Så är det absolut.Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.
Elbis har de största fördelarna när man kör mestadels kortare sträckor och/eller kör mycket i tätorter med låga hastigheter och många start och stopp.
Det beror ju dels på att en ICE bil drar avsevärt mer första biten. Enligt vad jag känner till så kan den dra upp till dubbelt så mycket första kilometern beroende på hur kall motorn vad när du startade och det tar upp till 2 mil innan allt är genomvarmt så den är nere på den förbrukning den skall ha.
Sen minskar ju verkningsgraden när man kör långsammare eftersom pumpförlusterna i motorn får större betydelse vid lägre belastning som tomgång i köer eller krypkörning. Framför allt för bensinbilar men även diesel påverkas av detta även om det har mycket mindre betydelse där.
En elbil drar ju inte mer för att motorn inte är genomvarm. Det drar förvisso en del extra att värma upp kupén om det är kallt ute. Och den drar mindre i stadstrafik än på landsväg eftersom den kan återvinna en del energi när man saktar in vilket inte en ICE bil kan göra.
Men vad som är rätt val beror ju på vad du har för förutsättningar.
Kör du mestadels korta sträckor så är en elbil med kortare räckvidd ett bra val där. Typ Nissan Leaf. Problemet är om du inte har två bilar och också kör längre sträckor emellanåt då det blir frustrerande om man inte kommer längre än 10-15 mil innan man måste ladda.
Men har man behov av två bilar så är en dieselbil för långresor och en elbil för den dagliga kortare pendlingen rätt bra resonerar jag.
Har du bara behov av en bil så blir valet nog snarare att antingen köra ICE bil eller en elbil med längre räckvidd för att klara långresorna utan att bli galen. Och då blir det ganska mycket pengar som man ska lägga ut på en bil. Man får ju ganska mycket ICE bil för pengarna en Tesla kostar.
Jag personligen kommer att satsa på en elbil med kortare räckvidd typ Leaf när vi skaffar en andra bil. Inte så mycket för att vi skulle spara mycket pengar på det men det finns en viss bekvämlighet i att bilen laddas när man är hemma och sover och man slipper åka in till macken för att tanka på vägen från jobbet.