanläggning hemma…

Dyr som fan med 2 millar i Sverige.

Tuffar vidare med min F-150 5.0 ett tag:yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har följt Fords resa med Lightningen halvnoga och kan konstatera att de nog har byggt en jävla stor shoppingbil, mycket annat duger den inte till, möjligen som energilager om man har en hyfsad solcellsanläggning hemma…

Dyr som fan med 2 millar i Sverige.

Tuffar vidare med min F-150 5.0 ett tag:yoparty

Näe, en annan sak jag har funderat över är hur dom skyddar batterierna på dessa "tuffa" bilar, om man måste skrota en vanlig elbil som har kört över ett brunnslock...

Tittar jag under mina bilar så har det dunkat i lite här och där, enda stället som jag skulle vilja ha batterier på är mellan rambenen, och då med en jäkligt rejäl skyddsplåt.

Det var väl snack om en "Pipeline-welder" version av Forden och vad jag har sett av dom bilarna i Nord-Dakota så behöver dom klara betydligt mer än en trottoarkant eller ett brunnslock.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Näe, en annan sak jag har funderat över är hur dom skyddar batterierna på dessa "tuffa" bilar, om man måste skrota en vanlig elbil som har kört över ett brunnslock...

Tittar jag under mina bilar så har det dunkat i lite här och där, enda stället som jag skulle vilja ha batterier på är mellan rambenen, och då med en jäkligt rejäl skyddsplåt.

Det var väl snack om en "Pipeline-welder" version av Forden och vad jag har sett av dom bilarna i Nord-Dakota så behöver dom klara betydligt mer än en trottoarkant eller ett brunnslock.
Det finns nog sätt för Ford att lösa det men ett problem är nog vikten… Lightning väger nästan ett ton mer än en vanlig F-150… som den är nu,
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Munro Live är en väldigt intressant kanal om man gillar att se hur bilar är uppbyggda, snacket på kanalen är dock vinklat mot kostnadseffektivitet och tillverkningsprocesser.

Här ser man bra hur skrämmande öppen en lightning är undertill. Den är knappast tänkt för saltiga vintevägar och offroad mera än en gropig sandväg ...
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag råkade ut för att nån av mina bilar nödbromsade på infarten för några år sen. Det hängde ner en gren med bigarråer lite för nära rutan.
Jag kände mig inte skyldig till att ha kört slarvigt.
Min har tvärbromsat för en vattenspridare en gång. Och jag höll på att bli påkörd bakifrån pga det, varken jag eller bilen bakom hade nog tänkt tanken att bromsa pga vattenspridaren. Men bilen bakom höll förstås inte speciellt bra avstånd heller, som vanligt.

Nu var det iofs ingen vanligt liten trädgårdsvattenspridare, utan en bonde som var snäll och höll vägen blöt när han skulle vattna sin säd (det lät konstigt? :arsele), men min bil borde inte ha bromsat oavsett.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Den väger nästan lika mycket som Volvo EX90, men bara nästan.
555 kg mer än min 5.0 väger den.
3005 kilogram tjänstevikt. Du får lägga typ 300 kg tung sten på flakan… o dra 750 kärra
.BE kort gör ingen skillnad
Du hör väl att det inte är en riktig pickis?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Munro Live är en väldigt intressant kanal om man gillar att se hur bilar är uppbyggda, snacket på kanalen är dock vinklat mot kostnadseffektivitet och tillverkningsprocesser.

Här ser man bra hur skrämmande öppen en lightning är undertill. Den är knappast tänkt för saltiga vintevägar och offroad mera än en gropig sandväg ...
Ett sådant skitbygge!
Rena plockepinn, kommer gå sönder vid minsta marksyning och som på alla amerikanska bilar, uselt rostskydd?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ett sådant skitbygge!
Rena plockepinn, kommer gå sönder vid minsta marksyning och som på alla amerikanska bilar, uselt rostskydd?
Aa rostskydd har har dom inte alls.
Karossen är alu så det är nog lugnt men allt under är US steele…
Jänkarna kan bygga pickisar det tycker jag dock
Men lightning ÄR en prototyp, det kan bara bli bättre…
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ett sådant skitbygge!
Rena plockepinn, kommer gå sönder vid minsta marksyning och som på alla amerikanska bilar, uselt rostskydd?

Hänger mycket på vilken markfrigång, vilket inte framgår i den videon, men länkarmar fram och hasplåtar i stål/plåt imponerar såklart inte =0) Gällande hasplåtar spelar det iofs mindre roll då ingen tillverkare erbjuder bättre i plast/komposit/alu än vad 3mm plåt ger i skydd men inte lika skoj att illa kvickt ha ett brunt underrede förstås. Sen finns det naturligtvis heavy duty tillbehör, menar t.o.m. Volvo har galler eller tjock aluminium som originaltillbehör framtaget för utryckningsfordon men som oem är det där inte sämre än för någon annan.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag tänker på alla rör, kablar och smådelar i chassit som finns undertill.
Kolla under MB, BMW eller Volvo. Ja även under VW.
Stoooor skillnad.
Oavsett markavstånd kommer man skrapa i !!
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Är typ 22-23 cm markfrigång, samma som resten av familjen, undantaget Raptor kanske.
Inget Ford prioriterat då 95% rullar på asfalt…
Läs shoppingbil:ROFLMAO:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok, men här är väl en ganska bra över(under)blick, peka ut problemet du tvärsäkert vet och vad är bättre på en kvalitetsbil.. vilken det nu är?

maxresdefault.jpg
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ok, men här är väl en ganska bra över(under)blick, peka ut problemet du tvärsäkert vet och vad är bättre på en kvalitetsbil.. vilken det nu är?

maxresdefault.jpg

Kolla på videon exempelvis runt 6.30, där är alla kontakter till batteriet helt oskyddade. Orsaken är väl att Ford räknar med att det håller "tillräckligt" länge fast det är byggt såhär, men hade de redan en enkel hängande gummiflärp såsom de flesta 80-90-tals pickisarna hade så skulle hjälpa upp läget massor. Framförallt när Forden marknadsförs som en pickup.

Dock så är ju detta inte ett Fordfel utan de flesta bilar konstrueras på detta sätt idag. Exempelvis min hybrid Outlander fick nytt batteri på garanti och där var även kontakterna fastärgade. Och det skulle lätt ha förhindrats med en bakre hasplåt i valfritt material.
 

Bifogat

  • Screenshot_2023-02-25-13-50-03-48_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2023-02-25-13-50-03-48_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    743.1 KB · Visningar: 15

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla på videon exempelvis runt 6.30, där är alla kontakter till batteriet helt oskyddade. Orsaken är väl att Ford räknar med att det håller "tillräckligt" länge fast det är byggt såhär, men hade de redan en enkel hängande gummiflärp såsom de flesta 80-90-tals pickisarna hade så skulle hjälpa upp läget massor. Framförallt när Forden marknadsförs som en pickup.

Dock så är ju detta inte ett Fordfel utan de flesta bilar konstrueras på detta sätt idag. Exempelvis min hybrid Outlander fick nytt batteri på garanti och där var även kontakterna fastärgade. Och det skulle lätt ha förhindrats med en bakre hasplåt i valfritt material.
Nu vill jag inte påstå att jag hängt under en outlander, men Ford-kontakterna är tämligen tåliga. Inte billiga heller. Nästa steg vore Cannon/Raychem mil.std..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top