Elbil eller inte?

Det kanske är lika bra att ladda i det gamla vägguttaget :glömdet

"Norska Easee får hård kritik av Elsäkerhetsverket testat deras laddboxar. Enligt myndigheten saknar tre av tillverkarens boxar jordfelsbrytare och uppfyller inte kraven för DC-skydd"

"Anledningen är att laddboxen Easee Home saknar inbyggd jordfelsbrytare och DC-skydd trots att det står i bruksanvisningen. Boxen klarar inte heller överspänningsprov. Kritiken gäller även varianterna Easee Charge och Ready eftersom de enligt myndigheten har samma konstruktion."

Det kanske är lika bra att ladda i det gamla vägguttaget :glömdet

"Norska Easee får hård kritik av Elsäkerhetsverket testat deras laddboxar. Enligt myndigheten saknar tre av tillverkarens boxar jordfelsbrytare och uppfyller inte kraven för DC-skydd"

"Anledningen är att laddboxen Easee Home saknar inbyggd jordfelsbrytare och DC-skydd trots att det står i bruksanvisningen. Boxen klarar inte heller överspänningsprov. Kritiken gäller även varianterna Easee Charge och Ready eftersom de enligt myndigheten har samma konstruktion."

Vad jag läst har många leverantörer krävt att få installera separat jordfelsbrytare för den ändå då den uppenbart inte fungerar som en "riktig" jordfelsbrytare (tror den övervakar felström elektroniskt istället för elektromekaniskt. Problemet med överspänning är i sådana fall värre.

Tesla försäljning upp 900% i Tyskland sedan nyår.

Tesla försäljning i Kina gör att BYD har minskat sin med 56% o den näst största tillverkaren i Kina med 46%

I USA carlifonien är tesla model Y den mest sålda bilen oavsett kategori eller bränsle.

Toyotas VD avgår då han har erkänt att han är för gammal i inte förstår elbils grejen.

Chevrolet förlorar just nu 1000 kronor på varje bil dom tillverkar och säljer oavsett model, katergori, bränsle.

Ford går plus minus 0 just nu.

BMW merzeders Volvo audi/VW alla backar kraftigt i försäljning.

Spännande att tesla just nu släppte master plan part 3 o i den inkluderas säkerligen model 2 och pickupen.

Tesla försäljning upp 900% i Tyskland sedan nyår.

Tesla försäljning i Kina gör att BYD har minskat sin med 56% o den näst största tillverkaren i Kina med 46%

I USA carlifonien är tesla model Y den mest sålda bilen oavsett kategori eller bränsle.

Toyotas VD avgår då han har erkänt att han är för gammal i inte förstår elbils grejen.

Chevrolet förlorar just nu 1000 kronor på varje bil dom tillverkar och säljer oavsett model, katergori, bränsle.

Ford går plus minus 0 just nu.

BMW merzeders Volvo audi/VW alla backar kraftigt i försäljning.

Spännande att tesla just nu släppte master plan part 3 o i den inkluderas säkerligen model 2 och pickupen.
Ja fast DETTA är ännu mer imponerande!

Tesla Y är FJÄRDE MEST sålda bilmodellen 2022 globalt!

World Best Selling Cars Ranking 2022. Tesla Model Y Jumps Into 4th Place
https://www.focus2move.com/world-car-market/
1. Toyota Corolla 1.12 million (-2.2%)
2. Toyota RAV4, 871,220 (-13.7%)
3. Ford F-Series, 786,303 (-8.8%)
4. Tesla Model Y with 758,792 (+88.5%).
5. Toyota Camry with 676,845 sales (-2.7%)
7. Honda CR-V with 602,675 sales (-17.8%)
8. Chevrolet Silverado 591,594 (+1.8%).
9. Hyundai Tucson 565,100 sales (+1.2%)
11. Toyota Hilux 564,759 (+2.7%)
12. Ram Pick-up 545,423 (-15.4%).
The most remarkable performances for the other models within the Top 100 are mostly related to electric vehicles. The BYD Song ranks in 14 from 85th place and the BYD Qin Plus ranks 26th from the 120nd.

