Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.
Jag har kört 8 000 mil i Polestar 2 sedan 2020 och min leasing går ut i september. Nu har jag börjat spana på marknaden men tillhör de mycket nöjda ägare som kan komma att välja en faceliftad P2 till hösten bara för den något längre räckvidden. På helgerna bor vi i kåk och under veckorna i lägenhet där föreningen installerar laddare inom en månad. Min erfarenhet är att publik laddning i stadskärnan finns, funkar men tar lite tid och energi i form av planerad laddning i publika P-hus eller parkeringar.

Min bil har ju varit en av deras första som levererades, mekaniskt är bilen väldigt välbyggd och det enda som strulat har varit en utvändig högtalare som byttes på garantin. Att få till mjukvaran har varit en större utmaning och vissa uppdateringar har inneburit nya eller återkommande glitchar. Sedan i höstas har de fått fason på mjukvaran, nu funkar app och mjukvara som den ska.

Q4 är ju en annan bil, högre insteg och mer klassisk SUV. Byggd på en dedikerad elbilsplattform har den fördel i avsaknad av kardantunnel och lite generösare utrymme där PS2 har konsol.

Jag är personligen ointresserad av spel, pruttkuddar och påskägg i mjukvaran - den ska bara funka. Polestar har en mycket stor fördel i sin mjukvara som liknar Android-telefon och en fungerande röstassistent med Google som navigation. Jag vet Din vurm för tullarna som nationsgräns men skulle Du förvirra Dig ut på vischan kan Du enkelt lägga till ABRP som navigator, Google Maps funkar annars alldeles utmärkt. Att be navigatorn köra till t ex ”Söderströms järn i Enköping” utan att själv fippla med telefonen för att fulgoogla fram gatuadressen är rätt nice.

Är räckvidden viktig för Dig väntar Du till september-oktober och får då en bil med längre räckvidd och lite snabbare laddning. För Din referens har jag 25 mil räckvidd landsväg i värsta vintern, 30-35 mil sommartid med min fyrhjulsdrivna performance på feta (dubb)däck. De tvåhjulsdrivna verkar ha märkbart längre räckvidd.

Den nya lär få 5-7 mil längre räckvidd i realistiska siffror. Till priset av att den inte längre är permanent fyrhjulsdriven, en finess jag uppskattar mycket med min nuvarande. I framtiden blir den som alla andra - bakhjulsdriven till dess elektroniken tycker det är dags att koppla in den främre motorn. Lite trist i min värld…

Med Din budget kan Du nog få en fyrhjulsdriven lagerbil relativt snart om Du vill. Är det tvåhjulsdrivet som är aktuellt är nuvarande version framhjulsdriven medan den faceliftade blir bakhjulsdriven. Dessutom får den faceliftade tillbaka den bästa LED-Matrix-belysning jag provat (finns på min nuvarande), bra ljusautomatik är viktigt för mig men kör Du mest i stadsmiljö kan kanske den finessen avvaras?

För min del står Polestar 2 i alla fall på topp tre inför nästa bilbyte. Audi Q4 finns inte med. Sedan är det ju Du som ska köra möget som i slutändan ska avgöra vad som verkar vettigast.

En sista sak - Polestar får dra 1 500kg, så om Du utvecklat Din vurm för släpvagnskörning ska Du beställa med drag ?

Lycka till med Ditt val?

Hur är det med däckslitaget, och det är väl rätt dyra däck ?
Jag kör fortfarande på originaldäcken efter snart 8 000 mil och sommardäcken kanske klarar även den kommande säsongen. Det sitter någon sorts mjuka ”performance-däck” som ska klara 2.5 ton bil med 476 hk och med 20’ x 255 (?) lär de ju kosta en del att byta

