Elbil eller inte?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är "hål i huvet" att införa betalkort på snabbladdning när bilen redan är elektriskt kopplad till stolpen. Det gör bara att stolpen blir dyrare att tillverka. Registrera kortet och bilens ID nånstans och när bilen identifierat sig mot stolpen strömmar elektronerna.

Jag hörde på podden "Bilar med sladd" att Circle K kommer med ett appfritt system (https://www.circlek.se/laddning/charge-app), men eftersom vissa bilar inte har statisk MAC adress kommer den lösningen inte funka på de bilarna. Det var dock enbart VW-relaterade bilar såvitt de visste.
Jag ser en framtid med MAC spoofing på laddkontakter.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Provade BYD Atto 3 för ett tag sen, men det fanns inte plats för mina ben.

Provsatt en Hyundai Ioniq 6 idag, men tycker att man sitter för högt upp i den.
Porsche Taycan sitter jag perfekt i, men det finns ingen regenerering när man släpper gasen. Jag upplever det som lika behagligt som när man tappade kedjan på en cykel som barn.

Kan bli dyrt med frihjulning utan motorbroms när man rullar ned framför en fartkamera..med släppt pedal

Man är programerad med motorbroms i ryggmärgen
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vilka ladd-appar behöver man som minimum på telefonen för att kunna åka runt någorlunda smidigt?
Långsamladdning funkar nästan alltid med webbsidor. Man KAN såklart ha deras appar, tagar, förbetalda konton etc och kanske tom få några procent rabatt men använder man det inte ofta så är det inte värt det. Vissa kan man betala via etablerade parkeringsappar som Parkster och Easypark vilket är smidigt.

Snabbladdning: Enda gången jag försökt använda något annat än Tesla, nämligen recharge, så gick det åt skogen. Det var den enda snabbladdaren som fanns i närheten av min fars grav och bilen var nästan urladdad men först försökte jag med deras webbsida men den ville inte starta, sedan efter telefonkö prat med deras kundtjänst som idiotförklarade mig för att jag inte anävnda Easypark-appen så testade jag det vilket dock inte heller fungerade så sedan gav jag upp och lät den ladda på tok för lite på en långsamladdare och istället ta ett extra stopp på en Tesla SUC på vägen. Här finns onekligen utrymme till förbättring.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är "hål i huvet" att införa betalkort på snabbladdning när bilen redan är elektriskt kopplad till stolpen. Det gör bara att stolpen blir dyrare att tillverka. Registrera kortet och bilens ID nånstans och när bilen identifierat sig mot stolpen strömmar elektronerna.

Varför skulle det vara hål i huvudet?

Alla bilar har inte ID, och bil ID går att förfalska, ibland kanske någon vill låna bilen trots att det är en batteribil och stå för förbrukningen.
Man har sålt bensin till bilar i hundra år och där fungerar det utmärkt med kortbetalning.

Det tar inte så mycket av din värdefulla tid att blippa ett kort att du inte hinner elbilsbajsa
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Varför skulle det vara hål i huvudet?

Alla bilar har inte ID, och bil ID går att förfalska, ibland kanske någon vill låna bilen trots att det är en batteribil och stå för förbrukningen.
Man har sålt bensin till bilar i hundra år och där fungerar det utmärkt med kortbetalning.

Det tar inte så mycket av din värdefulla tid att blippa ett kort att du inte hinner elbilsbajsa
För att man ger ytterligare en funktion som kan strula när den egentligen inte behövs. Man kan ha en app till det som överrider automatisk betalning om man nödvändigtvis ska låna ut bilen och inte vill stå för strömmen. Ägaren kan stå för det och ta betalt med Swish.

Det ger kriminella en möjlighet att montera en kortläsare och kopiera kortet.

Att man gjort något i hundra år är ett dåligt argument för att fortsätta göra samma sak. Hundra år innan bilen hade man använt häst och vagn ännu längre tid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att man ger ytterligare en funktion som kan strula när den egentligen inte behövs. Man kan ha en app till det som överrider automatisk betalning om man nödvändigtvis ska låna ut bilen och inte vill stå för strömmen. Ägaren kan stå för det och ta betalt med Swish.

Det ger kriminella en möjlighet att montera en kortläsare och kopiera kortet.

Att man gjort något i hundra år är ett dåligt argument för att fortsätta göra samma sak. Hundra år innan bilen hade man använt häst och vagn ännu längre tid.

Det är "betala med bilens dåligt skyddade identitet" som är ytterligare en möjlighet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om det skulle bli ett JÄTTESTORT problem med spoofade elbilsid'n så kan man kanske koppla till en sekundär identifiering typ bankid.
Svårare än så ska det inte behöva vara.
Även om vissa här helst verkar vilja betala med pappersfemmor i -"Hederliga gamla sedelautomater!" ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om det skulle bli ett JÄTTESTORT problem med spoofade elbilsid'n så kan man kanske koppla till en sekundär identifiering typ bankid.
Svårare än så ska det inte behöva vara.
Även om vissa här helst verkar vilja betala med pappersfemmor i -"Hederliga gamla sedelautomater!" ?
Generellt tycker jag det är tveksamt att tvinga folk att ha spionmjukvara bara för att kunna tanka bilen. Å andra sidan så har ju alla nya bilar spionmjukvara med nuförtiden så det är kanske lite onödigt att oroa sig för.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Min erfarenhet är att ganska många ställen går det att blippa ett kort...
Sen skulle flera införa vanliga betalkort under året....

Jag har We Charge (nån deal via jobbet), Teslas app och Mer.
Sen Easypark för dom gånger man sover på hotel och kan ladda över natten...

Har rest både uppåt och neråt. Mer är den som används minst. We Charge mest men jag har en VW ID-4, det går tydligen att lägga in info i bilen så den startar utan att blippa kort...men har inte orkat väntar på nya bilen.

För 2 år sen var det bökigare, då hade alla en varsin app, kort. Nu har det blivit vanligare med 'samarbeten'.

Men håller med om att man får vara mer aktiv att leta efter laddplatser/planera rutter.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Porschen har alla kvaliteter (nästan) men faller på TCO.

I varje fall mot en Model S. Så även om Tesla inte har motsvarande kvalitetskänsla så spanar jag vidare efter senaste generationen Model S. Klart bättre än föregående på känslan, fortfarande en bit kvar till premium. Med 1800kg dragvikt utgår behovet av en större dieselkombi. Andrabilen kan vara nåt litet kul istället. Cooper eller BRZ -kul.

Kvar finns Kia EV9 att prova.

Fler förslag?
Kör alla el-BMW’s?
Trevliga om det är din bag
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det skulle bli ett JÄTTESTORT problem med spoofade elbilsid'n så kan man kanske koppla till en sekundär identifiering typ bankid.
Svårare än så ska det inte behöva vara.
Även om vissa här helst verkar vilja betala med pappersfemmor i -"Hederliga gamla sedelautomater!" ?

Eller så skiter man fullständigt i identifieringar av bilen och personen som tankar och använder ett betalkort som har fungerat till bensin, diesel och varmkorven inne på macken sedan betalkort uppfanns.

Det blir varken osäkrare eller säkrare än det är att tanka bensin och diesel i dag och det gör någon miljon människor redan...
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Dotter med pojkvän och 3-åring har beställt (utan provkörning).
Kommer om någon månad.
Då kunde man leasa i 1 år för 2995 eller 2 år för 3250 så dom tog två.
Känns ganska billigt för en liten el-suv.
Gissar att BYD vill ha ut bilar på gatorna.
Jag har kört de BYD som finns till provkörning och Atto3 är tyst o lyxig men konstig körställning och elektronik skulle göra mig vansinnig.
Priset återspeglar det man får.
Hade undvikit en Kinabil, vill inte stödja diktatorländer
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är väl upp till laddföretagen och kunderna att bestämma om det ska vara kortterminaler eller inte. Eller möjlighet till sedelbetalning eller swish för den delen.

Finns redan idag på vissa stationer och om konsumenter tycker det är viktigt kommer dessa få större beläggning och/eller kunna ta ett något högre pris med bibehållen efterfrågan vilket kommer få fler att vilja bygga så.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns nån tanke om att ha QR-koder att scanna för att starta laddningen, men det hann knappt monteras nånstans innan ett annat klistermärke kom upp så man matade in kortuppgifterna till någon okänd person.

Jag är för enkla lösningar, ska man ändå ansluta kabeln tycker jag man kan vara färdig där. Det har funkat på Tesla i tio år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns nån tanke om att ha QR-koder att scanna för att starta laddningen, men det hann knappt monteras nånstans innan ett annat klistermärke kom upp så man matade in kortuppgifterna till någon okänd person.

Jag är för enkla lösningar, ska man ändå ansluta kabeln tycker jag man kan vara färdig där. Det har funkat på Tesla i tio år.

Nej, det har inte funkat på Tesla i tio år, det har fungerat med Teslas bilar på Teslas laddare.
Sväng in på vilken annan laddstation som helst och visa hur bra det fungerar där.

Sväng in med en icke Tesla bil på en Tesla laddare och visa hur bra det funkar.

Äger man både laddaren och bilen så kan man få det att fungera.

Det tar 0,4 sekunder att lägga sitt betalkort eller telefon mot en chipläsare, ska man ändå kliva ut och koppla kabel så är det en minimal extra ansträngning, och sedan ska man ju elbilsbajsa bort laddtiden
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, det har inte funkat på Tesla i tio år, det har fungerat med Teslas bilar på Teslas laddare.
Sväng in på vilken annan laddstation som helst och visa hur bra det fungerar där.

Sväng in med en icke Tesla bil på en Tesla laddare och visa hur bra det funkar.

Äger man både laddaren och bilen så kan man få det att fungera.

Det tar 0,4 sekunder att lägga sitt betalkort eller telefon mot en chipläsare, ska man ändå kliva ut och koppla kabel så är det en minimal extra ansträngning, och sedan ska man ju elbilsbajsa bort laddtiden
Kolla in ISO 15118, det är nog lika enkelt som att installera kortläsare. Men billigare.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top