Denna artikeln kan nog även få den mest fanatiske elbilsägaren att säga BS. Sant eller ej. Vi får se.Nya batteritekniken som springer ifrån Tesla
Betydligt högre energitäthet – ska sättas i produktion redan i år.www.vibilagare.se
Denna artikeln kan nog även få den mest fanatiske elbilsägaren att säga BS. Sant eller ej. Vi får se.Nya batteritekniken som springer ifrån Tesla
Betydligt högre energitäthet – ska sättas i produktion redan i år.www.vibilagare.se
Denna artikeln kan nog även få den mest fanatiske elbilsägaren att säga BS. Sant eller ej. Vi får se.
Jo så dumt har faktiskt japanska biltillverkare gjort.Toyota lägger inte allt krut på ett ställe, inget storföretag agerar så dumt. Det är bara politiker och miljömuppar som är så trångsynta.
Jo så dumt har faktiskt japanska biltillverkare gjort.
Dvs satsar vidare på fossil och gas.
De ligger 10+ år efter avseende elbilar. Toyota bygger inte ens sina egna, de görs enl uppgift delvis i Kina…av BYD som tillverkar LFP batteri, motor, och kontrollsystemet. Dvs det svåra.
Och så ljuger de om körsträcka.
Mazda och Honda har elbilar (en var) som är 10år gamla vid lancering. Kommer 15mil och laddar extremt långsamt.
Går bra nu...
Hur tänker Du nu? Som jag uppfattar inlägget går inte den åsikten att härledas på något vis, snarare motsatsen - de japanska tillverkarna borde ha satsat på R&D även inom området för ren eldrift. Det har man uppenbarligen i stora drag försummat, i annat fall borde de vid detta laget kunna visa upp något långt mer imponerande än vad som hitintills mäktats med.Du tycker alltså att det skulle vara smartare att lägga ner r&d inom vissa områden? Är du månne politiker eller miljömupp?
Exakt vilken elbilstillverkare ljuger inte om körsträckan?
Hur tänker Du nu? Som jag uppfattar inlägget går inte den åsikten att härledas på något vis, snarare motsatsen - de japanska tillverkarna borde ha satsat på R&D även inom området för ren eldrift. Det har man uppenbarligen i stora drag försummat, i annat fall borde de vid detta laget kunna visa upp något långt mer imponerande än vad som hitintills mäktats med.
Afeela - Sonys och Hondas samarbete i form av en konceptbil presenteras förvisso mer som ett Playstation på hjul men börjar i vart fall likna ett user interface i framkant. Symptomatiskt sägs inte mycket om bilegenskaperna i pressreleasen: https://alltomelbil.se/sony-och-honda-lanserar-nya-elbilsmarket-afeela/
Jag tror inte någon biltillverkare i världen fnyser åt Teslas framgång, lönsamhet, marknadsposition och börsvärde idag. Inte ens världens största tillverkare som myntat Kaizen som en vinnande filosofi. Därför tänker jag att de skulle ha visat korten vid detta laget.
Det handlar inte om att vara politiker eller miljömupp, i stället handlar det om att samhället för att reducera utsläpp erbjuder fördelar och kunderna gillar produkterna. Det bommade tillverkarna utan förlitade sig på fortsatt utveckling av de traditionella produkterna i makligt tempo - evolution i stället för revolution, hybrid i stället för full eldrift.
Och därför är världens högst värderade tillverkare idag en nykomling på spelplanen.
Du har helt rätt i mina ögon - det finns inget som säger att Teslas framgångssaga fortsätter oändligt, snarare motsatsen. De har t ex ett något begränsat modellutbud och en filosofi när det gäller byggande som inte tilltalar alla. Just nu bygger de lager på de flesta modeller trots de stora prissänkningarna. Så ingen aktör saknar utmaningar utan det senaste decenniet har Tesla satsat fullt ut på den vinnande hästen. Men hur kommande lopp ser ut vet ingen.Vad händer med Tesla om det dyker upp ett nytt narrativ som säger att elbilsbatterier är så dåliga att nu ska vi köra med bränsleceller, eller vätgas eller nåt annat som politikerna kommer på.
Har Tesla någon plan B i skjortärmen?
Den som satsar allt på ett kort utan att han en plan för alternativ B, är bara ett politiskt beslut ifrån konkurs.
Toyota verkar ju ha en lösning för elbilar så vad mer ska man begära?
Ta ett batteri på 150 kWh det väger med vanlig energitäthet 300Wh/kg=0,3kWh/kg 500 kgDenna artikeln kan nog även få den mest fanatiske elbilsägaren att säga BS. Sant eller ej. Vi får se.
Att kunna minska en bils vikt med 10% är ju ingen liten sak, enligt mig. Lär ju göra sitt på räckvidden. Sen återstår det att se om det faktiskt är sant och vilka andra egenskaper det nya batteriet har.Ta ett batteri på 150 kWh det väger med vanlig energitäthet 300Wh/kg=0,3kWh/kg 500 kg
med energitäthet 500Wh/kg väger batteriet 300 kg
För en bil på 2000 kg blir det en minskning med 200 kg till 1800 kg.
Ingen gamechanger.
Skillnad är om företaget kan minska behovet av Lithium osv från totalt 500kg till 300kg. Skulle man lyckas minska materialkostnaden med 40 %. BRA jobbat, en gamechanger.
Samtidigt har Litiumpriset fallit från ca 70 USD/kg till ca 25 USD/kg idag .....
Hur går det med Natriumbatterierna ? Natrium ligger på ca 3 USD/kgDaily Metal Price: Lithium Price Chart (USD / Kilogram) for the Last Year
Daily Metal Price: Lithium Price Chart (USD / Kilogram) for the Last Year. Chart daily metal price movements in multiple units.www.dailymetalprice.com
Commodity Prices - Full Sample - Historical & Forecast Data in Several Countries
Access Historical & Forecast Pricing Data of +200 Commodities Worlwidewww.intratec.us
3. Artikeln beskriver möjliga framsteg men underskattar tiden att få ut något sånt här enormt. Som dylika artiklar alltid gör. Inte så Ajaj, men ingen mega-wow heller.Att kunna minska en bils vikt med 10% är ju ingen liten sak, enligt mig. Lär ju göra sitt på räckvidden. Sen återstår det att se om det faktiskt är sant och vilka andra egenskaper det nya batteriet har.
Tror bara det blir svårt för elbilsfanatikern att bli glad av den artikeln. Alternativ:
1. Framsteg för elbilarna men det är kineserna som gör framstegen. Ajaj.
2. Artikeln är BS men då är det inga framsteg för elbilarna. Ajaj.
Fast den vikten är i så fall beräknad på ett best case scenario med dom allra bästa batterierna samt att dom inte ligger i en bastant låda, är ihopkopplade med rejäla bus-bars mm.Ta ett batteri på 150 kWh det väger med vanlig energitäthet 300Wh/kg=0,3kWh/kg 500 kg
med energitäthet 500Wh/kg väger batteriet 300 kg
För en bil på 2000 kg blir det en minskning med 200 kg till 1800 kg.
Ingen gamechanger.
Skillnad är om företaget kan minska behovet av Lithium osv från totalt 500kg till 300kg. Skulle man lyckas minska materialkostnaden med 40 %. BRA jobbat, en gamechanger.
Samtidigt har Litiumpriset fallit från ca 70 USD/kg till ca 25 USD/kg idag .....
Hur går det med Natriumbatterierna ? Natrium ligger på ca 3 USD/kgDaily Metal Price: Lithium Price Chart (USD / Kilogram) for the Last Year
Daily Metal Price: Lithium Price Chart (USD / Kilogram) for the Last Year. Chart daily metal price movements in multiple units.www.dailymetalprice.com
Commodity Prices - Full Sample - Historical & Forecast Data in Several Countries
Access Historical & Forecast Pricing Data of +200 Commodities Worlwidewww.intratec.us
Precis, att batterierna packas i en låda tillräckligt styv och med tillräckliga toleranser för att ersätta en strukturell del av bottenplattan innebär att det även avgår viss vikt för ramen. Det reducerar i vart fall nackdelen avseende vikt med ett antal kilon.Det är väl här som de nya batteriformaten gör skillnad? Dvs batteriet kan göras ”självbärande” och därmed lättare.
Många bäckar små, och ja - utveckling är en process som tar tid.
Jag tror förvisso slutsatsen att mycket större än 100kWh inte kommer att vara speciellt attraktivt eller vanligt är korrekt men jag tror att bakgrunden att det skulle ha något att göra med hur fort man kan ladda hemma inte har något att göra med det.Precis, att batterierna packas i en låda tillräckligt styv och med tillräckliga toleranser för att ersätta en strukturell del av bottenplattan innebär att det även avgår viss vikt för ramen. Det reducerar i vart fall nackdelen avseende vikt med ett antal kilon.
Men sanningen att säga har nog revolutionen redan skett i och med bilar som i ur och skur tar oss 25-35 mil på en laddning. Resten av 20-talet lär mer handla om evolution och mer rationell tillverkning/billigare insatsmaterial när det gäller energilagring. Längre räckvidd - javisst, men det lär komma till priset av större, dyrare och tyngre batteri vilket innebär längre laddtid för de flesta. I praktiken kan ju de flesta av oss stoppa in max 11 kW när vi laddar hemma, räknar vi på i praktiken 10 kW med avseende på övrig hushållsförbrukning och 8 h laddtid under dygnets lämpligaste timmar blir 80 kWh/dygn det vettigaste för hemmaladdning. Det innebär att batterier större än 100-110 kWh förefaller mindre attraktivt för de flesta av oss...
Jag är inte alls oenig i det Du skriver, däremot utgår vi från något olika premisser. De flesta av oss har nog rörligt avtal för hushållsström som innebär att än så länge är nattetid den fördelaktigaste tiden att ladda bilen givet nuvarande nationella förbrukningsmönster. Många har kvällsaktiviteter inklusive skjutsning/hämtning av ungar vilket tar bort laddtid. Därutöver är en pendling om 10-15 mil per dag inte ovanlig i min landsända, inte ens om Du bor i en stad.Jag tror förvisso slutsatsen att mycket större än 100kWh inte kommer att vara speciellt attraktivt eller vanligt är korrekt men jag tror att bakgrunden att det skulle ha något att göra med hur fort man kan ladda hemma inte har något att göra med det.
Den genomsnittliga körsträckan för svenska personbilar är fortfarande drygt 1000 mil om året för bilar ägda av privatpersoner och drygt 1200 för bilar ägda av juridisk person.
Dvs i storleksordningen 3-4 mil om dagen. Och körsträckor under 5 mil täcker in 95% av den dagliga körningen.
Och även om man så hade ett batteri med 300 kWh så behöver man ju inte ladda i mer än 6 kWh om man kört 3 mil under dagen och det kan man till och med greja med en laddare i vanlig schuko (förutsatt att man strypt laddströmmen så man inte riskerar brand i uttaget)
Premissen att man bara skulle ha 8 timmar på sig att ladda är inte helt korrekt den heller. Tittar jag på mig själv så dom dagar som jag jobbar från kontoret så åker jag hemifrån vid 7 och kommer hem någon gång vid 17. Det betyder att jag i normalfallet skulle ha 14 timmar på mig att ladda en elbil vilket ger hyfsad marginal även om jag skulle ha en bil med 100 kWh batteri och kört det helt tomt. Men då kan man ju såklart inte unna sig lyxen att bara ladda under de billigaste timmarna på dygnet.
8 timmar laddtid blir bara fallet om man skulle komma hem sent på kvällen, borsta tänderna, sova 7 timmar och sedan kliva upp, ta en snabbdusch och direkt sätta sig i bilen.
Men det är långt ifrån det vanligaste användningsfallet och inte ens det är något problem om du inte kommer hem med helt tomt batteri och absolut måste ha det helt fullt morgonen efter.
Sen är det väl förvisso så att det finns en övre gräns när ett större batteri inte längre ses som en större fördel eftersom man i alla fall förr eller senare måste ta en paus för att äta, gå på toaletten mm och då kan man ofta även ladda i samband med det.
Med ett batteri på 100 kWh så kommer man minst 30-35 mil även under ganska dassiga förhållanden och längre än så är det relativt få som kör utan att stanna till för åtminstone en bensträckare, mat och toalettbesök.
Det som driver behovet av stora batterier är egentligen den lilla andelen av körningen som är långkörningar av typ semesterresor för de flesta. redan en bil med en räckvidd på 10-15 mil skulle täcka in nästan all körning för de allra flesta och då räcker ett batteri på 30kWh.
Men det skulle betyda att man måste stanna och ladda väldigt ofta på långresor
Så jag tror att den övervägande faktorn som avgör när ett större batteri inte längre är värt merkostnaden är när räckvidden på bilen blir så lång att man i alla fall anser att man behöver stanna och ta en paus.
Nej, tänker Du på batterinördarna på Teslaforum förespråkar de väl <55% laddning när bilen står för att minimera degradering. Å andra sidan tänker väl jag (och kanske fler med mig) att om batteriet har 85% eller 88% kapacitet kvar efter 32 000 mil kanske i det stora hela inte spelar så stor roll givet kostnad i inköpspris och vikt att bära med sig under bilens livslängd?Inte fel att kunna ha sin dagliga (säg 95% av resorna enligt ovan) laddning att verka i zonen 20-50% laddning
Rörligt pris betyder inte att det är dyrare dagtid.Jag är inte alls oenig i det Du skriver, däremot utgår vi från något olika premisser. De flesta av oss har nog rörligt avtal för hushållsström som innebär att än så länge är nattetid den fördelaktigaste tiden att ladda bilen givet nuvarande nationella förbrukningsmönster. Många har kvällsaktiviteter inklusive skjutsning/hämtning av ungar vilket tar bort laddtid. Därutöver är en pendling om 10-15 mil per dag inte ovanlig i min landsända, inte ens om Du bor i en stad.
Så för att inkludera så många användare som möjligt valde jag att utgå från tillgänglig laddtid, innebärande att det sannolikt inte är många av oss som i praktiken har nytta av större batteriet än 100-110 kWh. Skulle vi ha bra laddmöjlighet såväl på jobbet som hemmavid även vid boende i lägenhet/stadsmiljö skulle praktiskt behov av batteristorlek för de flesta reduceras avsevärt.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |