Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.
Jag är ganska säker på att gubbar satt och sade detsamma när bilarna fick spakarna på INSIDAN av karossen... modernt skit, kräver ingen uppmärksamhet osv osv :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är ganska säker på att gubbar satt och sade detsamma när bilarna fick spakarna på INSIDAN av karossen... modernt skit, kräver ingen uppmärksamhet osv osv :hihi
Så är det förstås, men det finns ju en seriös sida av det också, med mycket stöd i forskning. Människan har sina förmågor och begränsningar och det gäller att konstruera system som drar nytta av det människor är bra på och utan att råka exploatera våra begränsningar, exempelvis avseende hur vår uppmärksamhet fungerar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så är det förstås, men det finns ju en seriös sida av det också, med mycket stöd i forskning. Människan har sina förmågor och begränsningar och det gäller att konstruera system som drar nytta av det människor är bra på och utan att råka exploatera våra begränsningar, exempelvis avseende hur vår uppmärksamhet fungerar.
Japp, samt att automatisera så mycket som möjligt för själva framförandet så att energin kan läggas på exempelvis uppmärksamheten.

Vårt problem är ju den jävla mobiltelefonen som folk måste sitta och glo i även om de kör bil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Japp, samt att automatisera så mycket som möjligt för själva framförandet så att energin kan läggas på exempelvis uppmärksamheten.

Vårt problem är ju den jävla mobiltelefonen som folk måste sitta och glo i även om de kör bil.

Det är ju bara att installera fler kameror inne i bilen som automatiskt svänger ner i diket om den ser en mobiltelefon användas...

Men tillverkarna monterar istället en 21" display i mitten av instrumentbrädan och lägger viktiga funktioner dit så att man måste titta bort från vägen titt som tätt....
 

Raderad medlem 51742

Guest
Japp, samt att automatisera så mycket som möjligt för själva framförandet så att energin kan läggas på exempelvis uppmärksamheten.

Vårt problem är ju den jävla mobiltelefonen som folk måste sitta och glo i även om de kör bil.
Ja, men just i det första du skriver ligger ju också en del av svårigheten. När automatiken tar över påverkas vår uppmärksamhet. Finns många neurovetenskapliga aspekter på detta. Många tänker sig att vår uppmärksamhet är som en mycket avancerad dator med sensorer som tar in all information, tolkar den och sen agerar på informationen, givet vad vi har för mål, men det är mycket mer komplext än så och fungerar i många avseenden inte alls på det sätt som vi föreställer oss processen när vi försöker tänka logiskt om hur det fungerar. En aspekt av det är att vi ofta tenderar att inte se det vi inte förväntar oss att se. En annan att det vi observerar redan innan vi är medvetna om det har selekterats bl.a. utifrån vad vi har för mål (extremt förenklat).

Därför går det inte att säga att man per definition får mer energi över att lägga på uppmärksamheten och inte heller att anta att utfallet blir att vi blir mer förmögna att agera på det som kräver vår uppmärksamhet, ens när vi försöker göra detta med stor viljestyrka.

Inom flyget har man kämpat med detta och till viss del kunnat hantera det, men där handlar de mitigerande åtgärderna om sådant som knappast är tillämpbart för en typisk bilförare i den miljö som en bil framförs i.

Några av åtgärderna för bilbranschen handlar nog snarare om:
  • Full automatisering i de miljöer där självkörning skall vara möjligt, dvs i princip eliminera behovet av intervention av människan.
  • Begränsningar i miljöerna för att minska gråzonen mellan de fall där körning sker på automatik och där människan behöver ta över.
  • Övervakning av förarens uppmärksamhet vid scenarier i ”gråzonen”, som vid användning av olika förarstödssystem som inte innebär full automatisering.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Framtida förarprov borde gå ut på att man sitter och facebookar med ett skynke framför vindrutan så man inte ser ut. Plötsligt rycks skynket bort och man ser att man är på väg att krascha in i en bergvägg. Körkort ges till de som reder ut tio olika sådana situationer.
Är väl lite så piloterna tränas. Inte facebook, men vanlig flygning på autopilot och så plötsligt händer något som de måste reagera korrekt på.

Blir nog lite dyrt att få fram tillräckligt realistiska bilsimulatorer i den mängd som skulle behövas dock.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är väl lite så piloterna tränas. Inte facebook, men vanlig flygning på autopilot och så plötsligt händer något som de måste reagera korrekt på.

Blir nog lite dyrt att få fram tillräckligt realistiska bilsimulatorer i den mängd som skulle behövas dock.
Exakt, och en väldigt viktig del handlar även om att det är två piloter och samspelet/kommunikationen mellan dem är också något extremt viktigt som det övas på i simulator.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är ju bara att installera fler kameror inne i bilen som automatiskt svänger ner i diket om den ser en mobiltelefon användas...

Men tillverkarna monterar istället en 21" display i mitten av instrumentbrädan och lägger viktiga funktioner dit så att man måste titta bort från vägen titt som tätt....
...och försök köra på vägarna runt här i trakten som är guppiga som en jättes tvättbräda. Helt omöjligt att pricka rätt och sköta navigation eller radio mm på en skärm medan man kör. Reglage kan man greppa på ett annat sätt och känner med fingrarna var man är och hittar (efter att bekantat sig någon minut med bilen innan - sen sitter det ju i ryggmärgen).

Eller så är jag bara gammal och har inte fattat varför pekskärmar ska vara så bra?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Japp, samt att automatisera så mycket som möjligt för själva framförandet så att energin kan läggas på exempelvis uppmärksamheten.

Vårt problem är ju den jävla mobiltelefonen som folk måste sitta och glo i även om de kör bil.
Helt fel faktiskt. Man har länge hävdat det men nu visar sig resultatet och det blev dåligt..
Kan också lite empiriskt påstå att just Tesla-bilar på vägen håller man sig undan för. Allvarligt, de är gruppen med störst chans/risk att göra något ologiskt. Spelar kvittra om jag kör i New Hampshire eller South Carolina.. (finns inte så tätt på vägarna i Texas.. och i Europa är de tack och lov lite mer begränsade..)

Men lite mer på ämnet kom i dagarna från FAA (automation är mycket i den branschen, flyg och flygsäkerhet). Inte alls förvånad. Samtidigt tror vissa på en del organisationer att single-pilot ops ska bli nästa grej, just med autopilot som sägs lösa det mesta ändå..


Jag tror det kommer motsvarande aha-upplevelse på marken.. men blir alltså en sämre chaffis om man har mindre inputs med maskinen. Det är faktiskt väldigt logiskt när man tänker efter, eller hur? De gånger föraren behöver ingripa eller för all del köra själv på grund av väder eller andra faktorer som kommer störa även i framtiden. Då sitter vi i trafiken med (ursäkta uttrycket) en samling blåbär vid ratten. Jag hoppas att begränsningarna kvarstår iaf i Europa.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När byggde dom en sån senast?

Har det inte bara varit "Self-driving" jönserier där på sista tiden?
Det kanske var ett tag sedan, mindes att det var något tjafs om någon Kina-affär för något år sedan där någon kinesiskt företag köpt drivlinan men passade på att även kopiera det mesta av karossen. Varför nu någon skulle vilja göra det med en 20 år gammal SAAB.

De skulle väl även hjälpa Koenigsegg att "massproducera" en "billigare" sportbil. Dvs några hundra enheter om året istället för 20-40, och fem-tio miljoner kronor styck istället för 40-50 miljoner.

Men det blev väl inget med det heller.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, men just i det första du skriver ligger ju också en del av svårigheten. När automatiken tar över påverkas vår uppmärksamhet. Finns många neurovetenskapliga aspekter på detta. Många tänker sig att vår uppmärksamhet är som en mycket avancerad dator med sensorer som tar in all information, tolkar den och sen agerar på informationen, givet vad vi har för mål, men det är mycket mer komplext än så och fungerar i många avseenden inte alls på det sätt som vi föreställer oss processen när vi försöker tänka logiskt om hur det fungerar. En aspekt av det är att vi ofta tenderar att inte se det vi inte förväntar oss att se. En annan att det vi observerar redan innan vi är medvetna om det har selekterats bl.a. utifrån vad vi har för mål (extremt förenklat).

Därför går det inte att säga att man per definition får mer energi över att lägga på uppmärksamheten och inte heller att anta att utfallet blir att vi blir mer förmögna att agera på det som kräver vår uppmärksamhet, ens när vi försöker göra detta med stor viljestyrka.

Inom flyget har man kämpat med detta och till viss del kunnat hantera det, men där handlar de mitigerande åtgärderna om sådant som knappast är tillämpbart för en typisk bilförare i den miljö som en bil framförs i.

Några av åtgärderna för bilbranschen handlar nog snarare om:
  • Full automatisering i de miljöer där självkörning skall vara möjligt, dvs i princip eliminera behovet av intervention av människan.
  • Begränsningar i miljöerna för att minska gråzonen mellan de fall där körning sker på automatik och där människan behöver ta över.
  • Övervakning av förarens uppmärksamhet vid scenarier i ”gråzonen”, som vid användning av olika förarstödssystem som inte innebär full automatisering.
Håller med.
I situationer där vi får lagom mycket intryck att bearbeta och agera utifrån så är den mänskliga hjärnan svårslagen.
I situationer där vi får ett överflöd av intryck så hinner vi inte med att sortera vilka intryck vi måste behandla och agera på och riskerar då att bli passiva och inte agera i situationer där vi borde ha agerat.
I situationer där vi får väldigt lite intryck så tappar vi istället fokus och riskerar därigenom att bli passiva på grund av att vi helt enkelt missat att notera något som faktiskt var av värde.

Exempelvis är det ju relativt välkänt att förare i stadsmiljö inte hinner uppfatta och registrera alla skyltar i trafiken på grund av att det är för många i kombination med en trafiksituation som tar väldigt mycket fokus.
Som motsats så kan man väl säga att det finns en anledning till att en brandvarnare tjuter så att man nästan blir hörselskadad. Det beror inte på att en rationell människa inte har förmåga att agera i händelse av en brand utan snarare om att man vill se till att det inte finns någon chans att inte upptäcka brandvarnaren även om man är ofokuserad.

Och det är däri som svårigheten ligger vad gäller förarstöd och självkörande bilar.

En viss mängd förarstöd är absolut av godo. Exempelvis ABS eller system som automatiskt bromsar om något är framför bilen. Dom griper in i en nödsituation när människan antingen har missat i uppmärksamhet eller försöker sig på något som inte är fysikaliskt möjligt och förhindrar en olycka eller ger lite extra manöverutrymme för att försöka undvika en olycka.
En helt självkörande bil är statistiskt sett betydligt säkrare än en mänsklig förare men vi är inte riktigt där ännu.
Den stora problemställningen ligger i att så länge som förarstöden inte kan ersätta föraren så har man en balansgång att gå. Man ska ta bort så mycket som möjligt från föraren för att denne skall kunna fokusera på det som har betydelse samtidigt som man inte får ta bort så mycket att en mänsklig förare tappar fokus och därigenom inte kan agera om något händer som kräver förarens uppmärksamhet.

Eller för att förenkla det något.
Farthållare. Bra. Det innebär att jag fortfarande måste vara uppmärksam på att jag håller mig på vägen och att jag inte kör på någon bakifrån.
Adaptiv farthållare. Till största delen bra men beroende på trafiksituation så kan det betyda att jag lutar mig tillbaka för att det inte finns något att agera på.
Adaptiv farthållare i kombination med automatik för att hålla filen. Stor risk att det tar bort så mycket intryck att man riskerar att missa om man behöver ingripa.

Exakt vart gränserna går är extremt svårt att säga och varierar tyvärr också från person till person men helt klart är det en problemställning som man måste hantera på något sätt.

En lösning som flera biltillverkare annamat är ju att föraren antingen hela tiden måste hålla i ratten eller att man genom att se vart föraren tittar kräver att man håller ögonen på vägbanan och om inte villkoret uppfylls så stängs funktionen av tillsammans med en varning.
Och här finns det nog en hel del att arbeta på misstänker jag.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Går ju inte sådär rackarns bra för Toyotas trevande försök att bryta ny mark. Nu köper de tillbaka bilarna i Norge och hur det blir sen verkar osäkert. Konstigt ändå mtp hur långt framme de var med hybrider för 20år sen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En lösning som flera biltillverkare annamat är ju att föraren antingen hela tiden måste hålla i ratten eller att man genom att se vart föraren tittar kräver att man håller ögonen på vägbanan och om inte villkoret uppfylls så stängs funktionen av tillsammans med en varning.
Och här finns det nog en hel del att arbeta på misstänker jag.

Man tejpar en apelsin på ratten...
Det funkade ju på dom tidiga teslorna.

Jag skulle vilja se ett tillägg till autobroms-funktionen.
När den har utöst en gång ska bilen strypa ner effekten så att det max går att köra 40km/h i 200 meter. (ta sig av vägen)

Sedan ska man behöva lyfta ut allt bagage ur skuffen, lyfta på lite luckor skruva ut reservhjulet och längst ned under allt detta ska det finnas en vev som man sätter in under tröskeln på passagerarsidan och sedan tvingas veva i 15 minuter innan det går att köra bilen igen.

Nästa gång den löser ut ska man tvingas veva dubbelt så länge.

Det ska kosta, inte pengar, men besvär att vara ouppmärksam och låta automatiken sköta ens uppmärksamhet, det ska dessutom vara förbjudet att veva åt någon annan.

Kunde man få det att ösregna, blåsa och vara +2 samtidigt vore det en bonus
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag råkade ut för att nån av mina bilar nödbromsade på infarten för några år sen. Det hängde ner en gren med bigarråer lite för nära rutan.
Jag kände mig inte skyldig till att ha kört slarvigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag råkade ut för att nån av mina bilar nödbromsade på infarten för några år sen. Det hängde ner en gren med bigarråer lite för nära rutan.
Jag kände mig inte skyldig till att ha kört slarvigt.

Nej, men bilen detekterade slarvigt, det ska kosta det med, så kanske folk ställer krav på att det ska fungera
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör fordon aktivt o skit i hastigheten så är det inga bekymmer att köra en Volvo 240 i 200 utan allt förarstöd eller hjälp mojänger. Ni diskuterar ett fenomen för vita feta medelålders småkukade lättkränkta män i 2 nummer förstora suv som ändå inte hänger med när det svänger.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
1677179281108.jpeg1677179281108.jpeg

Ford har lite att jobba på…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Ford har lite att jobba på…

Jo, den blev inte riktigt bra den där, det var väl någon YouTuber som var tidigt ute som var skitbesviken och lyckades byta bort sin mot en elhummer, och några dagar senare tvärdog batteriet för handlaren som hade bytt in den.

I kommentarerna till den videon var det gott om besvikna Ford ägare.

Man kanske ska vänta någon generation innan man köper något som tillverkaren aldrig har provat förr.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top