Elbil eller inte?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Varför förespråkar du laddhybrid?

Är det inte bättre att skippa hela drivlinan och förbränningsmotorn och istället ha ett större batteri?

Eller är du rädd att du ska sakna kamremsbyten?
Jag tycker det verkar som han egentligen vill ha en bensinbil. Då är laddhybrid närmre. Antog att det var någon företagspolicy att de måste ha åtminstone lite laddbart. Då kan han bensintanka på långresan och när han inte orkat ladda och långsamt vänja sig vid att köra eldrift. Att det är två enheter som ska servas och lagas är ett mindre problem för leasingkunden, efter tre år blir det ny leksak.

Själv föredrar jag ren elbil vilket också är vad jag kör, men jag är inte helt klok i skallen. Just nu på fjällsemester med familj 90 mil hemifrån, bilen har det minsta batteri man kan få från den tillverkaren. Living on the edge.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Laddkaoset består till 90% av flockdjur i Stockholm som alla ska åka till samma ställe samtidigt.

I år läste jag inte om några laddkaos, dom mobila laddpunkterna dom hade ställt ut avlastade laddnätverket rätt bra och folk hade lärt sig att planera bättre.
Dessutom skulle ju någon av dom tillfälliga laddpunkterna permanentas.

Annars kan man ju köpa en Tesla

Det är lite den känslan jag har också, ett gäng av mina supersnabba grannar (stockholmare) åker samtidigt till fjällen. De har bilar med ungefär samma räckvidd och startar i princip samtidigt och kommer självklart köra samma vägar. Då är det klart att det blir laddkaos :)
Men om det under normala förhållanden fungerar bra i området mellan Stockhoöm, Malmö, Göteborg så kanske inte elbil är så jäkla dumt!

Ska kolla på MY, alla Tesla saknar tyvärr det där "omfamnade" som jag uppskattar. Tyvärr uppskattar jag även riktiga knappar och avskyr pekskärmar i bilar...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det verkar som han egentligen vill ha en bensinbil. Då är laddhybrid närmre. Antog att det var någon företagspolicy att de måste ha åtminstone lite laddbart. Då kan han bensintanka på långresan och när han inte orkat ladda och långsamt vänja sig vid att köra eldrift. Att det är två enheter som ska servas och lagas är ett mindre problem för leasingkunden, efter tre år blir det ny leksak.

Själv föredrar jag ren elbil vilket också är vad jag kör, men jag är inte helt klok i skallen. Just nu på fjällsemester med familj 90 mil hemifrån, bilen har det minsta batteri man kan få från den tillverkaren. Living on the edge.
Policy är el endast.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är lite den känslan jag har också, ett gäng av mina supersnabba grannar (stockholmare) åker samtidigt till fjällen. De har bilar med ungefär samma räckvidd och startar i princip samtidigt och kommer självklart köra samma vägar. Då är det klart att det blir laddkaos :)
Men om det under normala förhållanden fungerar bra i området mellan Stockhoöm, Malmö, Göteborg så kanske inte elbil är så jäkla dumt!

Ska kolla på MY, alla Tesla saknar tyvärr det där "omfamnade" som jag uppskattar. Tyvärr uppskattar jag även riktiga knappar och avskyr pekskärmar i bilar...
Jag har jättesvårt att se en enda fördel med elbil. Finns någon?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den är fulltankad när man vaknar på morgonen. De flesta har ganska bra överföring av gaspedalens läge till reaktion av drivlinan.
Antispinnsystemen brukar också vara effektiva.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Policy är el endast.
Trist om det inte är det man vill ha.

Fixa egen bil, ex via privatleasing? Förmånsbil är väl inte lika förmånligt skattemässigt längre. Men det beror såklart även på vad företaget pytsar in jämfört med att istället betala i lön, om man behöver bilen mycket i tjänst såklart. Fast ibland är det också skönt att ta en mindre kostnad för att kunna ge dem fingret och få precis vad du vill ha.

Men som direkt svar på frågan så tror jag än på Q4 för dig. Jag förutsätter att jobbet ger er möjlighet att ladda om de nu tvingar er ha elbil. Ladda varje dag du kommer till jobbet så är den alltid fullladdad och så slipper du bry dig att det är en elbil, den kommer vara som en vanlig Audi. Tills du ska på långresa.

Inte för att det egentligen är något problem att åka långresa med elbil. Men då märker man skillnad på riktigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ja du kommer att upptäcka det där… efter 15.000 mil med elbil (och bensinbil som andrabil) har jag svårt att komma på särskilt många fördelar med den gamla tekniken. Jo, förresten: jag kan köra mycket längre utan att stanna om jag sitter med blöja på mig i bilen. Wow.

Man behöver aldrig åka och tanka, bilen alltid laddad (förutsatt laddmöjligheter hemma).

Aldrig kall eller nedisad bil.

Gasrespons som är något helt annat, sammanfattat ”kul att köra” på helt ny nivå (beroende på elbil)

Mycket fin dragbil - men kort räckvidd när man kör med släp.

Billig i drift, marginalmilen kostar inte många kronor.

Osv

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Vet hur det känns, har samma kval som du.
C-klass hybrid är skitbra, testa den!
Ska kolla C klassen, 300e skulle få riktigt bra räckvidd har jag för mig, 9-10mil?
Just nu går inte online konfiguratorn att använda för C-klass. Kanske inför den de ändringar som kom för ett tag sedan?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Arbets kollegan har en c klass hybrid tror den klarar 8-9 mil på en laddning, man åker väldigt bra i den, tyst rymlig o känns som en tyskt bil. 560k i ren köp.

Annars dodge RAM finns som leasing för ca 5,500 i månaden, bensin V8 miljöbil flak till tunga stenar, griniga fruar, snöskotrar, cross hojar. Sitter högt ser bra FWD manlig, kör över teslor o id4ror om man vill. Går bra att fick parkera då dodgen skuver bort skräpet runt omkring.

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Största nackdelen med RAM är just att den är riktigt manlig. Jag som redan kör Ducati kan inte kosta på mig att boosta mitt manliga ego ännu mer.
Dessutom - det blir jäkligt trångt utanför Starbucks om jag skulle parkera en RAM där istället för släden... Ett stort plus är att jag i en RAM skulle kunna ha på mig ett par loafers med tofsar på utan att vara rädd för att bryta fötterna :)

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Hmm, har ju väldigt svårt för den här typen av design... Just instrumentklustret som lyfts ur instrumentbrädan och representeras av en platta framför ratten.
Enligt recensenten har de flesta fysiska knappar rationaliserats bort till förmån för touch skärmen. Just i detta fall går MBUX att styra via rattens knappar men det kräver ändå att blicken flyttas till skärmen för att se vad som görs.
Detta är nog en av de få saker jag absolut inte gillar med min V60CC, sätes och rattvärme som en liten Ikon i nedre vänstra hörnet - 4 klick för att aktivera och ställa värmen på lägsta. Alternativt fem försök med röststyrningen "Sänk sätesvärmen" eller "Min rumpa är varm"...

Screenshot_2023-04-08-07-31-42-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Sorry - spårade ur lite.. Ska testa C klass hybrid vid tillfälle :) Kan nog vänja mig vid dess design om bilen är bra i övrigt! Bagageutrymmet såg dock jäkligt snålt tilltaget ut!?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
@Markus

Som sagt, jag är subjektiv. Q4 känns gammal inuti. Men om man tycker elbil mest är tivoli så kan den faktiskt vara rätt val. Msn känner igen sig på det viset i en Q4, den är väldigt bekant i sin acceleration därtill. En liten jämförelse av britterna;

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Sorry - spårade ur lite.. Ska testa C klass hybrid vid tillfälle :) Kan nog vänja mig vid dess design om bilen är bra i övrigt! Bagageutrymmet såg dock jäkligt snålt tilltaget ut!?
Kommer från en C-klass. Jag tror du kommer uppfatta den som trång i jämförelse med din nuvarande.

I så fall, får du jacka upp ett hack till E 300 DE. Är ju även en trevligare interiör (mer konventionell) och oerhört gedigen.

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Kommer från en C-klass. Jag tror du kommer uppfatta den som trång i jämförelse med din nuvarande.

I så fall, får du jacka upp ett hack till E 300 DE. Är ju även en trevligare interiör (mer konventionell) och oerhört gedigen.

Jo E-klass ser betydligt trevligare ut, men där springer det iväg lite i pris med skinn(fake), orto stolarna, stora ljud paketet (Burrmester).
Sen får jag lite associationer till när jag körde taxi för typ 20år sedan - den korta perioden i mitt liv har gjort E-klass till en ofrivillig ångestsymbol ?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Sen får jag lite associationer till när jag körde taxi för typ 20år sedan - den korta perioden i mitt liv har gjort E-klass till en ofrivillig ångestsymbol ?
Lite då räcker, endera har man panelen utanpå panelen eller så känner man igen sig :brynad .
Finns ju undantag; Volvos infotainment/UI kan göra vilken annan bil som helst både modern och snygg, även om det är en Suzuki Jimny. (Polestar med sitt Android-baserade är ju något helt annat. Varför är Volvos så fruktansvärt uselt fortfarande?!)

Men en E-klass är värd sin extra slant.

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Lite då räcker, endera har man panelen utanpå panelen eller så känner man igen sig :brynad .
Finns ju undantag; Volvos infotainment/UI kan göra vilken annan bil som helst både modern och snygg, även om det är en Suzuki Jimny. (Polestar med sitt Android-baserade är ju något helt annat. Varför är Volvos så fruktansvärt uselt fortfarande?!)

Även Volvo har Android baserat nu, vet inte om det hjälpte tyvärr. De tog bort alla genvägar för viktiga funktioner.
Men jag håller med, Volvos är funktionellt, dålig responsivitet i skärmen, långsamt och inte helt intuitivt..
MBUX är sjukt mycket bättre, iofs är nog alla tillverkares system bättre :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Ja en E-klass är alltid mycket trevlig. EQE, vad kostar den förresten? Ful men troligen väldigt bra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jo, det är ju vid lämmeltåg det blir problem, lycktligtvis är jag en sån person som åker åt andra hållet, jag har ingen som helst önskan att befinna mig i fjällen när det är massor av andra människor där, så då åker jag till kusten, när lämmeltåget åker till kusten kan jag åka till fjällen.

Angående fysiska knappar eller inte, ni minns dom där gamla telefonerna med knappar på?
Där man fick trycka tre gånger på en knapp för att få rätt bokstav.

Det fanns inte en tonåring som inte kunde skriva ett helt korrekt sms under skolbänken med dom utan att titta.
Prova det med en pektelefon....

Minns ni att föräldrarna klagade på att skärmen lyste upp i bilen när dom körde på kvällarna och att dom såg vägen sämre då?
Nu har man en jävla platt-tv i instrumentbrädan på alla bilar....

Minns ni när SAAB 900 lanserade den böjda instrumentpanelen för att allt skulle vara inom ergonomiskt fingeravstånd och vinklat mot föraren?
Platt-tv'n sitter i mitten, utan att vara speciellt vinklad mot föraren.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin