Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
View attachment 481967View attachment 481968

Det där kommer nog bli en riktig hit för VW.
Fullträff mellan modern design och nostalgi i ett snyggt paket.

"Volkswagen lovar ett pris på under 25.000 euro och en räckvidd på upp till 45 mil, oklart om den räckvidden kommer med den prislappen dock."

Kommer 2025.
ID3 skulle väl kosta 30K Euro och det gick ju sådär med den planen. Ska bli intressant om de har lärt sig något.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Så strax under 400 tusen här då?

Jag håller med, den ser bra ut, frågan är hur kullsyskonen blir, dom brukar ju ofta hållas lite billigare.
Skodan på samma platta kan bli riktigt bra
Skodan brukar väl numera vara minst lika dyr, ibland dyrare.

Senast jag hade en Skoda var jag nöjd, men min senaste VW kombinerat med vetskapen hur mycket teknik de delar gjorde att det ändå inte blev än sådan igen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
ID3 skulle väl kosta 30K Euro och det gick ju sådär med den planen. Ska bli intressant om de har lärt sig något.
Nä, Volkswagen sa aldrig att ID3 skulle kosta 30k EUR. De sa att de skulle komma med en bil i den prisklassen. En del journalister skrev tyvärr att det var ID3 det gällde.

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Jag är lite fascinerad över el-Polons fälgar. Efter flera år av allt hemskare fälgar på alla elbilar så ser ju de här helt OK ut.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nä, Volkswagen sa aldrig att ID3 skulle kosta 30k EUR. De sa att de skulle komma med en bil i den prisklassen. En del journalister skrev tyvärr att det var ID3 det gällde.
Ok, kanske blandar ihop med Teslas 35K USD för Model 3. Ja det gick att köpa för det priset en väldigt kort stund i en specialbeställd snikversion bara för att kunna påstå att de höll löftet, men den "allmänna" var betydligt dyrare, även i USA innan sales tax.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lata designers som inte orkar göra panelen runt skärmarna. En planka med inkastade surfplattor ser så jäkla halvhjärtat ut.
Framhjulsdrift är inte heller speciellt genomtänkt.

På en bil rent generellt är framhjulsdrift bra eller till och med överlägset, åtminstone där underlaget tidvis är löst eller ojämnt.

Hur skärmarna bör utformas har Tesla redan löst 2012 och rationaliserat ytterligare 2019. Övriga bilmärken närmar sig alltmer…

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Undrar hur fördelningen ser ut idag när det kommer till köp/leasing när det gäller el-bilar i dagsläget?
Borde komma en rejäl våg av leasingbilar ut på marknaden snart som de måste få ut ur hallarna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
View attachment 481967View attachment 481968

Det där kommer nog bli en riktig hit för VW.
Fullträff mellan modern design och nostalgi i ett snyggt paket.

"Volkswagen lovar ett pris på under 25.000 euro och en räckvidd på upp till 45 mil, oklart om den räckvidden kommer med den prislappen dock."

Kommer 2025.
Ger mig f… på att det amerikanska dinky-toy märket släpper en ”model 2” lagom till 2024 med leveransstart 2025 bara för att jävlas. Förmodligen 50’ billigare än ID.2 blir med för att riktigt vara en böld i arslet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På en bil rent generellt är framhjulsdrift bra eller till och med överlägset, åtminstone där underlaget tidvis är löst eller ojämnt.
Nä, det är fel. Det är enbart en fördel när man har motorns vikt över drivhjulen och ska man uppför en backe kommer man längre upp med framhjulsdrivna bilar om man backar uppför.

Var inte BMW i3 första bilen som inte hade skärmen integrerad i panelen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ger mig f… på att det amerikanska dinky-toy märket släpper en ”model 2” lagom till 2024 med leveransstart 2025 bara för att jävlas. Förmodligen 50’ billigare än ID.2 blir med för att riktigt vara en böld i arslet.

Dom har väl redan visat upp en billig "model 2", men jag tror inte att dom kommer att lägga den billigare än en avskalad Polo

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Dom har väl redan visat upp en billig "model 2", men jag tror inte att dom kommer att lägga den billigare än en avskalad Polo
Dom flesta köper nog en överlägsen tesla än en skitig el polo, jag har haft en polo gti med så jävla my elfel att den polon o passaten satte stopp för alla VW konsernens samtliga bilar hos mej iallafall.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
I enlighet med andra prissättningar nyligen så skulle iaf inte jag bli förvånad om de lägger den just intill men med mer räckvidd, exempelvis

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Problemet är att de bla skickar ut likström som kan knäcka elbil och elektronik i huset.
En elektriker jag känner vägrar installera dom, rena skräpet!
Utöver jordfel och isolering uppfyller den tydligen inte heller uppgiven IP-klassning vilket kanske räcker med uppgraderade tätningar. CE märkning som de omöjligt kan ha trott ens själva att de uppfyller etc. Killen nedan bedömer att företaget kommer gå under då de redan sagt upp folk på grund av dykande försäljning, och måste de i praktiken fixa samtliga boxar i EU och EES till en betydligt större kostnad än vad de har sålts för. Lite tråkigt att slarva bort en marknadsledande position på det sättet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
VW har lite motlut än.
Deras batterier behöver servas och moduler bytas. Runt 2200bilar i Sverige ska in på verkstad 2-3 dagar. Sätter man det i paritet med hur många kolvbyten de åkte på med EA888-motorn så är det inte så uppseendeväckande. Snarare en klar förbättring för att vara den skitfirman

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu vill jag ha en elbil.... en rosa....

20-Morris-JE.s-Blue-and-Pink-980x735.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Cool liten panel-van ju !

Andra nyheter; Fisker verkar ha fått testat räckvidden på sin Ocean och det ser inte så tokigt ut. Nånting som nog skulle kunna göra 45mil motorväg utan att klaga för mycket.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Hur skärmarna bör utformas har Tesla redan löst 2012 och rationaliserat ytterligare 2019. Övriga bilmärken närmar sig alltmer…
Nja. För framkomlighet så är det fördelaktigt att har drivningen på dom hjul som har största delen av viktfördelningen oberoende av om det sedan är fram eller bak.
för moderna bilar så strävar man ju efter att ha 50-50 i fördelning då det är fördelaktigt för vägegenskaperna. Man når det ju förvisso sällan men det är oftast bara några procent mer vikt fram än bak så fördelen är marginell.
Den stora fördelen som framhjulsdrift har är att det minskar risken för överstyrning vilket leder till att man får sladd och går av vägen i sidled utan istället understyr och går av med fronten före och fronten ger betydligt bättre krockskydd än sidan.

dvs framhjulsdrift är för de flesta bilar en marginell fördel. Det är absolut inte överlägset.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Över- eller understyrning har inte med fram- eller bakhjulsdrift att göra utan med geometri och viktfördelning.

Framkomlighet har med drivhjulens placering att göra, men också viktfördelning och markfrigång (samt däck osv).

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA