Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Superbra,
Visst hade du en Tesla 3 Performance eller hur?
Japp.

Jag hade enM3P 2019 men med 18" Aerofälgar, den snittade till och med under 190 Wh/km sett över de 10.200 mil jag hade den. 50% av milen norrbottnisk vinter med dubbdäck, nästan bara landsvägskörning i 90-100 men ofta med last. Körde kanske 400 mil med lastad släpvagn i de siffrorna också.

Det har hänt mycket sista åren, snikkörningen hörde elbilismen till när batterierna var små och laddställena få.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag har läst flera kommentarer från elbilister att de förbrukningstävlar med sig själva. Jag kör aktivt, men eftersom det driver på styrhjulen är greppet dåligt. Jag vill helst inte byta däck på den tid jag har bilen.
Jag tävlar alltid med mig själv, försöker få så hög körglädje som möjligt och det innebär oftast en högre förbrukning.

Att ligga och snålköra 5-10km/h under hastighetsgränsen bara för att man är en psykiskt störd miljöpartist som tycker att den bästa kryddan till maten är ens egna äckliga ekologiska muffpruttar är ett beteende som inte bara borde förbjudas men även innebära tvångsomhändertagande följt av nackskott.

Alternativt så är man så sjukt snål att några öre extra per mil kommer ruinera ens liv och då gäller ovanstående också.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Citroen Oli.
En elbil jag hoppas blir en flopp.
Och att den aldrig tas in till Sverige.
 

Bifogat

  • Citroën_Oli_2022.jpg
    Citroën_Oli_2022.jpg
    203.3 KB · Visningar: 24

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Elbilen blir en del av elnätverket

Med dubbelriktad laddning blir elbilen ett rullande energilager som både kan vara en resurs för energisystemet och hjälpa elbilsägaren att spara pengar.
En vanlig fråga i den elektriska omställningen är om strömmen räcker för att hela bilflottan ska drivas på el samtidigt som omställningen i industrin kräver stora energimängder.
I själva verket kan elbilarna i sig bli lösningen för att skapa den flexibilitet som behövs genom tekniken som kallas vehicle to grid, alltså fordon till nät. Den innebär att bilens batteri både kan ta emot laddning och också skicka tillbaka ström.
– Utmaningen är inte tillgång på energi utan effekt, att få fram energi på rätt tid och till rätt plats. Elbilarna kan bli en viktig energireserv. Vi skulle kunna driva hela vårt land med elbilar under en kort tid, säger David Movitz, expert på e-mobilitet på branschorganisationen Power Circle.
...
– I dag finns det ett skatteavdrag för grön teknik, men då måste det vara ett stationärt batteri. Stödet borde vara teknikneutralt och gälla även för bilar med batteri. Det skulle också vara ett incitament för privatpersoner att köpa elbilar, något som behöver stimuleras, säger Sten Forsberg.


Bakom betalvägg i lokaltidningen så jag kopierar delar av artikeln. Dåliga nyheter för de som ogillar sol- och vindel då detta kan bidra till lösning av problem.

Efter många år av teoretiska diskussioner har det nu börjat röra på sig. Inom några år kan elbilarnas batterier förhoppningsvis användas som lagring av förnybar energi – vilket också kan minska behovet av ny effektkapacitet i samhället. Vi reder ut stegen som återstår.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Elbilen blir en del av elnätverket


Hur mycket tänker dom betala för att nöta ut mitt elbilsbatteri och tömma det strax innan jag ska till jobbet?

Även om jag tar mig till jobbet och hem så behöver nätet el när jag kommer hem och pluggar in också, sedan fylls det på över natten så att dom kan tömma det igen på morgonen....

Låter som en jättebra deal att addera en laddcykel per dygn på batteriet...

Kan inte slumpkraften köpa in egna energilager?
(Hint: det skulle dom ha gjort om det inte vore så förbannat olönsamt att nöta ut batterier)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket tänker dom betala för att nöta ut mitt elbilsbatteri och tömma det strax innan jag ska till jobbet?

Även om jag tar mig till jobbet och hem så behöver nätet el när jag kommer hem och pluggar in också, sedan fylls det på över natten så att dom kan tömma det igen på morgonen....

Låter som en jättebra deal att addera en laddcykel per dygn på batteriet...

Kan inte slumpkraften köpa in egna energilager?
(Hint: det skulle dom ha gjort om det inte vore så förbannat olönsamt att nöta ut batterier)

Samtidigt påverkar det väl inte värdet på elbilen om den står parkerad vid huset bara för att batteriet ska laddas och laddas ur en gång per dygn.

Så kan man väl köra dieselbilen till arbetet och någon ägare i framtiden får ta smällen när batteriet i elbilen blivit förbrukat i förtid på elbilen som du sålt med 5 km på mätaren efter 3 år som energilager till huset.
 
  • Haha
Reaktioner: GuW

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har ju gått igenom det där med cykler och batterislitage tidigare i tråden.

20-30 år lär nog räcka för de flesta med tanke på batteriutvecklingen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samtidigt påverkar det väl inte värdet på elbilen om den står parkerad vid huset bara för att batteriet ska laddas och laddas ur en gång per dygn.

Så kan man väl köra dieselbilen till arbetet och någon ägare i framtiden får ta smällen när batteriet i elbilen blivit förbrukat i förtid på elbilen som du sålt med 5 km på mätaren efter 3 år som energilager till huset.

Synd bara om bilhandlaren har använt bilen på samma sätt innan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har ju gått igenom det där med cykler och batterislitage tidigare i tråden.

20-30 år lär nog räcka för de flesta med tanke på batteriutvecklingen.

Jaha, det är därför varenda vindsnurra har ett batterilager inbyggt i stolpen, för att det är så lönsamt och för att batterierna absolut inte tar skada av det

"Med tanke på batteriutvecklingen" måste vara det sämsta och mest utnötta argumentet genom historien.

Alla elflygplan som skulle komma och klara inrikestrafiken "med tanke på batteriutvecklingen" är nerlagda, batteriutvecklingen är minimal, några % bättre i någon experimentcell i något laboratorium är ingen utveckling.

Toyota som hade färdiga solidstate batterier för flera år sedan har skjutit upp bilar med solidstatebatterier till 2028 nu
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har ju gått igenom det där med cykler och batterislitage tidigare i tråden.

20-30 år lär nog räcka för de flesta med tanke på batteriutvecklingen.

20-30 år som normalt fordon därmajoriteten av körningarna är korta transporter? Eller som batteribank för villan där batteriet laddas max och töms totalt 200-300 dagar om året? Eller bägge delarna kombinerat?

Du kan väl berätta åt den här mannen att han inte alls behövde byta batteriet i sin Tesla 2 gånger.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ingen elbil, men batteriet har varit hyfsat väl kapslar när den här McLaren P1 flöt iväg.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
20-30 år som normalt fordon därmajoriteten av körningarna är korta transporter? Eller som batteribank för villan där batteriet laddas max och töms totalt 200-300 dagar om året? Eller bägge delarna kombinerat?

Du kan väl berätta åt den här mannen att han inte alls behövde byta batteriet i sin Tesla 2 gånger.

12 år gammal batteriteknologi i det där exemplet, men kul att du lyfter det möjligen något irrelevanta exemplet i sammanhanget. Var inte cherrypicking förresten något som du inte alls tyckte om? Eller? :)

Jag är rätt säker på att industrin har bättre koll på det där än ett gäng surgubbar som oss på ett svenskt hojforum.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
12 år gammal batteriteknologi i det där exemplet, men kul att du lyfter det möjligen något irrelevanta exemplet i sammanhanget. Var inte cherrypicking förresten något som du inte alls tyckte om? Eller? :)

Jag är rätt säker på att industrin har bättre koll på det där än ett gäng surgubbar som oss på ett svenskt hojforum.
Så för att ett batteri ska hålla i 20-30 år så måste man ha ett batteri som varit tillverkat de senaste par åren? Ska man byta ut det vart tredje år för att det ska fortsätta stämma med?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
12 år gammal batteriteknologi i det där exemplet, men kul att du lyfter det möjligen något irrelevanta exemplet i sammanhanget. Var inte cherrypicking förresten något som du inte alls tyckte om? Eller? :)

Jag är rätt säker på att industrin har bättre koll på det där än ett gäng surgubbar som oss på ett svenskt hojforum.

Hur länge dagens batterier håller vet naturligtvis ingen ännu, fram tills motsatsen bevisats så är den bästa gissningen att dagens batterier håller lika länge som de tidigare batterierna, annat är bara fantasier. Jag kan lika gärna stå här och påstå att dagens batterier har ännu kortare livslängd för ingen av oss vet.

Däremot vet jag att de senaste årens bilmodeller oavsett typ och fabrikat har inte imponerat ur synvinkeln driftssäkerhet.

Svårt göra så mycket annat än cherry picking fram tills fler bilar börjar ha gått lika långt som denna.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur mycket tänker dom betala för att nöta ut mitt elbilsbatteri och tömma det strax innan jag ska till jobbet?

Även om jag tar mig till jobbet och hem så behöver nätet el när jag kommer hem och pluggar in också, sedan fylls det på över natten så att dom kan tömma det igen på morgonen....

Låter som en jättebra deal att addera en laddcykel per dygn på batteriet...

Kan inte slumpkraften köpa in egna energilager?
(Hint: det skulle dom ha gjort om det inte vore så förbannat olönsamt att nöta ut batterier)

– Tidigare har de inte varit säkra på att det är en god idé att använda batteriet till annat än att körning. Men nu har det kommit studier som visar att det till och med skulle kunna vara bra för batteriets livslängd att genomföra extra i- och urladdningar för V2G om man håller sig på nivåer kring 40–80 procents laddning på batteriet, säger Henrik Forsgren.


 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
– Tidigare har de inte varit säkra på att det är en god idé att använda batteriet till annat än att körning. Men nu har det kommit studier som visar att det till och med skulle kunna vara bra för batteriets livslängd att genomföra extra i- och urladdningar för V2G om man håller sig på nivåer kring 40–80 procents laddning på batteriet, säger Henrik Forsgren.


Japp, det är därför industrin bygger så många stora batterilager, för att få tillgång till batterier som har förbättrats av att laddas i/ur mellan 40 och 80% jätteofta

Dom batterierna kommer säkert att sitta i dom där elflygplanen och dom extra dyra elbilarna sedan, eftersom dom har blivit extra bra.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Japp.

Jag hade enM3P 2019 men med 18" Aerofälgar, den snittade till och med under 190 Wh/km sett över de 10.200 mil jag hade den. 50% av milen norrbottnisk vinter med dubbdäck, nästan bara landsvägskörning i 90-100 men ofta med last. Körde kanske 400 mil med lastad släpvagn i de siffrorna också.

Det har hänt mycket sista åren, snikkörningen hörde elbilismen till när batterierna var små och laddställena få.
Minns jag fel, hade du inte en Tesla Y med, tidigare? Kasst minne...sorry
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top