Elbil eller inte?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mja , det finns ju Androider också, här är testresultatet av en Samsung enligt läsarna
1697138502205.png

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, en som tar alla bilar oavsett märke.
Finns det app som sköter 95% av alla laddare (tesla exkluderat), så är det inte så långt bort att lösa den sista biten av plug n charge.

Men du vill ha en så är Ionity en av dem. Det förutsätter ju att biltillverkarna har infört den standarden såklart. Typ BMW, Ford, Mercedes, Porsche, Skoda, VW, har det redan. Hyundai borde ha snart?, har iaf i usa. Tesla är nog med på banan iom att NACS även inkluderar ISO 15118, likväl som CCS. (Provat på en VW. Funkar som på teslan, handskakningen tog dock ett antal sekunder mer, men inget som spelade roll..)
Jag tror inte det är långt bort tills ”alla” är med på den bollen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns det app som sköter 95% av alla laddare (tesla exkluderat), så är det inte så långt bort att lösa den sista biten av plug n charge.

Men du vill ha en så är Ionity en av dem. Det förutsätter ju att biltillverkarna har infört den standarden såklart. Typ BMW, Ford, Mercedes, Porsche, Skoda, VW, har det redan. Hyundai borde ha snart?, har iaf i usa.

Så det finns inte och det fungerar inte?

Varför vill man INTE betala med kort?
Det är ju skitsmidigt, det gör man ju när man köper mjölk och ingen tycker att det är krångligt.

Man kan ju till och med betala med olika kort om man kör i tjänsten eller privat, eller om man lånar ut bilen så betalar den som kör den.
Precis som med alla andra bilar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så det finns inte och det fungerar inte?

Det är ju skitsmidigt, det gör man ju när man köper mjölk och ingen tycker att det är krångligt.

Man kan ju till och med betala med olika kort om man kör i tjänsten eller privat, eller om man lånar ut bilen så betalar den som kör den.
Precis som med alla andra bilar.

Du vill att gamla elbilar skall vara kompatibla eller vad? Som sagt, det funkar med en (flera) laddare som tar alla märken som har p&c.

Kortautomat är skitsmidigt också, finns ju även på godisautomater. Det är väl bankernas jävla grisande som man slipper

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För att det är en extra process som inte tillför något. Även vid mjölkinköp har folk gått över till att betala med klockan eller telefonen när det är möjligt.

Att göra laddstolparna mer komplexa kommer enbart leda till att de är trasiga vid fler tillfällen.
Jag vill inte ha dyrare konstruktioner som bara komplicerar livet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att det är en extra process som inte tillför något. Även vid mjölkinköp har folk gått över till att betala med klockan eller telefonen när det är möjligt.
Hur är klockan eller mobilen smidigare än kort? :va
Man behöver i båda fallen plocka fram något och trycka det mot något annat. Sålänge man använder pay-by-bonk. Om man använder swish är det ju mer besvär att betala med mobilen än med kort.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur är klockan eller mobilen smidigare än kort? :va
Man behöver i båda fallen plocka fram något och trycka det mot något annat. Sålänge man använder pay-by-bonk. Om man använder swish är det ju mer besvär att betala med mobilen än med kort.
Klockan har man ofta på armen och vissa släpper aldrig telefonen ur greppet.
För mig är det ändå kort som gäller i butiker och jag går till och med och lastar upp saker till en kassörska som får scanna dem så jag lever inte fullt ut som jag lär.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Klockan har man ofta på armen och vissa släpper aldrig telefonen ur greppet.
För mig är det ändå kort som gäller i butiker och jag går till och med och lastar upp saker till en kassörska som får scanna dem så jag lever inte fullt ut som jag lär.
Sant, klockan är ju marginellt smidigare.
Själv har jag börjat fundera på att återgå till kontanter så mycket som möjligt. Trött på allt spionerande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tejpa fast korthelvetet på armen då...

Personligen har jag kortet i telefonfodralet, så det är skitsamma om jag blippar telefonen eller kortet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det har jag med, men i ett fodral, då jag inte är slipsnisse och jobbar på kontor och har som hobby att spela paddel får mina telefoner ganska mycket stryk annars i garage och så...
Jag köper telefoner som håller istället. :hihi
Mest för att jag är så jävla fumlig och tappar allt hela tiden. Det är nog närmast en gång i veckan som jag tappar mobilen sådär extra fumligt så när man försöker fånga den istället slår iväg den i en jävla fart. :gnissla

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Temdan har grymma skall ,.kör med Samsung S22 och S23.

Telefonerna är grymma o vattentäta o skalena också.plus stötskydd - riktigt milspeckombo som är odödlig.

Spelar ingen roll att du är gammal o skakig som ett barnskallra ,du kan tappa den hur mycket du vill.

Finns la till massa andra nallar om du är hädare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag köper telefoner som håller istället. :hihi
Mest för att jag är så jävla fumlig och tappar allt hela tiden. Det är nog närmast en gång i veckan som jag tappar mobilen sådär extra fumligt så när man försöker fånga den istället slår iväg den i en jävla fart. :gnissla

Jag tänkte köpa en hållbar telefon sist, men alla jag provade hade gammal hårdvara och kassa touch skärmar.
Dessutom var dom klumpigare än en vanlig telefon med fodral

Det kan ha blivit bättre och det är dags att byta igen

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom