sportbilsentusi
Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Kul att Polestar är bra. Vad tycker du om navi?Polestar (=Google) och Tesla. Än så länge.
Men den är kinesisk så en sådan ska jag inte köpa.
Kul att Polestar är bra. Vad tycker du om navi?Polestar (=Google) och Tesla. Än så länge.
Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto. Har Du provat Google Home är det precis lika enkelt i PS2. Säger jag till exempel ”Kör till Yamaha-Center i Luleå” checkar den själv av adressen innan den föreslår färdvägen. Kalasbra funktionalitet och det är sällan den inte förstår kommandot. Prova när Du får chans och bilda Dig en egen uppfattning .Vilka bilar har det enl dig? Ska testa själv om det funkar, då min E-klass är sådär bra = stängt av det.
Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto. Har Du provat Google Home är det precis lika enkelt i PS2. Säger jag till exempel ”Kör till Yamaha-Center i Luleå” checkar den själv av adressen innan den föreslår färdvägen. Kalasbra funktionalitet och det är sällan den inte förstår kommandot. Prova när Du får chans och bilda Dig en egen uppfattning .
Mesta delen av mjukvaran till Polestar utvecklas av Volvo. Köper Du en Gent-producerad Volvo (XC40 alt C40) med Android lär Du ha samma funktionalitet och lejonparten av köpeskillingen (i vart fall vad gäller löner och skatter) blir kvar i Europa och Sverige.
Men sanningen att säga har jag dålig koll på vilka fler europeiska biltillverkare som använder Android, vill minnas att någon av de större börjat ”samarbeta” i alla fall. Det har tagit tid och ibland verkligen varit ett steg fram och två tillbaka men det gäller user interface har jag inte provat något bättre, inte än i alla fall.
Detta är naturligtvis en väldigt personlig värdering men tre saker jag kommer att ha svårt att avstå från framöver är:
1 - Pixel Led
2 - Bra röststyrning och smart navi.
3 - Riktigt bra fyrhjulskrafs (om än det kostar lite räckvidd)
Har inte påstått varken det ena eller det andra om att NEVS skulle vara en biltillverkare eller ha någon slags framtid.Det är jättekul att NEVS har rullat ut en gammal elektrisk SAAB med facelift, men någon biltillverkning är och blir det inte.
Sluta piska den hästen, den är både död och rutten...
Ingen skulle bli gladare än jag om dom lyckades lansera 20 år gamla saabar med eldrift till bra pris, men det kommer inte att hända.
Har inte påstått varken det ena eller det andra om att NEVS skulle vara en biltillverkare eller ha någon slags framtid.
Artikeln handlar om ett utvecklingsprojekt som hittills varit okänt för allmänheten. Vissa med ett bil-/teknikintresse kanske finner det intressant, jag är likgiltig inför om just du gör det. Jag har inte tvingat på någon någonting.
Men om du tycker ”jättekul” som du själv skriver, kanske du skulle läsa reportaget när det kommer ut? Dock handlar det inte om någon gammal teknik eller något facelift.
Som Du är inne på - kräftgången har sannolikt precis tagit sin början för ett antal aktörer. Sett i backspegeln är det svårt att begripa att inte de etablerade satte champagnen i vrångstrupen när Tesla visade på möjligheterna med S och X samt investerade i sitt laddnätverk. I vart fall från ungefär 2015 borde utvecklingsinsatserna ha intensifierats, oavsett om man var osäker på utfallet eller ej. Då kunde teknikens möjlighet skönjas och samhällets utveckling var rätt tydlig.Ska bli väldigt spännande att se hur många "gamla hederliga" bilmärken som försvinner inom 10-20år tex de amerikanska eller för all del europeiska
Det är Ford F-150, Toyota Rav-4 och Toyota Corolla som för tillfället ligger före. Passaten är nog inte ens på topp tio. På tal om kräftgång..Som Du är inne på - kräftgången har sannolikt precis tagit sin början för ett antal aktörer. Sett i backspegeln är det svårt att begripa att inte de etablerade satte champagnen i vrångstrupen när Tesla visade på möjligheterna med S och X samt investerade i sitt laddnätverk. I vart fall från ungefär 2015 borde utvecklingsinsatserna ha intensifierats, oavsett om man var osäker på utfallet eller ej. Då kunde teknikens möjlighet skönjas och samhällets utveckling var rätt tydlig.
I elbilskretsar är Toyota på mångas läppar, de är ju oerhört sena ur startblocken, trots sina framgångar med hybrider. I gott sällskap med övriga japanska tillverkare.
Trots senfärdighet har ju Européerna presenterat sina 1:a generationer, utmaningen är däremot skalbarheten (massproduktion) och tunga investeringar som ska skrivas av under kostnadspress från Tesla. VW är väl de som kommit längst, andra kan få det duktigt tungt.
Förstod jag det rätt fightas Model Y om att bli mest sålda bilmodell i Europa och USA, innehar P4 på world-wide listan. Vem kunde ana det för några år sedan, att den nya Passaten skulle bli en dyr amerikansk elbil?
Går det illa får studenterna på Handels studera paradigmexemplen från den schweiziska klockindustrin, Facit och IBM kompletterade med stora bilfabrikanter om inte alltför många år.
Det går undan nu…
Man ska komma ihåg att det i året tillverkas ungefär 6 miljoner elbilar (plughybrid+helel) av ungefär 60 miljoner bilar. Uppgifter från 2022Som Du är inne på - kräftgången har sannolikt precis tagit sin början för ett antal aktörer. Sett i backspegeln är det svårt att begripa att inte de etablerade satte champagnen i vrångstrupen när Tesla visade på möjligheterna med S och X samt investerade i sitt laddnätverk. I vart fall från ungefär 2015 borde utvecklingsinsatserna ha intensifierats, oavsett om man var osäker på utfallet eller ej. Då kunde teknikens möjlighet skönjas och samhällets utveckling var rätt tydlig.
I elbilskretsar är Toyota på mångas läppar, de är ju oerhört sena ur startblocken, trots sina framgångar med hybrider. I gott sällskap med övriga japanska tillverkare.
Trots senfärdighet har ju Européerna presenterat sina 1:a generationer, utmaningen är däremot skalbarheten (massproduktion) och tunga investeringar som ska skrivas av under kostnadspress från Tesla. VW är väl de som kommit längst, andra kan få det duktigt tungt.
Förstod jag det rätt fightas Model Y om att bli mest sålda bilmodell i Europa och USA, innehar P4 på world-wide listan. Vem kunde ana det för några år sedan, att den nya Passaten skulle bli en dyr amerikansk elbil?
Går det illa får studenterna på Handels studera paradigmexemplen från den schweiziska klockindustrin, Facit och IBM kompletterade med stora bilfabrikanter om inte alltför många år.
Det går undan nu…
Nä, Toyota kom med en elbil förra året och den har börjat med att tappa hjulen och sen har den en enorm törst på elektroner förutom att den har låg effekt på laddningen. Om folk dömer elbilar efter den tror de fortfarande att de bästa finns på Gröna Lund.Man vet att när Toyota kommer ut med elbilar på allvar så är elbilen på riktigt ett alternativ för den stora massan.
Av dessa sälja ca 23milj i Kina och 13milj i USA. Det är inte supermycket resten av världen delar påMan ska komma ihåg att det i året tillverkas ungefär 6 miljoner elbilar (plughybrid+helel) av ungefär 60 miljoner bilar. Uppgifter från 2022
Toyota tillverkar dryga 10 miljoner bilar i året ... Så för varje helebil som tillverkas så bygger Toyota två bilar ... Man vet att när Toyota kommer ut med elbilar på allvar så är elbilen på riktigt ett alternativ för den stora massan.
Det är rätt. Jag tänker att F-150 är en bil som föredras av många Entreprenörer (som kanske fraktar tunga, tunga stenar), de andra två Du nämner är betydligt billigare än den som innehar plats #4. Min bedömning är att vi passerat startfasen av omställningen och kommer att se en rätt snabb utveckling med början i Europa och USA. Däremot tror jag inte att vi bara har elbilar på topp-10 inom en snar framtid, kanske inte ens på lång sikt. Det kommer troligen att finnas behov av andra drivmedel (vätgas, biobränslen etc) under överskådlig tid.Det är Ford F-150, Toyota Rav-4 och Toyota Corolla som för tillfället ligger före. Passaten är nog inte ens på topp tio. På tal om kräftgång..
.. fast det är inte samma saker. Android Auto är en projektion från din telefon, Android Automotive är det som bor i Volvo-världens infotainmentsystem. Just being petig, ingen kan förklara för mig varför Google tyckte den namngivningen var smart.Polestar 2 eller rättare sagt Android Auto.
Det är väl en bil som är framtvingad för att bejaka olika miljöinstanser?Nä, Toyota kom med en elbil förra året och den har börjat med att tappa hjulen och sen har den en enorm törst på elektroner förutom att den har låg effekt på laddningen. Om folk dömer elbilar efter den tror de fortfarande att de bästa finns på Gröna Lund.
Mmm, problemet med Din teori är att klanen Toyoda med Aiko i spetsen lämnade över rodret 1/4 till en ny VD för koncernen - troligen hade Aiko i rollen som tidigare VD för koncernen kanske inte fattat de optimala besluten för Toyota under de senaste åren…Det är väl en bil som är framtvingad för att bejaka olika miljöinstanser?
Jag påstår inte att Toyota är den ”bästa” bilen utan vill snarare föra fram att om världens största biltillverkare går ut och säger att deras marknad inte ännu är redo och möjlig att elektrifiera så har sådana uttalanden en hel del tyngd bakom sig. Men framtiden får visa hur det går, min vilda gissning är att 2025-26 så börjar vi se en ny generation batterier och massproduktion av elbilar på riktigt.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |