Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så all fakta du rabblar handlar om att batteriernas kapacitet minskar med antalet cykler men din slutsats är att det inte kommer påverka batteriernas livslängd?

Kanske du menar inga problem för dig personligen för du byter ju bil efter leasingperioden och lämnar vidare Svarte Petter till någon senare ägare.
FAKTA handlar om att batteriets kapacitet inte alls minskar särskilt mycket bara man hanterar cyklerna på rätt sätt. Och använder rätt sorts batteri om man skall cykla (sic!) mycket samt håller allt på en optimal nivå. Vilket inte är svårt då systemet löser detta.

Jag leasar inte utan planen är (och har varit från början) att köra uppåt 30.000 mil innan byte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
:tummenupp Kollar folk den saken nä de köper en begagnad elbil idag?

I framtiden kommer väl kunderna ha lärt sig att den saken antagligen kommer vara viktigare än miltalet på en beg elbil men idag tror jag ingen tittar på den siffran.
De som överväger elbil vet nog om detta och det är självfallet relevant. Brukar ofta anges i annonserna också. På Tesla är det oerhört enkelt att få fram data, alla märken har sina sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns diagnosverktyg för att visa batteriets status, och det anses vad jag förstår väldigt viktigt vid begaffär. Med reservation för att jag aldrig har köpt eller sålt beg elbil.

Hur tillförlitliga diagnosverktygen sen faktiskt är, och vilken typ av slitage som ligger latent för att upptäckas i framtiden vet jag inte. Jag är inte helt ledsen över att min elbil inte stöder V2H/V2L/V2-whatever, är inte intresserad av att använda det själv och då vet köparen också att jag inte kan ha gjort det.
Moderna elbilar (dvs inte gamla Zoe och Leaf) har automatiska system för att minimera batteridegradering. Dels klimatisering, dvs batteriet värms eller kyls för att ha optimal temperatur vid tex snabbladdning eller mycket höga effektuttag, dels genom kontroll av batteriets status ned på enskild cell-nivå så att man inte riskerar att köra batteriet helt tomt vilket faktiskt är skadligt för batteriet.

Det finns ganska mycket data som presenterats för länge sedan i denna tråd och som visar att batteridegraderingen planar ut med tiden och sedan sker inte så stora förändringar över tid. Tio års data är alltid något och en indikation på att dagens batterier får anses hålla bilens livslängd ut - för att sedan tex göra tjänst i villan eller återvinnas.

V2G är en möjlighet, men än så länge kanske mer en gimmick än komponent i ett fungerande ekosystem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns diagnosverktyg för att visa batteriets status, och det anses vad jag förstår väldigt viktigt vid begaffär. Med reservation för att jag aldrig har köpt eller sålt beg elbil.

Hur tillförlitliga diagnosverktygen sen faktiskt är, och vilken typ av slitage som ligger latent för att upptäckas i framtiden vet jag inte. Jag är inte helt ledsen över att min elbil inte stöder V2H/V2L/V2-whatever, är inte intresserad av att använda det själv och då vet köparen också att jag inte kan ha gjort det.

Ja, men min fråga var om någon faktiskt tittar på den siffran när de köper beg elbil idag.

Att den siffran kommer användas i framtiden är jag övertygad om men idag? Det är ju bara kolla begagnade annonser så skriver man alltid ut miltal men aldrig/sällan återstående batterikapacitet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja, men min fråga var om någon faktiskt tittar på den siffran när de köper beg elbil idag.

Att den siffran kommer användas i framtiden är jag övertygad om men idag? Det är ju bara kolla begagnade annonser så skriver man alltid ut miltal men aldrig/sällan återstående batterikapacitet.

Hur man kontroller är en inte helt ovanlig frågeställning på elbilsforum, så jag har antagit det. De större handlarna brukar erbjuda diagnostik när man köper.

Men om privatpersoner kollar upp det när de körer en tio år gammal Nissan Leaf är en annan fråga. Ett problem för privatpersoner som vill kolla själva är väl annars att hur man gör är olika på olika bilar. Men man brukar väl kunna köpa dylika tjänster för några tusenlappar så det vore konstigt om inte kontroll börjar erbjudas som tjänst, om det mot förmodan inte redan gör det.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det finns ganska mycket data som presenterats för länge sedan i denna tråd och som visar att batteridegraderingen planar ut med tiden och sedan sker inte så stora förändringar över tid. Tio års data är alltid något och en indikation på att dagens batterier får anses hålla bilens livslängd ut - för att sedan tex göra tjänst i villan eller återvinnas.
Så länge Tesla och andra tillverkar villkorar sina batterigarantier på inte bara tid utan även mil så känns det inte som de själva litar på "nollslitaget". Men jag håller med om att det antagligen är överdrivet, men tror dock att det finns.

Sen är i mitt fall bilen inte hemma stora delar av dagen då behovet av att pumpa ut billig el från natten är som störst vilket ytterligare gör V2G/V2H mindre meningsfullt. Föredrar dedikerat batteri. När/om de kommer ner i pris rejält.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kanske extra konstigt att LFP batterierna, som är de som ska klara flest antal cykler, är de som har kortast stäckgaranti från Tesla. Bara 160000 km, medan de traditionella har 192000 (misstänker att det är 100K resp 120K i miles som har avrundats)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla typer av batterier slits av användning och ålder, och förr eller senare dör dom helt.

Jag har massvis med grejer här hemma med batterier som är allt mellan 50% av orginalkapacitet och helt döda.
Man kan MINSKA slitaget och riskerna med avancerad batteriövervaklning, men man kan inte undvika slitage och åldring.

Elbilstillverkarna vet det och sätter sina batterigarantier efter det.

Nu är ju IOFS inte det batterier som har förädlats av att gå en massa cykler som batterilager, dom kanske får evigt liv.......
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske extra konstigt att LFP batterierna, som är de som ska klara flest antal cykler, är de som har kortast stäckgaranti från Tesla. Bara 160000 km, medan de traditionella har 192000 (misstänker att det är 100K resp 120K i miles som har avrundats)

S och X har längre garanti än 3 och Y. Jag tror att man skall se det som ett till värde att köpa en dyrare bil.
Batterierna köper de från olika håll, Panasonic, LG och Teslas egna. Ingen skillnad i hållbarhet utan snarare är det nog så att LFP-batterierna kommer att stå sig minst lika bra över tid. Men de är tyngre och mer skrymmande och klarar inte av samma effekter.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så länge Tesla och andra tillverkar villkorar sina batterigarantier på inte bara tid utan även mil så känns det inte som de själva litar på "nollslitaget". Men jag håller med om att det antagligen är överdrivet, men tror dock att det finns.

Sen är i mitt fall bilen inte hemma stora delar av dagen då behovet av att pumpa ut billig el från natten är som störst vilket ytterligare gör V2G/V2H mindre meningsfullt. Föredrar dedikerat batteri. När/om de kommer ner i pris rejält.
Du menar på samma sätt som alla garantier för en ICE bil är villkorade på både mil och år. Menar på på allvar att man kan räkna med att motorn i en ICE bil havererar eller blir kraftigt försämrad efter 3 år eller 8000 mil?
Att byta motor i en modern ICE bil är nästan lika dyrt som att byta batterier i en elbil.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
:tummenupp Kollar folk den saken nä de köper en begagnad elbil idag?

I framtiden kommer väl kunderna ha lärt sig att den saken antagligen kommer vara viktigare än miltalet på en beg elbil men idag tror jag ingen tittar på den siffran.
Det är jag övertygad om att dom gör. Med tanke på hur dyrt det kan vara att byta batteriet och hur mycket som skrivits i media om de höga kostnaderna för att byta batterier så är det väl närmast ekonomiskt självmord att köpa en elbil utan att ha koll på batteriets kondition. Och mig veterligen så går det att se detta i mer eller mindre alla elbilar i form av antingen en procentsiffra eller en siffra på faktisk kapacitet jämfört med originalkapacitet.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Du menar på samma sätt som alla garantier för en ICE bil är villkorade på både mil och år. Menar på på allvar att man kan räkna med att motorn i en ICE bil havererar eller blir kraftigt försämrad efter 3 år eller 8000 mil?
Att byta motor i en modern ICE bil är nästan lika dyrt som att byta batterier i en elbil.
Har någon i denna tråd påstått att en ICE inte slits med mil? Och vad hade det i sådana fall med mitt inlägg att göra?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kan inte någon som har "icke motorintresserade" vänner fråga dem som köpt begagnad elbil om de har testat batteriet innan köp?
Jag tror att de tittar på kombinationen av garanti och mil till den utgår när de ska handla och inget mer.
Det är ju ingen som gör leakdown-test när de köper avgasbil.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan inte någon som har "icke motorintresserade" vänner fråga dem som köpt begagnad elbil om de har testat batteriet innan köp?
Jag tror att de tittar på kombinationen av garanti och mil till den utgår när de ska handla och inget mer.
Det är ju ingen som gör leakdown-test när de köper avgasbil.
Bra förslag. Har en kollega som köpt beg. Garanterat ointresserad av bilar.

3 år gammal Renault Zoe.
Köpt på firma (Bilia).
Ingick något batteritest där han fick 96%.

Men ett viktigt aber är att han hyr sitt batteri, så går det under någon viss hälsonprocent (procent av nykapacitet?) så får han ett nytt. Vilket inte ger samma risk för köparen.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bra förslag. Har en kollega som köpt beg. Garanterat ointresserad av bilar.

3 år gammal Renault Zoe.
Köpt på firma (Bilia).
Ingick något batteritest där han fick 96%.

Men ett viktigt aber är att han hyr sitt batteri, så går det under någon viss hälsonprocent (procent av nykapacitet?) så får han ett nytt. Vilket inte ger samma risk för köparen.

ÅAS så betalar han 12-15 tusen om året i batterihyra, livet ut
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ÅAS så betalar han 12-15 tusen om året i batterihyra, livet ut
Ja. Dom där avtalen är ju lite som att köpa en försäkring.
Man försäkrar sig mot risken att behöva punga ut med en stor klumpsumma om batteriet havererar mot att man löpande betalar en kostnad som gör att på 10 års sikt så har man ändå betalat hela kostnaden för ett nytt batteri.
Det är ju fördelaktigt om det är batterier av dålig kvalitet som behöver bytas ofta men generellt på elbilar så är jag ganska säker att tillverkaren satt upp avtalen så att dom i längden ska tjäna på dom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja. Dom där avtalen är ju lite som att köpa en försäkring.
Man försäkrar sig mot risken att behöva punga ut med en stor klumpsumma om batteriet havererar mot att man löpande betalar en kostnad som gör att på 10 års sikt så har man ändå betalat hela kostnaden för ett nytt batteri.
Det är ju fördelaktigt om det är batterier av dålig kvalitet som behöver bytas ofta men generellt på elbilar så är jag ganska säker att tillverkaren satt upp avtalen så att dom i längden ska tjäna på dom.

Batterihyran kom sig av att Renault sålde elbilar med skitdåliga SAFT-batterier i början (1994-2000), och när dom började paja så dog elbilsförsäljningen helt.
Dom såg ingen annan utväg än att sälja bilarna med batterihyra.

Nu har det istället blivit ett sätt för dom att tjäna grova pengar på folk som "måste" ha en elbil men inte har råd, då köper man en bil med batterihyra, den kostar som en bensinbil men sedan betalar du tusen spänn i månaden i batterihyra.

Folk som inte ens tankade för 500 spänn i månaden tyckte det var en jättebra deal.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Batterihyran kom sig av att Renault sålde elbilar med skitdåliga SAFT-batterier i början (1994-2000), och när dom började paja så dog elbilsförsäljningen helt.
Dom såg ingen annan utväg än att sälja bilarna med batterihyra.

Nu har det istället blivit ett sätt för dom att tjäna grova pengar på folk som "måste" ha en elbil men inte har råd, då köper man en bil med batterihyra, den kostar som en bensinbil men sedan betalar du tusen spänn i månaden i batterihyra.

Folk som inte ens tankade för 500 spänn i månaden tyckte det var en jättebra deal.
Ja. Just Renault Zoe har ju om jag inte missminner mig ett batteri på drygt 20 kWh vilket innebär att man kan räkna med att klara sig i bästa fall 10 mil om det är vinter och man behöver värmen på.
Dvs det är bilar som är avsedda för kortare körningar i närområdet. Alltså bilar som generellt körs väldigt lite och kör man så lite så blir ju faktikst inte bensinkostnaden direkt betungande även om bensinpriset ligger ganska högt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja. Just Renault Zoe har ju om jag inte missminner mig ett batteri på drygt 20 kWh vilket innebär att man kan räkna med att klara sig i bästa fall 10 mil om det är vinter och man behöver värmen på.
Dvs det är bilar som är avsedda för kortare körningar i närområdet. Alltså bilar som generellt körs väldigt lite och kör man så lite så blir ju faktikst inte bensinkostnaden direkt betungande även om bensinpriset ligger ganska högt.
Killen i min 'opinionsundersökning' har flexat ut delar av vissa fredagar för att åka ner till stan och strejka för klimatet. Hur man nu strejkar när man är ledig.

Men kontentan är att han nog inte låter ekonomin vara avgörande när han väljer mellan elbil och bensinbil.

Och nej, jag hade inte själv hyrt batterier. Speciellt inte om jag inte hyr resten av bilen. Men är man trygghetsnarkoman så tycker man säkert det är bra.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top