Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Intressant. Hittar du källa så får du gärna dela den.
Var den här. Inser nu att den bygger på den sparkade VDns berättelse, men bekräftas av nya VDns uttalande längst ner.

I januari gick Nevs ut med att de fått nya hemliga ägare. Men det stämnde inte helt. För DN berättar den sparkade vd:n Stefan Tilk att affären inte var helt i hamn.

– Jag tog mitt vd-ansvar för att slutföra affären, men stoppades av Evergrandes högsta ledning. Då sa jag att då får ni säga upp mig för jag måste rädda bolaget. Då sa han upp mig.

Enligt Stefan Tilk har Evergrande försökt att slutföra affären själva, men i dag meddelar Nevs tillfällige vd Nina Selander att 320 av 340 anställda varslas och företagets verksamhet läggs i träda eftersom affären gått i stöpet och Evergrande inte har råd att driva vidare verksamheten.

– Vårt beslut kommer efter att våra ägare, Evergrande, och våra investerare inte kunde slutföra förhandlingar i enlighet med vårt kontrakt, skriver Nina Selander i ett pressmeddelande.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Var den här. Inser nu att den bygger på den sparkade VDns berättelse, men bekräftas av nya VDns uttalande längst ner.

I januari gick Nevs ut med att de fått nya hemliga ägare. Men det stämnde inte helt. För DN berättar den sparkade vd:n Stefan Tilk att affären inte var helt i hamn.

– Jag tog mitt vd-ansvar för att slutföra affären, men stoppades av Evergrandes högsta ledning. Då sa jag att då får ni säga upp mig för jag måste rädda bolaget. Då sa han upp mig.

Enligt Stefan Tilk har Evergrande försökt att slutföra affären själva, men i dag meddelar Nevs tillfällige vd Nina Selander att 320 av 340 anställda varslas och företagets verksamhet läggs i träda eftersom affären gått i stöpet och Evergrande inte har råd att driva vidare verksamheten.

– Vårt beslut kommer efter att våra ägare, Evergrande, och våra investerare inte kunde slutföra förhandlingar i enlighet med vårt kontrakt, skriver Nina Selander i ett pressmeddelande.
Tack!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Dock så är ju detta inte ett Fordfel utan de flesta bilar konstrueras på detta sätt idag. Exempelvis min hybrid Outlander fick nytt batteri på garanti och där var även kontakterna fastärgade. Och det skulle lätt ha förhindrats med en bakre hasplåt i valfritt material.

Precis min poäng =) Sen om man verkligen har behov, ex. vadar i djupare vatten/lerhål spelar det ingen roll om en annan tillverkare satt dit två dammskydd extra = kommer komma in lika mycket vatten som på Fords öppnare konstruktion.

Vidare om man tror att alla plastkåpor och dylika material sitter under bilarna för att skydda så har man fått det om bakfoten. Ett flackt underrede är bra aeorodynamik, när det idag räknas gram och räckvidd som aldrig förr är det vad man vill uppnå, inget annat. Det har många gånger bevisats att "skydden" under får motsatt effekt = smutssamlare som stänger in fukt så att det rostar/korroderar mer än om det skulle varit öppet.

Som gamla husbesiktare brukar säga, dom med självdrag är friskaste husen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Som gammal bilägare brukar jag säga att där det kan samlas skit och snöslask där rostar det.

Framvagnsbalken på en VW Golf, har en plåtsöm som sticker ut framåt horisontellt och skapar en en cm "hylla" för skit att samlas på.

Det finns inte en som inte har rosthål där, och sen det väl har gått hål så samlas det saltslask och sand i hela balken och sedan är det skroten.

Forden ovan hade många tvärbalkar och "hyllor" som skit kunde samlas på

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nja Golfarnas framaxelbalkar rostar först sönder kring länkarmsinfästningen. Inget nytt under solen.

77110-ccd692bb431e210c728b3c5bc928cfc3.jpg

Hasplast under motor är dock ingen dålig idé för att rädda framförallt remmar och oljetråg (blästring) men på elbilarna finns inte just det behovet.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Precis min poäng =) Sen om man verkligen har behov, ex. vadar i djupare vatten/lerhål spelar det ingen roll om en annan tillverkare satt dit två dammskydd extra = kommer komma in lika mycket vatten som på Fords öppnare konstruktion.

Vidare om man tror att alla plastkåpor och dylika material sitter under bilarna för att skydda så har man fått det om bakfoten. Ett flackt underrede är bra aeorodynamik, när det idag räknas gram och räckvidd som aldrig förr är det vad man vill uppnå, inget annat. Det har många gånger bevisats att "skydden" under får motsatt effekt = smutssamlare som stänger in fukt så att det rostar/korroderar mer än om det skulle varit öppet.

Tätt ska det inte vara, det håller jag med om. Att vada i en halvmeter vatten gör knappast så många bilägare dagligen, men en stor del av bilarna rullar på dåliga sandvägar/saltiga vintervägar etc. och att direkt utsätta kontakterna till en komponent som består av halva bilens värde, det känns lite galet.

Så bygger man ju även hus ... Man glesar upp under ytterpaneler och tak för luftning, sedan skyddas huset av ytskiktet från sidorna och uppifrån. Men inte hjälper det i en översvämning ...

Edit:det jag skrev var inte svenska..

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Missförstå mig rätt, jag har aldrig ägt en Fård och kommer med stor sannolikhet aldrig göra det heller så det är inte att jag vurmar för ett hill billy flak men ibland är good enough smart :)

Bilar är förvånansvärt torra under trots busväder, lägg till hygglig markfrigång så är oddsen än bättre (kontakterna i sig är dessutom inte lägsta punkt) så risken är inte överhängande. Dessutom har dom plåt för direkt sprut rakt framifrån så... Högst tveksam till att framhjulen erbjuder styrvinkel så dom riskerar sprut till mitt under bilen där kontakterna sitter och det är öppet från just sidan.

Men det är vad jag tror :)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bästa pickisen jag haft var en golf caddy 1 med långt flak o 5 växlad turbo diesel, lastade 750 kg lagligt bakom hytten o var helt jäkla omöjlig att få över 0,5L milen, 2 hojar på flaket utan bekymmer. det hade lätt varit värt idag att svetsa upp o helrenovera en sådan, rent ekonomiskt en guldgruva.

Nr2 var bigg kingkabb v6 automat sjuk bil att gräva sig fram i lera o 1 meter snö, v6,n enorma törst var väll enda nackdelen, blev Atraktor när den passerade 30k mil helt original i drivlinan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Fått lite mer info/rykten. Det var tydligen Heart som skulle köpa. Dock var kravet från evergrand att de skulle köpa allt + att facket kräver att samtliga anställda är kvar i ett år. Där gick affären i stöpet. Nu när alla är varslade och affären är off så kollar man på att säljamut delar till Heart och andra delar till Polestar.

Raderad medlem 51742

Guest
Fått lite mer info/rykten. Det var tydligen Heart som skulle köpa. Dock var kravet från evergrand att de skulle köpa allt + att facket kräver att samtliga anställda är kvar i ett år. Där gick affären i stöpet. Nu när alla är varslade och affären är off så kollar man på att säljamut delar till Heart och andra delar till Polestar.
Skulle ju kunna förklara varför Heart lade ner planerna på Säve. Även i Trollhättan har de ju landningsbana alldeles bredvid.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Goda nyheter, äntligen ska dom sluta piska den dödfödda hästen Sonos Sion....

Nu ska dom hjälpa andra att bygga elbilar med solceller istället... Dom är ju experter på det....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fords VD pratar lite om dom enorma bekymmer som dom Gammla tillverkarna har gentemot tesla o kineserna batteribilar, han erkänner rakt ut att dom inte klarar av att analysera marknaden med dom verktyg som alltid har fungerat för marknaden ändrar sig så otroligt fort från år till år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fords VD pratar lite om dom enorma bekymmer som dom Gammla tillverkarna har gentemot tesla o kineserna batteribilar, han erkänner rakt ut att dom inte klarar av att analysera marknaden med dom verktyg som alltid har fungerat för marknaden ändrar sig så otroligt fort från år till år.

Det hjälper ju inte heller att förutsättningarna ändras löpande, med olika ekonomiska styrmedel som kommer och försvinner lite hur som helst.

Men jag kan hjälpa ford och dom andra att analysera marknaden:
Bygg en billig bil utan finesser, rimligt stort batteri, rimligt snabb laddning och marknadsför den ärligt utan överdrifter "Räckvidd 30 mil på vintern, 40 mil på sommaren" och se till att den klarar det även vid motorvägskörning+20km/h med värme eller AC på fullt.
Sen kan kunderna skryta med att dom minsann regelbundet lyckas köra längre än så.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Väntat beslut. Då jag jobbar i branschen hoppas jag leverantörerna gör det smidigt både för mig och alla runtomkring.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det läskiga är väl att dom har ett år på sig att komma med en lösning. Sen ska den ju implementeras också.
Jupp. Visst är det finemang?

Vet inte hur det är med andra kanaler in i riket än den officiella återförsäljarlinan på de där. Men förutsätter att ett visst antal inte kommer åtgärdas av olika anledningar inklusive att inte nås av beskedet, lättja, nonchalans och/eller oförstånd.

Nu är det bara att sitta ned och vänta på kundernas samtal... ? Jag tänker då inte grotta mer i frågan, har tillräckligt eget skapat skit att skyffla.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA