Elbil eller inte?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Någon här inne som har erfarenhet av e-golf?
Spelade detta på fyllan hos en bekant, man hade någon elektronisk typ fjärrkontroll o spelade mot tv, n, fick ingen riktig känsla av golfen men det kan ju berott på smirnof ett seglar vatten, rund under fötterna?.

Menar du bilen, så har väll både e-passat o e-golf fått bra kritik o verkar fungera problemfritt, vi har ett gäng tjänstebilar som är förlängda pga att brukarna inte ville byta företags bilarna.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har bara provkört e-golf några gånger. Den känns mer som en komplett bil än e-up som jag kört 9000 mil, men för mina nuvarande behov är batteriet för litet.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Då NEVS diskuterats tidigare i tråden vill jag tipsa om att Auto Motor & Sport idag släppte en 16 min film för prenumeranter, från provkörningen av Emily i Trollhättan för 3 veckor sedan. Kommer ett reportage i nästa nummer samt på webben 1’a maj (igen för prenumeranter).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då NEVS diskuterats tidigare i tråden vill jag tipsa om att Auto Motor & Sport idag släppte en 16 min film för prenumeranter, från provkörningen av Emily i Trollhättan för 3 veckor sedan. Kommer ett reportage i nästa nummer samt på webben 1’a maj (igen för prenumeranter).

Det är jättekul att NEVS har rullat ut en gammal elektrisk SAAB med facelift, men någon biltillverkning är och blir det inte.

Sluta piska den hästen, den är både död och rutten...

Ingen skulle bli gladare än jag om dom lyckades lansera 20 år gamla saabar med eldrift till bra pris, men det kommer inte att hända.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag kan känna att hela 2008 gick åt att lyssna på morgonekot om Saab och att det räcker nu. Vi kan inte behöva sätta oss in i detta år efter år efter år efter år.

Saab var och är jättebra men nu vänder vi blad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kan känna att hela 2008 gick åt att lyssna på morgonekot om Saab och att det räcker nu. Vi kan inte behöva sätta oss in i detta år efter år efter år efter år.

Saab var och är jättebra men nu vänder vi blad.

Enig!

Det hade varit jättebra om vi hade kunnat rädda kvar biltillverkning i Trollhättan, men det gick inte och det som är där nu (NEVS) är ingen biltillverkare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är sant dom skall driva produkt utveckling där. Motor o batteri tror jag det var.
Polestar har lånat testutrustning och gjort tester där länge men huvudutvecklingen är fortfarande i hos Volvo Cars. Det var ju snack om att Polestar skulle köpa delar av NEVS och Heart Aerospace en annan del men där är ju inget klart.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Polestar har lånat testutrustning och gjort tester där länge men huvudutvecklingen är fortfarande i hos Volvo Cars. Det var ju snack om att Polestar skulle köpa delar av NEVS och Heart Aerospace en annan del men där är ju inget klart.
Mmm, vi får se hur de i slutändan ställer sig. Ingenlath uppträder aningen besvärat när det gäller de kinesiska ägandet och tillverkningen, särskilt som profilen när det gäller klimatsmarta och cirkulära materialval är hög. Ägandet lär ju vara svårt att påverka (når de lönsamhet 2024 enligt planerna lär prislappen bli imponerande) men nu ska de ju öppna fabrik med Volvo i USA där Polestar 4 och möjligen 3 ska tillverkas. Sannolikt lär ju också batterifabriken vid Kvarnsveden (Northvolt/Volvo) vara en frestelse när det gäller miljöprestanda för en rätt kritisk del av insatsmaterialen.

Förstod jag presentationen i Shanghai rätt säljer PS2 som tåget i USA och Europa medan den kinesiska ”hemmamarknaden” agerat svalare. Det ska vara anledningen till att PS4 först lanseras i Kina.

Det är klart att det vore bra om ännu mer av utveckling och viss tillverkning skulle förläggas i Sverige (eller i andra hand Europa), vart pengarna i slutändan hamnar (t ex skatteintäkter) har nog en betydelse för många av oss. Det kan till och med bli avgörande i framtiden när utbudet utvecklas.

ID.7 verkar väl vara en intressant bil, om mjukvaran tagit ett jättekliv framåt. Själv har jag fallit pladask för en fungerande röststyrning i bilen så det blir intressant att se hur pass långt VW kommit?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Förstod jag presentationen i Shanghai rätt säljer PS2 som tåget i USA och Europa medan den kinesiska ”hemmamarknaden” agerat svalare. Det ska vara anledningen till att PS4 först lanseras i Kina.
Poleastar säljer dåligt i Kina (liksom alla andra icke-Kina bilar), då de är dyrare&sämre än Kinesiska alternativ!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin