Elbil eller inte?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Såvitt jag vet är kolletivavtal inte en skyldighet, och om företaget och en majoritet av de anställda på företaget inte vill ha det så bör de inte tvingas till det. Att sedan blanda in helt separata företag för att tvinga sin vilja igenom ger en väldigt dålig bild för företagande i Sverige.
@Lugn är väl utomlands (om jag inte minns fel, vilket jag ofta gör) och kan svara på hur det ser ut utifrån?
Kan svara från min horisont, utomlands. Det är betydligt vanligare med vilka villkor/förmåner som erbjuds redan när jobbet annonseras. Pensionsavsättningar, optioner, sjukvård, arbetstid, övertidsersättning etc. Då blir det en ”sälj-pitch” när man söker nya medarbetare. Ett annat sätt för företag att konkurrera om arbetskraften som jag ser det, i princip.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Utöver det snoken redan sagt, så kan man väl tillägga att Tesla i USA erbjuder obegränsad semester. Det gäller givetvis inte alla tjänster, men det gör det tydligt att bra arbetsvillkor, inkl 15% rabatt på aktieköp, mycket väl kan erbjudas utan facklig involvering (Teslas anställda i USA är inte fackanslutna).

Min egna erfarenhet från en arbetsgivares sida är att jag helst slipper förhandla med ett fackförbund. Inte för att det skulle leda till högre löner, etc, utan pga att all form av förändringsarbete, även sådant som leder till en förbättring för anställda, sker i snigelfart så fort en fackrepresentant ska vara med vid bordet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är inte konstigt att det bara går att köpa bilar från östtyskland och sovjetunionen i Sverige....

Eller vänta nu, det kanske går att bedriva verksamhet i Sverige ändå?

Det kanske bara är ett enda företag som inte lyckas.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Obegränsat betald.
Intressant.
Har du koll på hur det funkar rent praktiskt? Tar Teslaanställda med denna förmån ut mer semester än andra utan denna förmån - generellt? Jag menar, semestern ska ju trots allt beviljas av en chef iaf för att gå igenom.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, det är inte konstigt att det bara går att köpa bilar från östtyskland och sovjetunionen i Sverige....

Eller vänta nu, det kanske går att bedriva verksamhet i Sverige ändå?

Det kanske bara är ett enda företag som inte lyckas.
Eller så är fack förlegat, en kvarleva sen gammalt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tesla bedriver ju verksamhet i Sverige.

Jo, fast inlägget jag svarade på hävdade ju att det var risk att dom skulle lägga ner allt och dra sig ur Sverige på grund av att facket krävde kollektivavtal.

Jag är egentligen varken för eller emot facket, jag tycker bara att det blev löjligt att påstå att facken skulle omöjliggöra verksamhet i Sverige.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, fast inlägget jag svarade på hävdade ju att det var risk att dom skulle lägga ner allt och dra sig ur Sverige på grund av att facket krävde kollektivavtal.

Jag är egentligen varken för eller emot facket, jag tycker bara att det blev löjligt att påstå att facken skulle omöjliggöra verksamhet i Sverige.
Och jag sade bara att det är dålig reklam för företagsamhet i Sverige för resten av världen, inte att det gör det omöjligt.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Intressant.
Har du koll på hur det funkar rent praktiskt? Tar Teslaanställda med denna förmån ut mer semester än andra utan denna förmån - generellt? Jag menar, semestern ska ju trots allt beviljas av en chef iaf för att gå igenom.

Jag har ingen personlig insyn i hur det fungerar hos Tesla, men oftast brukar det fungera ganska bra. Det är få anställda som försöker utnyttja systemet och det är ingen chef som vill sitta vägen för skäligt nyttjande av semesterdagar.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jo, fast inlägget jag svarade på hävdade ju att det var risk att dom skulle lägga ner allt och dra sig ur Sverige på grund av att facket krävde kollektivavtal.

Jag är egentligen varken för eller emot facket, jag tycker bara att det blev löjligt att påstå att facken skulle omöjliggöra verksamhet i Sverige.

Har du haft fackanslutna som anställda på större skala? Det är inte omöjligt, men det är mycket mer tungrott.

Om övriga förutsättningar är likvärdiga hade jag rekommenderat placering i ett land där facken inte existerar, alternativt inte bedriver verksamhet på det sättet man gör i Sverige.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Utöver det snoken redan sagt, så kan man väl tillägga att Tesla i USA erbjuder obegränsad semester. Det gäller givetvis inte alla tjänster, men det gör det tydligt att bra arbetsvillkor, inkl 15% rabatt på aktieköp, mycket väl kan erbjudas utan facklig involvering (Teslas anställda i USA är inte fackanslutna).

Min egna erfarenhet från en arbetsgivares sida är att jag helst slipper förhandla med ett fackförbund. Inte för att det skulle leda till högre löner, etc, utan pga att all form av förändringsarbete, även sådant som leder till en förbättring för anställda, sker i snigelfart så fort en fackrepresentant ska vara med vid bordet.
Är du säker på det. Enligt den officiella informationen som finns så innebär teslas PTO och semester policy att anställda får typiskt 15 dagars semester och sjukfrånvaro kombinerat. Det är dock upp till den anställde att välja hur dom fördelas. Dvs du kan välja att ta ut semester istället för att vara sjuk eller vice versa. Enligt vad jag hittat så har dom sämre villkor i det avseendet än de flesta arbetsgivarna i "bay area".
Det kan ju iofs vara så att man har hemliga interna policys som ingen annan vet om utanför bolaget men jag bedömer det som osannolikt. Eller att dom har haft 15 dagar fram till nyligen och plötsligt förändrat det från 15 dagar till obegränsat men jag vet inte hur sannolikt jag bedömer det heller.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eller så är fack förlegat, en kvarleva sen gammalt?
Nja. Facken fyller fortfarande en funktion enligt mig.
Och dom flesta fackföreningar och fackklubbar är ganska införstådda med att slutresultatet av alla förhandlingar ska vara något som också är bra för företaget eftersom om man sänker företaget så har inga anställda kvar sina jobb.
Och dom kan också vara bra som stöd i det fall man hamnar i en tvist med arbetsgivaren för sådant kan ju hända.
Sedan finns det såklart nackdelar ur arbetsgivarhänseende. Det blir mer tungrott ja eftersom man är skyldig att förhandla med arbetstagarorganisationen på arbetsplatsen innan man gör organisationsförändringar.
Men dels så brukar arbetsgivaren alltid få igenom det mesta av det dom vill göra eftersom arbetsgivaren har tolkningsföreträde. MBL säger ju faktiskt att man har skyldighet att informera och förhandla men den kräver inte att man kommer överens även om det gör det enklare.
Sedan är det ju skillnad på fack och fack också. Olika fackorganisationer har visat sig ha lite olika taktik.
Som exempel så kan jag nämna en händelse på ett företag jag jobbade tidigare där vi hade 3 olika fackföreningar som var representerade. en av fackföreningarna vägrade nöja sig med de generella påslag som man förhandlat fram gemensamt utan valde att lämna bordet och strida för att dom skulle få mer. Resultatet blev att alla kopplade till det kollektivavtalet det året blev utan påslag eftersom arbetsgivare och fack inte kunde komma överens.

Så det finns säkerligen fackliga organisationer som är mer besvärliga att ha att göra med. Och ja. Facken gör det lite krångligare för arbetsgivare att omorganisera. Men jag har aldrig varit med om situationer där facken gjort det onödigt krångligt eller satt sig på tvären bara för att.
Nu har jag ju förvisso alltid varit på tjänstemannasidan och det finns enligt mig en klar skillnad mellan tjänstemannafacken som unionen och CF jämfört med IF/Metall och kommunal vad gäller hur man ser på saker och ting.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja. Facken fyller fortfarande en funktion enligt mig.
Och dom flesta fackföreningar och fackklubbar är ganska införstådda med att slutresultatet av alla förhandlingar ska vara något som också är bra för företaget eftersom om man sänker företaget så har inga anställda kvar sina jobb.
Och dom kan också vara bra som stöd i det fall man hamnar i en tvist med arbetsgivaren för sådant kan ju hända.
Sedan finns det såklart nackdelar ur arbetsgivarhänseende. Det blir mer tungrott ja eftersom man är skyldig att förhandla med arbetstagarorganisationen på arbetsplatsen innan man gör organisationsförändringar.
Men dels så brukar arbetsgivaren alltid få igenom det mesta av det dom vill göra eftersom arbetsgivaren har tolkningsföreträde. MBL säger ju faktiskt att man har skyldighet att informera och förhandla men den kräver inte att man kommer överens även om det gör det enklare.
Sedan är det ju skillnad på fack och fack också. Olika fackorganisationer har visat sig ha lite olika taktik.
Som exempel så kan jag nämna en händelse på ett företag jag jobbade tidigare där vi hade 3 olika fackföreningar som var representerade. en av fackföreningarna vägrade nöja sig med de generella påslag som man förhandlat fram gemensamt utan valde att lämna bordet och strida för att dom skulle få mer. Resultatet blev att alla kopplade till det kollektivavtalet det året blev utan påslag eftersom arbetsgivare och fack inte kunde komma överens.

Så det finns säkerligen fackliga organisationer som är mer besvärliga att ha att göra med. Och ja. Facken gör det lite krångligare för arbetsgivare att omorganisera. Men jag har aldrig varit med om situationer där facken gjort det onödigt krångligt eller satt sig på tvären bara för att.
Nu har jag ju förvisso alltid varit på tjänstemannasidan och det finns enligt mig en klar skillnad mellan tjänstemannafacken som unionen och CF jämfört med IF/Metall och kommunal vad gäller hur man ser på saker och ting.
Min personliga erfarenhet är att man behöver ha en bra arbetsgivare för att få hjälp med facket när de jävlas med dig som medlem. IF Metall har varit de största rövhål jag haft att göra med. Ingen arbetsgivare har någonsin varit lika jävliga. Arbetsgivare har jag alltid kunnat prata och resonera med, men fackmongon verkar alltid ha en extra lång pinne i röven och har den där småpoveinställningen till alla andra.
En specifik förhandling vägrade min representant att förhandla för oss som jobbade skift, och tyckte att vi inte ens borde få det nationellt förhandlade minimum för löneökning. Han sa rakt ut till oss att vi hade för jävla bra och minsann inte skulle ha någon jävla löneökning.
Och alla andra jag haft att göra med på det fackförbundet har varit ungefär likadana, förutom en sommarvikarie på Kalmarkontoret, hon var sjukt trevlig och hjälpsam och när hon såg allt skit i mina papper så blev hon allmänt brydd.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top