Men det känner jag till även från våra tidigare bilar - sommardäcken håller i två eller vanligen tre säsonger. Så det verkar funka som vanligt. Att välja breda 20 tummare är ju med handen på hjärtat bara flärd - de drar bara mer energi och förmodligen saknar skillnaden i väggrepp betydelse vid normal körning. Men det är ju jättesnyggt med Öhlinsgula Brembobromsar prydligt exponerade i stora fälgar och därför fick det bli en sådan. Allt handlar om prioriteringar… ?
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har kört 8 000 mil i Polestar 2 sedan 2020 och min leasing går ut i september. Nu har jag börjat spana på marknaden men tillhör de mycket nöjda ägare som kan komma att välja en faceliftad P2 till hösten bara för den något längre räckvidden. På helgerna bor vi i kåk och under veckorna i lägenhet där föreningen installerar laddare inom en månad. Min erfarenhet är att publik laddning i stadskärnan finns, funkar men tar lite tid och energi i form av planerad laddning i publika P-hus eller parkeringar.

Min bil har ju varit en av deras första som levererades, mekaniskt är bilen väldigt välbyggd och det enda som strulat har varit en utvändig högtalare som byttes på garantin. Att få till mjukvaran har varit en större utmaning och vissa uppdateringar har inneburit nya eller återkommande glitchar. Sedan i höstas har de fått fason på mjukvaran, nu funkar app och mjukvara som den ska.

Q4 är ju en annan bil, högre insteg och mer klassisk SUV. Byggd på en dedikerad elbilsplattform har den fördel i avsaknad av kardantunnel och lite generösare utrymme där PS2 har konsol.

Jag är personligen ointresserad av spel, pruttkuddar och påskägg i mjukvaran - den ska bara funka. Polestar har en mycket stor fördel i sin mjukvara som liknar Android-telefon och en fungerande röstassistent med Google som navigation. Jag vet Din vurm för tullarna som nationsgräns men skulle Du förvirra Dig ut på vischan kan Du enkelt lägga till ABRP som navigator, Google Maps funkar annars alldeles utmärkt. Att be navigatorn köra till t ex ”Söderströms järn i Enköping” utan att själv fippla med telefonen för att fulgoogla fram gatuadressen är rätt nice.

Är räckvidden viktig för Dig väntar Du till september-oktober och får då en bil med längre räckvidd och lite snabbare laddning. För Din referens har jag 25 mil räckvidd landsväg i värsta vintern, 30-35 mil sommartid med min fyrhjulsdrivna performance på feta (dubb)däck. De tvåhjulsdrivna verkar ha märkbart längre räckvidd.

Den nya lär få 5-7 mil längre räckvidd i realistiska siffror. Till priset av att den inte längre är permanent fyrhjulsdriven, en finess jag uppskattar mycket med min nuvarande. I framtiden blir den som alla andra - bakhjulsdriven till dess elektroniken tycker det är dags att koppla in den främre motorn. Lite trist i min värld…

Med Din budget kan Du nog få en fyrhjulsdriven lagerbil relativt snart om Du vill. Är det en tvåhjulsdrivet som är aktuell är nuvarande version framhjulsdriven medan den faceliftade blir bakhjulsdriven. Dessutom får den faceliftade tillbaka den bästa LED-Matrix-belysning jag provat (finns på min nuvarande), bra ljusautomatik är viktigt för mig men kör Du mest i stadsmiljö kan kanske den finessen avvaras?

För min del står Polestar 2 i alla fall på topp tre inför nästa bilbyte. Audi Q4 finns inte med. Sedan är det ju Du som ska köra möget som i slutändan ska avgöra vad som verkar vettigast.

En sista sak - Polestar får dra 1 500kg, så om Du utvecklat Din vurm för släpvagnskörning ska Du beställa med drag ?

Lycka till med Ditt val?


Jag kör fortfarande på originaldäcken efter snart 8 000 mil och sommardäcken kanske klarar även den kommande säsongen. Det sitter någon sorts mjuka ”performance-däck” som ska klara 2.5 ton bil med 476 hk och med 20’ x 255 (?) lär de ju kosta en del att byta

Men det känner jag till även från våra tidigare bilar - sommardäcken håller i två eller vanligen tre säsonger. Så det verkar funka som vanligt. Att välja breda 20 tummare är ju bara flärd - de drar bara mer energi och förmodligen saknar skillnaden i väggrepp betydelse vid normal körning. Allt handlar om prioriteringar?
Tack för ett jättebra svar!
???
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mopeder och motorcyklar – eldrift är det nya normala
I Thailand säljs över en miljon motorcyklar och mopeder varje år, varav inte ens 10 000 var eldrivna i fjol. Nu sker skiftet snabbt – de flesta körs inte så långa sträckor och därför behöver batteriet inte vara så stort. Längre körsträckor löser man med batteribyte.

Läget är liknande i större delen av Asien, och därför är mässan full av elmotorcyklar, främst från kinesiska märken men också thailändska Strom som kan skräddarsy sina elmotorcyklar efter kundens behov. Ett batteribyte tar under en minut, perfekt för alla moppebud som kör omkring med mat och paket, och som därför får en i praktiken obegränsad körsträcka, med uppemot 90 % lägre driftkostnader och utsläpp.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Screenshot_20230410_063654.jpg
Asiatisk kake.

Detta är nog anledningen att vi kommer se många fler el mc vare sig vi vill eller ej.

Våran marknad är för liten o med 0 utsläpp 2030 så är ju frågan om vi har råd att köra på e bränslen eller att tanka fosil soppa a 35 spänn litern
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Another said: “I’m bothered by it because the people who buy the car, I don't think they know that their privacy is, like, not respected … We could see them doing laundry and really intimate things. We could see their kids.”"

Undrar hur mycket de kinesiska bilarna spelar in och sen sprids runt?

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
"Another said: “I’m bothered by it because the people who buy the car, I don't think they know that their privacy is, like, not respected … We could see them doing laundry and really intimate things. We could see their kids.”"

Undrar hur mycket de kinesiska bilarna spelar in och sen sprids runt?

Ett starkt skäl att inte välja polestar måste ju vara att inte vilja ha ännu mer med Kina att göra
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ett starkt skäl att inte välja polestar måste ju vara att inte vilja ha ännu mer med Kina att göra
Så kan det vara. Ett annat sätt att tänka kan vara att se till hur mycket av köpesumman som bidrar till nationella jobb och intäkter. Polestar och Volvo har ju i vart fall utveckling och tillverkning i Sverige vilket innebär nationella skatteintäkter, vinst och aktievärden hamnar dock i slutänden hos huvudägaren. En kinatillverkad Tesla bidrar nog inte lika mycket till Svea Rikes inkomster.

Minst inflytande från Kina lär väl en bil från en europeisk tillverkare ha, utan att vi för den skull vet innehållet av kinatillverkade eller -ägda komponenter i de fordonen.

Livet var enklare när vi valde mellan Volvo och Saab :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett starkt skäl att inte välja polestar måste ju vara att inte vilja ha ännu mer med Kina att göra
Bara man är medveten om att allt man delar med bilen och gör framför bilen kan delas med tredje part så är det ju lugnt. Man får nog utgå ifrån att alla spionerar.
Har men en högre politisk position bör man kanske vara lite mera försiktig på vad man äger.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så kan det vara. Ett annat sätt att tänka kan vara att se till hur mycket av köpesumman som bidrar till nationella jobb och intäkter. Polestar och Volvo har ju i vart fall utveckling och tillverkning i Sverige vilket innebär nationella skatteintäkter, vinst och aktievärden hamnar dock i slutänden hos huvudägaren. En kinatillverkad Tesla bidrar nog inte lika mycket till Svea Rikes inkomster.

Minst inflytande från Kina lär väl en bil från en europeisk tillverkare ha, utan att vi för den skull vet innehållet av kinatillverkade eller -ägda komponenter i de fordonen.

Livet var enklare när vi valde mellan Volvo och Saab :)
Ja det är ett dilemma, man är både protektionist och marknadsliberal.
Men jag föredrar ett tyskt arbetstillfälle långt före ett kinesiskt i alla fall.
I första hand Sverige, i andra Norden, i tredje Europa, i fjärde väst, i femte våra värderingar, i trehundraelfte Kina.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bara man är medveten om att allt man delar med bilen och gör framför bilen kan delas med tredje part så är det ju lugnt. Man får nog utgå ifrån att alla spionerar.
Har men en högre politisk position bör man kanske vara lite mera försiktig på vad man äger.
Lugnt och lugnt, du skickar garanterat hela ditt liv till kinesiska staten den dag du kopplar in din telefon till bilen, men de har ändå redan allt de vill ha då de är djupt involverade i både energi och telekom infrastruktur.
Men ja, man kommer inte bli mördad av en kinesisk agent för att man köper en polestar, det är sant.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så kan det vara. Ett annat sätt att tänka kan vara att se till hur mycket av köpesumman som bidrar till nationella jobb och intäkter. Polestar och Volvo har ju i vart fall utveckling och tillverkning i Sverige vilket innebär nationella skatteintäkter, vinst och aktievärden hamnar dock i slutänden hos huvudägaren. En kinatillverkad Tesla bidrar nog inte lika mycket till Svea Rikes inkomster.

Minst inflytande från Kina lär väl en bil från en europeisk tillverkare ha, utan att vi för den skull vet innehållet av kinatillverkade eller -ägda komponenter i de fordonen.

Livet var enklare när vi valde mellan Volvo och Saab :)
Skulle göra vad som helst för en 240 GLT som tjänstebil.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Där av är MG intressant den har ingenting mer än att den rullar när man gasar och har kommit ihåg att ladda, kompisens zx har kostat 630 spänn att ladda på en månad mot 4000+ i bensin normalt.

Så det är +-0 i vinst säger han mot volvon han sålde men bilen är ny o kostar inget i service som volvon gjorde.

Vinsten är komforten och nybilskänslan för samma pengar som en 10 år gammal Volvo på fel sida 20k mil
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle kunna sträcka mig så långt som till 960/V90. Mycket oinspirerad i chassit men en raksexa på tre liter och bakhjulsdrift är ändå lite mysigt.
Har en polare med en 960 som aldrig blivit vinterkörd. Han lämnade in den hos en bymeck för att fixa topplockspackningen, och den började läcka olja som fan, så nu har den stått i några år i garaget jag hyr för hojarna. Han ska fixa den vilket årtionde som helst.
Lite synd att en så fin bil bara står.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har en polare med en 960 som aldrig blivit vinterkörd. Han lämnade in den hos en bymeck för att fixa topplockspackningen, och den började läcka olja som fan, så nu har den stått i några år i garaget jag hyr för hojarna. Han ska fixa den vilket årtionde som helst.
Lite synd att en så fin bil bara står.
Köp den!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han säljer aldrig saker, och han gillar sin volvo. :hihi
Plus att jag redan har alldeles för mycket saker i garaget. Och om jag skulle ha en bil till så skulle det vara en vinterbil.
Herrejösses vad 960 A-traktorer det är på blocket. MAn kanske skulle säga åt honom att skänka den till nån ungdom här i byn. :rofl
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja det är ett dilemma, man är både protektionist och marknadsliberal.
Men jag föredrar ett tyskt arbetstillfälle långt före ett kinesiskt i alla fall.
I första hand Sverige, i andra Norden, i tredje Europa, i fjärde väst, i femte våra värderingar, i trehundraelfte Kina.
Mmm, och numera är det ju nästan omöjligt att utvärdera ens vilken världsdel slantarna hamnar i - än värre nu när dessutom miljöpåverkan bör vägas in.

En annan bil på min topp-3 är faktisk tysk - BMW I4 M50. Förefaller välbyggd och får fina omdömen, om än jättegrillen och mina tidigare erfarenheter av fabrikatet förskräcker! Maken till dyr bil att hålla rullande, tur att det företaget fortfarande förstår innebörden av good-will. Den bästa tysk jag ägt är nog en MB E-klass, men deras elbilar i vettiga prisklasser faller mig inte riktigt på läppen.

Det gör däremot I4. Synd bara att den kostar ytterligare en arm och ett halvt ben innan utrustningsnivån är på en nivå som rimligt motsvarar konkurrenternas… Men BMW I4 fanns ju inte på Din lista så den kanske vi ska lämna därhän.

En 240 GLT vore väl något? Om än en provkörning ibland avslöjar tidens tand. Jag satte igång en RD350LC för några år sedan, bara för att det var hojen alla pratade om när vi växte upp. Tyvärr visade sig de moderna maskinerna vara så mycket mer raffinerade och utvecklade. Men den var kul att köra runt Knix-banorna med, tyvärr kördes den alldeles för sällan för att motivera den plats som ockuperades i garaget.

Vad än Du väljer är det en bra bil. Förhoppningsvis vet Du nu lite mer om alternativens för- och nackdelar?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I4 är inte alls dum. Hade nog varit en riktig kör-maskin om den inte bygg på en annan motortyps arkitektur, som istället gör den oförsvarligt tung. Närmre ett halvt ton tyngre än en Tesla Model 3, som inte heller den är direkt lätt med sina 1850kg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Hur långt tar man sig på en laddning – och hur påverkas räckvidden av motorvägshastighet. Det är två vanligt förekommande frågor som nu ställts till sin spets i ett nytt Autobahn-test.​


PUBLICERAD 24 MAR 2023 KL 11.07

Begreppet räckviddsångest kom med elbilen och även om bilägare har blivit mer vana är det ofta de få gånger om året man gör riktiga långresor som den kommer tillbaka. För det är då man kombinerar långa sträckor med motorvägshastighet.

Officiell: Kolla in Fords utmanare till populära Volkswagen ID4

För även om räckvidd på pappret räknats enligt WLTP-körcykeln som bitvis innehåller motorvägskörning, är detta värde oftast inte något man kan återupprepa i verkligheten.Trots att vissa elbilar utlovar räckvidder på 50 eller 60 mil, kommer man inte riktigt så långt.
Men hur långt kan man räkna att komma på ett fullt batteri? För att ta reda på det tog tyska Autobild ut 50 bilar på Autobahn och körde tills elen tog slut.
Intressant var att se att trots en hastighet på 130 km/h klarade flera bilar över 40 mil. Räckviddsmästare blev Mercedes EQS 450+ som var nära 50 mil.
Värt att notera att Autobilds Autobahntest inte innehåller alla olika elbilar och versioner. Det finns flera intressanta modeller som inte har utvärderats. Bilarna kördes inte heller alla vid samma tidpunkt. Dock ger resultatet en fingervisning om vad man kan förvänta sig för räckvidd

Lista: 50 elbilars räckvidd på Autobahn (130 km/h)​

MärkeModellAutobahn-räckvidd
MercedesEQS450+482 km
BMWIX Xdrive50434 km
BMWIX M60 Xdrive430 km
GenesisG80427 km
MercedesEQE 350+423 km
SkodaEnyaq IV RS380 km
NissanAriya FWD 178 kW378 km
Polestar2 Single motor Long Range374 km
AudiRS E-tron GT367 km
TeslaModel 3363 km
HyundaiKona Electric363 km
VWID5 Pro Performance340 km
FordMustang Mach-E GT337 km
PorscheTaycan Turbo S336 km
VWID4 GTX332 km
GenesisGV60330 km
VWID4 Pro328 km
Mercedes-AMGEQE 53 4Matic328 km
KiaNiro EV326 km
AudiQ4 E-tron 40326 km
SkodaEnyaq IV80318 km
KiaEV6305 km
VWID Buzz Pro301 km
BMWI4 M50299 km
RenaultZoe E-Tech292 km
HyundaiIoniq 5 AWD290 km
KiaE-Soul280 km
MercedesEQV273 km
MGZS EV272 km
RenaultMeagne E-Tech EV60268 km
AiwaysU5266 km
Hyundai Ioniq 5 (160 kW)261 km
Polestar2 Dual motor Long range258 km
OpelZafira-e250 km
SubaruSolterrra244 km
VolvoXC40 Recharge227 km
CupraBorn E-Boost226 km
MercedesEQA250222 km
ToyotaBz4x217 km
VWID3 Pro216 km
SsangYongKorande E-motion203 km
MercedesEQB350200 km
MG5178 km
OpelCombo E-life171 km
PeugeotE-Rifter164 km
HondaE153 km
MazdaMX-30140 km
Skitbra lista, TACK !
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top