Polestar har lånat testutrustning och gjort tester där länge men huvudutvecklingen är fortfarande i hos Volvo Cars. Det var ju snack om att Polestar skulle köpa delar av NEVS och Heart Aerospace en annan del men där är ju inget klart.
Mmm, vi får se hur de i slutändan ställer sig. Ingenlath uppträder aningen besvärat när det gäller de kinesiska ägandet och tillverkningen, särskilt som profilen när det gäller klimatsmarta och cirkulära materialval är hög. Ägandet lär ju vara svårt att påverka (når de lönsamhet 2024 enligt planerna lär prislappen bli imponerande) men nu ska de ju öppna fabrik med Volvo i USA där Polestar 4 och möjligen 3 ska tillverkas. Sannolikt lär ju också batterifabriken vid Kvarnsveden (Northvolt/Volvo) vara en frestelse när det gäller miljöprestanda för en rätt kritisk del av insatsmaterialen.
Förstod jag presentationen i Shanghai rätt säljer PS2 som tåget i USA och Europa medan den kinesiska ”hemmamarknaden” agerat svalare. Det ska vara anledningen till att PS4 först lanseras i Kina.
Det är klart att det vore bra om ännu mer av utveckling och viss tillverkning skulle förläggas i Sverige (eller i andra hand Europa), vart pengarna i slutändan hamnar (t ex skatteintäkter) har nog en betydelse för många av oss. Det kan till och med bli avgörande i framtiden när utbudet utvecklas.
ID.7 verkar väl vara en intressant bil, om mjukvaran tagit ett jättekliv framåt. Själv har jag fallit pladask för en fungerande röststyrning i bilen så det blir intressant att se hur pass långt VW kommit?