Elbil eller inte?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Japp, det är därför industrin bygger så många stora batterilager, för att få tillgång till batterier som har förbättrats av att laddas i/ur mellan 40 och 80% jätteofta

Dom batterierna kommer säkert att sitta i dom där elflygplanen och dom extra dyra elbilarna sedan, eftersom dom har blivit extra bra.
Yepp, eller så frågar man vetenskapsmän+ingenjörer som kloka bslutsfattare gjorde på 60-talet = bygga upp ett samhälle på stabil grund.

Dvs
Kärnkraftsverk där förbrukarna finns, med kompletterande vattenkraft är lösningen. Vi hade det en gång i tiden...och de resulterande låga och stabila elpriserna samt säkerhet i elleveransen gav Sveriges företag stort konkurrensövertag!

Driva smältverk gör man inte från elbilars batteri då det inte blåser alls en vecka eller så.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Minns jag fel, hade du inte en Tesla Y med, tidigare? Kasst minne...sorry
Inte för jag vet allas inbördes relation, men det var inte samma person som svarade som du frågade (du frågade FettSnok och fick svar av BroklynS) vilket kan förklara om folks bilhistorik inte går ihop med hur du minns den.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
20-30 år som normalt fordon därmajoriteten av körningarna är korta transporter? Eller som batteribank för villan där batteriet laddas max och töms totalt 200-300 dagar om året? Eller bägge delarna kombinerat?

Du kan väl berätta åt den här mannen att han inte alls behövde byta batteriet i sin Tesla 2 gånger.
Poängen är (nog?) att elbilens batteri är sådär hyggligt stort att man inte använder en hel laddcykel för effektstabilisering i villaserviser. Därtill är laddeffekten ur hemmens laddboxar inte så hög.
Batteriers slitage är inte bara cykler utan mycket i hur många gånger kapaciteten (C) man trycker i (eller drar ur!).
Exempel som min Model 3; 230 Ah

1C är att kontinuerligt plocka ut (eller i) 230A

Ju högre ”C” man belastar med, ju mer sliter det. I hemmet kanske man plockar ut..? 0,05C?
I min lilla Traxxas rc-bil sitter det ett 7,5Ah batteri och ECm plockar ut 25C ur det, dvs 187,5A.

skulle tesla göra det skulle min model 3 plocka ut 5750A. Nu tror jag inte den gör det… därför blir hållbarheten hyggligt god
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Poängen är (nog?) att elbilens batteri är sådär hyggligt stort att man inte använder en hel laddcykel för effektstabilisering i villaserviser.

I Skåne kanske det är så.

Men även i Skåne kan man tjäna pengar på att sälja el dagtid och köpa på natten och då utnyttjar man ju gärna hela laddcykeln när man kan överlåta problemen till att betalas av nästa ägare.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I Skåne kanske det är så.

Men även i Skåne kan man tjäna pengar på att sälja el dagtid och köpa på natten och då utnyttjar man ju gärna hela laddcykeln när man kan överlåta problemen till att betalas av nästa ägare.
80kWh in och 80kWh ur på ett dygn. Nej, jag tror inte det skulle bli praktiskt genomförbart men jag vet såklart inte hur servisen ser ut i alla villaområden..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Självklart så dimensioneras ju batterierna efter effektuttag och att det skall hålla minst xxxx cykler. Se tidigare inlägg om slitage och cykler.

Högre effektbehov = större batteri = konstant andel av batteriet som cyklas = konstant livslängd. Sedan sköter förstås en dator optimeringen i kommunikation med elnät, solceller och elpris...

EDIT: Sedan har vi ju denna fördel i norra Sverige: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=745634#p745634
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte för jag vet allas inbördes relation, men det var inte samma person som svarade som du frågade (du frågade FettSnok och fick svar av BroklynS) vilket kan förklara om folks bilhistorik inte går ihop med hur du minns den.
Ja, det var mitt klantarslande som ställde till det... jag svarade att Fettsnok har en M3P och fyllde på. Otydligt, ber om ursäkt men avsikten var god. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Självklart så dimensioneras ju batterierna efter effektuttag och att det skall hålla minst xxxx cykler. Se tidigare inlägg om slitage och cykler.

Högre effektbehov = större batteri = konstant andel av batteriet som cyklas = konstant livslängd. Sedan sköter förstås en dator optimeringen i kommunikation med elnät, solceller och elpris...

EDIT: Sedan har vi ju denna fördel i norra Sverige: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=745634#p745634

Så du menar att batterierna i bilar är dimensionerade för att tjänstgöra som energilagring i villor på det viset vi nu diskuterar?
Eller poängterar du och understryker att bilarnas batterier kommer bli skrot snabbt när dom används som energibank för bostäder.

Eller besvarar du nåt äldre inlägg i tråden nu? Det är lite svårt veta när du inte lyckats lära dig citera de personer du besvarar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så du menar att batterierna i bilar är dimensionerade för att tjänstgöra som energilagring i villor på det viset vi nu diskuterar?
Eller poängterar du och understryker att bilarnas batterier kommer bli skrot snabbt när dom används som energibank för bostäder.

Eller besvarar du nåt äldre inlägg i tråden nu? Det är lite svårt veta när du inte lyckats lära dig citera de personer du besvarar.
Om du bara läser tidigare inlägg så förstår du ju vad jag hänvisar till. Att lyckas lära bygger på att man tar till sig materialet. :) Att citera hela tiden i allmänna diskussioner gör ämnet svåröverskådligt, särskilt i Tapatalk. Eller anmärker du på formatet för att du kanske inte är rätt ute i sak och bara vill "vinna"? Ursäkta om jag säger det, men du verkar faktiskt vara sällsynt grälsjuk och verkar nästan alltid tro ont om dina meddebattörer. Det finns absolut ingen anledning till det, även om jag ibland också uttrycker mig jäkligt klantigt så menar jag alltid väl.

Nå:

1. Batteriernas slitagetålighet vad gäller cykler anges i antal cykler 100-0% till en viss nivå (vanligen 70% för LiJO-batterier).
2. 100-50% är alltså en halv cykel.
3. Ju lägre i spannet desto lägre slitage per cykel, 60-20% innebär mindre slitage än 100-60%.
4. Ju lägre temperatur desto lägre slitage per cykel.
5. LiJo är en batterityp som används där man vill ha lägst vikt och störst effektuttag givet viss vikt/storlek.
6. Det finns andra batteriteknologier som väger mer och inte klarar lika höga effektuttag men som har många gånger mindre slitage per cykel, kan stå med 100% laddning och degraderas i långsammare takt. Billigare och mycket mindre av (eller rentav utan) sällsynta jordartsmetaller. De finns tex i de billigare versionerna av Tesla.
7. Utvecklingen av batterier går framåt i en ganska jämn takt mätt i kvoten vikt/pris/kapacitet.

Sammanfattningsvis så skulle ett system som bygger på V2G enligt min okvalificerade gissning utifrån ovan att styras enligt cykling mellan säg 60% och 20% och detta sker på tider som är bäst både för systemet och det enskilda batteriets förutsättningar.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Om du bara läser tidigare inlägg så förstår du ju vad jag hänvisar till. Att lyckas lära bygger på att man tar till sig materialet. :) Att citera hela tiden i allmänna diskussioner gör ämnet svåröverskådligt, särskilt i Tapatalk.
Jag verkar också ha svårt att lära enligt din måttstock för jag fattar fan aldrig vem du svarar när du skickar in en lösryckt kommentar mitt i en diskussion.
Att citera det man svarar på i ett forum är för mig bara ren artighet, men om du vill ha en annan anledning, så kan du se det som att du når ut även till oss mindre begåvade om du gör det i fortsättningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om du bara läser tidigare inlägg så förstår du ju vad jag hänvisar till. Att lyckas lära bygger på att man tar till sig materialet. :) Att citera hela tiden i allmänna diskussioner gör ämnet svåröverskådligt, särskilt i Tapatalk. Eller anmärker du på formatet för att du kanske inte är rätt ute i sak och bara vill "vinna"? Ursäkta om jag säger det, men du verkar faktiskt vara sällsynt grälsjuk och verkar nästan alltid tro ont om dina meddebattörer. Det finns absolut ingen anledning till det, även om jag ibland också uttrycker mig jäkligt klantigt så menar jag alltid väl.

Nå:

1. Batteriernas slitagetålighet vad gäller cykler anges i antal cykler 100-0% till en viss nivå (vanligen 70% för LiJO-batterier).
2. 100-50% är alltså en halv cykel.
3. Ju lägre i spannet desto lägre slitage per cykel, 60-20% innebär mindre slitage än 100-60%.
4. Ju lägre temperatur desto lägre slitage per cykel.
5. LiJo är en batterityp som används där man vill ha lägst vikt och störst effektuttag givet viss vikt/storlek.
6. Det finns andra batteriteknologier som väger mer och inte klarar lika höga effektuttag men som har många gånger mindre slitage per cykel, kan stå med 100% laddning och degraderas i långsammare takt. Billigare och mycket mindre av (eller rentav utan) sällsynta jordartsmetaller. De finns tex i de billigare versionerna av Tesla.
7. Utvecklingen av batterier går framåt i en ganska jämn takt mätt i kvoten vikt/pris/kapacitet.

Sammanfattningsvis så skulle ett system som bygger på V2G enligt min okvalificerade gissning utifrån ovan att styras enligt cykling mellan säg 60% och 20% och detta sker på tider som är bäst både för systemet och det enskilda batteriets förutsättningar.

Du rabblar återigen en massa fakta utan att komma med en slutsats.

Så vad är din slutsats när du kopplar dessa fakta till batterier som används i kombination med bostadens solceller mm för att köpa och sälja el till och från nätet? Hur kommer de påverka batteriernas livslängd?

Tror du att någon bilägare skulle begränsa batterianvändandet till intervallet 20-60% för att spara på ett batteri som han ändå säljer vidare med bilen efter leasingavtalets 3 år?

Jag skulle i alla fall skita högaktningsfullt i den saken och köra batteriet mellan 0 och 100% varenda dygn jag kunde tjäna pengar på dygnsvariationerna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du rabblar återigen en massa fakta utan att komma med en slutsats.

Så vad är din slutsats när du kopplar dessa fakta till batterier som används i kombination med bostadens solceller mm för att köpa och sälja el till och från nätet? Hur kommer de påverka batteriernas livslängd?

Tror du att någon bilägare skulle begränsa batterianvändandet till intervallet 20-60% för att spara på ett batteri som han ändå säljer vidare med bilen efter leasingavtalets 3 år?

Jag skulle i alla fall skita högaktningsfullt i den saken och köra batteriet mellan 0 och 100% varenda dygn jag kunde tjäna pengar på dygnsvariationerna.
Min slutsats är att det här är - liksom det mesta annat i ämnet - inget problem i praktiken. Det kommer att gå så bra så. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag verkar också ha svårt att lära enligt din måttstock för jag fattar fan aldrig vem du svarar när du skickar in en lösryckt kommentar mitt i en diskussion.
Att citera det man svarar på i ett forum är för mig bara ren artighet, men om du vill ha en annan anledning, så kan du se det som att du når ut även till oss mindre begåvade om du gör det i fortsättningen.
Jag skall försöka bättra mig!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min slutsats är att det här är - liksom det mesta annat i ämnet - inget problem i praktiken. Det kommer att gå så bra så. :)

Så all fakta du rabblar handlar om att batteriernas kapacitet minskar med antalet cykler men din slutsats är att det inte kommer påverka batteriernas livslängd?

Kanske du menar inga problem för dig personligen för du byter ju bil efter leasingperioden och lämnar vidare Svarte Petter till någon senare ägare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du rabblar återigen en massa fakta utan att komma med en slutsats.

Så vad är din slutsats när du kopplar dessa fakta till batterier som används i kombination med bostadens solceller mm för att köpa och sälja el till och från nätet? Hur kommer de påverka batteriernas livslängd?

Tror du att någon bilägare skulle begränsa batterianvändandet till intervallet 20-60% för att spara på ett batteri som han ändå säljer vidare med bilen efter leasingavtalets 3 år?

Jag skulle i alla fall skita högaktningsfullt i den saken och köra batteriet mellan 0 och 100% varenda dygn jag kunde tjäna pengar på dygnsvariationerna.
Problemet där är väl i så fall att om du köra batteriet på det sättet och det leder till att det degraderas betydligt mer än av "normalt" brukande så kan bilen bli betydligt mindre värd vilket leder till att din vinst kanske försvinner nästa gång du ska byta bil.
Personligen skulle jag inte har något problem att köpa en beggad elbil där batteriet var 90% av nytt. Men jag skulle dra mig för att köpa en där det degraderats till 70% av nominell kapacitet om inte priset var avsevärt lägre.
Och det skulle förvåna mig om inte även firmor som leasar ut bilar räknar ner restvärdet om man konstaterar att batteriet slitits betydligt mer än förväntat på samma sätt som man gör avdrag för lackskador och annat slitage som kan anses överstiga normalt slitage.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Problemet där är väl i så fall att om du köra batteriet på det sättet och det leder till att det degraderas betydligt mer än av "normalt" brukande så kan bilen bli betydligt mindre värd vilket leder till att din vinst kanske försvinner nästa gång du ska byta bil.
Personligen skulle jag inte har något problem att köpa en beggad elbil där batteriet var 90% av nytt. Men jag skulle dra mig för att köpa en där det degraderats till 70% av nominell kapacitet om inte priset var avsevärt lägre.
Och det skulle förvåna mig om inte även firmor som leasar ut bilar räknar ner restvärdet om man konstaterar att batteriet slitits betydligt mer än förväntat på samma sätt som man gör avdrag för lackskador och annat slitage som kan anses överstiga normalt slitage.

:tummenupp Kollar folk den saken nä de köper en begagnad elbil idag?

I framtiden kommer väl kunderna ha lärt sig att den saken antagligen kommer vara viktigare än miltalet på en beg elbil men idag tror jag ingen tittar på den siffran.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
:tummenupp Kollar folk den saken nä de köper en begagnad elbil idag?

I framtiden kommer väl kunderna ha lärt sig att den saken antagligen kommer vara viktigare än miltalet på en beg elbil men idag tror jag ingen tittar på den siffran.
Det finns diagnosverktyg för att visa batteriets status, och det anses vad jag förstår väldigt viktigt vid begaffär. Med reservation för att jag aldrig har köpt eller sålt beg elbil.

Hur tillförlitliga diagnosverktygen sen faktiskt är, och vilken typ av slitage som ligger latent för att upptäckas i framtiden vet jag inte. Jag är inte helt ledsen över att min elbil inte stöder V2H/V2L/V2-whatever, är inte intresserad av att använda det själv och då vet köparen också att jag inte kan ha gjort det.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top