Elbil eller inte?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vilka bilar har det enl dig? Ska testa själv om det funkar, då min E-klass är sådär bra = stängt av det.
Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto. Har Du provat Google Home är det precis lika enkelt i PS2. Säger jag till exempel ”Kör till Yamaha-Center i Luleå” checkar den själv av adressen innan den föreslår färdvägen. Kalasbra funktionalitet och det är sällan den inte förstår kommandot. Prova när Du får chans och bilda Dig en egen uppfattning :).

Mesta delen av mjukvaran till Polestar utvecklas av Volvo. Köper Du en Gent-producerad Volvo (XC40 alt C40) med Android lär Du ha samma funktionalitet och lejonparten av köpeskillingen (i vart fall vad gäller löner och skatter) blir kvar i Europa och Sverige.

Men sanningen att säga har jag dålig koll på vilka fler europeiska biltillverkare som använder Android, vill minnas att någon av de större börjat ”samarbeta” i alla fall. Det har tagit tid och ibland verkligen varit ett steg fram och två tillbaka men det gäller user interface har jag inte provat något bättre, inte än i alla fall.

Detta är naturligtvis en väldigt personlig värdering men tre saker jag kommer att ha svårt att avstå från framöver är:
1 - Pixel Led
2 - Bra röststyrning och smart navi.
3 - Riktigt bra fyrhjulskrafs (om än det kostar lite räckvidd)
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto. Har Du provat Google Home är det precis lika enkelt i PS2. Säger jag till exempel ”Kör till Yamaha-Center i Luleå” checkar den själv av adressen innan den föreslår färdvägen. Kalasbra funktionalitet och det är sällan den inte förstår kommandot. Prova när Du får chans och bilda Dig en egen uppfattning :).

Mesta delen av mjukvaran till Polestar utvecklas av Volvo. Köper Du en Gent-producerad Volvo (XC40 alt C40) med Android lär Du ha samma funktionalitet och lejonparten av köpeskillingen (i vart fall vad gäller löner och skatter) blir kvar i Europa och Sverige.

Men sanningen att säga har jag dålig koll på vilka fler europeiska biltillverkare som använder Android, vill minnas att någon av de större börjat ”samarbeta” i alla fall. Det har tagit tid och ibland verkligen varit ett steg fram och två tillbaka men det gäller user interface har jag inte provat något bättre, inte än i alla fall.

Detta är naturligtvis en väldigt personlig värdering men tre saker jag kommer att ha svårt att avstå från framöver är:
1 - Pixel Led
2 - Bra röststyrning och smart navi.
3 - Riktigt bra fyrhjulskrafs (om än det kostar lite räckvidd)

Rätta mig gärna om jag har fel, men visst fasiken är Polestar Pixelled exakt samma system som Volvo Advanced Led? Systemet som dansar runt med strålkastarna vid möte, när någon ligger framför (skapar en mörk "box" runt framförvarande bil)?
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Det är jättekul att NEVS har rullat ut en gammal elektrisk SAAB med facelift, men någon biltillverkning är och blir det inte.

Sluta piska den hästen, den är både död och rutten...

Ingen skulle bli gladare än jag om dom lyckades lansera 20 år gamla saabar med eldrift till bra pris, men det kommer inte att hända.
Har inte påstått varken det ena eller det andra om att NEVS skulle vara en biltillverkare eller ha någon slags framtid.

Artikeln handlar om ett utvecklingsprojekt som hittills varit okänt för allmänheten. Vissa med ett bil-/teknikintresse kanske finner det intressant, jag är likgiltig inför om just du gör det. Jag har inte tvingat på någon någonting.

Men om du tycker ”jättekul” som du själv skriver, kanske du skulle läsa reportaget när det kommer ut? Dock handlar det inte om någon gammal teknik eller något facelift.


Saab-nevs-emiliy-GT.jpg

nevs-emily-gt-1.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har inte påstått varken det ena eller det andra om att NEVS skulle vara en biltillverkare eller ha någon slags framtid.

Artikeln handlar om ett utvecklingsprojekt som hittills varit okänt för allmänheten. Vissa med ett bil-/teknikintresse kanske finner det intressant, jag är likgiltig inför om just du gör det. Jag har inte tvingat på någon någonting.

Men om du tycker ”jättekul” som du själv skriver, kanske du skulle läsa reportaget när det kommer ut? Dock handlar det inte om någon gammal teknik eller något facelift.

Vad handlar det om då?
Jag kunde inte läsa artikeln som du länkade till.

Jag googlade lite och hittade att den hade fyra hjulmotorer?
Det är ju en spännande teknik som har visat sig överlägsen?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Elbilsracet
Kina har kört om Europa i elbilstillverkningen
Polestar i centrum när en miljon besöker Shanghais bilsalong.
Polestar i centrum när en miljon besöker Shanghais bilsalong. Foto: Polestar
Kina har kört om Europa och tagit över täten i elbilsutvecklingen. SvD är på plats och fångar de hetaste trenderna från bilsalongen i Shanghai som pågår nu.


Julia Brzezinska
Publicerad 2023-04-22



Stäng
Dela artikeln:
Kina har kört om Europa i elbilstillverkningen
SHANGHAI För första gången sedan pandemin samlas hela bilvärlden under samma tak igen, utan ansiktsmask. Årets upplaga av Shanghais bilsalong förväntas locka över en miljon besökare. På plats finns mer än 170 utställare med 100 premiärvisningar, de flesta elektriska och kinesiska.

När världens största största bilmarknad håller på att ställa om till elbilar går det rasande fort. I år förväntas det säljas 27 miljoner bilar i Kina – där elbilarna kommer att stå för över en tredjedel av försäljningen.

Det tåget vill ingen biltillverkare missa. Men i år är det inte de europeiska märkena som stjäl showen – de unga kineserna vill ha inhemska märken, som i många fall är helt okända i Europa.

Nyvunnet självförtroende
Alla unga kineser SvD möter rankar Nio högst följt av Xpeng och Li Auto. Bilarna är dyra och märkena satsar på att bygga sociala klubbar och batteribytarstationer.
Alla unga kineser SvD möter rankar Nio högst följt av Xpeng och Li Auto. Bilarna är dyra och märkena satsar på att bygga sociala klubbar och batteribytarstationer. Foto: Julia Brzezinska
Stäng
Alla unga kineser SvD möter rankar Nio högst följt av Xpeng och Li Auto. Bilarna är dyra och märkena satsar på att bygga sociala klubbar och batteribytarstationer.
Alla unga kineser SvD möter rankar Nio högst följt av Xpeng och Li Auto. Bilarna är dyra och märkena satsar på att bygga sociala klubbar och batteribytarstationer. Foto: Julia Brzezinska
Förr fann man oftast Kinamärkena i utkanten av mässhallen med någon skamsen budgetkopia och dålig krocksäkerhet. I dag erbjuder de toppmoderna produkter i alla segment och prisklasser och får högsta betyg i våra europeiska krocktester.

Det finns en hunger, självförtroende och framtidsoptimism som saknas hos de europeiska märkena. Unga kineser som SvD pratar med på mässan rankar de kinesiska elbilsmärkena högre än de europeiska – som enligt de känns gammalmodiga med utdaterade infotainmentsystem.

Kinesisk designtrender
Volvosyskonen Zeekr 001 och Zeeker X kommer snart till Sverige. Vilken plats det Geely-ägda märket har i hierarkin jämfört med Polestar kan Zeekrs Europachef Spiros Fotinos inte svara på.
Volvosyskonen Zeekr 001 och Zeeker X kommer snart till Sverige. Vilken plats det Geely-ägda märket har i hierarkin jämfört med Polestar kan Zeekrs Europachef Spiros Fotinos inte svara på. Foto: Zeekr
Stäng
Volvosyskonen Zeekr 001 och Zeeker X kommer snart till Sverige. Vilken plats det Geely-ägda märket har i hierarkin jämfört med Polestar kan Zeekrs Europachef Spiros Fotinos inte svara på.
Volvosyskonen Zeekr 001 och Zeeker X kommer snart till Sverige. Vilken plats det Geely-ägda märket har i hierarkin jämfört med Polestar kan Zeekrs Europachef Spiros Fotinos inte svara på. Foto: Zeekr
Tidigare kopierades de europeiska märkena hejvilt. Nu tycks de kinesiska märkena snarare kopiera varandra. På årets mässa går det att skönja tre kinesiska designtrender:

Den äldre kinesiska designen som BYD (Build your dreams), den största elbilstillverkaren i världen står för – med mer krom och asiatiska designelement som drakfjäll.

Det nya moderna formspråket som påminner mer om färgglada modeprodukter. Märken som Nio, Saic-ägda IM Motors, Li Auto, Avatar och Lumin representerar den vänliga designen i lättsamma pastellfärger med runda former och strålkastare som ser ut som snälla ”ögon”.

Den tredje trenden står märken som Hiphi och Geely-ägda Zeekr för, med ett överdesignat utseende. Här märks bland annat skärmytor utanpå karossen som kan blinka och spela upp meddelanden, uppfällbara måsvingedörrar, starka färger och skarpa veck som påminner om stridsflygplan.

Svenska märket sticker ut
Elbilen Polestar 4 står för mässans mest spektakulära bakdel, som saknar fönster. Bilen lanseras först i Kina och kommer till Sverige under nästa år.
Elbilen Polestar 4 står för mässans mest spektakulära bakdel, som saknar fönster. Bilen lanseras först i Kina och kommer till Sverige under nästa år. Foto: Polestar
Stäng
Elbilen Polestar 4 står för mässans mest spektakulära bakdel, som saknar fönster. Bilen lanseras först i Kina och kommer till Sverige under nästa år.
Elbilen Polestar 4 står för mässans mest spektakulära bakdel, som saknar fönster. Bilen lanseras först i Kina och kommer till Sverige under nästa år. Foto: Polestar
Svensk-kinesiska Polestar står i år för bilsalongens mest spektakulära monter som omringas av 80 000 röda tulpaner. Här bjuds besökarna på blomstrande väldoft, men även mässans mest spektakulära bakdel.

Den nya coupésuvmodellen Polestar 4, som lanseras i Kina senare i år och når Sverige under 2024 har ingen bakruta.

– Elektrifieringen har frigjort oss bildesigners, säger Polestars designchef Maximilan Missoni till SvD.

Han förklarar att elbilarnas krav på en mer aerodynamiskt sluttande akter har gjort att bakrutorna blivit så pass små att de nästan spelat ut sin roll. Den nya bakdelen ger lägre lufttmotstånd och bättre takutrymme i baksätet. Bakåtsikten fångas med en kamera på taket, som visas på en digital backspegel.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ska bli väldigt spännande att se hur många "gamla hederliga" bilmärken som försvinner inom 10-20år tex de amerikanska eller för all del europeiska
Som Du är inne på - kräftgången har sannolikt precis tagit sin början för ett antal aktörer. Sett i backspegeln är det svårt att begripa att inte de etablerade satte champagnen i vrångstrupen när Tesla visade på möjligheterna med S och X samt investerade i sitt laddnätverk. I vart fall från ungefär 2015 borde utvecklingsinsatserna ha intensifierats, oavsett om man var osäker på utfallet eller ej. Då kunde teknikens möjlighet skönjas och samhällets utveckling var rätt tydlig.

I elbilskretsar är Toyota på mångas läppar, de är ju oerhört sena ur startblocken, trots sina framgångar med hybrider. I gott sällskap med övriga japanska tillverkare.

Trots senfärdighet har ju Européerna presenterat sina 1:a generationer, utmaningen är däremot skalbarheten (massproduktion) och tunga investeringar som ska skrivas av under kostnadspress från Tesla. VW är väl de som kommit längst, andra kan få det duktigt tungt.

Förstod jag det rätt fightas Model Y om att bli mest sålda bilmodell i Europa och USA, innehar P4 på world-wide listan. Vem kunde ana det för några år sedan, att den nya Passaten skulle bli en dyr amerikansk elbil?

Går det illa får studenterna på Handels studera paradigmexemplen från den schweiziska klockindustrin, Facit och IBM kompletterade med stora bilfabrikanter om inte alltför många år.

Det går undan nu…
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som Du är inne på - kräftgången har sannolikt precis tagit sin början för ett antal aktörer. Sett i backspegeln är det svårt att begripa att inte de etablerade satte champagnen i vrångstrupen när Tesla visade på möjligheterna med S och X samt investerade i sitt laddnätverk. I vart fall från ungefär 2015 borde utvecklingsinsatserna ha intensifierats, oavsett om man var osäker på utfallet eller ej. Då kunde teknikens möjlighet skönjas och samhällets utveckling var rätt tydlig.

I elbilskretsar är Toyota på mångas läppar, de är ju oerhört sena ur startblocken, trots sina framgångar med hybrider. I gott sällskap med övriga japanska tillverkare.

Trots senfärdighet har ju Européerna presenterat sina 1:a generationer, utmaningen är däremot skalbarheten (massproduktion) och tunga investeringar som ska skrivas av under kostnadspress från Tesla. VW är väl de som kommit längst, andra kan få det duktigt tungt.

Förstod jag det rätt fightas Model Y om att bli mest sålda bilmodell i Europa och USA, innehar P4 på world-wide listan. Vem kunde ana det för några år sedan, att den nya Passaten skulle bli en dyr amerikansk elbil?

Går det illa får studenterna på Handels studera paradigmexemplen från den schweiziska klockindustrin, Facit och IBM kompletterade med stora bilfabrikanter om inte alltför många år.

Det går undan nu…
Det är Ford F-150, Toyota Rav-4 och Toyota Corolla som för tillfället ligger före. Passaten är nog inte ens på topp tio. På tal om kräftgång..
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Som Du är inne på - kräftgången har sannolikt precis tagit sin början för ett antal aktörer. Sett i backspegeln är det svårt att begripa att inte de etablerade satte champagnen i vrångstrupen när Tesla visade på möjligheterna med S och X samt investerade i sitt laddnätverk. I vart fall från ungefär 2015 borde utvecklingsinsatserna ha intensifierats, oavsett om man var osäker på utfallet eller ej. Då kunde teknikens möjlighet skönjas och samhällets utveckling var rätt tydlig.

I elbilskretsar är Toyota på mångas läppar, de är ju oerhört sena ur startblocken, trots sina framgångar med hybrider. I gott sällskap med övriga japanska tillverkare.

Trots senfärdighet har ju Européerna presenterat sina 1:a generationer, utmaningen är däremot skalbarheten (massproduktion) och tunga investeringar som ska skrivas av under kostnadspress från Tesla. VW är väl de som kommit längst, andra kan få det duktigt tungt.

Förstod jag det rätt fightas Model Y om att bli mest sålda bilmodell i Europa och USA, innehar P4 på world-wide listan. Vem kunde ana det för några år sedan, att den nya Passaten skulle bli en dyr amerikansk elbil?

Går det illa får studenterna på Handels studera paradigmexemplen från den schweiziska klockindustrin, Facit och IBM kompletterade med stora bilfabrikanter om inte alltför många år.

Det går undan nu…
Man ska komma ihåg att det i året tillverkas ungefär 6 miljoner elbilar (plughybrid+helel) av ungefär 60 miljoner bilar. Uppgifter från 2022
Toyota tillverkar dryga 10 miljoner bilar i året ... Så för varje helebil som tillverkas så bygger Toyota två bilar ... Man vet att när Toyota kommer ut med elbilar på allvar så är elbilen på riktigt ett alternativ för den stora massan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man vet att när Toyota kommer ut med elbilar på allvar så är elbilen på riktigt ett alternativ för den stora massan.
Nä, Toyota kom med en elbil förra året och den har börjat med att tappa hjulen och sen har den en enorm törst på elektroner förutom att den har låg effekt på laddningen. Om folk dömer elbilar efter den tror de fortfarande att de bästa finns på Gröna Lund.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man ska komma ihåg att det i året tillverkas ungefär 6 miljoner elbilar (plughybrid+helel) av ungefär 60 miljoner bilar. Uppgifter från 2022
Toyota tillverkar dryga 10 miljoner bilar i året ... Så för varje helebil som tillverkas så bygger Toyota två bilar ... Man vet att när Toyota kommer ut med elbilar på allvar så är elbilen på riktigt ett alternativ för den stora massan.
Av dessa sälja ca 23milj i Kina och 13milj i USA. Det är inte supermycket resten av världen delar på
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är Ford F-150, Toyota Rav-4 och Toyota Corolla som för tillfället ligger före. Passaten är nog inte ens på topp tio. På tal om kräftgång..
Det är rätt. Jag tänker att F-150 är en bil som föredras av många Entreprenörer (som kanske fraktar tunga, tunga stenar), de andra två Du nämner är betydligt billigare än den som innehar plats #4. Min bedömning är att vi passerat startfasen av omställningen och kommer att se en rätt snabb utveckling med början i Europa och USA. Däremot tror jag inte att vi bara har elbilar på topp-10 inom en snar framtid, kanske inte ens på lång sikt. Det kommer troligen att finnas behov av andra drivmedel (vätgas, biobränslen etc) under överskådlig tid.

Byt ut ”Passat” mot ”Svenssonbil” så kanske andemeningen blir tydligare, fabrikatet är egalt och avsåg inte världsstatistiken?

Men det är en personlig bedömning, jag har haft fel förut :)
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Nä, Toyota kom med en elbil förra året och den har börjat med att tappa hjulen och sen har den en enorm törst på elektroner förutom att den har låg effekt på laddningen. Om folk dömer elbilar efter den tror de fortfarande att de bästa finns på Gröna Lund.
Det är väl en bil som är framtvingad för att bejaka olika miljöinstanser?
Jag påstår inte att Toyota är den ”bästa” bilen utan vill snarare föra fram att om världens största biltillverkare går ut och säger att deras marknad inte ännu är redo och möjlig att elektrifiera så har sådana uttalanden en hel del tyngd bakom sig. Men framtiden får visa hur det går, min vilda gissning är att 2025-26 så börjar vi se en ny generation batterier och massproduktion av elbilar på riktigt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det är väl en bil som är framtvingad för att bejaka olika miljöinstanser?
Jag påstår inte att Toyota är den ”bästa” bilen utan vill snarare föra fram att om världens största biltillverkare går ut och säger att deras marknad inte ännu är redo och möjlig att elektrifiera så har sådana uttalanden en hel del tyngd bakom sig. Men framtiden får visa hur det går, min vilda gissning är att 2025-26 så börjar vi se en ny generation batterier och massproduktion av elbilar på riktigt.
Mmm, problemet med Din teori är att klanen Toyoda med Aiko i spetsen lämnade över rodret 1/4 till en ny VD för koncernen - troligen hade Aiko i rollen som tidigare VD för koncernen kanske inte fattat de optimala besluten för Toyota under de senaste åren…

Toyota förtjänar respekt och visst ska vi ha en viss ödmjukhet inför kommande tekniksprång. Men all historik jag känner till visar på att den som ligger i framkant av teknikutvecklingen har lättare att tillgodogöra sig nya innovationer (inom organisationens paradigm) än den som väljer att avvakta det ”stora språnget”.

Skulle Toyota, under tidigare ledning, ha satsat allt krut på t ex vätgas tror jag de har en stooor uppförsbacke. Helt enkelt för att batteridrift är tillräckligt bra för de flesta av oss.

Kort sagt - vid paradigmskiften är det inte alltid klokt att följa den historiske marknadsledarens förutsägelser, insatserna är helt enkelt för höga?

Mina 2p
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, både Toyota och BMW satsade hårt på vätgasspåret, men det kan man väl konstatera var en felsatsning.
Fast inte så fel, för hade bara värgasinfrastrukturen byggts ut så hade det också funkat.

Jag tror att BYD's blade batterier kan ge oss ett teknikskutt (inte ett helt språng).

Dom andra batterierna gav elbilsbranchen den skjuts den behövde och fick igång byggandet av laddstationer.
Nu när det finns gott om laddare kan man bygga bilar med mindre batterier, och billigare batterier, och där kommer BYD starkt med sina bladebatterier (som tydligen Tesla använder på kinabilarna) och billiga småbilar som ingen annan tillverkar.

Språnget kommer när det kommer att batteri som man kan Hyperrsnabbladda, då kan man acceptera bilar med väldigt små batterier och kort räckvidd.
Hypersnabbladdning leder också till att folk som bor utan laddmöjlighet kan köra elbil, om det bara är en 5 minutersladdning var tredje dag som behövs.

MEN då behövs det fler laddare på varje laddstation så att det inte blir kö till sladdarna och det förvandlar en 5 minutersladdning till 20 minuter väntan på en sladd.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top