Elbil eller inte?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och allt detta utan en enda incident om jag förstått det rätt?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Och allt detta utan en enda incident om jag förstått det rätt?
Att ingen ännu har dött är sällan en anledning till att inte följa regelverk. Möjligheten att manuellt funktionstesta jordfelsbrytare är inget nytt påfund. Hur många som praktiskt testar dem är svårare att veta.
Mina brukar lösa ut på våren när skarvsladdarna sjunker ner i snösörjan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att ingen ännu har dött är sällan en anledning till att inte följa regelverk. Möjligheten att manuellt funktionstesta jordfelsbrytare är inget nytt påfund. Hur många som praktiskt testar dem är svårare att veta.
Mina brukar lösa ut på våren när skarvsladdarna sjunker ner i snösörjan.
Hur många Easee laddboxar är sålda och används varje dag?
Är det den vanligaste laddboxen i Sverige?
Isf verkar det inte vara direkt akut livsfarligt (eller brandfarligt).
Men ja, regler och angivna standarder skall givetvis följas.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att ingen ännu har dött är sällan en anledning till att inte följa regelverk. Möjligheten att manuellt funktionstesta jordfelsbrytare är inget nytt påfund. Hur många som praktiskt testar dem är svårare att veta.
Mina brukar lösa ut på våren när skarvsladdarna sjunker ner i snösörjan.
Test genomförs minst två ggr per år hemma. Samtidigt som test/datumkontroll av brandvarnare, larm och kontroll av manometer och datum på brandsläckare. Testdatum är tidsomställning sommar/vinter.

Ofrivilliga test av JFB genomförs ju då och då vid renovering. ?

Ja, jag är en enhörning i sammanhanget. Ja, jag har varit med om en villabrand och brukat släckutrustning i skarpt läge. Ja, jag är skyddsombud.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Test genomförs minst två ggr per år hemma. Samtidigt som test/datumkontroll av brandvarnare, larm och kontroll av manometer och datum på brandsläckare. Testdatum är tidsomställning sommar/vinter.

Ofrivilliga test av JFB genomförs ju då och då vid renovering. ?

Ja, jag är en enhörning i sammanhanget. Ja, jag har varit med om en villabrand och brukat släckutrustning i skarpt läge. Ja, jag är skyddsombud.

Medelåldern är när man kollar brandvarnaren både hos sina barn och hos sina föräldrar...

Jag är där nu
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Medelåldern är när man kollar brandvarnaren både hos sina barn och hos sina föräldrar...

Jag är där nu
Å gammal är man när man inte kan tvätta fötterna i handfatet.

Där är jag inte än. Kan fortfarande resa mig från skräddarställning utan att ta stöd med händerna i golvet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och allt detta utan en enda incident om jag förstått det rätt?
Uppge inte standarder du inte följer.

Easee kunde enkelt angivet att installation behöver kompletteras med uppströms jfb..

Zaptec goes zoom på börsen.

6st boxar testades och Easee var den som inte uppfyller sina egna påståenden eller liknande. Då är man en knalle på Sjöbo marknad..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur många Easee laddboxar är sålda och används varje dag?
Är det den vanligaste laddboxen i Sverige?
Isf verkar det inte vara direkt akut livsfarligt (eller brandfarligt).
Men ja, regler och angivna standarder skall givetvis följas.
Säkerligen relativt ofarligt. Men än dock onödigt. Reglerna är tydliga men importör och tillverkare har beslutat att de uppfyller något som de inte gör.

När jag var ung (slutet av 1800talet) hade ingen jordfelsbrytare, de flesta överlevde, jag inkluderad. Men totalt dör betydligt färre av el nu än då, faktor 10 eller så. Visst, Easee HAR jordfelsfunktion, men inte den funktionalitet som lagen föreskriver. Någonstans måste man sätta gränsen, även om deras kanske är tillräcklig i 99% av fallen.

Som jag förstår det var den befintliga funktionaliteten styrd av elektronik och/eller programvara. Sådan kan ha buggar och hamna i tillstånd där den inte fungera. Jämför en mekanisk som alltid är aktiv. Även om den måste testas ibland, men det borde väl även gälla den funktionalitet som styrs av mjukvara, den måste mekaniskt koppla bort något för att fungera vid fel.

Sen var det även något fel med elektrisk isolering som ej är orelaterat till jordfelsfunktion. Så det finns mer att jobba på.

Som parantes är min laddare inte ens testad. Får se om den också kommer få backning i framtiden. Dock har jag separat testbar jordfelsbrytare. Men den kanske också har andra problem.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Problemet är att de bla skickar ut likström som kan knäcka elbil och elektronik i huset.
En elektriker jag känner vägrar installera dom, rena skräpet!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att inte tala om all RFI dom släpper ut på nätet...

(felet i sig kanske är bilens laddare, men laddboxen ska inte släppa ut skräp på nätet)

Det är dåligt om laddkabeln strålar RFI, det är en katastrof när hela husets elsystem börjar göra det
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Uppge inte standarder du inte följer.

Easee kunde enkelt angivet att installation behöver kompletteras med uppströms jfb..
Det gör dom o det kostade 600 spänn extra för en lös jordfelsbrytare monterad i inkommande skåp..

Fast jag använder inte min Easee då jag inte har elbil?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Skärmavbild 2023-03-16 kl. 19.14.33.pngSkärmavbild 2023-03-16 kl. 19.14.50.png

Det där kommer nog bli en riktig hit för VW.
Fullträff mellan modern design och nostalgi i ett snyggt paket.

"Volkswagen lovar ett pris på under 25.000 euro och en räckvidd på upp till 45 mil, oklart om den räckvidden kommer med den prislappen dock."

Kommer 2025.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där kommer nog bli en riktig hit för VW.
Fullträff mellan modern design och nostalgi i ett snyggt paket.

"Volkswagen lovar ett pris på under 25.000 euro och en räckvidd på upp till 45 mil, oklart om den räckvidden kommer med den prislappen dock."

Kommer 2025.

Så strax under 400 tusen här då?

Jag håller med, den ser bra ut, frågan är hur kullsyskonen blir, dom brukar ju ofta hållas lite billigare.
Skodan på samma platta kan bli riktigt bra
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Lata designers som inte orkar göra panelen runt skärmarna. En planka med inkastade surfplattor ser så jäkla halvhjärtat ut.
Framhjulsdrift är inte heller speciellt genomtänkt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lata designers som inte orkar göra panelen runt skärmarna. En planka med inkastade surfplattor ser så jäkla halvhjärtat ut.
Framhjulsdrift är inte heller speciellt genomtänkt.

Surflattor brukar skryta med att dom har så lite ram som möjligt, varför ska man sätta ram runt dom?

Och varför skulle inte framhjulsdrift vara bra?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Surflattor brukar skryta med att dom har så lite ram som möjligt, varför ska man sätta ram runt dom?

Och varför skulle inte framhjulsdrift vara bra?
Man får en panel som är mer estetiskt tilltalande och lättare att torka ren.

Viktfördelningen på en elbil gör att man har bättre drivförmåga på bakhjulen tack vare att vikten förskjuts ytterligare bakåt när man försöker öka farten.
Dessutom behöver inte styrhjulen dela med sig av greppet till att öka farten. Som förare får man bättre feedback från styrningen när det inte sitter drivaxlar som dämpar bort de små nyanserna av vägens textur.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man får en panel som är mer estetiskt tilltalande och lättare att torka ren.

Viktfördelningen på en elbil gör att man har bättre drivförmåga på bakhjulen tack vare att vikten förskjuts ytterligare bakåt när man försöker öka farten.
Dessutom behöver inte styrhjulen dela med sig av greppet till att öka farten. Som förare får man bättre feedback från styrningen när det inte sitter drivaxlar som dämpar bort de små nyanserna av vägens textur.

Det är en Polo...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top