Jag har kört 8 000 mil i Polestar 2 sedan 2020 och min leasing går ut i september. Nu har jag börjat spana på marknaden men tillhör de mycket nöjda ägare som kan komma att välja en faceliftad P2 till hösten bara för den något längre räckvidden. På helgerna bor vi i kåk och under veckorna i lägenhet där föreningen installerar laddare inom en månad. Min erfarenhet är att publik laddning i stadskärnan finns, funkar men tar lite tid och energi i form av planerad laddning i publika P-hus eller parkeringar.Tack för svaret.
Det som verkar finnas på menyn är vw, kia, polestar och q4. Vw och Kia känns inte som min grej.
Så inget annat är intressant för mig att läsa om.
Helst skulle jag ha en BMW 540 bensin.
Jag kör fortfarande på originaldäcken efter snart 8 000 mil och sommardäcken kanske klarar även den kommande säsongen. Det sitter någon sorts mjuka ”performance-däck” som ska klara 2.5 ton bil med 476 hk och med 20’ x 255 (?) lär de ju kosta en del att bytaHur är det med däckslitaget, och det är väl rätt dyra däck ?
Tack för ett jättebra svar!Jag har kört 8 000 mil i Polestar 2 sedan 2020 och min leasing går ut i september. Nu har jag börjat spana på marknaden men tillhör de mycket nöjda ägare som kan komma att välja en faceliftad P2 till hösten bara för den något längre räckvidden. På helgerna bor vi i kåk och under veckorna i lägenhet där föreningen installerar laddare inom en månad. Min erfarenhet är att publik laddning i stadskärnan finns, funkar men tar lite tid och energi i form av planerad laddning i publika P-hus eller parkeringar.
Min bil har ju varit en av deras första som levererades, mekaniskt är bilen väldigt välbyggd och det enda som strulat har varit en utvändig högtalare som byttes på garantin. Att få till mjukvaran har varit en större utmaning och vissa uppdateringar har inneburit nya eller återkommande glitchar. Sedan i höstas har de fått fason på mjukvaran, nu funkar app och mjukvara som den ska.
Q4 är ju en annan bil, högre insteg och mer klassisk SUV. Byggd på en dedikerad elbilsplattform har den fördel i avsaknad av kardantunnel och lite generösare utrymme där PS2 har konsol.
Jag är personligen ointresserad av spel, pruttkuddar och påskägg i mjukvaran - den ska bara funka. Polestar har en mycket stor fördel i sin mjukvara som liknar Android-telefon och en fungerande röstassistent med Google som navigation. Jag vet Din vurm för tullarna som nationsgräns men skulle Du förvirra Dig ut på vischan kan Du enkelt lägga till ABRP som navigator, Google Maps funkar annars alldeles utmärkt. Att be navigatorn köra till t ex ”Söderströms järn i Enköping” utan att själv fippla med telefonen för att fulgoogla fram gatuadressen är rätt nice.
Är räckvidden viktig för Dig väntar Du till september-oktober och får då en bil med längre räckvidd och lite snabbare laddning. För Din referens har jag 25 mil räckvidd landsväg i värsta vintern, 30-35 mil sommartid med min fyrhjulsdrivna performance på feta (dubb)däck. De tvåhjulsdrivna verkar ha märkbart längre räckvidd.
Den nya lär få 5-7 mil längre räckvidd i realistiska siffror. Till priset av att den inte längre är permanent fyrhjulsdriven, en finess jag uppskattar mycket med min nuvarande. I framtiden blir den som alla andra - bakhjulsdriven till dess elektroniken tycker det är dags att koppla in den främre motorn. Lite trist i min värld…
Med Din budget kan Du nog få en fyrhjulsdriven lagerbil relativt snart om Du vill. Är det en tvåhjulsdrivet som är aktuell är nuvarande version framhjulsdriven medan den faceliftade blir bakhjulsdriven. Dessutom får den faceliftade tillbaka den bästa LED-Matrix-belysning jag provat (finns på min nuvarande), bra ljusautomatik är viktigt för mig men kör Du mest i stadsmiljö kan kanske den finessen avvaras?
För min del står Polestar 2 i alla fall på topp tre inför nästa bilbyte. Audi Q4 finns inte med. Sedan är det ju Du som ska köra möget som i slutändan ska avgöra vad som verkar vettigast.
En sista sak - Polestar får dra 1 500kg, så om Du utvecklat Din vurm för släpvagnskörning ska Du beställa med drag ?
Lycka till med Ditt val?
Jag kör fortfarande på originaldäcken efter snart 8 000 mil och sommardäcken kanske klarar även den kommande säsongen. Det sitter någon sorts mjuka ”performance-däck” som ska klara 2.5 ton bil med 476 hk och med 20’ x 255 (?) lär de ju kosta en del att byta
Men det känner jag till även från våra tidigare bilar - sommardäcken håller i två eller vanligen tre säsonger. Så det verkar funka som vanligt. Att välja breda 20 tummare är ju bara flärd - de drar bara mer energi och förmodligen saknar skillnaden i väggrepp betydelse vid normal körning. Allt handlar om prioriteringar?
Ett starkt skäl att inte välja polestar måste ju vara att inte vilja ha ännu mer med Kina att göra"Another said: “I’m bothered by it because the people who buy the car, I don't think they know that their privacy is, like, not respected … We could see them doing laundry and really intimate things. We could see their kids.”"
Undrar hur mycket de kinesiska bilarna spelar in och sen sprids runt?
Tesla workers shared sensitive images recorded by customer cars
Between 2019 and 2022, groups of Tesla employees privately shared via an internal messaging system sometimes highly invasive videos and images recorded by customers’ car cameras.www.reuters.com
Så kan det vara. Ett annat sätt att tänka kan vara att se till hur mycket av köpesumman som bidrar till nationella jobb och intäkter. Polestar och Volvo har ju i vart fall utveckling och tillverkning i Sverige vilket innebär nationella skatteintäkter, vinst och aktievärden hamnar dock i slutänden hos huvudägaren. En kinatillverkad Tesla bidrar nog inte lika mycket till Svea Rikes inkomster.Ett starkt skäl att inte välja polestar måste ju vara att inte vilja ha ännu mer med Kina att göra
Bara man är medveten om att allt man delar med bilen och gör framför bilen kan delas med tredje part så är det ju lugnt. Man får nog utgå ifrån att alla spionerar.Ett starkt skäl att inte välja polestar måste ju vara att inte vilja ha ännu mer med Kina att göra
Ja det är ett dilemma, man är både protektionist och marknadsliberal.Så kan det vara. Ett annat sätt att tänka kan vara att se till hur mycket av köpesumman som bidrar till nationella jobb och intäkter. Polestar och Volvo har ju i vart fall utveckling och tillverkning i Sverige vilket innebär nationella skatteintäkter, vinst och aktievärden hamnar dock i slutänden hos huvudägaren. En kinatillverkad Tesla bidrar nog inte lika mycket till Svea Rikes inkomster.
Minst inflytande från Kina lär väl en bil från en europeisk tillverkare ha, utan att vi för den skull vet innehållet av kinatillverkade eller -ägda komponenter i de fordonen.
Livet var enklare när vi valde mellan Volvo och Saab
Lugnt och lugnt, du skickar garanterat hela ditt liv till kinesiska staten den dag du kopplar in din telefon till bilen, men de har ändå redan allt de vill ha då de är djupt involverade i både energi och telekom infrastruktur.Bara man är medveten om att allt man delar med bilen och gör framför bilen kan delas med tredje part så är det ju lugnt. Man får nog utgå ifrån att alla spionerar.
Har men en högre politisk position bör man kanske vara lite mera försiktig på vad man äger.
Skulle göra vad som helst för en 240 GLT som tjänstebil.Så kan det vara. Ett annat sätt att tänka kan vara att se till hur mycket av köpesumman som bidrar till nationella jobb och intäkter. Polestar och Volvo har ju i vart fall utveckling och tillverkning i Sverige vilket innebär nationella skatteintäkter, vinst och aktievärden hamnar dock i slutänden hos huvudägaren. En kinatillverkad Tesla bidrar nog inte lika mycket till Svea Rikes inkomster.
Minst inflytande från Kina lär väl en bil från en europeisk tillverkare ha, utan att vi för den skull vet innehållet av kinatillverkade eller -ägda komponenter i de fordonen.
Livet var enklare när vi valde mellan Volvo och Saab
Skulle kunna sträcka mig så långt som till 960/V90. Mycket oinspirerad i chassit men en raksexa på tre liter och bakhjulsdrift är ändå lite mysigt.Skulle göra vad som helst för en 240 GLT som tjänstebil.
Har en polare med en 960 som aldrig blivit vinterkörd. Han lämnade in den hos en bymeck för att fixa topplockspackningen, och den började läcka olja som fan, så nu har den stått i några år i garaget jag hyr för hojarna. Han ska fixa den vilket årtionde som helst.Skulle kunna sträcka mig så långt som till 960/V90. Mycket oinspirerad i chassit men en raksexa på tre liter och bakhjulsdrift är ändå lite mysigt.
Köp den!!Har en polare med en 960 som aldrig blivit vinterkörd. Han lämnade in den hos en bymeck för att fixa topplockspackningen, och den började läcka olja som fan, så nu har den stått i några år i garaget jag hyr för hojarna. Han ska fixa den vilket årtionde som helst.
Lite synd att en så fin bil bara står.
Han säljer aldrig saker, och han gillar sin volvo.Köp den!!
Mmm, och numera är det ju nästan omöjligt att utvärdera ens vilken världsdel slantarna hamnar i - än värre nu när dessutom miljöpåverkan bör vägas in.Ja det är ett dilemma, man är både protektionist och marknadsliberal.
Men jag föredrar ett tyskt arbetstillfälle långt före ett kinesiskt i alla fall.
I första hand Sverige, i andra Norden, i tredje Europa, i fjärde väst, i femte våra värderingar, i trehundraelfte Kina.
Skitbra lista, TACK !Hur långt tar man sig på en laddning – och hur påverkas räckvidden av motorvägshastighet. Det är två vanligt förekommande frågor som nu ställts till sin spets i ett nytt Autobahn-test.
PUBLICERAD 24 MAR 2023 KL 11.07
Begreppet räckviddsångest kom med elbilen och även om bilägare har blivit mer vana är det ofta de få gånger om året man gör riktiga långresor som den kommer tillbaka. För det är då man kombinerar långa sträckor med motorvägshastighet.
Officiell: Kolla in Fords utmanare till populära Volkswagen ID4
För även om räckvidd på pappret räknats enligt WLTP-körcykeln som bitvis innehåller motorvägskörning, är detta värde oftast inte något man kan återupprepa i verkligheten.Trots att vissa elbilar utlovar räckvidder på 50 eller 60 mil, kommer man inte riktigt så långt.
Men hur långt kan man räkna att komma på ett fullt batteri? För att ta reda på det tog tyska Autobild ut 50 bilar på Autobahn och körde tills elen tog slut.
Intressant var att se att trots en hastighet på 130 km/h klarade flera bilar över 40 mil. Räckviddsmästare blev Mercedes EQS 450+ som var nära 50 mil.
Värt att notera att Autobilds Autobahntest inte innehåller alla olika elbilar och versioner. Det finns flera intressanta modeller som inte har utvärderats. Bilarna kördes inte heller alla vid samma tidpunkt. Dock ger resultatet en fingervisning om vad man kan förvänta sig för räckvidd
Lista: 50 elbilars räckvidd på Autobahn (130 km/h)
Märke Modell Autobahn-räckvidd Mercedes EQS450+ 482 km BMW IX Xdrive50 434 km BMW IX M60 Xdrive 430 km Genesis G80 427 km Mercedes EQE 350+ 423 km Skoda Enyaq IV RS 380 km Nissan Ariya FWD 178 kW 378 km Polestar 2 Single motor Long Range 374 km Audi RS E-tron GT 367 km Tesla Model 3 363 km Hyundai Kona Electric 363 km VW ID5 Pro Performance 340 km Ford Mustang Mach-E GT 337 km Porsche Taycan Turbo S 336 km VW ID4 GTX 332 km Genesis GV60 330 km VW ID4 Pro 328 km Mercedes-AMG EQE 53 4Matic 328 km Kia Niro EV 326 km Audi Q4 E-tron 40 326 km Skoda Enyaq IV80 318 km Kia EV6 305 km VW ID Buzz Pro 301 km BMW I4 M50 299 km Renault Zoe E-Tech 292 km Hyundai Ioniq 5 AWD 290 km Kia E-Soul 280 km Mercedes EQV 273 km MG ZS EV 272 km Renault Meagne E-Tech EV60 268 km Aiways U5 266 km Hyundai Ioniq 5 (160 kW) 261 km Polestar 2 Dual motor Long range 258 km Opel Zafira-e 250 km Subaru Solterrra 244 km Volvo XC40 Recharge 227 km Cupra Born E-Boost 226 km Mercedes EQA250 222 km Toyota Bz4x 217 km VW ID3 Pro 216 km SsangYong Korande E-motion 203 km Mercedes EQB350 200 km MG 5 178 km Opel Combo E-life 171 km Peugeot E-Rifter 164 km Honda E 153 km Mazda MX-30 140 km
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |