Elbil eller inte?

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!
Köper man begagnat är inte prisskillnaden mot en avgasbil lika enorm. Det är dessutom inte bara nackdelar med elbilar som vardagsfordon. Man kan köpa dem för att man vill prova annan teknik också. En del av dem är trevliga att köra också.
Jag tycker det är ganska skönt att slippa höra motorn när jag kör.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...

Du köper väl inte mer än fyra små öl per vuxen och vecka?

Har du så litet behov av att snabbladda så är ju den "bonusen" väldigt lite värd i sammanhanget för dig, det är väl mest dom som inte har laddmöjlighet hemma eller ofta kör långresor som kan se det som en bonus.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har börjat leta ny pendlarbil och då blir det elektriskt.
Leasing har vi övervägt, men det känns fel i hjärtat att betala flera hundra tusen och sedan ändå inte ha en egen bil.

Tesla hade vi avskrivit, men under ett samtal med en bilförsäljare kom det fram att en beggad Tesla for att gå för rimliga pengar. En stor försäljningspunkt var enligt säljaren att bilen hade livstids gratis laddning i Supercharger.
Låter lite för bra för att vara sant eller?
Kan Tesla helt sonika en dag besluta att det är stopp för fria kW eller blir de bundna av köpekontraktet?
Vad jag vet är det bara tidiga Model S där den eviga gratisladdningen följer med bilen, det slutade de med sedan så nyare Teslor får du betala men det är ju inte så hemskt dyrt att ladda ändå.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det jag har fått lära mig om gratis snabbladdning hos Tesla är att det var standard på alla Model S när de kom och att de behåller den förmånen så länge inte Tesla äger bilen igen efteråt. Då säljs den utan den förmånen i fortsättningen.
Sen har de haft kampanjer då och då där det har varit varierande villkor, men det brukar vara gratis endast för första ägaren på senare årsmodeller.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har också förstått det som att bilar före 2015 har en annan batteriteknik som gör att de bör undvikas för att problem med batterierna är dyra att lösa.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!
Tesla har stora batterier och de räcker därför till rätt många resor (jobbet 18 km tur och retur per dag).
I nuläget tankar vi heller inte diesel mer än en gång i månaden.
Du köper väl inte mer än fyra små öl per vuxen och vecka?

Har du så litet behov av att snabbladda så är ju den "bonusen" väldigt lite värd i sammanhanget för dig, det är väl mest dom som inte har laddmöjlighet hemma eller ofta kör långresor som kan se det som en bonus.
Jag tål knappt ens så många öl...
Försökte skämta om hur kreti och pleti invaderar spritbutiken på löningsdagen.

Laddbehovet är förvisso inte så stort, men gratis laddning sparar trots allt motsvarande runt 1500 kr i månaden för diesel. Det är ett litet plus i totalkalkylen även om det primära syftet inte är att spara pengar utan att skaffa en nyare/finare bil.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tesla har stora batterier och de räcker därför till rätt många resor (jobbet 18 km tur och retur per dag).
I nuläget tankar vi heller inte diesel mer än en gång i månaden.

Jag tål knappt ens så många öl...
Försökte skämta om hur kreti och pleti invaderar spritbutiken på löningsdagen.

Laddbehovet är förvisso inte så stort, men gratis laddning sparar trots allt motsvarande runt 1500 kr i månaden för diesel. Det är ett litet plus i totalkalkylen även om det primära syftet inte är att spara pengar utan att skaffa en nyare/finare bil.
Nej, gratis laddning sparar skillnaden på att ladda en elbil jämfört med att ladda gratis. Besparingen på att byta från diesel till el får du oavsett.

Kan du ladda hemma?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Köper man begagnat är inte prisskillnaden mot en avgasbil lika enorm. Det är dessutom inte bara nackdelar med elbilar som vardagsfordon. Man kan köpa dem för att man vill prova annan teknik också. En del av dem är trevliga att köra också.
Jag tycker det är ganska skönt att slippa höra motorn när jag kör.
Absolut, men att kalla det pendlarbil....nja då behövs det några mil till/dygn i min bok. Jag låter elbilarna vara några år till för jag "pendlar" bara 10 km per dag:). Tänker att de gör bäst miljönytta om de som åker lite längre använder dem, tar så fruktansvärt lång tid för mig att få miljönytta med en elbil så jag är nog pensionär innan det händer.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
tar så fruktansvärt lång tid för mig att få miljönytta med en elbil så jag är nog pensionär innan det händer.


Samma här, så jag har tagit på mig att slutförbruka ICE bilar istället.

Ge mig en skrotningspremie på 10 000 per bil jag slutförbrukar så kommer dom till skroten fortare.

Om man gör en sökning på bilar maxpris 10000 på blocket så ser man vad man skulle få bort, man skulle få bort hälften av dom som kostar upp till 20 tusen också då dom dels har prutmån och dels är det värt en liten förlust i pengar att slippa jävlas med en försäljning.

Mycket effektivare än att ge en premie på 70k till dom som köper en ny elbil, som ändå bilhandeln snor åt sig...

Få bort 7 av dom sämsta bilarna från vägen, eller göda en bilhandlare?
Man tycker att svaret borde vara enkelt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Samma här, så jag har tagit på mig att slutförbruka ICE bilar istället.

Ge mig en skrotningspremie på 10 000 per bil jag slutförbrukar så kommer dom till skroten fortare.

Om man gör en sökning på bilar maxpris 10000 på blocket så ser man vad man skulle få bort, man skulle få bort hälften av dom som kostar upp till 20 tusen också då dom dels har prutmån och dels är det värt en liten förlust i pengar att slippa jävlas med en försäljning.

Mycket effektivare än att ge en premie på 70k till dom som köper en ny elbil, som ändå bilhandeln snor åt sig...

Få bort 7 av dom sämsta bilarna från vägen, eller göda en bilhandlare?
Man tycker att svaret borde vara enkelt

Ja, men det sitter väl ett gäng med makt som vill ha bidrag till att köpa sig själv en ny bil.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Efter att ha läst om Batterygate och Chargegate blir man tveksam till en begagnad Tesla.

Och för övrigt: jävligt pissigt beteende av Tesla att göra sådana saker.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Teslas pissiga beteende (och saftskallen som leder företaget) är två faktorer som håller mig borta från dem. Deras hyllade OTA-uppgraderingar som godtyckligt ändrar produkten man köpt och kan ändra de funktioner man själv gillar är inte OK.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto 1997 Ducati 900SS
Absolut, men att kalla det pendlarbil....nja då behövs det några mil till/dygn i min bok. Jag låter elbilarna vara några år till för jag "pendlar" bara 10 km per dag:). Tänker att de gör bäst miljönytta om de som åker lite längre använder dem, tar så fruktansvärt lång tid för mig att få miljönytta med en elbil så jag är nog pensionär innan det händer.
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.
För korta sträckor skulle jag rekommendera en mindre smart elbil med mindre batteri, tex Nissan Leaf 24 kWh, om man har två bilar i hushållet. En Tesla tex står alltid i standby som drar batteri samt vi upplevde att den har större värmeförluster vid laddning och uppvärmning mot ett litet batteri. Vi kör mycket korta sträckor och bilen visade ett en snittförbrukning på ca 2 kWh per mil medans snittförbrukning beräknat från laddaren var ca 2,85 kWh.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.

Elbilen är bra oavsett sträcka, den är absolut bäst för dom som pendlar stillastående, typ stadsbor.

Just nu kör jag en ICE bil med start/stopp funktion och automatlåda och hamnade vid ett vägbygge, att starta/stanna motorn 10 gånger på en sträcka av 100 meter är säkert inte jättebra för miljön, ta det gånger 100 bilar i timmen vid vägbygget som gör samma sak.

Ta det gånger hur många bilar i timmen som köar i stadstrafik....

Men kör man totalt 700mil om året (i traik som flyter) så är kanske inte just den bilen viktigast att byta ut mot en elektrisk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För korta sträckor skulle jag rekommendera en mindre smart elbil med mindre batteri, tex Nissan Leaf 24 kWh, om man har två bilar i hushållet.

Absolut, eftersom elbilar är så pass dyra ersätter dom nog oftast första/enda bilen, men jag träffade på ett par herrar i Hondas lilla söta elbil, jag frågade om räckvidden och dom gissade 15 mil på sommaren, men dom sa "det är egentligen skit samma, den ska aldrig utanför stadsgränserna och står i laddaren nästan varje natt"

Som första bil hade han en ICE bil, Hondan var tänkt till fruns shopping/skjutsa ungar, men nyhetens behag gjorde att han gärna körde den också
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
. En Tesla tex står alltid i standby som drar batteri samt vi upplevde att den har större värmeförluster vid laddning och uppvärmning mot ett litet batteri.
Konstigt. Brukar ha min stående i veckor, märker inte av nåt nämnvärt tapp. Du kanske haft igång något? Eller sitter och pingar den hela tiden?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Konstigt. Brukar ha min stående i veckor, märker inte av nåt nämnvärt tapp. Du kanske haft igång något? Eller sitter och pingar den hela tiden?
Har bara kört Teslas App, ingen 3e parts app och har inte använt appen mer än nödvändigt. Vill minnas att det varierade mellan olika SW uppdateringar samt att de få gånger bilen stod längre perioder orörd så var det inte stora förluster,, men oavsett förluster, kanske bilen går i djupvila/inte söker uppdateringar etc vid längre vila? Säkert många bäckar små som gjorde att laddboxen visade så pass mycket högre förbrukning än displayen. Har du jämfört förbrukning över tid med vad laddboxen och det bilen rapporterar? Om man som mig kör få mil per år så är det oavsett värdeminskningen som är den stora kostnaden. Poängen var dock att det kanske är bättre att satsa på en billigare elbil och en ICE om man inte kör så mycket. Dyr elbil med stort batteri är mer förnuftigt om man kör en del mil per år än det vi gör.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har bara kört Teslas App, ingen 3e parts app och har inte använt appen mer än nödvändigt. Vill minnas att det varierade mellan olika SW uppdateringar samt att de få gånger bilen stod längre perioder orörd så var det inte stora förluster,, men oavsett förluster, kanske bilen går i djupvila/inte söker uppdateringar etc vid längre vila? Säkert många bäckar små som gjorde att laddboxen visade så pass mycket högre förbrukning än displayen. Har du jämfört förbrukning över tid med vad laddboxen och det bilen rapporterar? Om man som mig kör få mil per år så är det oavsett värdeminskningen som är den stora kostnaden. Poängen var dock att det kanske är bättre att satsa på en billigare elbil och en ICE om man inte kör så mycket. Dyr elbil med stort batteri är mer förnuftigt om man kör en del mil per år än det vi gör.
Vaktläget "Sentry mode" drar förvånansvärt mycket på en Tesla, mer än hundra watt, så det kör jag utan. Då tappar jag kanske två-tre procent i veckan vilket i min värld är ok (och när jag kollade diffade laddboxen ungefär förväntade laddförluster vilket inte var mycket).

100 watt däremot ger 2.4kWh om dagen, på min bil ca 4 procent PER DAG vilket inte är ok. Även om det kan innebära lägre självrisk vid en parkeringsskada från en smitare.

Som jämförelse drar en riktig övervakningskamera som gör samma sak (fast bättre) några enstaka watt. Men då är det hårdvara som är gjord för att göra just detta, inte köra bil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sentry mode håller även kamerorna fria från is, det är det som drar effekt.

b641cfdeca171ed9e204b98428f50566.jpg



 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top