Last edited:
Fortsättning...Ser ni att alla andra backar, medan Tesla ökar.
Blir tufft nu för de gamla drakarna.

Samma händer i USA
Tesla breaks into America's bestselling cars list for 2022, but trucks still dominate

1. Ford F-Series: 653,957 units – down 9.9% from 2021
2. Chevrolet Silverado: 513,354 – down 1.2%
3. Ram pickup: 468,344 – down 17.7%
4. Toyota RAV4: 399,941 – down 1.9%
5. Toyota Camry: 295,201 – down 5.9%
6. Tesla Model Y: 252,000 – up 32.4%
7. GMC Sierra: 241,522 – down 3%
8. Honda CR-V: 238,155 – down 34.1%
9. Toyota Tacoma: 237,323 – down 6%
10. Jeep Grand Cherokee: 223,345 – down 15.5%

Befintligt bestånd är föränderligt med varje ny bil och varje utskrotad. Kurvorna möts någon gång och tittar man just nu i Europa torde dieselbilarna vara i majoritet men Sverige sticker ut med gammal bilpark så det går långsammare här - å andra sidan större andel elbilar än Europa som helhet. Hur många nya dieselbilar säljs i Sverige 2023?

Befintligt bestånd är föränderligt med varje ny bil och varje utskrotad. Kurvorna möts någon gång och tittar man just nu i Europa torde dieselbilarna vara i majoritet men Sverige sticker ut med gammal bilpark så det går långsammare här - å andra sidan större andel elbilar än Europa som helhet. Hur många nya dieselbilar säljs i Sverige 2023?
Det skulle kunna bli fler än 2022. Svåra tider får folk att hålla igen, även hos de som har råd.

Ekonomiskt är dieselbilen nog svårt att räkna hem 2023. Kör man kort vinner nog oftast bensin, kör man långt vinner el. Åtminstone om man kan ladda hemma eller på jobb. Dyrt bränsle, skatt och dyra service/reparationer talar till dess nackdel mot bensin. Kanske om regeringen lyckas sänka priset med en massa kronor per liter som de lovat, men tror de ens själva på det länger? Och då förutsatt att sänkningen blir rejält mycket mer än motsvarande för bensin som också utlovats.

Men visst, har man specialkrav som att kunna köra riktigt långt utan att behöva ladda, varken kan ladda hemma eller på jobb. Eller bara hatar elbilar så kan det säkert bli en diesel ändå, fast i de flesta fall tror jag ändå en bensinare blir billigare totalt.

Eller om man råkar har tillgång till lågskattad diesel via släkt eller vänner jobbande inom rätt näring....:hihi

Jag tror hellre att man låter bli att köpa ny bil, väldigt få gör nog analysen att diesel är det bästa för framtiden.

Jätteskumt. Jag ger 3200 kr i skatt för min V90 D4 från 2018. Fast jag behåller den nog ett tag till ändå.
Gissar på laddhybrid. Mersa är väl en av få som kör det just i kombo med diesel.

Jag är mest förvånad över 380, är det inte 360 för "miljöfordon"? Eller lyckas han precis hamna över någon gräns och får skatta för något milligram koldioxid med 20kr?

Och ja, bäst för både miljö och plånbok är nog ofta att köra vidare på det man har om nu den klarar ens krav.

Mitt byte 2022 var för att min gamla diesel snittade på två större haverier om året. Vilket både kostade > 15kkr om året i reparationer. För en bil värd max det dubbla. Men värre gjorde att jag snittade ganska många veckor utan bil, och även när den var "fixad" så gick den aldrig riktigt bra. Att det blev en ny bil var för att begmarknaden var så vansinnig att det då nästan inte var någon skillnad på en 2-3 år gammal bil, bara man orkade vänta ett halvår innan man fick den.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick