Elbil eller inte?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja. Just Renault Zoe har ju om jag inte missminner mig ett batteri på drygt 20 kWh vilket innebär att man kan räkna med att klara sig i bästa fall 10 mil om det är vinter och man behöver värmen på.
Dvs det är bilar som är avsedda för kortare körningar i närområdet. Alltså bilar som generellt körs väldigt lite och kör man så lite så blir ju faktikst inte bensinkostnaden direkt betungande även om bensinpriset ligger ganska högt.

Är det ett problem? Det är väl bara att stanna för att ladda och bajsa? Dricka kaffe, äta osv...

Har jag hört....

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Zoe finns väl med mängder av olika batteristorlekar och laddmöjligheter och har varierat genom åren så där ska man nog vara påläst om man handlar.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Ja. Dom där avtalen är ju lite som att köpa en försäkring.
Man försäkrar sig mot risken att behöva punga ut med en stor klumpsumma om batteriet havererar mot att man löpande betalar en kostnad som gör att på 10 års sikt så har man ändå betalat hela kostnaden för ett nytt batteri.
Det är ju fördelaktigt om det är batterier av dålig kvalitet som behöver bytas ofta men generellt på elbilar så är jag ganska säker att tillverkaren satt upp avtalen så att dom i längden ska tjäna på dom.
Just när det gäller Zoe har jag inte hört så mycket om problem med batterierna, de verkar vara ganska ok. Däremot borde de ha hyra av motorn, det är många Zoe som har fått byta motor, en del redan efter några tusen mil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Just när det gäller Zoe har jag inte hört så mycket om problem med batterierna, de verkar vara ganska ok. Däremot borde de ha hyra av motorn, det är många Zoe som har fått byta motor, en del redan efter några tusen mil.

Nej, på dom nya är väl inte batterierna sämre än på någon annan elbil, men kvalitetsryktet från dom gamla SAFT batterierna hänger kvar.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det ett problem? Det är väl bara att stanna för att ladda och bajsa? Dricka kaffe, äta osv...

Har jag hört....
Det är ju en fråga om hur ofta man behöver stanna också.
Om man behöver stanna för att ta en paus efter 30 mil för att stanna och kan snabbladda så är det ju inget problem. Om man ska stanna var 10:e mil för att ladda så blir det ju ett problem. I synnerhet som laddningen går långsammare när man börjar närma sig fullt batteri.

det innebär ju att man potentiellt måste stanna och ta en paus 2-3 gånger för en resa på dryga 20 mil som normalt sett tar drygt 2 timmar. Det är att stanna så ofta att bilen faktiskt blir ett hinder.

Har man en räckvidd på 40 mil eller mer och därigenom kan välja att stanna när man faktiskt behöver ta en bensträckare så är det inget problem.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man behöver stanna för att ta en paus efter 30 mil för att stanna och kan snabbladda så är det ju inget problem. Om man ska stanna var 10:e mil för att ladda så blir det ju ett problem. I synnerhet som laddningen går långsammare när man börjar närma sig fullt batteri.

det innebär ju att man potentiellt måste stanna och ta en paus 2-3 gånger för en resa på dryga 20 mil som normalt sett tar drygt 2 timmar. Det är att stanna så ofta att bilen faktiskt blir ett hinder.

Har man en räckvidd på 40 mil eller mer och därigenom kan välja att stanna när man faktiskt behöver ta en bensträckare så är det inget problem.

Men i gengäld behöver du ju inte stanna lika lång stund för att ladda ett litet batteri.

Nog för att jag kan sitta länge på toaletten hemma men de som väntar på sin tur på en offentlig toalett uppskattar nog inte att jag sitter där och surfar på telefonen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Borde fixa.

Citat:
"Hur länge ska man sitta på toa efter MICROLAX?

Så här tar du Microlax

Effekten på dessa är ca 5–15 minuter. Denna behandling ger en retning direkt, vilket gör att det känns som att du genast behöver tömma tarmen. Försök ändå vänta minst 15 minuter, annars tömmer du endast ut lavemanget. Du äter och dricker som vanligt." Slut citat.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men i gengäld behöver du ju inte stanna lika lång stund för att ladda ett litet batteri.

Nog för att jag kan sitta länge på toaletten hemma men de som väntar på sin tur på en offentlig toalett uppskattar nog inte att jag sitter där och surfar på telefonen.
Nja. Dom bilar som har mindre batterier brukar inte stödja lika snabb laddning så i praktiken tar det säkert nästan lika lång tid att ladda en Zoe med 20 kWh batteri som en Tesla med 85kWh. Dvs du får ta flera stopp som alla är lika långa som om du hade haft ett större batteri.

Du skulle inte vara speciellt förtjust i att ha en bensinbil med en tank på 10 liter heller även om det bara tar 1 minut att tanka den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja. Dom bilar som har mindre batterier brukar inte stödja lika snabb laddning så i praktiken tar det säkert nästan lika lång tid att ladda en Zoe med 20 kWh batteri som en Tesla med 85kWh. Dvs du får ta flera stopp som alla är lika långa som om du hade haft ett större batteri.

Du skulle inte vara speciellt förtjust i att ha en bensinbil med en tank på 10 liter heller även om det bara tar 1 minut att tanka den.

Jag tycker även elbilar med stora batterier lämnar en hel del att önska.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Enorm skillnad på bilar som har kort räckvidd och långsam laddning jämfört med lång räckvidd och snabbare laddning.

En släkting har en Leaf med några år på nacken som är kass på båda ovanstående punkter.
En resa från nordvästra Skåne till Stockholm tog 10 timmar, en sträcka på ungefär 55 mil.
Jag kör samma sträcka på 6 timmar med min EV6 och det är marginell skillnad mot vad det tog mig med bensindriven bil.

Kan fortfarande sakna hur jävla smidigt det är att bara köra in om en mack och vara ute på motorvägen igen 2 minuter senare ibland, men oftast när jag ska långt så kör jag själv och lyssnar på ljudbok och då uppskattar jag en kort paus i körandet efter ett par timmar.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Enorm skillnad på bilar som har kort räckvidd och långsam laddning jämfört med lång räckvidd och snabbare laddning.

En släkting har en Leaf med några år på nacken som är kass på båda ovanstående punkter.
En resa från nordvästra Skåne till Stockholm tog 10 timmar, en sträcka på ungefär 55 mil.
Jag kör samma sträcka på 6 timmar med min EV6 och det är marginell skillnad mot vad det tog mig med bensindriven bil.

Kan fortfarande sakna hur jävla smidigt det är att bara köra in om en mack och vara ute på motorvägen igen 2 minuter senare ibland, men oftast när jag ska långt så kör jag själv och lyssnar på ljudbok och då uppskattar jag en kort paus i körandet efter ett par timmar.
Bra exempel på hur snabbt utvecklingen går :tummenupp
Tänk er om 5-10år!

Ja att vara flexibel är trevligt. Min E-klass (D) kör vi lätt 120mil i raskt tempo, underbart att slippa tänka på tankning. Vi stannar då vi vill och slippet trängas med skrikande band med stressade föräldrar. Passerat småbarnåldern och minns hur det var...
Nu är det njutbart att kunna bestämma stopp ihop med de numera ganska vuxna barnen.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Såg att Easee är i nytt blåsväder. Tyvärr väntat.
Elsäkerhetsverket upptäcker ny regelmiss hos Easee

Norska Easee lanserade nyligen en ny laddare efter Elsäkerhetsverkets säljstopp. Nu reagerar myndigheten på företagets budskap att vem som helst kan installera laddaren med att enkelt klick.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Du har inte hela artikeln?
Ny Teknik

ELBILAR

Elsäkerhetsverket upptäcker ny regelmiss hos Easee​

Laddarre från norska laddboxföretaget Easee.

Laddarre från norska laddboxföretaget Easee. Terje Pedersen

Norska Easee lanserade nyligen en ny laddare efter Elsäkerhetsverkets säljstopp. Nu reagerar myndigheten på företagets koncept där vem som helst kan installera laddare med att enkelt klick.​

1331905.webp
Charlotta von SchultzREPORTER
PUBLICERAD 22 SEP 2023 KL 13.46UPPDATERAD 28 SEP 2023 KL 12.06
Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post

Norska Easee har hamnat i nya diskussioner med Elsäkerhetsverket, något som Realtid var först att rapportera om. Den här gången har myndigheten reagerat på att företaget uppger att privatpersoner själva får snäppa fast laddboxar på en bakplatta.
Bakgrunden är att Easee i augusti lanserade sin nya hemmaladdare Charge Lite. Produkten utvecklades efter att Elsäkerhetsverket i våras säljstoppade företagets tidigare storsäljande laddare Easee Home och Charge.
Läs mer: Easees comeback – 10 000 laddare levererade
Nylanseringen fick youtubern och teknikbloggaren Peter Esse att publicera videon ”Nu åker Easee-laddaren upp igen” där han följer med en elektriker som installerar Lite hos en privatperson. Först installerar elektrikern en bakplatta med tillhörande kablar, helt enligt regelverket. Men sedan berättar Peter Esse att privatpersoner själva enkelt kan sätta laddboxens elektronikdel, som kallas Chargeberry Lite, på plats med ett klick, något han även visar.

Plug and play-koncept​

Peter Esse hänvisar till ett plug&play-koncept som beskrivs på Easees svenska webbsajt. Under rubriken ”Gör det själv” hade han exempelvis läst att man kunde slutföra installationen ”utan behov av verktyg eller elektriker”. Peter Esse anade därför inte oråd. Men det dröjde inte länge förrän han blev uppringd av Elsäkerhetsverket, som upplyste honom om att handhavandet var olagligt, något han berättar om i Realtid.
Men enligt Easee rör det sig om ett missförstånd. Plug&play-konceptet, som heter Easee Ready, har ingen koppling till den nya laddboxen.
– Vi har aldrig kommunicerat att Charge Lite kan installeras av «vem som helst», skriver Easees kommunikationschef Martin Langeland i ett mejl till Ny Teknik.
Det Elsäkerhetsverket reagerade på är däremot plug&play-konceptet, som har funnits sedan tidigare.
'Installera laddningsroboten själv, utan behov av verktyg eller elektriker' skrev Easee på sin svenska webbplats. Men det är inte tillåtet enligt svenskt regelverk. Easee har nu plockat bort informationen.

"Installera laddningsroboten själv, utan behov av verktyg eller elektriker" skrev Easee på sin svenska webbplats. Men det är inte tillåtet enligt svenskt regelverk. Easee har nu plockat bort informationen. Easee
Ny Teknik kontaktar Rolf Källkvist, som är elinspektör på myndigheten.

Vad var det som fick er att reagera?
– Vår inställning är att det inte bara är installationen av bakplattan som klassas som elinstallationsarbete. Även färdigställandet, när Chargeberryn jackas in, är ett elinstallationsarbete, och det får inte privatpersoner göra, säger han.
Vilka säkerhetsmässiga risker finns det om lekmän snäpper fast en laddare i en sån här snabbkoppling?
Rolf Källkvist

Rolf Källkvist Elsäkerhetsverket
– Det här handlar inte om att vi har gjort någon riskbedömning om något är farligt eller ofarligt. Det handlar om att vi har ett regelverk som säger vem som får göra vad i ett elinstallationsarbete. Vi tycker att Easee framför ett felaktigt budskap, och företaget verkar inte ha förstått vilka regler som gäller för installationsarbete i Sverige, säger Rolf Källkvist och fortsätter:
– Samtidigt är ju inte Easee ansvarig om någon bryter mot regelverket genom att själv ansluta laddboxen. Men vi ifrågasätter att företaget uppmuntrar folk att göra det, säger han.

Rolf Källkvist berättar att myndigheten nu för diskussioner med Easee.
– Vi informerar helt enkelt Easee om hur regelverket fungerar i Sverige, säger han.
Easees kommunikationschef Martin Langeland kommenterar ärendet så här i ett mejlsvar:
– Vi fick kännedom om Elsäkerhetsverkets tolkning av föreskrifterna via Peter Esses YouTube-video. Därför tog vi själva initiativet att göra det till en del av den dialog vi redan har med Elsäkerhetsverket och har bett om vägledning. Vi gör nu vad vi kan för att uppfylla de svenska myndigheternas krav .
Youtubern Peter Esse har efter påringningen från Elsäkerhetsverket klippt bort det ifrågasatta momentet i videon. Och Easee har plockat bort "gör det själv"-formuleringen på sin svenska sajt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vi har börjat leta ny pendlarbil och då blir det elektriskt.
Leasing har vi övervägt, men det känns fel i hjärtat att betala flera hundra tusen och sedan ändå inte ha en egen bil.

Tesla hade vi avskrivit, men under ett samtal med en bilförsäljare kom det fram att en beggad Tesla for att gå för rimliga pengar. En stor försäljningspunkt var enligt säljaren att bilen hade livstids gratis laddning i Supercharger.
Låter lite för bra för att vara sant eller?
Kan Tesla helt sonika en dag besluta att det är stopp för fria kW eller blir de bundna av köpekontraktet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har börjat leta ny pendlarbil och då blir det elektriskt.
Leasing har vi övervägt, men det känns fel i hjärtat att betala flera hundra tusen och sedan ändå inte ha en egen bil.

Tesla hade vi avskrivit, men under ett samtal med en bilförsäljare kom det fram att en beggad Tesla for att gå för rimliga pengar. En stor försäljningspunkt var enligt säljaren att bilen hade livstids gratis laddning i Supercharger.
Låter lite för bra för att vara sant eller?
Kan Tesla helt sonika en dag besluta att det är stopp för fria kW eller blir de bundna av köpekontraktet?

Just när det gäller Tesla skulle jag inte lita en sekund på att tidigare avtal med tidigare ägare som dom har betalt för gäller för nästa ägare, och dessutom i all evighet

Men hur ofta tänker du ladda i Tesla-laddare då?
Elbilsägarna på det här forumet hävdar ju att dom aldrig behöver besöka en "bensinmack", det laddas ju hemma medans dom sover.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Just när det gäller Tesla skulle jag inte lita en sekund på att tidigare avtal med tidigare ägare som dom har betalt för gäller för nästa ägare, och dessutom i all evighet

Men hur ofta tänker du ladda i Tesla-laddare då?
Elbilsägarna på det här forumet hävdar ju att dom aldrig behöver besöka en "bensinmack", det laddas ju hemma medans dom sover.
Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år