Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.
Så är det absolut.
Elbis har de största fördelarna när man kör mestadels kortare sträckor och/eller kör mycket i tätorter med låga hastigheter och många start och stopp.

Det beror ju dels på att en ICE bil drar avsevärt mer första biten. Enligt vad jag känner till så kan den dra upp till dubbelt så mycket första kilometern beroende på hur kall motorn vad när du startade och det tar upp till 2 mil innan allt är genomvarmt så den är nere på den förbrukning den skall ha.
Sen minskar ju verkningsgraden när man kör långsammare eftersom pumpförlusterna i motorn får större betydelse vid lägre belastning som tomgång i köer eller krypkörning. Framför allt för bensinbilar men även diesel påverkas av detta även om det har mycket mindre betydelse där.

En elbil drar ju inte mer för att motorn inte är genomvarm. Det drar förvisso en del extra att värma upp kupén om det är kallt ute. Och den drar mindre i stadstrafik än på landsväg eftersom den kan återvinna en del energi när man saktar in vilket inte en ICE bil kan göra.

Men vad som är rätt val beror ju på vad du har för förutsättningar.
Kör du mestadels korta sträckor så är en elbil med kortare räckvidd ett bra val där. Typ Nissan Leaf. Problemet är om du inte har två bilar och också kör längre sträckor emellanåt då det blir frustrerande om man inte kommer längre än 10-15 mil innan man måste ladda.

Men har man behov av två bilar så är en dieselbil för långresor och en elbil för den dagliga kortare pendlingen rätt bra resonerar jag.
Har du bara behov av en bil så blir valet nog snarare att antingen köra ICE bil eller en elbil med längre räckvidd för att klara långresorna utan att bli galen. Och då blir det ganska mycket pengar som man ska lägga ut på en bil. Man får ju ganska mycket ICE bil för pengarna en Tesla kostar.

Jag personligen kommer att satsa på en elbil med kortare räckvidd typ Leaf när vi skaffar en andra bil. Inte så mycket för att vi skulle spara mycket pengar på det men det finns en viss bekvämlighet i att bilen laddas när man är hemma och sover och man slipper åka in till macken för att tanka på vägen från jobbet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sentry mode håller även kamerorna fria från is, det är det som drar effekt.
Nja, det där används vid behov men även på sommaren drar Sentry mer än hundra watt utan att defrosta något alls. För mig som jobbar med kamerasystem som gör just samma sak som Sentry så är systemet fortfarande sjukt ineffektivt sett effektmässigt.

Att videokvaliteten är ganska kass och att själva rörelsedetektionen lämnar mycket övrigt att önska kan jag leva med, det är inte deras kärnverksamhet. Men att spara el känns som något en elbilstillverkare gott kan jobba på.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Låter väldigt märkligt att inte ens bromsarna tar. Är ju knappast brake-by-wire i en sådan.

Har man så många katastrofala samtidiga fel i en elbil så borde man kunna få det i en fossilare också, åtminstone modern med start/stopp-knapp och automat. Har man tändningsnyckel eller manuell låda kan man ju alltid få stopp på den.

Eller ja, polarens gamla 80-tals Ford Escort kunde ibland fortsätta snurra efter man stängt av tändningen. Var tydligen inte bra för motorn så han körde snabbt full broms och släppte upp kopplingen med växel i. Vet inte vad det var som orsakade eftertändningen, men den var nog inte tillräckligt stark för att driva motorn på annat än tomgång.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter väldigt märkligt att inte ens bromsarna tar. Är ju knappast brake-by-wire i en sådan.

Har man så många katastrofala samtidiga fel i en elbil så borde man kunna få det i en fossilare också, åtminstone modern med start/stopp-knapp och automat. Har man tändningsnyckel eller manuell låda kan man ju alltid få stopp på den.

Eller ja, polarens gamla 80-tals Ford Escort kunde ibland fortsätta snurra efter man stängt av tändningen. Var tydligen inte bra för motorn så han körde snabbt full broms och släppte upp kopplingen med växel i. Vet inte vad det var som orsakade eftertändningen, men den var nog inte tillräckligt stark för att driva motorn på annat än tomgång.
Han säge rju att han bromsade men det skrapade så han slutade(?) så det låter lite som någon som fegade ur för att bromsarna lät otäckt. Och visst händer det i bensinare med, det var väl Toyota som hade "bilmattor" som orsakade fullgasrepor spontant, och som löste det med en mjukvaruuppdatering.
STå på bromsjäveln om bilen skenar, dra handsaxen. Att hoppa ur bilen i 50 km/h kan mycket väl slå ihjäl dig, så gör inte det. Kör i så fall hellre in i något tungt, som en mur eller vägräcke eller jordvall, eller bara ner i diket. 50 km/h är inte fort nog för att skada dig som medåkare även om det tar tvärstopp.

Men även bensinare som har tomatlåda och eckeltriska bromsar kan man ju lägga i friläge om det nu skulle skena, förutsatt att man nu inte har nån flashig touchpanel för att välja tomatläge.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På en dragracetävling där jag funktionärade i forntiden var det en Mazda som inte bromsade ordentligt efter mållinjen. Tydligen hade pinnen som går in i bromscylindern hoppat ur i startögonblicket och lagt sig mot torpedväggen. Föraren tog åtminstone i för pinnen penetrerade plåten. Att motorbromsa med wankel är tröstlöst.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, det där används vid behov men även på sommaren drar Sentry mer än hundra watt utan att defrosta något alls. För mig som jobbar med kamerasystem som gör just samma sak som Sentry så är systemet fortfarande sjukt ineffektivt sett effektmässigt.

Att videokvaliteten är ganska kass och att själva rörelsedetektionen lämnar mycket övrigt att önska kan jag leva med, det är inte deras kärnverksamhet. Men att spara el känns som något en elbilstillverkare gott kan jobba på.
Man ska väl inte glömma heller att Sentry mode inte är tillåtet enligt Svensk lagstiftning eftersom det innebär att du har en kameraövervakning med en kamera som du inte håller i och därmed är tillståndspliktig.
Att sedan sannolikheten att man åker dit på det är i stort sett obefintlig är en annan sak. Men det är inte tillåtet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, det där används vid behov men även på sommaren drar Sentry mer än hundra watt utan att defrosta något alls. För mig som jobbar med kamerasystem som gör just samma sak som Sentry så är systemet fortfarande sjukt ineffektivt sett effektmässigt.

Att videokvaliteten är ganska kass och att själva rörelsedetektionen lämnar mycket övrigt att önska kan jag leva med, det är inte deras kärnverksamhet. Men att spara el känns som något en elbilstillverkare gott kan jobba på.

Det är väl klart att effekten ligger på där även sommartid… den drar sina watt oavsett årstid.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Man ska väl inte glömma heller att Sentry mode inte är tillåtet enligt Svensk lagstiftning eftersom det innebär att du har en kameraövervakning med en kamera som du inte håller i och därmed är tillståndspliktig.
Att sedan sannolikheten att man åker dit på det är i stort sett obefintlig är en annan sak. Men det är inte tillåtet.
Är det inte ok om man inte filmar allmän plats?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man ska väl inte glömma heller att Sentry mode inte är tillåtet enligt Svensk lagstiftning eftersom det innebär att du har en kameraövervakning med en kamera som du inte håller i och därmed är tillståndspliktig.
Att sedan sannolikheten att man åker dit på det är i stort sett obefintlig är en annan sak. Men det är inte tillåtet.
P1 gjorde ett avsnitt om det. Kommer inte ihåg vilket program. De belyste känsligheten då man kan parkera utanför t.ex AA eller RFSU-mottagning och registrera vem som rör sig där.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det inte ok om man inte filmar allmän plats?
Jo. Men jag vill minnas, från en utbildning jag gick, att du måste upplysa om kameraövervakning. Privat område har ju annan än du tillträde till, tänk varubud, försäljare, vänner och bekanta.

Juridik är en bedömningssport... ?‍?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är väl klart att effekten ligger på där även sommartid… den drar sina watt oavsett årstid.
Nej, det vore otroligt slöseri så det lär inte hända, eller snarare är ytterligare ett exempel på att de behöver jobba på strömsparandet. Tror inte heller att rutan skulle må bra att få konstant 100W på sån begränsad yta, skulle nog riskera att spricka tillslut.

Dessutom drar en hel bakruta kring 100Watt, vore konstigt om en bråkdel av rutan skulle dra lika mycket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, det vore otroligt slöseri så det lär inte hända, eller snarare är ytterligare ett exempel på att de behöver jobba på strömsparandet. Tror inte heller att rutan skulle må bra att få konstant 100W på sån begränsad yta, skulle nog riskera att spricka tillslut.

Dessutom drar en hel bakruta kring 100Watt, vore konstigt om en bråkdel av rutan skulle dra lika mycket.

Vad menar du? Är det 100W eller inte?

Det är fler kameror än frontkameran dessutom. Klart det drar effekt om de värms upp för att hålla dem fria från is/snö.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, det vore otroligt slöseri så det lär inte hända, eller snarare är ytterligare ett exempel på att de behöver jobba på strömsparandet. Tror inte heller att rutan skulle må bra att få konstant 100W på sån begränsad yta, skulle nog riskera att spricka tillslut.

Dessutom drar en hel bakruta kring 100Watt, vore konstigt om en bråkdel av rutan skulle dra lika mycket.
Saken är att den där datorn är igång. Vad ligger nätdelen på för en vanlig pc? Det och att huvudbatteriets relä är konstant spänningssatta, vid Sentry
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Saken är att den där datorn är igång. Vad ligger nätdelen på för en vanlig pc? Det och att huvudbatteriets relä är konstant spänningssatta, vid Sentry
Mitt nätagg är gott för 1500w, men det är åas lite mer än de flesta datorer drar. Normalt sett ligger väl en vanlig laptop på mellan 30 och 70w och en större stationär nånstans 200-500w.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Saken är att den där datorn är igång. Vad ligger nätdelen på för en vanlig pc? Det och att huvudbatteriets relä är konstant spänningssatta, vid Sentry
Precis, och det lär göra betydligt mer än en fånig liten värmeslinga som bara är igång på vintern. Läste på lite under kvällen, och de flesta mätningar sätter snarare Sentry mode till över 200 Watt i snitt, helt vansinnigt ineffektivt!. Tillämpningar som ska gå energieffektivt startar bara precis vad de behöver, men de har säkert alla GPU kärnor igång hela tiden, trots att de för det relativt enkla jobbet hade klarat sig med en. Och hade man haft dedikerad hårdvara istället för en generell GPU hade det gått än mindre. Jag råkar jobba med övervakningskameror och där är några få watt standard idag, med rörelsedetektering, och branschen går mot att få ner det.

Just det här har laptops och än mer mobiltelefoner haft koll på de senaste 25-30 åren och sett till att konstant stänga av allt som inte används och även sett till att den hårdvara man faktiskt använder är optimal. Men på senare tid även annan elektronik både för att det är miljövänligt att dra mindre el, men även för att det händer att man kopplar in det med batteridrift. Tyvärr är det väl just nu mer sannolikt att en fossilbil är designad snål då ett vanligt bilbatteri ligger kring 750Wh fullladdad som man inte vill riskera dras ut på en helg, medan en elbil som har 60000Wh fullladdad och uppåt klarar sig längre.

Ja innan någon påpekar det så är jag medveten om att även elbilen har ett 12 voltsystem med likartat batteri som fossilbilen som driver det mesta i kupén, men det laddas ju från det stora.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. Tyvärr är det väl just nu mer sannolikt att en fossilbil är designad snål då ett vanligt bilbatteri ligger kring 750Wh fullladdad som man inte vill riskera dras ut på en helg, medan en elbil som har 60000Wh fullladdad och uppåt klarar sig längre.
Ja, och stänger du ner elbilen till samma nivå som en fossilare, så är förbrukning motsvarande i Wh. Om du håller på och pingar en Volvo via on Call hela tiden så kommer den storkna rätt snabbt den med, då flera ECUer ska vara med och leka så snart bus:en vaknar.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top