Eller så är fack förlegat, en kvarleva sen gammalt?
Nja. Facken fyller fortfarande en funktion enligt mig.
Och dom flesta fackföreningar och fackklubbar är ganska införstådda med att slutresultatet av alla förhandlingar ska vara något som också är bra för företaget eftersom om man sänker företaget så har inga anställda kvar sina jobb.
Och dom kan också vara bra som stöd i det fall man hamnar i en tvist med arbetsgivaren för sådant kan ju hända.
Sedan finns det såklart nackdelar ur arbetsgivarhänseende. Det blir mer tungrott ja eftersom man är skyldig att förhandla med arbetstagarorganisationen på arbetsplatsen innan man gör organisationsförändringar.
Men dels så brukar arbetsgivaren alltid få igenom det mesta av det dom vill göra eftersom arbetsgivaren har tolkningsföreträde. MBL säger ju faktiskt att man har skyldighet att informera och förhandla men den kräver inte att man kommer överens även om det gör det enklare.
Sedan är det ju skillnad på fack och fack också. Olika fackorganisationer har visat sig ha lite olika taktik.
Som exempel så kan jag nämna en händelse på ett företag jag jobbade tidigare där vi hade 3 olika fackföreningar som var representerade. en av fackföreningarna vägrade nöja sig med de generella påslag som man förhandlat fram gemensamt utan valde att lämna bordet och strida för att dom skulle få mer. Resultatet blev att alla kopplade till det kollektivavtalet det året blev utan påslag eftersom arbetsgivare och fack inte kunde komma överens.
Så det finns säkerligen fackliga organisationer som är mer besvärliga att ha att göra med. Och ja. Facken gör det lite krångligare för arbetsgivare att omorganisera. Men jag har aldrig varit med om situationer där facken gjort det onödigt krångligt eller satt sig på tvären bara för att.
Nu har jag ju förvisso alltid varit på tjänstemannasidan och det finns enligt mig en klar skillnad mellan tjänstemannafacken som unionen och CF jämfört med IF/Metall och kommunal vad gäller hur man ser på saker och ting.