Ja, men just i det första du skriver ligger ju också en del av svårigheten. När automatiken tar över påverkas vår uppmärksamhet. Finns många neurovetenskapliga aspekter på detta. Många tänker sig att vår uppmärksamhet är som en mycket avancerad dator med sensorer som tar in all information, tolkar den och sen agerar på informationen, givet vad vi har för mål, men det är mycket mer komplext än så och fungerar i många avseenden inte alls på det sätt som vi föreställer oss processen när vi försöker tänka logiskt om hur det fungerar. En aspekt av det är att vi ofta tenderar att inte se det vi inte förväntar oss att se. En annan att det vi observerar redan innan vi är medvetna om det har selekterats bl.a. utifrån vad vi har för mål (extremt förenklat).
Därför går det inte att säga att man per definition får mer energi över att lägga på uppmärksamheten och inte heller att anta att utfallet blir att vi blir mer förmögna att agera på det som kräver vår uppmärksamhet, ens när vi försöker göra detta med stor viljestyrka.
Inom flyget har man kämpat med detta och till viss del kunnat hantera det, men där handlar de mitigerande åtgärderna om sådant som knappast är tillämpbart för en typisk bilförare i den miljö som en bil framförs i.
Några av åtgärderna för bilbranschen handlar nog snarare om:
- Full automatisering i de miljöer där självkörning skall vara möjligt, dvs i princip eliminera behovet av intervention av människan.
- Begränsningar i miljöerna för att minska gråzonen mellan de fall där körning sker på automatik och där människan behöver ta över.
- Övervakning av förarens uppmärksamhet vid scenarier i ”gråzonen”, som vid användning av olika förarstödssystem som inte innebär full automatisering.
Håller med.
I situationer där vi får lagom mycket intryck att bearbeta och agera utifrån så är den mänskliga hjärnan svårslagen.
I situationer där vi får ett överflöd av intryck så hinner vi inte med att sortera vilka intryck vi måste behandla och agera på och riskerar då att bli passiva och inte agera i situationer där vi borde ha agerat.
I situationer där vi får väldigt lite intryck så tappar vi istället fokus och riskerar därigenom att bli passiva på grund av att vi helt enkelt missat att notera något som faktiskt var av värde.
Exempelvis är det ju relativt välkänt att förare i stadsmiljö inte hinner uppfatta och registrera alla skyltar i trafiken på grund av att det är för många i kombination med en trafiksituation som tar väldigt mycket fokus.
Som motsats så kan man väl säga att det finns en anledning till att en brandvarnare tjuter så att man nästan blir hörselskadad. Det beror inte på att en rationell människa inte har förmåga att agera i händelse av en brand utan snarare om att man vill se till att det inte finns någon chans att inte upptäcka brandvarnaren även om man är ofokuserad.
Och det är däri som svårigheten ligger vad gäller förarstöd och självkörande bilar.
En viss mängd förarstöd är absolut av godo. Exempelvis ABS eller system som automatiskt bromsar om något är framför bilen. Dom griper in i en nödsituation när människan antingen har missat i uppmärksamhet eller försöker sig på något som inte är fysikaliskt möjligt och förhindrar en olycka eller ger lite extra manöverutrymme för att försöka undvika en olycka.
En helt självkörande bil är statistiskt sett betydligt säkrare än en mänsklig förare men vi är inte riktigt där ännu.
Den stora problemställningen ligger i att så länge som förarstöden inte kan ersätta föraren så har man en balansgång att gå. Man ska ta bort så mycket som möjligt från föraren för att denne skall kunna fokusera på det som har betydelse samtidigt som man inte får ta bort så mycket att en mänsklig förare tappar fokus och därigenom inte kan agera om något händer som kräver förarens uppmärksamhet.
Eller för att förenkla det något.
Farthållare. Bra. Det innebär att jag fortfarande måste vara uppmärksam på att jag håller mig på vägen och att jag inte kör på någon bakifrån.
Adaptiv farthållare. Till största delen bra men beroende på trafiksituation så kan det betyda att jag lutar mig tillbaka för att det inte finns något att agera på.
Adaptiv farthållare i kombination med automatik för att hålla filen. Stor risk att det tar bort så mycket intryck att man riskerar att missa om man behöver ingripa.
Exakt vart gränserna går är extremt svårt att säga och varierar tyvärr också från person till person men helt klart är det en problemställning som man måste hantera på något sätt.
En lösning som flera biltillverkare annamat är ju att föraren antingen hela tiden måste hålla i ratten eller att man genom att se vart föraren tittar kräver att man håller ögonen på vägbanan och om inte villkoret uppfylls så stängs funktionen av tillsammans med en varning.
Och här finns det nog en hel del att arbeta på misstänker jag.