Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kommer giga-factory Berlin bli Europas största bilfabrik? Ska klara av att spotta ur sig en miljon bilar om året. VWs Wolfsburg hade sin topp 2015 med 815000.

Vill inte påstå att en VW från -15 var ett under av ihopsatt kvalitet. Men kanske hänger inte alltid tempo ihop med kvalitet. Teslor är ju inte sämre ihopsatta idag än vad de var för 10år den iaf.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det finns flera exempel på att man har batterilastbil/batteritruck och transporterar saker uppifrån och ner, dvs tungt nedåt, olastat upp igen och där man i princip kör dem utan att behöva ladda.
Hah. Det där var ju faktiskt jävligt smart-
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, även grottmänniskor förstod att man kunde rulla en sten nerför med liten ansträngning.
Problemet är att det är ytterst få tillämpningar där man bara behöver frakta i nerförsbacke

 

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, även grottmänniskor förstod att man kunde rulla en sten nerför med liten ansträngning.
Problemet är att det är ytterst få tillämpningar där man bara behöver frakta i nerförsbacke

En gravitationsdriven bil hade ju varit något.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hah. Det där var ju faktiskt jävligt smart-

Javisst, elbilen har ju den fördelen att den återvinner energin när man kör nedför.

Överallt där man fraktar nedåt och kör tom tillbaka kan ju bli vinstnetto… och där det bara är uppför så tjänar man på högre verkningsgrad och vridmoment…

Inte alltid lätt att vara bakåtsträvare!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Letade efter en artikel i teknikens värld om komatsu bergdumper modell el, den gick tom upp lastade ett par hundra ton o gick med motorbroms ned när den kom ned fick den ansluta till nätet och tömma ur batteriet innan den körde upp igen, den dumpern lämnade 5 Mw ut på nätet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
92aed7b4da7b79349c9bea404a3e2bbc.jpg


200 mil enkel nu, 200 Wh/km inkl kåpsläpet de första 100 milen och 120-130 km/h de andra 100 milen.

Södra Italien om någon dag.

En kanske korkad fråga från en okunnig. Hur funkar det på långresa?

Ställer du in resan på färddatorn och bilen räknar ut rutten och vart du ska stanna och ladda och hur mycket du ska ladda varje tillfälle?

Ser du innan du är framme vid en super change hur många laddare som är upptagna om det är ledigt?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En kanske korkad fråga från en okunnig. Hur funkar det på långresa?

Ställer du in resan på färddatorn och bilen räknar ut rutten och vart du ska stanna och ladda och hur mycket du ska ladda varje tillfälle?

Ser du innan du är framme vid en super change hur många laddare som är upptagna om det är ledigt?
Ja och ja.
Tesla har det inbyggt (iaf Y som jag testade).
Man kan planera från start till stopp och få rutten med laddare.
Du kan också planera hela resan på telefonen och skicka rutten till bilen.
Stoppen och hur länge du ska ladda planerad automatiskt.

Detta finns även till min KIA (och andra elbilar) men inte lika "integrerat".
Jag använder appen ABRP "A better route planner" för samma sak.
Man kan ställa in om man vill ha få långa stopp eller många korta stopp.
Funkar bra.
För att se om laddare från olika leverantörer är upptagna, och priser, använder jag appen "Charge Finder".
Sen finns det en uppsjö av ladd-appar vilket är lite irriterande.

Tesla ligger långt före här.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vore kul att veta vad andra icke-Tesla-ägare använder för appar. :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu behöver inte jag hjälp med att köra bil, men Waze har alla bensinmackar inlagda.

Köptes inte ABRP upp av Rivian nyss?
Det blir helt klart skillnad med elbil.
Sen behöver man inte ruttplanera men man behöver Charge Finder då laddstationer inte är utmärkta som bensinstationer...ännu. ?

Ingen aning men jag hoppas det fortsätter vara gratis isf.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kanske korkad fråga från en okunnig. Hur funkar det på långresa?

Ställer du in resan på färddatorn och bilen räknar ut rutten och vart du ska stanna och ladda och hur mycket du ska ladda varje tillfälle?

Ser du innan du är framme vid en super change hur många laddare som är upptagna om det är ledigt?

Finns inga korkade frågor och Kratoz svarade bra på detta.

050b2cbf093413d3e51494c943fca58c.jpg


Man får veta var man skall stanna, hur mycket man har kvar när man kommer fram och hur länge man behöver ladda. Med marginal, den räknar snålt så man är alltid sejf.

Är det trångt vid en Supercharger leder den om till en annan, mindre belagd.

Nu vid Gardasjön, stod på lite. 193Wh i snitt på 300 mil.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja och ja.
Tesla har det inbyggt (iaf Y som jag testade).
Man kan planera från start till stopp och få rutten med laddare.
Du kan också planera hela resan på telefonen och skicka rutten till bilen.
Stoppen och hur länge du ska ladda planerad automatiskt.

Detta finns även till min KIA (och andra elbilar) men inte lika "integrerat".
Jag använder appen ABRP "A better route planner" för samma sak.
Man kan ställa in om man vill ha få långa stopp eller många korta stopp.
Funkar bra.
För att se om laddare från olika leverantörer är upptagna, och priser, använder jag appen "Charge Finder".
Sen finns det en uppsjö av ladd-appar vilket är lite irriterande.

Tesla ligger långt före här.

1/ Jag vill planera resan i mobilen, är ju där man har adress&destinationer.
Finns det alltså ingen app som gör allt?
- Charge Finder, hittar inte att man kan regga sig, lägga in flera bilar och välja start/slutladdning (skitbra finesser)
- A better route planner, hittar inte var man ser priser och lediga/upptagna laddplatser

2/ Finns det EN app för att betala? Annars blir det som parkering, där man ska ha 10+ appar. Värdelöst!

Är det verkligen bara Tesla som i sin app fixar allt detta?

3/ Typiskt Use case för mig.
Detta funkar i vilka elbilar?:
- väljer en kontakt i iphone

- bilens app ställer in navi inkl laddstopp

- sätter mig i bilen

- kör

- Allt funkar på bilens navi o jag ser destination, laddstopp med pris och lediga/upptagna laddplatser
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mary bara GM, s vd berättade i dag att tesla kommer att gå i konkurs om dom börjar bygga modell 2 för 25000 dollar.

Att Mary säger så beror tydligen på enligt henne själv att GM kommer inte kunna tjäna pengar på EV före 2032 och då måste dom minst kosta 40,000 dollar.

GM sålde 900 ev Cadillac förra kvartalet.

Fords vd Jim farly lutar åt samma håll som bara det går ej att tjäna pengar på EV under 40,000 dollar.

Ford flyttade ut EV till ett helt eget bolag frikopplat från Fords övriga tillverkning.


Mary bara kusin var Föresten den som gjorde ölreklamen som gjorde att hela us bojkottade bud eller vilken skit öl det nu var. Men det säger kanske något om familjens kompetens.


Washington dc gick på en riktig dunder bluff.

Företaget mullen visade upp en liten dosa som på något magiskt sätt rejuvernerar batterierna så räckvidden på el fordon blir minst 50% mer men ofta 75%mer räckvidd.

680,000 dollar gick Washington in med i mullen. Varje magisk burk kostade endast 16, 000 dollar monterad o klar i en el bil.

Screenshot_20230725_172835.jpgScreenshot_20230725_172757.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mary bara GM, s vd berättade i dag att tesla kommer att gå i konkurs om dom börjar bygga modell 2 för 25000 dollar.

Att Mary säger så beror tydligen på enligt henne själv att GM kommer inte kunna tjäna pengar på EV före 2032 och då måste dom minst kosta 40,000 dollar.

GM sålde 900 ev Cadillac förra kvartalet.

Fords vd Jim farly lutar åt samma håll som bara det går ej att tjäna pengar på EV under 40,000 dollar.

Ford flyttade ut EV till ett helt eget bolag frikopplat från Fords övriga tillverkning.


Mary bara kusin var Föresten den som gjorde ölreklamen som gjorde att hela us bojkottade bud eller vilken skit öl det nu var. Men det säger kanske något om familjens kompetens.


Washington dc gick på en riktig dunder bluff.

Företaget mullen visade upp en liten dosa som på något magiskt sätt rejuvernerar batterierna så räckvidden på el fordon blir minst 50% mer men ofta 75%mer räckvidd.

680,000 dollar gick Washington in med i mullen. Varje magisk burk kostade endast 16, 000 dollar monterad o klar i en el bil.

View attachment 487259View attachment 487260
Någon med en halv hjärncell stipulerade att betalning bara utgår när produkten visar sig uppfylla utlovat resultat.
Så det är inte helt illa iaf.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Mary bara GM, s vd berättade i dag att tesla kommer att gå i konkurs om dom börjar bygga modell 2 för 25000 dollar.

Att Mary säger så beror tydligen på enligt henne själv att GM kommer inte kunna tjäna pengar på EV före 2032 och då måste dom minst kosta 40,000 dollar.

GM sålde 900 ev Cadillac förra kvartalet.
Jaja, hon kommer leda GM rakt in i fördärvet, men denna inställning.
Antingen blir GM lika effektivt att tillverka elbilar som Tesla, BYD och en räcka kinaföretag - eller så konkar GM.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1/ Jag vill planera resan i mobilen, är ju där man har adress&destinationer.
Finns det alltså ingen app som gör allt?
- Charge Finder, hittar inte att man kan regga sig, lägga in flera bilar och välja start/slutladdning (skitbra finesser)
- A better route planner, hittar inte var man ser priser och lediga/upptagna laddplatser

2/ Finns det EN app för att betala? Annars blir det som parkering, där man ska ha 10+ appar. Värdelöst!

Är det verkligen bara Tesla som i sin app fixar allt detta?

3/ Typiskt Use case för mig.
Detta funkar i vilka elbilar?:
- väljer en kontakt i iphone

- bilens app ställer in navi inkl laddstopp

- sätter mig i bilen

- kör

- Allt funkar på bilens navi o jag ser destination, laddstopp med pris och lediga/upptagna laddplatser

Jag tror att Polestar/Volvo fixar det med deras inbyggda Google.

I övrigt verkar det bara vara Tesla som tagit hand om hela ekosystemet.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top