Om du bara läser tidigare inlägg så förstår du ju vad jag hänvisar till. Att lyckas lära bygger på att man tar till sig materialet.
Att citera hela tiden i allmänna diskussioner gör ämnet svåröverskådligt, särskilt i Tapatalk. Eller anmärker du på formatet för att du kanske inte är rätt ute i sak och bara vill "vinna"? Ursäkta om jag säger det, men du verkar faktiskt vara sällsynt grälsjuk och verkar nästan alltid tro ont om dina meddebattörer. Det finns absolut ingen anledning till det, även om jag ibland också uttrycker mig jäkligt klantigt så menar jag alltid väl.
Nå:
1. Batteriernas slitagetålighet vad gäller cykler anges i antal cykler 100-0% till en viss nivå (vanligen 70% för LiJO-batterier).
2. 100-50% är alltså en halv cykel.
3. Ju lägre i spannet desto lägre slitage per cykel, 60-20% innebär mindre slitage än 100-60%.
4. Ju lägre temperatur desto lägre slitage per cykel.
5. LiJo är en batterityp som används där man vill ha lägst vikt och störst effektuttag givet viss vikt/storlek.
6. Det finns andra batteriteknologier som väger mer och inte klarar lika höga effektuttag men som har många gånger mindre slitage per cykel, kan stå med 100% laddning och degraderas i långsammare takt. Billigare och mycket mindre av (eller rentav utan) sällsynta jordartsmetaller. De finns tex i de billigare versionerna av Tesla.
7. Utvecklingen av batterier går framåt i en ganska jämn takt mätt i kvoten vikt/pris/kapacitet.
Sammanfattningsvis så skulle ett system som bygger på V2G enligt min okvalificerade gissning utifrån ovan att styras enligt cykling mellan säg 60% och 20% och detta sker på tider som är bäst både för systemet och det enskilda batteriets förutsättningar.