Nu undrar jag om du inte skojar med mig.Över- eller understyrning har inte med fram- eller bakhjulsdrift att göra utan med geometri och viktfördelning.
Framkomlighet har med drivhjulens placering att göra, men också viktfördelning och markfrigång (samt däck osv).
Visst. Geometri och viktfördelning påverkar absolut tendenserna till över eller understyrning men du kan inte på allvar mena att inte framhjulsdrift eller bakhjulsdrift skulle ha någon påverkan?
Hjulen tappar ju fästet när den laterala kraften dom utsätts för är större än friktionskraften. För sladd så är det ju då vanligen laterala krafter i sidled som har betydelse. Men om hjulen förutom att förflytta bilen i sidled utsätts för krafter från drivningen så blir den resulterande kraften större vilket betyder att ett hjulpar som också tar hand om drivningen får mindre friktionskraft över för att hantera sidokrafter vilket leder till att dom släpper lättare.
Följden av det blir att framhjulsdrivna bilar rent generellt har betydligt större sannolikhet för att understyra än bakhjulsdrivna bilar. Det är också det som är en av huvudanledningarna till att i stort sett alla biltillverkare gått över till framhjulsdrift. Deras motivering är just att eftersom framhjulsdriften gör att bilen bara går rakt fram om man gasar lite för mycket i en kurva så leder det till att man då träffar eventuella föremål som är i vägen med fronten som har betydligt bättre deformationszoner än sidorna på bilen och chansen att klara sig oskadd därigenom ökar.